25 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

25 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Mündericatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. Otobüsler Halkın Elindeki Otobüsler Ne Olacak? Belediye şehirde otobüs işlet- mek için lâzım gelen hazırlıkları ve servis projelerini bitirmiştir. Belediyeye ait imtiyazın Üsküdar Tramvay Şirketi tarafından kul- lanılması muhtemeldir. Milli nakliye şirketleri mesai iştiraki teklifi yapacak - olurlarsa bu da tetkik edilecektir. Fakat daimi encümen azasından AÂvni | Bey bugünkü otobüslerin bele- diye tarafından satın alınamıya- gağını, çünkü bir kısmının nizam- nameye uygun olmadığını söyle- miştir. Atıf Bey Takas Komisyonu Reisi Şehrimize Geldi Takas Komisyonu Reisi Atıf Bey bugünkü trenle Ankaradan mize gelmiştir.. Atıf Bey dan İhracat Ofisi Reisi Ce- mal Beyle beraber Avrupaya tetkik seyahatine çıkacaktır. Av- rupada eşya mübadelesi için alınan usüller ve büyük müesse- selerle mübadele meseleleri tet- kik edilecek, ayrıca bazı malla- rımız için müşteri aranacaktır. Vekiller Heyetinde Ankara, 25 (Hususi) — Ve- killer Heyeti dünkü içtimaında mali meselelerin tetkikile meşgul olmuştur. Nafıa Vekili Yeni Meseleler Hakkında İzahat Veriyor Ankara, 24 — Nafıa Vekili muhtelif meseleler hakkında şu beyanatta bulunmuştur : “ — İsveç grupu ile müza- kere devam ediyor. İnşaatın tatil edilmesi mevzubahs değildir. Peşin para yerine bono ile aptırmak istiyoruz. Terkos Şir« eti bazı taleplerde bulunmuştu. Bunlar da tetkik ediliyor. Erzu- rum-Sıvas hattını yapmak istiyen şirketlerle müzakereye — devam ediliyor. ,, Bir Yangın Yeniköy Nahiye Müdür- lüğü Binası Yandı Dün geçe Yeniköyde nahiye müdürlüğünün işgal ettiği binada yangın çıkmış, itfaiyenin mesai- sine rağmen yangını söndürmek mümkün olamamıştır. Neticede bina ile yanındaki Mısır sefaretine ait eski bir ev tamamen yanmış- tır. Resmi evrakın pek azı kur- tarılmıştır. Bir Otobüs Devrildi Şehrimize — gelen malümata göre dün Bursa - Yalova yolun- da müthiş bir otobüs kazası ol- muştur. İsmail isminde bir şofö- rün idaresindeki otobüs Yalova civarında bir çukura yuvarlanmış, tepetaklak olmuştur. Bereket versin ki, otobüsteki 22 yolcudan bir kısmı hafifçe yaralanmış, bir kısmı da sağ ve salim kurtulmuştur. Yalnız şoför ağır surette yaralanmıştır. Kaza- ya sebep otobüsün fFazla yolcu alınasıdır. 1 — Biri haber verdi: Zaro Ağa kaybolmuş. Koca ihtiyar artık tasını, tarağını toplayıp bu dünyadan çekildi yaliba. gaŞ K SON POSTA 2 — Diğeri cevap verdi: Ne yaptı, ne bıraktı kil 150 sene yaşamış kime ne? 3 — Hayatı nebat gibi gelip geçen insanların yaşaması ile öl- | mesi arasında ne fark olabilir kil SON TELGRAF HABERLERİ Dün Millet Meclisinde Şid- detli Münakaşalar Yapıldı Bazı Meb'uslar VTîsHye İşinin Bütün Dairelere Teşmilini İstediler Ankara, 25 (Hususi)— Millet Meclisi dün İnhisarlarda yapılacak tasfiyeye ait kanunu ikinci defa müzakere etti. Bu münasebetle kanunda “ Mütekaitlere inhisar- larda' memuriyet verilemez,, şek- lindeki maddenin çıkarılması için 90 imzalı bir takrir verilmişti. Evvelâ Sırrı B. ( İzmit ) söz ala- rak hulâsaten şunları söyledi. *“—Bu madde müthiş bir şeydir. İnsanım — tabit haklarmı inkâr edici mahiyettedir. Ayni zamanda Teşkilâtı Esasiyeye de muhaliftir. İnhisar Vekâletinin memur alıp almamak hususunda geniş salâhi- yeti varken bu maddeye hiç lüzum yoktur. Madde, kanundan çıka- rılmalıdır. S. Sırrı B. (Yozgat) — Yak mız takrir sahibi söz söylemelidir. Sırrı B. (devamlağ — Benim takririm vardır. S. Sırmı B. ( Yozgat ) — Ben nizamnameden bahsediyorum. İş- kembeden atmıyorum. Bu sırada Reşit Bey ('Antep) Meclis nizamnamesi — mucibince böyle bir teklif Cpıl'ılzıryukı'w söyledi. Fakat edilmedi. Mütcakiben - malüm — madde reye konuldu ve ekseriyetle red- dnmldi. © Müteakıben Konya meb'usu Refik B. şunları söyledi : — İnhisşarlar Vekili geçen celsede tasfiye edilecek memur- ların adedini bilmediğini söy- ledi. Şu halde ne kadar İmemur çıkarılacak ve bunun neticesinde ne kadar bütçe fazlalığı hâsıl olacak ? Bu cihetler - belli olma- dığı için bu kanım ile verilen salâhiyet çok geniş demektir ki bu da tehlikelidir. Diğer taraftan inhisarlardan çıkacak — memurlar ( Efendiler, yalnız biz mi fazla idik? Başka dairelerde fazla memur yok mu- dur?) demezler mi? Rasih Bey ( Antalya ) — Di- ğer dairelerde de böyle memurlar varsa onlar da çıkarılsın. Refik Bey — Bu işaret doğ- rudür. Onlarda da eye ih- tiyaç vardır. 140 milyonluk büt- çenin 80 milyonu memur maa- şıdır. Bundan sonra Vekil Ali Ra- na Bey söz söyliyerek bu kanun- dan maksat yalnız tasarruf ol- madığını, Vekâletin hiçbir. kim- ,senin maişetine — halel getirmek istemediğini, eğer elde olsaydı böyle bir işe girişilmezdi, dedi, Ve neticede kanun kabul edildi. Açıkta Kalacak Memurlar İnhisar İdarelerinde Binden Fazla Memur Kadro Harici Çıkarılacak Ankara, 25 (Husust ) — İnhi- sar idarelerinin kadrolarını hazır- lıyan — İstanbuldaki komisyonun mesaisini bitirdiyi ve yeni kadro- ların tespit edildiği buraya bildi- rilmiştir. Tesbit edilen son rakamlara göre tütün, müskirat ve tuz in- hisarlarında 7500 kadar memur ve müstahdem vardır, Halbuki bu inbhisarların bir kısım daireleri tevhit edildikten sonra (5000) memur kalacak, diğerleri kadro harici çıkarıla- caktır. İstanbuldaki komisyonun ha- zırladığı kadrolar hafta içinde buraya gönderilecek, — İnbisarlar Vekâletinde son bir defa tetkik edildikten sonra kat'i şekillerini alacaktır. Tütün İnbisarının yeni teşki- lâtında Trakya ve Anadoludaki eaş ve merkez müdürlükleri ilga bdilmektedir. Moda Kıraliçesi Geçenlerde kendi - tayyaresi ile şehrimize gelen İngiliz Moda Kıraiçesi Ledi Çika tarafından bugün Acro Kulüpte bir konfe- rans verilecektir. Bulgarlara satılan tarihi evrak nihayet geldi. Fil- vaki henüz gümrükten çıkıp açılmadı. İnceden inceye tetkik edilmedikçe bir hüküm vermek te caiz olmasa gerektir. Fakat şimdilik muhakkak olan tarafı şu- İSTER (İNAN, İSTER Milli Sanayi Sergisi Ankara 25 ( Hususi ) — Üçün- cü yerli mallar sergisi burada mayısın ilk günü Aaçılacak, on beşinde kapanacaktır. Hazırlıklar oldukça ilerlemiştir. İSTER İNAN, İSTER İNANMA! rasıdır. diğine, artık