4 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

4 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

İtilâfı Çinli Talebe Protesto Etti Cenevre, 3 — Cemiyeti Ak- vam Mançuri tetkik komisyonu- nun raporuna mazaran Şimdiki halde Mançuride karşı karşıya bulunan Çin ve Japon kuvvetle- rinin miktarı şudur: 110,000 gay- | ri muntazam Çin askeri, 202,000 muntazam Japon askeri, 85 bin yeni Mançuri devletinin munta- zam askeri. Yeni Mançuri devle- tinim askerleri Japonlar tarafın dan teslih ve teçhiz yi Rapora aazaran bu kuvvetli asa- yişi bozan mütemadi cidallerde bulunmaktadır. Tı 3 — Mütareke konfe- raası komitesi dün uzun bir celse aktetmiştir. | Mütarekenin çarşamba (günü imzası tehmin ediliyor. İtilaf ahkâmına muhalif olan 100 Çinli talebe Çin maliye murahhasmın evine taarruz et miştir. Memaileyh yaralanmıştır. Mukaveleyi imza edip edemiye- ceği malâm değildir. Tokyo, 3 — Şapey nahiyesin- de bir bahriye silâhendaz dev- riyesi ehalinin taarrızuna uğramış ve ricate mecbur olmuştur, Ja pon bahriye erkânı 70 kişilik müfreteyi karaya çıkarmıştır. Siyasi Bir Bomba Patladı Budapeşte 3 — Dün aksam, pâyitahtın en sık gezilen mahalli olan bir telefon kabinesinde bir bom- ba patlamıştır. Bunun bir suikast eseri olma- sı ihtimali düşünülmüş ve bu suikastin sol cenaha mensup bazı müfrit snmasır tarafından yapılmış olduğu faraziyesi kuvvet bulmuş” tur. Sulkast âmili, henüz ortaya çıkarılmıştır. Cam kırıklarından birçok kimselerin yüzü yaralan» mştir, Mak Donaldın Hastalığı Paris, 3 — Matbuat ve siyasi mehafilde M. Mak Donaldın has- talığı devam ettiği takdirde, deruhde ettiği umum vazifelerden çekileceği mevzu bahsolmaktadır. M. Runsiman'ın İstihlâf ede- ceği lemli Londra 3 — Persembe günü Mak Donald'ın sol gözüne ameli- yat yapılacaktır. Başvekil yarın kabineye riyaset edecek, sonra kıralı görecek ve kliniğine gire- cektir. Ancak Lozan konferan sından sonra iyileşebilecektir. — e EDEBİ TEFRİKAMIZ: 104 Neler Promenade du Danube'da | Çin- - Japon İtilâfnamesi Çarşamba ide Edilecektir Günü Berlinde Oluyor? Berlin 3 — tolik merkez (komitesine mu- adil olan Bavyera halkçı fır kası, Alman ordusu zimam- darları ile Hindenburgun etra- fndekileri Nazislere teveccühü olan bir nunun iktidar mevkiine getir mek üzere Brüning-Groner ka- binesini devirmek tah- Alman ka cenah kombinezo- bataklığına muazzam bir taş atmıştır. Berlinde uzun bir müddetten- beri bu kabil şayinlar deveran etmekte idi, fakat Obunların M. Brüning gibi katolik fır kasına mensup olan Bavyera hükümetinin resmi organı tara- Andan teyit edilmesi ( İsünlara pek hususi bir kıymet vermiştir. Bir gazete, Harbiye vezare- tinde büyük bir oüfuza sahip olan Jeneral Fon Şeleyşer ile ordu idaresi müdürünün, M. Groneri düşürmiye çalıştıklarım yazmak- tadır. Müsteşarın da iştirak ettiği bu gatirikalarla M, Groyetin suku- tundan daha farla işler edilmiştir. Bu mehafil, Prusya Diyet im tihabatınn neticelerini vesile itti- haz ederek Almaw kabinesinin cezri surette tadilini istemekte- dir. Bunların Başvakâlet namze- di, Fonşeleyşerdir. Müfrit milliyetperverleri kabi- neye ithal için bu Jenerelin Hit- ler, Rboen ve sairleri ile olan mimasebetlerinden istifade olu- nacakfır. Zira bu hal Hin denburgun intihap edimiş ok masum siyasi medliülünün ve intıhaptan maksut çayelerin sah- te olduğunu görtermektedir. Bu gazete, netice olarak, Hindeburgdan müşarünilebin as