21 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

21 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

K h K B $ $ Te * B K, 2 Sa | Halkımökesi | Yardım Sandıkları Ve Memurlar Belediye memurları yeni bir yardım sandığı teşkiline karar verdiler. Bu sandık ölen me- murların teçhir. ve tekfini ile alâkadar olacak, ayni zamanda gerlde kalan allesine yardım edecek. Bu hususta “halkın mütaleasını — yazıyoruz : Akif Bey -Eyüp iskele caddesi 23- — (Damlıya damlıya göl olur) darbımeselimiz büyük bir haki- kati söyler. Ak akçanın kara gün için olduğunuda takdir etmemiz İâzımdır. Belediye me- murları aralarında bir sandık teşkiline karar vermişler. Her ay yirmişer kuruş vereceklermiş. Bu suretle toplanan paralar meslek- taşlarından birisi vefat edince derhal — ailelerine — verilecekmiş. İnsani ve temiz bir gaye ile ku- rulmak istenen bu sandığın bü- tün dairelerde taammüm ettiğini | görmek pek zevkli bir temennidir. * Necmettin Bey » Beyoğlu Mis sokak 16 - — Ölüm herkes için mukadder- dir. Şimdi kazançlar pek azal- mıştır. Hele az maaşlı memur- larımızın beş on kuürüş — arttırıp ta şuraya — koymaları imkânı yoktur. Belediye memurlarının kuracakları sandığı çok beğen- dim. Arkadaşlarından birisi vefat ederse derhal ©o gün ailesine | teçhiz ve tekfin parası adile (400) | Kra vereceklermiş. Bu para ile | ölen memurun cenazesi kaldırılır. Sonra maaş bağlanma merasimi bitinceye kadar da bu paranın artan kısmı ile o aile birkaç ay geçinir. Şahsen para biriktirmi- ye imkân bulamıyanlar için bu sandık usulü şayanı tavsiyedir. * Şelik İhsan B. ( Sirkeci Meserret Oteli ) esasen az maaş alan murlarımız — için — maalesef buna maddeten imkân yoktur. Fa- kat bir memur ayda yirmi kuruşu, seve seve verebilir, ve onun bütçe- sini sarsmaz, bilâkis bu para bir ölüm felâketi geçiren meslekdaş- larının ailelerini terfih edebilir. Belediye memurlarının teşebbüsü- nü çok beyendim. Aferin Belediye memurlarına... » Murat B. (Diş doktoru Sirkeci " Sancak- tar sokak ) — Bizde birçok yardım san- dıkları teşkil edilmiştir. Fakat bunların birçokları maksatların- dan uzaklaşmışlardır. Belediye memurlarının yapa- cakları cenaze parası — sandığı iyi bir esasla hazırlanmıştır.Böyle I bir sandığı her daire memurları | hatta hususi müesseselerde çalı- | şanlar bile yapmalıdırlar. | Yaralanan Bir Kadın Galatada oturan Kadri ve Şöh- ret isminde iki şahıs Bahtiyar ie- minde bir kadım yaralamışlardır. Füeml p işaa el ea iMTİHAN İ_lkmektep İmtihanları Sıkı Olacak Haber aldığımıza göre Maarif Vekâleti bu sene ilkmektep im- tihanlarının yakından takip edil- mesini Maarif Müdürlüğüne bil- dirmiştir. Bu emir Üzerine ilk tedrisat müfettişleri bir içtima yapmışlar ve alınacak - vaziyeti görüşmüşlerdir. — Öğrendiğimize göre her müfettiş kendi mınta- kasındaki mekteplerin imtihan- larını sıkı bir surette takip ve kontrol edecektir. Bu suretle dersini bilmiyen ve çalışmamış olan talebelerin sınıf geçmelerine imkân bırakılmıyacaktır. Ali İktısat Meclisinde Ali İktısat Meclisi âzalığına intihap edilen Fortun zade Mu- | rat, Suphi, Rifat Kâmil Beylerin temsil müddetleri bittği — için, Meclisin zahirecilik, bankacılık ve madenci'ik mümessillikleri — için 16 haziranda yeniden intihap yapılacaktır. Tefecilerin Sahtekâlıkları Şimdiye kadar hükümetten müsaade alan faizci sarrafların ! bu husustaki nizamnameye riayet etmedikleri ve halktan aldıkları faiz miktarını sakladıkları anlaşılmış tır. Bunların hepsi tecziye edilmek veya dükkânları kapatılmak üzere isimleri vilâyete bildirilmiştir. Müreftede Petı ol Amerikalılar Müreftede tekrar