4 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

4 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi İthalât İnhisarı Karşısında Şeker ve kahvenin yalmız ithalle- rinin inhisara tabi tutu ılxraııııı yazmıştık. Bu hususta tacirlerin fikirlerini yazıy Öte Andriyadi Efendi ( Şeker ve kahve #omisyoncusu ) — Hükümetler ticarel yapa- mazlar. Bunu bize öğreten beş yüz senelik iktısat tarihidir. En yakın bir misal zikredeceğim: 919 - 920 de İktısat Profesörü meşhur Sin- yor Nitti İtalyada hükümet ba- şına geçtiği zaman kahve, maden kömürü ve diğer bazı maddeleri inhisar altına aldı. İtalyan Hü- kümeti, — iktısadi — noktai — na- zardan en yüksek ve asri metot- lar takip etmekle beraber mu- azzam bir teşkilât ta — yaptığı halde allı — ay sonra profesör Nitü, “ Hükümetler ticaret ve inhisar yapamaz! , diyerek bu işten — vazgeçmiştir. Bir — sene sonra Cenevrede toplanan bey- nelmilel yüksek iktısat meclisinde dünya iktısadiyatı tetkik edildik- ten sonra şu neticeye varılmıştır: Hükümetlerin ticaret ve bhu- susi iktısadiyata karışmamalar. dünyıııın menfaati iktızasından- Bize gelince: beş sene evvel lıııı mıddg ler arasında şekeri de inbisar altına aldık. — Yapılan teşkilât, inhisardan alınan varida- tin kısmı azamımı masrafa - veri- yordu. Şeker inhisarı bu vaziyet karşısında Iıızvedıldı Hamza Bey (Sıı..ı ve kahve — Gazetelerde — okuduğuma göre kahve ve şeker — inhi- sara — alınacakmış ve ithal bedeline — mukabil — tütün ver- mek gayesile — teşkilât — yapıla- cakmış. — Yerli fabrikaların se- nelik istihsalâtı (3) bin vagondur. Hariçten de (3) bin geliyor. Bu son üç bin vagon için iki milyon lira memleketten çıkıyor. Kahveye gelince: Senede hü- kümet (30-35) bin çuval veriyor. Bunun için de harice 700 bin lira rdıynr Buna mukabil senede ahve ve şekerden on — milyon liraya yakın gümrük alınıyor. Bu mallar ( 40) kuruşa alınıp (400) kuruşa satılan mallardan değildir. Şekerin — İstanbula - teslimi altı buçuk kuruştur. Prasadan daha wcuz olan bu malı ecnebiler tü- tünle mübadele etmiye yanaş- mazlar. Nitekim macarlar takas mu- kavelesine merbut listeye şekeri itbal etmemişlerdir. Etseler bile öyle tahmin ederim ki şekerin Fiatini o zaman çok çıkaracaklar ve bize bu suretle pahalı sata- caklardır. Reftedilen Bir İflâs İstanbul tüccarlarından Kefeli handa Mustafa Fahri Beyin icra- ca iflâsı açılmıştı. Fakat Fahri Bey mahkemeye müracaat ede- rek Cumartesi günü iflâsın ref'ine karar ılmı.hr. tWüccarı | 1: Komşu — Hasan Bev, bu kala- balık nedir acaba ? SON POSTA 'ı Polıs :Cam Gözün Teşhisinde Hata Yoktur, Diyor i'l"::ıhkıkatın h 'SAMasıi İkmal Edildi İki kıymetli zabıta memurumuzun canına kıyın tahkikatın birinci faslı ka- h Jülyüs şerir herif hakkındaki panmıştır. Bu adamın — Estony; olduğu polisin ve Müddeiumumiliği: kat neticesinde kat'i olarak anlaşılmıştır umumilikten aldığımız malümat Bunun başka bir adam ulduğu yazılar için fikrini sorduğumuz salahiyettar bir zat ta dün bir muharririmize ları .