25 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

25 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Piyasada Limon Yükseldi Portakal Düştü Limon fiatleri son günlerde gayritabil bir şekilde yükseb- miştir. Birkaç gün evvel dördü beş kuruşa satılan limonların şimdi tanesi 3 kuruşa satılıyor. Sebebi şudur: Şehrimizdeki Hmon mevcudünun az olması, toptancı tüccarın elinde tek bir sandık bile yoktur. Mart kontenjanına dahil limon miktarı ise 10 marttan beri ithal edilip tükendiğinden yeni limon ithali için nisanın bulülüne intizar edilmektedir. Limanda bir miktar limon varsa da bunlar da misana intizaren mavunalarda beklemek- tedir. Antalya limonu civar şehir- lerde istihlâk edilmekte ve şeh- rimize az gelmektedir. Esasen Antalyada ancak bin sandık ka- dar limon yetişmektedir. Bu mik- tar İztanbulun birkaç günlük ih- tiyacına tekabül etmektedir. Limon fiatinin yükselmesine mukabil, portakal fiatlerinde bü- yük bir düşkünlük vardır. Şer- | | SON POSTA Tiraee n Çanakkale Sahiline Güzel Bir Rıhtım Yapılıyor Gemiler Açıkta Durmaktan Kurtuluyor Çanakkale, (Hususi) — Ka- sabamızın imarı ve güzelleştiril- mesi — etrafında girişilen faaliyet devam etmekte- dir. İki ay evvel yanmıya başlıyan elektrikler şeh- rimizi her akşam muntazaman ten- — vir ediyor. Di- ğer taraftan be- lediye şehrin ka- dastro haritasını yaptırmaktadır . Haritanın bu ay sonunda ikmal edilmesi muhte- meldir, Bu harita tamamlandıktan sonra şehrin istikamet plânları da hazırlanacaktır. Bunların haricinde girişilen en mühim iş Kalemize bir rıhtım inşasıdır. Buradaki Sahil Sıhhiye İdaresinin önüne yeni bir rıhtım vapılmaktadır. Şimdiye kadar ge- rek sakin, gerekse dalgalı ve fırtınalı havalarda açıkta duran Çankırıda | Hamam Ve Berber A |Ücretleri Pahalı Bir perakendeci betlik portakalların dördü beşe, büyük tatlı portakallar dörde satılmaktadır. Rize ve Dörtyol- dan gelen portakallar — fiatleri düşürmüştür. Son zamanlarda Yafadan alı- nan portakal fidanları ve Yafa aşısile aşılanan Dörtyolun porta- kalları çok nefistir. Bunlar altı kuruşa - satılmaktadır. Seneden seneye artacağı muhakkak olan bu cins portakallar, bizi Yafa portakalından müstağni bıracağa benziyor. de halkın tamamen aleyhine iki Adet vardır. Bu, berber ve hamam — Ücretleri — meselesidir. Burada gerek berberlerde, ge- “rekse hamamlarda — müşterinin verdiği para alınmaktadır. Kat' bir tarife yoktur. Bir hamamdan çıkan müşteri bir lira verirse kendisine“eyvallah,, nidası savruluyor, iki lira veren- ise çok yaşa beyim, yine buyu- runuz.,, gibi iltifatlara mazhar olu- yorlar. Fakat müşteri biraz fakir olup ta 20 veya 30 kuruş verirse yüzüne bile bakan bulunma- yor. Halkm tamamen aleyhine bulunan ve zenğginle — fakir arasında geniş —bir — uçurum açılmasına sebep olan bu âdet- lerin kaldırılması lâzımdır. Bele- diye, hayat pahalılığına nazaran BirHaydutlukDaha| tetkikat yaparak hamamlar ve Lindbergin Oğlundan Sonra Zengin Bir Kadın Da Kaçırıldı Luikolu, 24 (Amerika) — 30 yaşlarında zengin bir berber sa- lonunun sahibi