petrol aramak için bazırlıklarda bulunmaktadırlar. Tenekecilik Yerli Fabrikalar Müşkül Mevkide Kaldılar Evvelce, mamul tenekelerden alınan gümrük resmi, levha te- nekelerden alınan resimden fazla olduğu için Türkiyede birçok teneke fabrikaları teessüs etmiş- t. Halbuki, yeni tarifede mamul tenekelerin resmi indirildiği için teneke kutular hariçten doğru- dan doğruya gelmektedir Bu va- ziyet teneke sanayiimizi müşkül bir vaziyete düşürmüş, birçok amelelerin işsiz kalması tehlikesi baş göstermiştir. Tenekeciler ta- rifenin arttırılması için İktısat Vekâletine müracaat etmişlerdir. Karısını Vurmuş Şehremininde oturan Esat ismin- de biri geçimsizlik yüzünden zevcesi Hacer Hanımı bıçakla yaralamıştır. —SON POST A_"q Ecnebi Limanlara | Vapur Seferleri Vapurcular Ciddi Teşeb- büslere Girişmek İstiyor Bazı milli vapur kumpanyala- rı alâkadar dairelere müracaat ederek, ihracat mallarımızı ecne- bi İimanlarına Türk vapürlerile nakledebileceklerini söylemişler, yalıız — gönderecekleri — malları Türk — vapurlarına — verecekleri hakkında tacirlerin teminat gös- termelerini istemişlerdir. Öğren- diğimize göre bu kumpanyalara bu şekilde teminat verilememek- le beraber, ecnebi memleketlere Türk vapurlarile sefer yapılması ve Türk mallarının yine Türk vapurlarile nakledilmesi çok arzu edilmektedir. Son günlerde ec- nebi vapur kumpanyalarının bir- kısım ihracat eşyamızın nakil ücretini yüzde otuz beş nispetin- de arlırmaları ve bu parayı da bir İngiliz lirası (1030) kuruş üzerin- len besap ederek müamele yapma- arı şiddetle nazarı dikkate alınmış- tır. İhracatımızı bu gibi biçimsiz vaziyetlerden — kurtarmak — için milli vapurculuğun inkişafından başka müessir bir çare tasav- vur edilmemektedir. Bu husustu İktısat Vekâletine malümat - veri- lecektir. 15,000 Şehrimizde Bu Kadar Mütekait Vardır Şehrimizde €en çok tekaüt maaşı veren daire Fatih Malmü- dürlüğüdür. — İstanbulda bulunan (15) bin zat maaş cüzdanının (6) bini Fatih Malmüdürlüğünde kayıtlıdır. Bunun için gerek maaş yoklamalarında ve gerek maaş dağıtılmasında birçok şikâyetler yapılıyordu. Bunu nazarı itibara alan Defterdarlık, Maliye Vekâ- letine burada ayrıca bir Masraf Muhasipliği ihdasını teklif etmişti. Maliye Vekâleti bu teklifi kabul etmiş ve Yenişehir. Malmüdürü Ragıp Beyi Muhasipliğe tayin ederek dün emrini Defterdarlığa tebliğ etmiştir. Tavuklar Sokakta Öo—laş_anlann Sa- hiplerinden Ceza Alımacak Belediye sokakların temizliği bususunda yeni bir tedbir almıya karar vermiştir. Yapılan bir tet- kike göre sokak ve caddelerdeki pisliklerin, daha ziyade tavuk, kaz, hindi gibi hayvanların sokak- larda dolaşmalarından ileri gel- diği anlaşılmıştır. Bu sebeple bu ıig: hayvanların sokaklarda do- laşmalarının yasak edilmesine ka- rar verilmiştir. Alâkadar beledi- ye memurları sokaklara bırak lan hayvanları yakalıyacaklar ve sa- hiplerinden para cezası alacak- lardır. <—— KEYKP DAHİLİ HABERLER TEŞVİKi SANAYİ Yeni Üğn"lîa Ne Şekilde Hazırlanmalı? Hükümetin yeni bir Teşviki Sanayi Kanunu projesi hazırla- dığı evvelce yazılmıştı. Kendile- rile görüştügümüz bazı iktısat- çılarımız şimdiki Teşviki Sanayi Kanununun bir kısım sanayie çok fazla kazanç temin' ettiği üze- rinde durmuşlar ve bize şunları söylemişlerdir: ç : K | “— Yeni proje, sanayüi teş- | vikte ehemmi mühimme tercih | eder — şekilde — hazırlanmalıdır. | Meselâ, bugün bizde lüks çorap ve gçikolata sanayü yüzde yüz kazanç temin edecek kadar teş- vik görmektedir. “Çikolata sanayüne — gelince, bunlar da iptidfi maddelerini me- selâ, çekirdeği, kakao yağını ve saireyi hariçten getiriyorlar. Bun- ların