4 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

4 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

HARUNÜRREŞİT 82Tarihin Esrareng';:ı:S;y;ala!n İşte Zübeyde, bu küre-çokmak | oyununu oynamak — istiyordu. | Fakat atlılara ve geniş bir moyda-| na ihtiyaç gösteren bu oyun, gece — yarıdlarında, nerede ve nasıl — oynanırdı? — Henüz hica- bint gidermiyen İbnülhadi ile yü- regindeki Üzüntüyü hâlâ gçeçire- remiyen Abbase, bu ciheti dü- şünerk mütehayyirane Zübeyde- ye bakıyor ardı, Fettan Emire, yüzüne dikilen hayret dolu göz- leri mütebessim bakişlarile bir müddet karşıladı; — Galiba, dedi, şaştinız. Bu vakit we burada küre oyunu nasıl oynanacığını — anlmadınız, değit mil Beş dakika sonra bu hayretiniz geçecektir. Yalniz bü- yük salona geçmek zahmetine katlanmalısınız. Abbase ve İbnilhadi, bahta şarkı okumak, oyununun - gö- nüllerinde — bıraktığı izi — yine içlerinde taşıyarak başka bir salona geçtiler ve beklediler. Zübeyde, tertibat almak ve al- dırmak için yanlarından ayrıl- miştı. İkâ genç amca çocukları, çok muhteşem ve çok geniş oda- | nın birer köşesine çekilmişlerdi. Altın — şamdanlardaki — amberli mumların ıtrını içiyorlar ve susu- yorlardı. O derin süküt, o muat- tar zıya ve ipek minderlerde yastıklarda, — halılarda — uyuyan yumşak rehavet, sanki onların sinirlerine bir ninni yayıyordu. İkisi de bu sessiz, Fakat mühey- yiç alaniyi dinliyerek uyumak istiyorlar gibiydi, gözlerini ka- pamışlardı. Bir aralık, İbnülhadi gözleriai araladı, kuştüyü yastıklara gömü- lerek dalgınlaşan Abbaseye baktı ve bilâihtiyar, için! çekti. Kadın güzeldi, hatta çok — güzeldi, o yumuşak köşede nurdan bir yu- mak gibi kıvrınlılı ve kıvrak bir pırillı saçıyordu. Genç adam, o saraya sık sık devama başladığı gündenberi ilk defa olarak siyasi düşüncelerden, siyast — besaplardan — uzuklaşı- yordu. —Amcası kıizını — gönül gözü ile tetkik ediyordu. Şim- diye kadar onu zeki, zaril ve bilgili bir kadın olmak üzere tanımlıştı, onunla evlenirse sal- tanata el atmak imkânını bulaca- gini besaplamıştı. O dadikada bu düşüncelerden tecerrüt ederek Abbasenin bir peri, hakiki bir melek ve (secdeye — lâyık - bir. mihrak gibi yüksek buluyordu. Belki bu görüşte odayı kaplıyan buhur kokusunun verdiği sekrin yine odadaki — esrarlı havanın yalnızlığın, deminki — maceradan kalma izlerin de tesiri vardı. Lâkin, sebebi ne olursa olsun, Abbasenin varlığından uçan nur huzmelerinin delikanlıyı baygın- laştırdığı mubhakkaktı. Ayni zamanda —Abbase de gözlerini amcasının oğluna tevcih ılxıq:.. ıîleııçliğiıı en hararetli çağını unan bu asil erkeğin - dillerde destan olan - güzelliğini süzüyordu. Fakat bu süzüşten ona heyecan gelmiyordu, iştiha gelmiyordu, yalnız müphem dü- şüıugd ve müphem üzüntüler bulaşiyordu. Evet, Abbase, İbnilhadinin “ ! çehresine bakarken kendi düşünüyordu. — Talisizdi, MÖŞ ÇAA ŞAİT D BekeeenEREEaE LÜĞ ÜŞEREŞEERÜNİER Ş EEÜĞEŞRŞAARRÜR aüi