kadın haydutlar tarafından kaçırılmıştır. İJ0bin dolar fidyel necat istemektedirler. Bu kadın, bu salonun yarısına sahipti ve çok para biriktirmiş olmakla maruftu. Lindbergin oğlu kaçırıldıktan sonra vukua gelen bu bâdise üÜzerine halkın heye- artmışlır, — Polis şiddetle muahaze edilmekte, haydutlara karsı şiddetli bir. mücadele açıl-- ması is'enmektedir. canı berber ücretlerini tesbit etme- lidir. K £K Afyonda Türklüğü Tahkire Yeltenen Birisi Mahküm Oldu Afyonda elbiseci Süleyman isminde birisi bundan bir müddet evvel bazı sözler sarfetmiş, bu arada türklüğe karşı hakaret sayılabilecek sözler de söylemiş- tir. Berber Süleyman birkaç gün evvel Afyon ceza mahkemesinde sorguya çekilmiş ve kendisine isnat olunan cürüm sübut buldu- ğu için bir sene hapis cezasına mahküm edilmiştir. Rıktımın İnşa edildiği Sahil Sıhhat İdaresinin önü vapurlar, rıhtım tamamlandıktan sonra sahile yanaşmak fırsatını bulacaklardır. Bu suretle de muh- temel kazaların önü alınmış ola- caktır. Rıhtimin uzunluğu on metreden fazla olacaktır. Bu sene, her yerde olduğu gibi burada da kış çok şiddetle geçti. Bu civar iklimi mutedil olduğu halde bu sene kar bile 33 BinaNühslasBir-iteri yağdı. Fakat bereket — versin odun ve kömür çuval yüz yük odun (25) kuruştan fazlaya * satılmadı. Şim- - di bir hafta- | danberi havalar güzel — gidiyor. Halk — sahilde ve kırlarda gezip eğleniyorlar. Vilâyet Umu- mi Meclisi içti- malarına nihayet verdi. Vilayetin yeni sene bütçesi diğer senelere nisbetle yüzde altı nisbetinde eksik olarak tanzim edildi. Bu- nunla beraber önümüzdeki sene içinde bazı imar faaliyetine şahit olacağız. Geçenlerde toprak tes- viyesi hitam bulan Balıkesir - Çanakkale şosesinin taş” ferşi ameliyesine başlanıldı. İki ay sonra bu iş te bitirilecektir. Alaşehirde Orman Ve Çenları tü - şunsir | Maden Oldukça Fazladır Alaşehir (Hu- susi) — Diüşman işgaline — maruz kalan kasabamız istihlâs ve mü- ( cadele zaferinden © sonra — ordumu- zun eline harap bir halde geç- mişti. Fakat ara- dan geçen sene- ler zarfında ha kın — gösterdiği gayret — netice- sinde bugün kısmen İimar edi- miş vaziyettedir. Şebrimizin bir- çok - hususiyetleri ve kendine mahsus güzellikleri vardır. Ezcüm- le bir hayat ve memat membaı olan (Sarı kiz) maden suyu şeh- rimize mahsus olan bir servet damarıdır. Bir çok doktorlar tarafından şifa kabiliyeti tasdik edilen bu maden suyu menbamın bulunda- ğu saha manzara itibarile de çok mükemmeldir. Halkımız okumaya baveskâr ve misafirperverdir. Kazamız da- hilinde, son istatistiklere — göre 15,500 kadarı erkek ve müteba- kisi kadın olmak Üzere (33) bin nüfus barınmaktadır. Kazamız bir ziraat memleketi olmakla beraber orman itibarile de zengindir. Bütün ormanların mecmuu (7,790) hektar vüsatinde bulunmaktadır. Bu bavalideki çam, meşe ve Alaşehirin Sarıkız maden suyu mevkil çınar ormanları oldukça mühim bir saha işgal etmektedir. Bun- dan başka kazamızda antimuan, simli kurşun ve civa madenleri de vardır. Hulâsa Garbt Anado- lanun güzel bir köşesini teşkil eden