la kabul edemiyeceği bir bhare- tertip ketin beklenilmekte © olduğunu yazmaktadır. i Maltada Lisan Meselesi Malta, 3 — Malta Esasisinde ehemmiyetli dülât yapılmıştır. e Mekteplerde İngiliz ve Malta lisanları okutu- lacak, Oo mahkemelerde Malta lisanı kullanılacaktır. Kanunu yalnız AÇLIK smmm Müellifi: Ans Homsun — Gemilerden birinin ipini kessem (diyordum. ( Birdenbire “ Yangın var, diye bağırsam, diyordum. Rıhtımda yürümiye başladım. oturabileceğim bir san- dık arıyordum Ellerimi sırtımda kavuşturdum. Fakat başım git tikçe dönüyordu. Durdum. Gözlerime oOüç direkli Rus yelkenlisi Copegoro ilişti. Gü- vertede bir adam vardı. Kırmızı fenerin tam altındaydı. Başımı kaldırarak bağırdım. Adama hi- tap ederken ne söyliyeceğimi hiç düşünmemiştim. Cevap almayı da beklemiyordum. Fakat: — Kapdan bu akşam hareket edecek misiniz? dedim. Adam: — Evet, neredeysel cevabını verdi, İsveççe konuşuyordu. Kendi kendime: — Finlândiyalı olmalı, diye —E, Bir adama ihtiyacınız var mı? Mütercim: PS. Tuna nehri birkaç gün evvel, eivar dağlardan hücum eden seller dolayızile taştı, her tarafı su altında bıraktı, Hatta koca Tunanın bir kenarında bulunan ve Türklerle meskân Adakale isminde küçük adada tamamen suların i. Paris, 3 — İntihabat ferda- sında efkâr işgal eden en bü- yük mesele radikallerle sosyalist- lerin takip edecekleri intihap manevrasıdır. Radikallerin ikinci devre cüm- inzbatı o denilen usulü edecekleri daha şim muhakkak — bulunmakta ve bazı Radikal Ofeder ları daha Odünden itibaren kendi namzetlerinin daha fazla sevilen boz sosyalistler o lehine feragat etmiş olduklarım bildir dikleri görülmekteidi. Sol cenah gazeteleri, henüz bu meseleyi mevzuu bahsetmi- yorlar. Fakat Radikal fırkası ko- ritesinin bu mevzu hakkındaki arr içtima çok mühim ola- gre gazetesi, Radikallerin 1924) tecrübesini tekrar etmek isteme- lerini muhtemel görmemektedir. Maten gazetesine nazaran bir temerküz formülünü kabul hâ- disatın cebir ve ilcasile hâkim ve nafiz olacaktır. Heriyonun Beyanatı Paris 3 — İntihabat vaziyeti hakkında M. Heriyo şu beyanat- ta bulunmuştur: — “Yapılan tasniflere göre dize kadar 63 Radikal sosya- elan edildiği gibi 88 inti- hap dairesinde de arkadaşlarınız bal fistelerinin baş tarafında bulunmaktadırlar. huriyet tatbik diden ısyon- Bu anda benim için menfi bir cevap almann ehemmiyeti Adam: ğe Hayır, cevabını verdi, Ve ayni yamanda da ilâve etti; — Yalnız bir çırak istedik. Bir çırak ini? Hemen silkin- dim ve gözlüklerimi çıkararak cebime yerleştirdim ve bir adım- da güverteye tırmandını; — Oh, ben de meslekten öilim, dedim. Göstereceğiniz her işi yaparım, nereye gidiyor- sunuz: — Boş olark (Leedes) e gi- deceğiz. Oradan kömür alıp (Ka- diks) e götüreceğiz! Adama tesir yapmıya çalışa- rak: üldü. Bu resimde Ti larin Belgrat i kenarlarını nasıl SAT etini çök iyi, görüyorsunuz. gi Fransa - İtalya Münasebatı Roma, 3 — Meb'us M. Jouelli Meb'usan Meclisinde İtalya - Fran- sa münasebatından afaki bir şe- kilde bahsederek demiştir ki; — Herşeyi, Fransız milletinin bizim hakkımızdeki haleti ruhi- yesinin o değişmesine (o bağlıdır. Çünkü bu hal diğer hususi meselelerin o hepsinden (ziyade Fransa ile aramızda çıkan sui- tefehhümlerin en büyük doğum noktasıdır. * M. Tardiyö İyileşiyor Paris 4 — İntihap mücadele- sindeki nutukları yüzünden bançe- resinden o hastalanan o M,Tardiyö gittikçe iyileşmektedir. Dün de odasından