EÜRİNİRReşa b iki kocadan — dul kalmıştı, çok sıhbatli ve çok duygulu hayatı elim bir infirat içinde geçiyor- du. İki ölünün biribirile telif edi- lemiyen — hatıralarına — bağlana- rak — gençliğini niçin husrana mahküm — ediyordu? — Sevmek ve — sevilmek — gibi en tabil haklarım — meş'um — tesadüflerin yarattığı matemlere niçin feda etmeli idi? İbnilhadi değil, lâkin başka bir erkek, genç ve asil bir erkek öna husranımı unutluramaz mıydı? İki genç, ayrı ayrı mülâhaza- larla biribirini böyle süzerken Abdullah dayanamadı: — Abbasel dedi, içimde bir ihtiyaç, bağırmak ihtiyacı var. Güzel kadın, ne bakışlarını, ne tavrını bozdu, sakin sakin cevap verdi: — Cinnetin mukaddemesidir, hekim Cebraili görmenizi tav- siye ederim. ( Arkası vür ) ADYO — | —R 4 Mayıs Çarşamba | İstanbul — (1200motrı Gtamo- 19,5 Cenmet ve Mebrure Hanım- | 18: fom larla Asım Bey — taralından | alaturka saz, 90 gramofon. Zi musiki heyeti tarafından alaburka < 28: cazbant, | (394 imetre) 20,10> kon- Mari Didia Viyana havaları, 22,10: » akşam könseri . 'eşte — (30 metre) 20,40: Yüksek musiki — mektebinden — nakil, — 22,80 çigan orkestrası. Vargova — (1410 motee) 20,5 gen- molon, 1 mnsikili musababo, 21,15: konser, Berlin — metre ) — 20,90: eski dans hava 40: Hamburgtan nakil 5Mayıs Perşembe İstanbul — (1200 metre) 18 grame- alaturk » a vo Ha konferane 91 Belkis Hanım | ve saz, Z2 örkektra Bükreş — (14 motrr Mudan 20,10 konser, n Vertel ta- 2220 rafından imühte T gen foni, 28 konferuna, Belgrat 420 metre ) 20: mühavere, 22,30 konser, 23 cazbant. — | Roma — GA m 31,45 Akşazı | kanseri, Rossini ile iden muhtelif parçalar . Prağ 488 metre) 20 Süksifon, | 20,80 opernda bir. balo İamindeki | opera. İ Viyana SLT metre) 20,36 Toska ı operası, 28.40 cazbant. Peşte (560 metre) 80,80 Rigolet ı to operası, j Berlin -- (14033 metre) 20 Kolonya- | dan naklen konser. | Radyoda Konferans | Yarzın akşası Soliüm Sırri Bey Rad- yoda mütal Kı üD N Musahahenin cenneltir. | Yd ilüne ddi | Kadıköy Süreyya tiyatmsu | Bu akşam 21,30 da ı ÇİFTE KERAMET Vodvll 3 perda Nakleden 1 Reşat Nurl Bey | için vergi kat'iyet kespetmişti. O ? kararı üzerine ortadan sır olmuş, | nezdinde itiraz etmiştir. SON FUSTA - 900Bin Liralık Ver- gi Müruru Zama- na Uğradı (Baş tarafı | incl sayfada) vergi gizlediği için yüzde (40) ve vergiyi vaktinde vermedikleri için de yüzde (25) zammile (900) bin küsur liralık bir vergi tebliğ etmiş ve şirketi teşkil eden İb- rahim zade Lütfi, Basat birader- ler, Arslan Fresko ve Nas bira- derlerden bu paranın ödenmesini istemiştir. Fakat ortaklar ayrı ayrı bu vergiye ve cezalara itiraz et- mişlerdir. Defterdarlıktaki tetkik itirarz komisyonu ve sonra da Ankaradaki Temyiz Tetkik He- yeti — bu itirazları — redettiği sırada Arslan Fresko mahdumla- rile Komal Nas iflâs halinde bu- lundakları için iflâs masası Def- terdarlığın hükümsüz masaya iş- tirakini reddetmiştir. İbrahim sade Lütfi