24 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

24 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Büyü İkramiye Gemlikte bir muallimin hazin bir sukultu bayale uğcadığı kula- gamiza çalındı. Bu muallim, Ali Efendinin kahvesine gider, oturur. Cebinde bir adet tayyare piyango bileti vardır. ve numarası 6365 dir. Kahvede birkaç kişi konuşmıya başlarlar ve Muallim Bey de bu mükâlemeyi aynen duyar: — Piyangodan haberin var mı? — Gördüm. — Sana birşey çıkmış m? — Ne gezer, birader, bizde talih nerede? — Sorma. Asıl talih 6365 numaralı biletin sahibinde. Büyük ikramiye ona çıkmış! b Bu numaralı bileti cebinde — taşıyan Muallim Bey, sevincinden gözleri karararak hemen kahve- den dışarı fırlar, soluğu Muallim- ler Birliği binasında alır ve pür- heyecan, arkadaşlarına meseleyi anlatır. Artık vait vait üzerine: Yeni zengin, Muallimler Birliğine 225 liralık bir radyo almayı vadeder; Gemlikteki bütün bekâr muallim- leri evlendirmek için hepsine düğün — masraflarını vereceğini vadeder. Yeminler, ahtlar, pey- manlar, teşekkürler, tebrikler... Bütün Gemlik çalkanır ve her- — kes muallim beyi yerden selâmlar. İstanbulda Tayyare Cemiyeti Reisliğine bir telgraf çekilerek mesele sorulur. Heyhat! Bu m- maraya on para isabet etmemiş- tir ve hâdise, Gemlikte iki üç kişinin maharetle tatbik ettikleri bir muziplikten başka bir şey değildir. Bîr_ _Teklif Almanlar Memlekete Ser- maye Getirmek İstiyorlar Dünkü nüshamızda İngilizle- rin Türkiyede büyük bir mensu- cat fabrikası açmak için tetki- katta bulunduğunn — yazmıştık. Aldıîımıı yeni bir habere göre evvel kendilerine — satılması — mukabi- Hinde her sene Türkiyeye muay- yen miktarda kaput bezi vermeyi taahhüt eden Alman mensucat tröstü bu teklifin Türk hüküme- | tince kabul edilmemesi üzerine yeni bir teklifte bulunmak üzere- — dir. Bu makıatla tröstü temsil — eden bir mühendis bugünlerde Ankaraya gidecektir. — Tröstün teklifi, hükümet tarafından bazı | — kolaylıklar gösterildiği takdirde — hariçten kumaş ithaline meydan — vermiyecek şekilde — Türkiyede büyük bir mensucat sanayü tesi- si merkezindedir. Yeni Vagonlar 20 Milyonluk Mukavele Mucibince Almanyadan Malzeme Geliyor çe Türk pamuklarının sırf- | Van Münevverleri Çalışıyor Halk Evinde Halka Mahsus Zengi in Bir Kütüphane Tesis Edildi aralarında | | Van (Hususi)— Şarkta bulunan kasabalar arasın- da tariht bir şöhrete — malik olan — şehrimiz bağlık ve bahçe- Hklerle — çevrili- dir. Sevimli ve zenğin bir man- zarası — vardır. | Şehrimiz cidden imara — mühtaç olmakla beraber ' elden gelen her şeyin yapılmakta olduğu da görül- mektedir. — Ez- cümle — burada münevver bir kütle mevcuttur ki bütün şuurlu işler- de varlığını göstermektedir. Bilhassa vali Mitat Bey, ana vatanım uzak bir köşesini teşkil eden şehrimizde faydalı işler, balkı memnun edecek hizmetler görmektedir. Şehrimizde münevver kütlenin mesai ve teşebbüs mahsulü ola- Gemlikte Yeni Yollar |(Yapılıyor Gemlik, (Huıusl) — Kıuınıı dahilinde yol inşaalı etrafında hararetli bir faaliyet göze çarpı- yor. Köy işcileri tarafından ya- pılan Küçükkumla - Gemlik şose- si tekemmül etmiş bir hale gel- miştir. Küçükkumla - Büyükkumla şosesile Gemlik - Haydar şosesi de yapılmak üzeredir. Gemlik - Küçük Kumla şo- sesi geçenlerde büyük nmıerasimle