ıövlemışîir: — Caninin Estonyalı Tevkif Gülüzar Mağazası Sahibi Tevkif Edildi Sultanhamamında Gülüzar ma- gazasında müteaddit defalar üs- tüste yangın çıkması Müddeiw- mumiliğin nazarı dikkatini cel- | betmiş ve tahkikata başlanmıştı. | Yangında kasıt görülerek ma- ğaza sahibi Refet Osman Bey | ibevcuden — müstantikliğe — veri- | miştir: Mağaza 23 bin liraya sigortali bulunmaktadır. Limon Kaçakçılığı Davası n kaçakçılığı davasında maznun olan Diyamandi efendi- nin muhakemesine devam edi- miştir. Müddeiumumi, maznunun asgari altı ay, azami bir sene hapisle tecziyesini istemiştir. Ka- rar pazar günü verilecektir. Lim Noterler Tefliş Ediliyor Müddeiumumilik İstanbul ve hakkında polis erkânından Jülyüs Lüblik sureti kat' ıyede tahakkuk etmiştir. Bışkı birisi ol- | bir mason evvelâ nefsini, Lüblik I n yaptığı tahki- Müddei- bu merkezdedir. yazılan söylemişlerdir. ,, lin polis nezareti şube müdürü rek demiştir. ki kimseler yoktur. , Yeni Masonlar Ne Yapmak İstiyorlar? Türkiye Meşrıkı Azamından ay- rılan Masonlar, yeni mahfellerini tesis etmek üzeredirler. Bu yeni teşekkül, Türk Masonluğuna yeni bir rah, yeni bir hamle vermek iddiasındadır. Meşriki Azama tâbi olan bir mason, Türk masonluğu hakkın- da şu malümatı vermiştir. — Bugünkü Türk masonluğu ile dünkü Türk masoluğu arasın- da büyük farklar vardır. Bütün mahfellerin — idare — heyetlerini Türkler teşkil etmektedir. Bugün sonra ailesini, daha sonra vatanını, en sonra da insaniyeti sever. Yirmi sene bu teşekkülde kalan ve bu teşekkülden kendi arzusile ayrıl- mıyanların muhalefeti nasıl telâk- ki edilebilir. Beynelmilel teşkilâ- şun- olduğu | tın yeni teşekkülüde tanıyacağı Heyoglundn bulunan 12 noterli- | ğin — teftişine — başlamıştır. — İlk teftiş edilen yer, İstanbul 2 inci noterliktir Mübaşirlik İmtihanı Şehrimiz Adliyesinde münhal Türk masonluğunun yüz senelik bir mazisi vardır. 'Karısını 'Yaraladı bulunan mübaşirlikler için gele- | cek hafta salı günü saat on bu- çukta imtihan yapılacaktır. liplerin caatleri Müddetumumiliğe müra- lâzamdır. Katasım Patlatmış! Üsküdarda Valdeiatik tekke- sinde oturan Hasan, ayni tekke- de oturan Hüseyini demirle ba- şından vnrahımışhr 2: Komşu — Burası l Bak nekadar üşüşmüşler. Ta- | Bakırköy bez fabrikası ame- lesinden Ali ile zevcesi Zümrüt Hanım arasında çıkan kavga ne- | ticesinde Ali bıçakla Zümrüt Ha- nımi bacağından yaralamıştır. Kumarbaz Garsonlar zinosu dans salonu — garsonların- dan Rüstem, Recep, Sait ve Meh- met kumar oynarlarken cürmü meşhut halinde yakalanmışlardır. ması ihtimali yoktur. mıyan ( 15 ) kişiye görür görmez tereddütsüz Polis tahkikatın tadır. Müddeiumumiliğe henüz evrak verilmemiştir. Dün bir gazetede arasında | mü | şaltmalarını | üzerlerine | Bu esnada yakalanmıştır. Şişhane yokuşunda Millet ga- | Caninin cesedi kendisini ta- gösterilmiş ve hepsi de cesedi bunun Jülyüs olduğunu ikinci kısmile meşgul olmak- Agaveni isminde bir matmaze- altına alındığı yazılmıştı. — İkinci Atâ Bey bu haberi de tekzip ede- * İfadelerine muracaat ettiğimiz bu namda bir kadın bile Bir Komsiyon Kaçakçılığa Karşı Yeni Tedbirler Alacak Vali Muhiddin Beyin riyase- tinde, gümrük maliye müfettişi ve muhafaza müdürlerile, polis ü, Liman Şirketi Müdürü, Bahriye — müdüründen bir komsiyon teşkil Ticareti mürekkep edilmiştir. Komsiyon, limanda bulunan tüccar — vapurlarının — yüklerini kolay ve muntazam şekilde bo- temin edecek ve k;âı ı?