Bey de eşyasını refikası özerine yaptığı İçin eşyası satı- lamamıştır. Defterdarlık elyevm İspanya- da bulunan Basat Efendinin ma- gazasındaki ve evlerindeki eşya- larım satmıştı. Salamon Nas iflâs etmemişti. Fakat meydanda satılacak menkul bir eşyası bulunması için Defter- darlık bunun — cinsini İstemişti. Fakat Salamon Nas Efendi hapis Rusya “ve İspanyaya firar ettiği söylendiği için Polis tarafından bulunamamıştır. Diğer taraftan Şirket bu vergiye Devlet Şürası Eminönü Malmüdürlüğü (929) senesinde bu vergiyi tahakkuk ettirerek dört ortağa — tebliğ et- tirdiği zamandan bir sene evvel, yani (928) senesinde — resmen müracant ederek şirketin tasfi- yesini —istemiş — ve mahkeme tarafından da — avukat Hacı Rifat Bey — tasfiye memuru tayin olunmuştur. Fakat aradan geçen müddet zarfında Devlet Şürası ortakların itiraznamesini tetkik etmiş ve davayı şirkei, yani ortaklar le- hine olarak nakzetmiştir. Geçen hafta verilen bu kararda nakz sebebi şu suretle izah ediliyor : Eminönü Malmüdürlüğü İbra- bim zade Lütfi ve Şürekâsına tebligat —yaptığı zaman şirket resmen tasfiye halinde — bulun- duğu için tebligatın tasfiye me- murluğuna yapılması lâzım gel- mekte idi. Halbuki tebligat - şir- kete yapılmıştır. Bu nakız kararı üzerine Def- terdarlığın — yaptığı satışlar hü- kümsüz kalmıştır. Tasfiye memu- ru Hacı Rıfat Bey de vefat et- miştir. Şimdi Ticaret Müdürlüğü mahkemeye — müracaat — ederek yeni bir tasfiye — memuru tayin edilmesini istemiştir. Halbuki Kazanç vergileri Ka- nunu iki senede müruru zamana oğrıyacağı için ve yapılan tebiigat kanunsuz — telâkki — edildiğinden şeriklere tebligat yapılmamış ad- dedilmekte ve hazineye ait (0900) bin liranın müruru zamana uğra- dığı söylenmektedir. Diğer taraftan, vergi borcu meselesinden — hakkında — hapis kararı verilerek tevkif miützekke- resi” kesilen Salamon Nas iki sönedenberi polis tarafından ara- niyor, fakat bulunamıyordu. Yu- karda dıı yazdığımız gibi ken- disinin yaya iş olduğ o um”&.ihgsı'üa Üi myaya y h.F:k:l m:.thıyuü:w öğreni- b D İhtilâl mefküresi ar zamanda tahakkuk etmiye başladı. Buna kısmen muvakkat hükümet, ku- men Sovyet hizmet etmiştir. 4 Mart (i): Umumi af ilân edilir. — Finlândiya'nın — istiklâli tanındı. 20 Mart: İmperator ve İmpe- ratoriça tevkif olundu. Çarskoye- seloya sevkolundular. Bu karar Çara Duma azasından dört kişi tarafından, Çariçeye Jenaral Ko- rinlof tarafından tebliğ edildi. 22 Mart: Şimali — Amerika müttehit bükümetleri her devlete tekaddümen — Rusya — muvakkat hükümetini tasdik etti. 24 Mart: Petresburg amelesine günde ancak sekiz saat çalışmak usulü tatbik olundu. İdan cezası ilga —edildi. Jeneral Aleksiyef -Başkumandan . olarak — Grandük Nikola Nikolayeviç'in yerine ge- çirildi. Denkin büyük Erkânı Harbiye riyasetini alındı. Harbiye Nazırı Guçkof bü tayinler müna- sebetile askerl vaziyetin teşevvilşe gradığını iddia etti. Esasen bir :::n:ır:lıım emirnameyi de kabul et- memiştir. n 27 Mart: Petresburg Sovyeti bütün dünya ahalisine demokrat- lığa lâyık bir sulb akdi için mü- racaat eder. | Tarihler hep — oski — takvim üzerinedir. 