da memlekete faydası mah- tuttur. Müsakkafat, kazanç ve bazı hususlarda muamele — ve Gümrük vergilerinden maaf olan bu gibi sanayiin teşvikine yeni bir istikamet verilmelidir. Birinci derecede himaye edeceğimiz sa- nayie gelince; şüphesiz —mensu- cat sanayii ile, maden sanayiidir. “Mensucat itibarile her sene (30) milyon Hiralık ithalâtımız vardır. Memleketimiz krom ve kükürt madenleri ile dolu olduğu halde (1918) denberi krom sahasında Yunanistan bize rekabet etmek- tedir. Kükürtü de — İtalyadan getirtiyoruz. Bu itibarla Yeni Teşviki Sanayi kanunu — üze- rinde çok - işlenmelidir.., Bir Şirket Şosa Yapmak İçin Burada Yerleşiyormuş Bir İngiliz grupu, Türkiyede şosa, ve bina inşaati işlerile meş- fııl olmak üzere hazirlıklara baş- amıştır. Sermayesi şimdilik beş milyon İngiliz lirası olan şirketin Devlet ve eşhas taahhütlere alacağı ve gittikçe işini genişleteceği söy- lenmektedir. Grupun salâhiyettar mümessilleri bazı anlaşmalar için hükümetle de temas edeceklerdir. Türkiye Ve Bulgaristan Bir İngiliz sermayedarı hükü- mete müracaat ederek Türkiye ile Bulgaristan arasındaki ticaret münasebatını arttırmak ve her iki memleket ihracat asını teşhir. etmek üzere İıt::ıuldı müze va meşher tesisine müsaa- de istemiştir. Bu müracaat tet- kik edilmektedir. Pazar Öla Hasan Bey Turfanda Meyva- Günün Tarihi Sefirler Gazi Hz.nin Huzurunda Ankara, 21 — Gazi Hz. dün Amerika ve Litvanya sefirlerini ka- bul ettiler. Sefir cenapları Reisicüm- bur Hz.ne itimatnamelerini takdim ettiler ve mutat — nutukar olumdu. 114 Lira Lâzım İzmir Ticaret Odası tetkikat yap- mış ve bir ailenin br ayık maişeti için ayda 114 lira lâzim olduğu ne- ticesine varmıştır. Tenezzüh Ve Müsamereler Dün şehrimizde b rçok mektep- lerde tenezzük ve müsa vereler ter- Up edilmiştir. Mülkiye mektebi tale- bisi dün mezunlar — şerefine bir tenezzüh tertip etmiş ve Beykozu gidilerek çok eğlenceli b r gün geçi- rilmiştir. Vefa ortamektebi ile Kabataş lisesi de birer — veda — müsameresi vermişlerdir. Müsamereler çok nezih ve mükemmel olmuşlur. teati Bunlardan başka Foyziati lisesi tarafından da bir müsa verilmiş, bütün — kısımların — işti le temsil edilen eserler ve terbiyevi oyunlar çok beğenilmiş ve alkış anmıştır. Robart Koli3j Bebekteki Robert Kollejde' dün bir sergi açılmıştır. Sergide talebe tarafından bir senede yapılan maki- ne eserleri teşhir. edilmetedir. İdam Talepleri Bartın Ağır ceza mahkemesinda Rüştü ve Arif Isminde iki şakavet maznunu — muhakeme edilmektedir. Son celsede Müddeijumuni maznun- ların idamını istemiştir. Kuduz mu? Şehremininde - oturan Adile Ha- nim isminde bir kadın dedikodu yüzünden komşusu Fatma Hanımı asırmıştır. Yeni Bir. Kağalınılık. — - Gümrük Müfettişleri -tarafın dan yapılan tahkikat neticesinde maruf bir limon tacirinin geniş mikyasta limon kaçakçılığı yap- tığı kanaatine varılmştr. Mese- lenin yakında İhtısas Mahkeme- sine intikal edeceği — tahmin olunuyor. Vapurcuların İtirazları Milli vapur kumpanya'arı — sahip- Terinden birçoğu, yeni teşkil edile. cek olan vapurGüluk İnlilsarı şirke tine iştirak etmiyeceklerini alâkadar makamlara bildirmişlerdir. Elyevm muhtelif kumpanyalara mensup olup Türk bayrağını taşıyan — vapurların adedi Mi dir, Balkan Haftası Balkan Konferansında kabul edi- len Balkan Haftası memleketimizde bugünden — itibaren — baş amaktadır. Bugün şehrimize gelecek olan diğer Bakan |murahbaslarımıa iştiraklerile Şehrimizde Balkan T caret oda- sının küşat resmi yapılacak, hafta- nın diğer günleri de muhtelif toza- hürat ile geçecektir. Hukuk Fakültesi Reisi riyaset edecektir.