ı_ karşı tedbirler — ala- Comsiyonum hazırlıyacağı Gümrük ve İnhisarlar Ve- kâletine gönderilecektir. Silâh Taşıyanlar Kasımpaşa kahvelerinde mem- nu silâh aranmış, bıçak ve taban- calar müsadere edilmiş, taşıyanlar mahkemeye verilmiştir. Tramvayda Kavga Fındıklıda oturan Ali isminde bir şabıs, tramvayda para boz- mak istemiyen biletçi Aliyi fena halde dövmüştür. Mütecaviz ya- kalanarak mahkemeye verilmiştir. Sarkıntılık Etmiş Mustafa isminde bir şahıs Kasımpaşada Feride ve Melek Hanımlara sarkıntılık etmiş ve bıçakla — yürümüştür . rapor Yorgan Hırsızı Kasımpaşada Ferhat Reisin yelkenlisindeki tayfalardan Fer- hat, Durmuşun yorganını — çalar- ken vıkılınmışlır lnhısarlardan Çıka- rılacak Memurlar İnhisar arasında vapılacak tasfiyenin esas- ları tesbit edilmiştir. Verilen imata göre çıkarı k memurlara bu ay sonunda tebligat yapılacaktır. Kendilerine kanun mucibince tazmi- nat verilecektir. Yeni Kararnameden Sonra Son neşrolunan — beş numaralı kararname mucibince bundan sonra eşya ihraç edilirken gümrük idare- sine 4 beyanname - verilecektir. Bu- nunla beraber kararnamenin bazı maddeleri mühim — görüldüğü için Ankaraya müracaat ediliniştir. Cinayet Muhakemesi Evinde sadam öldürmekle nun eski arabacılar kâhyası Çolak Hayri Efendinin muh: kemesine dün devam edilmiş, sabıkalarının sorül- ması İcin muhakeme talik edilmiştir. Vazifeyi İhmal Bir miras taksimi işinde vazifele- rini ihmal ettikleri zannile muhake- meye verilen sabık sulh hüâkimle- rinden Râkım, avukat Ahmet Arif ve Şefik Beylerin Ağır Cezada mu- hakemelerine başlanmıştır. Gümüş Para Yakında birer liralık gümüş para ihraç edilecek, mevcut broaz ve nikel paralar da değiştirilecektir. Masonların Kongresi idarelerinde — memurlar malü- ! mar- Beynelmilel Mazon cemiyetlerinin senelik kongresi nihayetle- rinde şehrimizde toplanacaktır. Bu- bulunan teşkilât bu hususta hazırlıklara başlamıştır. Devlet Şürasının Bir Kararı Ankara, 3 — Devlet şürası muha- cir'ere tahsis edilmiş olup ta hazine ile ilişiği bulunan emval! hakkında bir karar İttihaz 'etmiştir. Şimdi- ye kadar muhacirlere tahsis — olu- nan Rum — ve Ermeni emlâki metrukesinden bir. kısım — malların sahibi evvellerinin âşar iltizamından veya kefaletten — mütevellit borç- larına imukabil — bu mallar — hazi- nece istirdat edilerek lera marifetile satılmakta idi. Dahiliye Vekâleti bu muamelenin mevcut iskân kanunları ile tearuz leşkil ettiğini ileri sürerek itirar etmiş ve Şurayı Devlet mese- leyi tetkika başlamıştı Verilen karara göre bükümet ta- rafından kanunen - teffiz. edilen bu emvalden hökümet hukukunun talep olunmasına kıyam edilmesi muvafıkı madelet olamıyacağı ve binaenaleyh bu kabil emval üzerinde hazine huku- kunun iruayyen - olan ahval ve usul dairesinde terkini kaydının icrası ve muhbacirlerin yedindeki mallara de- kunulmaması tespit — olunmuştur. mayıs rada —a - Pazar Ola Hasan Bey Ve Kahve I sinema galiba. I 3: Komşu — yecanlı bir film gösteriliyor. Herhalde içerde — he- 4: Hasan Bey — İlâhi komşu... de pek cahilsin. Burası bakkal dukkını. Konu komşu kahve alıyor. Sen