1918 ikinci kânununa ka- dar, minval Üzore devam odor. Buuu bugünkü tarihlere tahvil otmek n zametinek İâzen gin 0N üçor onız); Salamon Nas Efendi İs- tanbuldan hiçbir tarafa çıkmamış ve burada müteaddit yerlerde saklanmıştır. Fakat Devlet Şürü- | sının nakız kararımı abr almaz tekrar ortaya çıkmiş ve bir istida ile alâkadar makama müracaat ederek tevkif müzekkeresinin ip- talini istemiştir. Salamon Efendi şimdi serbest gezmektedir. Bu mühim mesele hakkında dün Defterdarlığa müracaat cde- rek malümat — ve izahat almak istedik. Defterdarlığın salâhiyet sahibi erkânından bir zat bize şunları — söylemiştir: İbrahim zade Lütfi Bey va orlaklarından evvelce ( 900 ) bin liralık bir vergi istenilmişti. Fakat — Devlet Şürasına yapılan itirazın kabul edildiğine ve Def- terdarlığın kararının nakzolundu- dair henüz bize bir tebliğ gönderilmiş değildir. » " BOLŞEVİKLİK Nasıl Geldi? Nedir? Ne Oluyor? Yazanı De Monzi mayıs « Nakleden: Haydar Rifat 29 Mart: Ayıl zihniyetle me- vakkat hükümet Lehistana istiklâ» Kal verir. 31 Mart: Ukranya'ya has me- seleleri, müttehit hükümet imti- yazını tetkik etmek üzere husust bir komite teşkil edilir. 1 Nisan: Toprak moselelerinla ıslahı hakkında bir emirname çıkar. Bunun şekilleri hassaten beşkil edilmiş olan merkeri bir komite tarafından tespit oluna- câktır. 2 Nisan: İlk Rus ittihadı tice- vet ve sanayi kongresi — toplasız. Cümhurlyet ilânı İstenir. Muvak- kat hükümet kadınlara da intihap etmek ve olunmak hakkını verir. 3 nisan: Rus askerleri Stok- hot suyu üzerinde bozgunluğa uğrar, Bununla muvaffakıyetsiz likler ve rücat silsilesi başlar. (Arkası var ) Galatasarayda Resim Sergisi Bir müddettenberi şehrimizde bulunan 931 Yunanistan ve Av- Yi izellik kıralıçası Matmazel :)':ıl.uğk-un ressam Matınazel Talya Diplaraku, bir resim sergisi vücüde getirmiştir. Sergi Galatasaray Lisesindedir. Bugün açılacak ve mayısın oa birinci günü kapanacaktır. MUHIİM İLAN TÜRK ANONİM ELEK- TRİK ŞİRKETİ Şu son zamanlarda, bir takımı dolandırıcılar, başka müşteriler- den aldıkları makbuzlar mukabi- linde, Lercihen hanım müşteri- lerimize müracaat ederek para istediklerini — ahalinin dikkatine arzederiz. Makbuzlar, — müşterilerimizin vazıh surette adreslerini ihtiva ettiğini ve memurlarımızın, her talepte ibrazına mecbur oldukları, cari sene için muteber hüviyet varakalarını hâmil bulundaklarını hatırlatırız. Şirket, mevzuubahs dolandırı- cıların efalinden hiçbir mes'uliyet kabul edemiyeceğinden, kendile- rine ibraz edilen —makbuzlara fevkalâde dikkat etmelerini ve memurların hüviyet varakalarıma iraesi — talebinde bulunmalarını müşterilerden rica ederiz. Müşte- riler, şirket namina tahsilâtta salâhiyeti — olmuyan zaman polisemüracaat etmelidirler.