kazamız, havası, suyu, mah- sulü, ormanı ve madeni bol olan bir memlekettir. Nuri Kırklarelinde İnfilâk Davası Tekrar Rüyet Edildi Kırklareli (Hususi) — Geçen- lerde burada bir barut infilâkı olmuş ve bir kız çocuğu parça- lanmıştı. Hadise tahkikattan son- ra mahkemeye intikal etmiş ve Kırklareli Muhasebei Hususiye Müdürü Refik Bey üç ay hapse mahküm olmuştu. Bu karar tem- yiz mahkemesince nakzolunmuş- tur. Burgarda müteşekkil ihtisas mahkemesi Refik Beyin hapis kararının refine karar vermiş ve Refik Bey tahliye edilmiştir. | lerden mahrumdurlar. Gençler İçin Seciyemizi Kuvvetlendiren Amiller Seciyemizi kuvvellendiren a- millerden biri de görülen muha- lefettir. Çocukluklarında tazyik gören, şiddetli muameleye tâbi tutulan çocuklar, bu tazyik ve şiddetle mücadeleyi de öğrenirler. Müsait şarait içinde büyüyen çocuk vü- cutça olduğu gibi, ruhça da lapa olur. Büyük Aadamların, muvaffak olmuş kimselerin çocukluk hayat- larını tetkik ediniz, çoğunun kü- çükken çok çetin ve gayri mü- Sait şerait içinde büyüdüklerini Z. Şarlo, çocukluğunda çok bed- bahtı. Dayak yerdi. Derdini an- latamazdı. Bugün bile mahçup ve sıkılgandır. Amerikanın en meşhur edibi Marktıvan, en büyük muhterii Edison, en büyük fabrikatörü Fard çocukluklarını fakr içinde, mahramiyet —ve sefalet içinde geçirmiş kimselerdir. Ölümü bütün dünyayı sarsan kibrit kıralı Kröger, fotoğraf makineleri kıralı Eastman fakir aile çocukları idi. Çocukluklarını ve gençliklerini mahrumiyet ve sefalet içinde geçirmişlerdi. Dünyanın en büyük musikişi- nası Betoven, en büyük ressamı Rafael bu yüksek zirvelere çe kmcya kadar açlıkla, sefaletle, fakr ile mücadeleye — mecbur olmuşlardı. Yalnız fakrü sefalet değil, evde çocuğun gördüğü sert ve çetin terbiye de onun seciyesini yükseltmiye yardım eder. Dövülen ihmal edlen, tazyik edilen çocuk, bir çiçek gibi büyütülen çocuğa nispetle daha mukavim ve daha azimkâr olur. Hatta çocukluğunu hastalıklı geçiren çocuklar hayatın zevkini daha iyi anlar ve mücadeleyi daha muvaffakıyetle yaparlar. Onun için zengin çocukları, | hayatta hiçbir müşküle rastgek | meden ve konfor içinde yaşıyan | çocuklar, en bedbaht kimseler- | dir. Çünki — seciyelerinin bazı | onsurlarını kuvvetlendiren amik- *k Spor Cinayeti Bir Tenis Maçında Meşhu Borotrayı Öldüreceklerdi Nevyork, 23 — Bir taraftan Fransız tenisçisi Borotra ve fantir diğer taraftan Ameri- ılium ilegVın Rayan arasında tenis müsabakası yakılırken şık bir kadın Borotraya bir bıçak fırlatmak istemiş, fakat bir seyir- ci tarafından kısa bir mücadeleyi müteakıp menedilmişlir. Kadın tevkif edilmiş ve müşahede altına alınmıştır. Şedit bir mücadeleden sonra “Lot, ve “Van Rayar,,, “Bo- retra,, ve “Jantiyen,, | mağlüp etmişlerdir. Siyaset Garibesi Bir İspanyol Jenerali Sosyalist Olmuş Madrit 23 ( Hususi ) — Jene- ral Bugret Sosyalist Fırkasına girmek için müracaat etmişse de talebi reddedilmiştir. Son Posta: Jeneral Bügret vaktile, — şimdiki — Reisicümhur Zamora ve diğer cümhuriyetçi- leri mahkâüm eden askeri — divanı harbin reisidi. l