7 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

7 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

| | h AM Hergün İhtikârın Önüne Nasıl Geçilir? S — İhtikâr neye derler ? C — Bir malı azlığından is- tifade —ederek, meşru kârdan fazla kârla satmak ihtikârdır. S — Kimler ihtikâr yapar? C — Sattıkları malın piyasa- da az olduğunu gören tüccar, halkın ihtiyacını istismar etm hevesine düşer, derhal fiatları arttırır. — İhtikârı yapanlar, bu malları — ellerinde — bulunduran- lardır, - S — Bizde hangi maddeler Üzerinde ihtikâr yapıyorlar ? C — Şeker, — kahve maddelerde. gibi S — Hariçte de şeker ve | kahve fiatleri artmış mıdır? C — Bilâkis. Bütün dünyada tekerin kilosu 6-7 kuruş içindedir. hve ise, o kadar boldur ki, Birezilyada lokomotifleri kahve Yakarak işleliyorlar. Anlamadım, o halde bizde neden şeker ve kahve bu kadar pahalı oluyor. C — Çünkü kahve ve şeker bize dışarıdan gelir. Dahildeki şeker fabrikaları bizim ihtiya- Cımızın ancak üçte birini yapa- biliyorlar. Hariçten gelen şeker ve kahve (ise kontenjana tâbidir. . İhtiyaç miktarında gelmediği için, ellerinde şeker .ve kahve bulunanlar derhal fiati yükselti- yorlar S — Bugün şeker ve kahve fiatlerini yükseltenler ellerindeki malı pabalı mı aldılar ? C — Hayır. Piyasada miktarı- nın azalmasından istifade ediyor- lar. | S — Peki hükümet buna karşı ne yapıyor ? C — Bir ihtikâr kanunu var. Bu kanun mucibince ihtikâr ya- panları mahkemeye veriyor. S — Bu tedbir ihtikârın önü- ne geçebiliyor mu ? Hayır. S — O halde ne yapmalı ? C — Hükümetin, bu madde- leri kâr döşünmiyerek halka ucuz fiatle vermeyi temin etmesi lâ- Zımdır. Oyun Meselesinden... Büyükadada oturan Ekrem isminde biri bir oyun meselesim den Ahmet isminde birini başın- dan yaralamıştır. Kongoda Bir Tayfun Saygon, 6 (A. A.) — İnde - Pacifigue Ajansının verdiği bir habere göre Köağonun cenubun- da gayet şiddetli bir tayfun Zuhür etmiştir. Nüfasça birçok Zayiat ve külliyetli maddi zarar ve hasar olduğu bildirilmiştir. — Avusturyada Siyasi Buhran Viyana 6 (A.A) — Kabine tifa etmiş Reisicümhur istifayı kabul ve M. Büreşi mesaili cari- Yeyi tedvirde devama memur eylemiştir. Mısırda Başvekı'le Bir Suikast Kabire, 6 (A.A) — Bu sabah üşvekil ile münakalât ve terbiye hazırlarını ve meb'usan imeclisi Teis vekili ile diğer bir takım Zevatı. Cirga vilâyeti dabilinde _âin Tammah'a nakleden tren iderken demiryolu üzerinde bir maba infilâk etmiştir. Yol muhafızlarından iki kişi ölmüş, üçü de ağır suretle yara- inaştır. KrRE NÜ Firızi ; Jâjr? Tn “î!wiü“.ml M'ığ p D ! — İnsan parasım kaybedebilir. Fakat bir gün bu parayı kazanmak imkânı vardır. Bunun için yese dü- şülmez. 2 —Insan dostunu, sevdiğini, kaybedebilir. Fakat zaman İle bütün bu ziyalar unutulur. SON TELGRAF HABERLERİ Bütün Fransa Büyük Bir Teessür ve Heyecan İçindedir ! 