Ispanyada Yeni Bir Greva Doğru Madrit 24 — Galiç eyaletin- deki şimendifer — inşaatıma dur- durulması üzerine Belediye heyeti istifa etmiştir. Umuml! grev ilân edilmesi muhtemeldir. Giden evrak 30 tondu, gelen evrak 53 çuvaldır. Aradaki farka bakarak evrakın aynen lade edil- İNANMA! Sözün Kısası Mes'uliyeti Pay || Edelim ! P. $ Şemsa Süleyman Hanmımefen- | di bana gönderdiği bir mektupta | şu satırları yazıyor : “Evvelki günkü yazınızda si- nemalar çoğaldıkça — süpürgeye rağbet azaldığından bahsediyor- sunuz. Bunun sebebi yalnız sine- malar olmasa gerek. *“Eskiden gelin olan kızlar da taçlarının arasına açık renkli bir ipek sorguç ilâvesile o günden | itibaren ev kadını olduklarını, evlerinin süpürgesini temsil eden | © sorgucu başlarında taşımakla | müftehir bulunduklarını ima eder- lerdi. Sultan Aziz ilk sorguçsuz fesi giymiş, kadınlar da ona imtisa- lİen yavaş yavaş sorguçtan vaz- geçmişler. Süpürge manevi kıy- | metinden —evvelâ böyle — düş- müştür,.,, Bu münevver Hanımefendi, başlarda ev kadınlığınn — bir sembolü olarak taşınan süpür- genin kısa ve özlü tarihçesini yaptıktan sonra, bugün ona karşı gösterilen — kayıtsızlığın — bütün mes'uliyetini erkeğe yüklüyor: “Ev kadınlığı bugün müşteri- siz meta halindedir. Erkekler manikürlü ellere, sinema kadın- larının tavırlarını taşıyan kadın- lara rağbet ediyorlar; neticede evler ihmal ediliyor, çocuklar hiz» metçilere bırakılıyor, erkek masraf tan boğuluyor, fakat her şeye rağ- men kadınını seviyor, nazını çe- kiyor. “Hulâsa efendim, bizi sü,; geden nefret ettiren, sok: sinemalara döken, israfa ve sefa- hate alıştıran sebep, er- keklerin sui esidir. , Bu mektubu yazan Hanıme- fendi emin olsunlar ki,| ben yak nız ev kadınlığının tereddisini zarif bir şekilde ifade eden bir süpürgecinin sözlerini nakletmekle kalmıştım. Bu tereddinin mes'uliye- tini kadına veya erkeğe yükle- meyi düşünmedim. Yoksa, ne Şemsa Hanımefendinin mnemğl gibi mes'uliyeti kadına, ne de iddia ettiği erkeğe yükle- miye — taraftar değilim. Bu mes'uliyetin yarısını hanımefendi kabul buyururlarsa üst tarafını ben tekabbül etmiye hazırım. Böylece, mensup olduğum cins namına fazla fedakârlık ettiğime de kaniim, çünki, nihayet: “ Yue vayı kadın yapar. ,, ve süpürge, erkekten ziyade kadına yakındır. Tütün İnhisarında Müfettişler Bir Suiistimali Meydana Çıkardılar 'Tütün İnhisarında eski müdür Behçet Bey zamanındaki bazı muameleler — müfettişler tarafın- dan tetkik edilmekti kı::ıi'ıl ruilu malümata göre çılık — içi ayrılan mestur tahsisattan ıır?: d““tl pırımıdıal?) lirasına ait meydanda yoktur. “mBı"uhki'htın sarfile alâkadar olan eski hususi kalem müdürü senetleri gösterememiştir. O za- man ikramiye alanlardan mühim bir kısmı adreslerinde bulunama- mış ve bu kimselerin muhayyel oldukları anlaşılmıştır. Tahkikat bitince hâdisenin failleri mahke- meye verilecektir. Fransız Setiri Ankarada Evvelki gün şehrimize gelen Fransız sefiri Kont dö Şambrön dün Ankaraya gitmiştir. Kâbil Sefiri Geliyor Kâbil Sefiri Hikmet B. İsken- deriyeden İzmire gelmiş ve ora- dan da şehrimize hareket «t miştir.