küşat edilmiştir. Kasabamırzda bir yoğurt fab- rikası tesis edilmiş ve faaliyete başlamıştır. Bu fabrikaya Bulga- ristandan bir mütehassıs getirile- cek ve kaşar peyniri imaline teşebbüs olunacaktır. Konygıda Gizlenen Haydutlar Ni- hayet Yakalandılar İki ay kadar evvel Konyada Kumköprü bağlarında bir cinayet olmuş, Mehmet isminde bir ara- bacı feci bir şekilde parçalanarak öldürülmüştü.. O zamandanberi gizlenen bu cinayet failleri son son günlerde yakalanmıştır. Ka- tillerden birisi maktul Mehmedin Hikümeümıle_xlmııılır arasında | evvelce aktedilmiş olan yirmi milyonluk şimendifer malzemesi — mükavelesi mucibince, Almanlar ııııııım ettikleri malzemeyi gönder- miye başlamışlardır. İlk parti ola- rak limanımıza sürat katarları için - beş vagon gelmiştir. Vagonların - Tüsumu verilmediği için şimendi- - fer idaresi tarafından henüz lesel- — lüm edilmemiştir. kayın biraderi Ali oglu Mehmet ve diğeri de Recep isminde biri- dir. Maznunlardan — Mehmedin evinde bir miktar da kaçak tütün bulunmuştur. Köylülerin İctimat Nazilli ( Hususi ) — Kuyucak nahiyesine tâbi bütün köylerin muhtarlarile ihtiyar heyeti ârala- rı Nahiye merkezinde toplanmış- lar, köylerin detleri ve ihtiyaçları hakkında görüşmüşler, kararlar vermişlerdir. | poyraz rak bir de Halk Evi tesis edil- miş ve parlak bir şekilde küşat merasimi yapılmıştır. Bizim Halk Evinin zengin bir kütüphanesi olduğunu söylersem hiç hayret etmeyiniz. Kütüphane- miz halkın, münevverlerin ve bilhassa okuma heveslisi olanların ihtiyaçlarına ctvıp verecek - ki- Vanda Halk Evi kütüphanesinin küşat resmi (X Vali Mitat Bey) taplarla — dolu- dar. | da iki 'Muvaffak 'Oluyor Mu? Bir mecliste kadınların İş hayatında muvaffak olup olma« dıklarından bahsediliyordu. Her münakaşada olduğu gibi bunda grup vardı. Aleyhte, lehte. Hangisi kuvvetli? Bilmiyorum. | Ona siz karar verin.. Eğer heves- | kârlar bir senelik | a7 mühim değildir. Halbuki kadın kısa bir müddet zarfında dişlerini sıkacak olurlarsa kütüpaneyi, di- ğer şark kasaba- | larımızdaki umu- mi kütüpanelerin fevkine mak ve bu suret- le birinciliği al- mak işten bile değildir. Geçen mekti- dığım gibi( Van) çıkar- | | | İ | | | | | | kalsa ağlar.. bumda da yaz- | ebalisi çok çalışkandır. Hayatı alın | terile kazanmak Yanlıların başlıca şıarıdır. Bu havalide başlıca hubu- bat yetişmekle beraber itibarile de çok zengindir. Her sene mebzul miktarda —meyva istihsal edilir. V. E. Alaıyenın Geçırdıgı Felâket Şıddetlı Bir Poyraz Büt Muzları Dondurdu Alâiye ( Hu- susi) — Buralar- da artık (yaz) denilen — güler- yüzlü — maşuka teşrif etti. Her taraf günlük gü- neşlik bir man- zaraya büründü. Yazın gelmesile beraber — porta- kal — ihracatının da arkası alınmış oldu. Fakat bir kaç gün evvel esen şiddetli fırtınası hissedilecek de- rece soğuk yap- tıği için muz ağaçları çok müteessir oldu ve mahsulümüzün mühim bir kısmı dondu, bereket versin ki bu va- kitsiz fırtına çok sürmedi. Şimdi hava çok berrak, çok lâtif ve hayli ılıktır. Cuma günleri bü- tün halk yeşil kırlara dökülüyor ve rengârenk çiçeklerden ördük- leri buketlerle evlerine dönüyor- lar. Antalya Valisi birkaç gün evvel buraya geldi ve kasaba- mızda bir hafta kadar misafir kaldı, tetkikatta bulundu. Kasabamızda da bir Halk Evi tesis edildi. Gençler Halk Evi- —— — Fakir Telehbeye Yardım Himayei Etfal Cemiyeti Adana esi mekteplere devam eden 150) fakir talebenin iaşesini te- min etmeği üzerine almıştır. Yollar Açıldı Bitlis, 22 (Hususi) — Şehri- mizde otomobiller işlemiye baş- =ı$ır. YollırHıç.