3 — Fakat cetaretini kaybeden adam bir daha kendisini topluyamaz. Yalnız cesaretinizi kaybetmemiye çalışınız. M. Dumerin Soı_ı—_l)_âkikalan Tam Bir Biyhuşi İçerisinde Geçti Paris, 7 (A.A) — Dün akşam, saat 21 de M. Dumer sakin bir surette istirahat etmekte idi. Mü- şarünileybin yattığı odaya girilmesi menedilmişti. M. Pietri, gazetecilere vaki olan beyanatında Reisicümhurun - vaziyetinde bir fenalık olmadığını beyan etmiştir. Saat 21,30 da resmen neşredilen sıhbi teblig, M. Dumer'in 2 kurş olduğunu bildiriyordu. Bunlardan birisi kafanın kaldesinden girmiş ve sağ yanak seviyesinden, diğeri de sağ koltuk al- hndınrrg_ifip mebzul bir nezhideme' sebebiyet ve- ün yarası almış ——— rerek, omuzun arkasından çıkmıştır. Hararet dere- cesi 37,2 ve nabız. darabanı 120 dir. Vaziyet, va- hametini muhafaza etmektedir. Ceset Elize Sarayında.. Paris 7 — (A.A.) — M. Dumerg, etrafında ailesi efradı ile sivil ve askeri daireleri erkânı, M. Tardiyö ve birçok nazırlar ve hükümet rüesası etmiştir. bulunduğu halde bu sabah saat 4, 40 ta vefat Müteveffanın nâşı Elyste sarayına nakledilmiştir. M. Dumerin Katili Kim? Suikasti Yapan Adamın Hüviyeti Kat'i Surette Tesbit Edildi Paris, 7 (A.A) — Taarruzu yapan Gougulofun üzerinde 3 tabanca ile 3 dolu şarjör bulun- muştur. Şerikleri olmadığını iddia etmektedir. Maamafih, Fransada oturan ve katili tanıyan Ruslar- dan bazıları kendisile olan mü- nasebetleri hakkında izahat ver- mek üzere adliyeye davet edile- " ceklerdir. Katil, iki defa — Fransadan tardedilmiştir. Fakat, bu tart keyfiyeti siyasi tahrikât yaptı- ğından dolayı olmamıştır. Elinde bulunan tababet şehadetnameleri bükümet makamatına noksan görün- düğünden san'atını icra etmeme- si için vuku bulmuştur. Fran- sada — mukim Rusların merkez komitesi bir Rus tarafından ya- pılan bu menfur cinayetten mü- tevellit nefretlerini izhar — eden bir — protestonameyi — matbuata göndermiştir. Gugulof Sovyet aleyhtarı Rus- lardan bir doklorğur. Dün Taksimdeki Stadyoma bir defa daha gittik ve o meşhur manzarayı bir kere daha görmüş olduk. Dünyanın hi na ihtimal ve çbir tarafında bir benzeri daha bulunduğu- | yariyet kar, rmediğimiz bizim stadyom dün çok ka- | zarurct ı.ız.. gelmediğine, İSTER İNAN, İSTER İNANMA! Mütehassıslar - katilin deliliği Katil Saçmaladı I taklit edip etmediğini tetkik ede- Paris, T(AA) — Gugulof- 'un Üzerinde bulunan hatıra def- terinde M. Doumer'in katili, ken- disini Lindberg'in oğlunu kaçır- makla ittiham etmektedir. Bu vaziyet karşısında istintak hâkimi merkumun muayene ve müşahede altına alınması için _J_mülehu,., tayinine karar vermiştir. Katilin Zevcesi Paris, T (A M ) l Rusça lisan mütehassıslarından iki kişi dün caninin üzerinde bulunan hatıra defterini tetkik edecek- lerdir. Merkum, batıratında ha- rekâtını tahlil etmekte ve kendi mütaleasına öre Rusyayı ezen bolşevil yumruğunu kırmak için nsanın hiçbir şey maması hasebile Fransız mil- letinin reisini bundan dolayı öle dürmek istediğini müdafaa eyle- mektedir. Gurgulof, — batıratının sonla- rına doğru kendisini Lindbergin çocuğunu çalmakla itham etmek- tedir. ceklerdir. Merkumun zevcesi Mo- nakoda tevkif olunmuştur. Katil Anlatıyor hasa Bülü OA rı emi; z “Hayatita TÜ eeti Mevcudiyetim bitmiştir. Vatanım mahvoldu. Fakat ben bir şerir ve siyasi bir katil değilim. Şahsen