çıkmamıştır. Gelecek pazar günü tekrar edilecek olan intihaptan evvel tekrar nutuk söyleyip söylemiyeceği henüz ma- lüm değildir. Kırala Sadakat Yemini Dublin 3 — İrlanda meb'us- larından birisi meb'uslar için yeni bir sadakat yemini Hi teklif etmiştir. Meb'uslar serbest İrlanda hükümetine sadakatten ayrılma- mayı namusları üzerine taahhüt etmektedirler. Müttehit © sosyalistlerin (o 40 meb'usu intihap edilmiş ve 70 intihap dairesindeki balotaj fiste- lerinin başında kendi namzetleri- nin isimleri mevcut bulunmuştur. Bu sayıya göre İlö - 120 sesyalist ve 145-150 radikal sosyalistin intihabı bekleniyordu. İktidar mevkiine gelmek için ya- pacağım yegâne şey evvelce yap- mış olduğmu tekrardan ibarettir. — Âli, dedim. Neriye gide- ceğiniz yerin bence ehemmiyeti yok. Söyledim ya, ne iş verirse- niz yaparım. Adam düşündü, cevap verme- den bana bakıyordu. Nihayet: — Hiç deniz seyahati yap- madınız mi? Diye sordum. — Hayır. Fakat bana her- hangi bir işi verirseniz veriniz, yaparım elimden biraz iş gelir! Adam düşünüyordu. Fakat ben kafama bu gemi ile git- meyi koymuştum ve kabul edil memekten korkuyordum. Sordum: — Ne düşünüyorsunuz kaptan efendi. Dedim ya, ber işi yapa- bilirim. İcabında çifte nöbet te beklerim, o vücudum O müteham- Makineleri Erkek Yapar Kadın İşletir | Bir garp âlimi şöyle bir hile- met savurmuş: “Makineleri erkekler kadınlar işletir.,, Yanl bu zat şunu demek istiyor: “ Erkekler yaratıcı kabiliyeti haiz insanlardır. Dünyada mevcut bütün tarakkıyat onların eseridir. Makine devrini onlar açmışlardır. Kadınlar bir makine ihtira et- mekten âcizdirler, onlar yalnız icat edilmiş makineleri işletmiye ımuktedirdirler, ,, Bu iddiayı tarih ile tevsik etmek ie mümkündür. Filhakika mekine, işi azaltmış ve kolay- taştırmıştır. Makineyi o işletmek için büyük bir zekâya ihtiyaç yoktur. Çorap fabrikalarını, te- lefon merkezini geziniz. Küçü- cük kızların makineleri tıkır tıkır işlettiklerini görürsünüz. o Buna makabil erkekler makine işlet” mekte kadınlar Okadar. sabırlı, sebatlı ve muvaffakıyetli değil dirler. Bu niçin böyledir? Çünkü kadın, erkeğin yaratıcı kabiliyetine mukabil, sabırlı, ça- lışkan ve sebatlıdır, çalışırken sinirlenmez, o yorulmaz. Vaktini kaybetmez. Otomatik bir makine gibi işler. Erkek, kendisinden dikkat ve zekâ istemiyen © işlerden zevk almaz. Fakat böyle umumi bir bts kümle kadınları, erkeklerden da- * ba az kabiliyetli göstermeğe çar lışmak haksızlık ve tasalkağl, » İmzasız mektup sahibine: Bahsettiğiniz kız, mademki evlenmiştir, arık size karşı gös- terdiği alâka ve zaaftan istifa- deye kalkmak günahtır, Kimse nin saadeti ve hayatını botmıya hakkiniz yoktur. İnsani varifeniz kızı ikaz etmektir, HANIM TEYZE mama mana a e -—— TAKVİM ” JÇARŞAMBAJ m Gön -4- Mayıs -932 Kesim Arabi Rut - Zilnlece - 133) | 2i-Nisam sene - 1 yapar, Vakit JEsant | Ve Vakit (Esant V. Mt Güneş | 9 si Öğle z zn 30. 4 Alışan İlk — Yatsi İmsak | 7. mildir. Kaptan bü son cümlelerim üzerine gülümsedi; — Haydi bakalım, bir defa tecrübe edelim. Eğer olmazsa İngilterede de yekdiğerimizden ayrılabiliriz. Sevinçle: — Elbete, dedim ve icabında yekdiğerimizden © İngilterede de ayrılabileceğimizi tekrar ettim. Ve beni derhal işe başlattı. Limanda biran yorguluktan ve hummadan bitmiş bir halde doğruldum, Karaya baktım ve bu defa şehre ve evlerinin pen cereleri bu kadar parlıyan Kıris- tıyanyaya,. Allahaısmarladık dedim SON