ı]luu ve l.::lr İmamıştır. lavalar — güneşli gitmektedir. l Alâiyede bahçe safasına çıkan gençlerden bir grup nin daimi müdavimidirler. Evde faydalı — konferanslar — veriliyor. Halk Evi, yeni teşekkül eden musikı ve spor yurdumuza mü- zaherette — bulunmak — suretile gençliğin teşebbüslerine yardımcı oluyor. Vali B. Halk — Evinde bir konferans vererek gençliğin fay- dalı teşebbüslerine elinden gelen muaveneti esirgemiyeceğini,mem- leketin bütün eksiklerini temam- lamak için uğraşacağını vadetmek suretile herkesi memnun bıraktı. M. ASIM Gemlikte Bır Kıçalıçılık Gemlik (Hususi) — Kasaba- mız — tacirlerinden Vezir oğlu Mustafa ve Müezzin oğlu Mustafa Efendilerin müşterek mağazala- rında meçhul bir kadın tarafın- dan bırakıldığı iddia olunan (480) deste kaçak sigara kâğıdı bu- lunmuştur. Ortaklardan Müezzin oğlu tevkif edilmiştir. Tahkikat yapılmaktadır. — Kadının yeri evdir. Kocası, çocuğu, evi onun işinden daha evinin haricinde iş alınca bunlar ihmal ediliyor. İkisi birleşemiyon — Bunda yanılıyorsunuz. Her ikisini de muvaffakıyetle idare eden pek çok kadınlar tanırım. « * Hanım mı dediniz 3 Yaşları — kirpiklerinin — ucunda., Hemen ağlar... Onun iş hayatıne da muvaffak olmasına imkân var mı ? Büroda calışsa, işi çok olsa ağlar.. Vapuru kaçırıp işine geç Ağlar, ağlar. * — Evet bütün bu saydıkların nızi ben'de tanıyorum.. İş baya« tına girmişler.. Fakat muvaffakı. | yetleri? Maiyette çalışmaktan ileri | gidebilmiş mi? Hiç birinin.. Çü. 74 meyva | | | müracaat ederek | dırlar. Şimdiye kadar izin almas kadınlar ancak gösterilen yoldan gidebiliyorlar, kendi başlarına bir yol buldukları yok... * — Kadınların pek azı müs- tesna kaçı işine işim diye sarılı- yor, sebat ediyor, terakki çare- lerini düşünüyor... Ekserisi işi, evlenmenin bir merdiveni adde- diyorlar.. Evlenmek bu merdi- venin son basamağı.. Oraya var« dılar mı? bitti.. Evli kadınlardan kaç tane meslek kadımı göste- rebilirsiniz. — Efendim bence muvaffakı- yet şahsi kabiliyetlere tabakktöm edebilmek, onları idare edebil- mektedir. Yoksa — muvaffakıyet yalnız iş hayatında elde edilen neticelerle ölçülmez.. Bunun için ben kadını işinde muvaffak ok muş addederim.. —Evet amma..JKadınlar kabi« liyetlerini işlerinin etrafında değil içtimat alâkalarının etrafında te- merküz ettiriyorlar, işlerinde ken- dilerini tatmin eden bir cihet bulamıyorlar. B. HALIM Ecnebiler Radyo Kı;lblıanmak İçin Müsaade Alacaklar Türkiyede bulunan ecnebiler radyo kullanabilmek için birer istida ile hükümete müracaat ederek — Dahiliye Vekâletinden izin almak — mecburiyetindedirler. Bu gibi ecnebilerden şehrimizde bulunanlar - peyderpey - vilâyete izin almakta- mış olanlarla haklarında henüz müsaade verilmemiş olanlar rad- yo kullanmaktan menedilmekte- irler. Mevlüt Yarmki cuma günü öğle na- mazıtı müteakıp Beyazıt camün- de İstanbul İstinaf Mahkemesi azayı sabıkasından Asım Beyin ruhu için hafız Zeki, hafız Kemal ve hafız Nuri Beyler tarafından mevlüdü şerif tilâvet edileceğin- den ebibba ve arkadaşlarının malümatı olmak üzere ilân olunur.