tanımadığım M. Dumeri öldürmek için zati hiçbir sebe- bim yoktur. Fransada ikametim menedildiğinden 4 aydanberi Mo- nakoda oturuyordum. Siyasi bir propaganda ve bilhassa Sovyet idaresine karşı mücadele açmak istiyordum. M. Dumere taarruz etmekli- ğim, Fransayı Sovyetlere karşı mücadeleye icbar etmek içindir,, Hükümetimizin Taziyetleri Ankara, 6 (A. A.) — Relşi- cümhur Hz. tarafından Fransız Reisicümhuru M. ( Doumer) e iadei afiyet tememnisi ile bir tel- KA aa UN SORERaNĞ! — C İSTER İNAN, İSTER İNANMA! | labalıktı. Fakat me yazık ki balkın büyük bir kısını güneşin altında ve ayak üstünde durdul saat devam eden maçı ayak Üüstünde asında sıhhi ve asri bir stadyom inşasının , bir buçuk seyrettiler. Bu SUZüUN Avisasl Mündericatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. Başvekil Paş;— Leningrattan Avdet Eiti Moskova, 6 ( A. A. )— İsmex Paşa, Tevfik Rüştü Bey ve ken- dilerine refakat eden Türk misa- firleri bu sabah Leningrat'tan Moskovaya gelmişler, istasyonda M. Litvinof, M. Krostinski, M Karahan, M. Sotomoniako, Ha- riciye Komserliği ve Türkiye Se- fareti yüksek memurları tarafın- | dan karşılanmış ve selâmlanmış- lardır. Moskova, 6 (A. A.) — Türk meb'us, muhaırir ve gazetecileri bu saba Maskovaya 35 kilomet- re mesafade bulunan Bolshevo nahiyesini ziyaret 'etmişlerdir. Bu nahiye hapisle mahküm — olan mahkümların çalıştırıldıkları bir nahiyedir. Türk misafirler buradaki mü- şahedelerinden — İyi ” intibülarla dönmüşlerdir. Leningrat, 6 — Başvekil Paşa ve diğer Türk misafirleri Lenin Ziraat Akademisini ziyaret etmiş- lerdir. Akademiyi ziyaret, Sovyet- Türk dostluğunu bir kere daha isbat etmiştir. Misafirler, Sovyet Rusya ile Türkiyenin ve sair memleketlerin nebati zümreler teşhir edilen sergiyi gezmişlerdir Başvekil Paşa Akademidek mesaiyi takip etmek üzere Türk mütehassısları göndermiye çalışa- cağını söylemiştir. * Başvekil Paşa ve refakatinde buludan heyet Moskovadan Kır- ma dönecek ve Sıvastopoldan İstanbula avdet edilecektir. Asiler Esir Düşen İngiliz Tayya -“recisini Öldürdüler Londra 6 — (A.A. ) — Hava nezaretinden - bildirildiğine göre Irak ordusu ile birlikte keşif ha- reketinde bulunurken asi kürl kabileleri tarafından esir edilen İngiliz tayyaresinin pilotu - ile rasıdını kürtler öldürmüşlerdir. Japonyada Kabinede Bazı Tebeddül lere Lüzum Görüldü Tokyo 6 (A.A) — Hariciye Nazırı M. Yoshizawa Başvekil M. İnukai ile görüştükten sonra Ja- ponyanın Viyana sefiri M. Hach- iroaritanın hariciye' nazır mua- 'vinliğine tayininin kabine tara. fından tasvibini istemiye karar vermiştir. M. Hachiroaritanın M. Katsujdebuchinin yerine Washin- gton büyük elçiliğine tayini muhe temel bulunan M. Matsu Zonagai- .ye halef olacağı söylenmektedir, graf çekilmiştir. Meclis Reisi ta- rafından da Fransız AY"'v Meb- usan Meclislerine, hükümet na- mma da Fransız Başvekiline ve hariciye nazırına teessür telgraf- ları gönderilmiştir. Başından Ve Çenesinden... Galatada kahveci Muhiddin sarhoşluk) yüzünden sabıkalı Ab- | dülkadiri bıçakla başından ve | kahveci Talâtı da çenesinden | yaralamıştır. 4