1 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

1 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Ruslar, Japon Emperyalistlerini İtham Ediyorlar Moskova 31 — İzvestiya ve ravda gazeteleri, Japon diplo- Matlarının — verdikleri - teminata Tağmen Emperyalist Japon mez- hafilinde Şarkt Sibiryanın deniz *yaletinin istilâsı hakkında açık- tan açığa propagandaya geçmiş Olduklarını yazmaktadır. İzvestiya bu- iddiasını teyit için —Jeneral Hatanın zaakalesini — zikretmek- tedir. Şanghayı Japonlar Tamamen Boşajtıyorlar Şanghay 31 — Japon kuvvet- lerinin bakıyesi de bugün Şang- baydan ayrılacaktır. Bu suretle burada tek bir Japon kalmıya- taktır. Bundan sonra Şangbayda yal- tız Japon zabıta memurlarından 100 kişi ile esasen sulh zama- nında da orada bulunan Japon bahriye silâhendazları kalacaklır. ransız Sosyalistleri Kongresinde Paris. 31 — Milli Sosyalist kongresi dün küşat edilmiştir. Tribünler sosyalistlerle dolu idi. i sosyalist mümessilleri mev- kilerini işgal etmişlerdir. İlk hatip M. Grümbah hükümete iştirak talebinde bulunmuş ve sosyalistli- | ğin, amele kütlelerinin sefaletle- tinden yeni kuvvetler kazanaca- ğını zannetmenin hata olduğunu töylemiştir. M. Grümbah Almanya ve İn- gilterede sosyalistlerin hükümete İiştirakle clde ettikleri muvaffa- kıyetleri saymış ve demiştir ki: — Fransız ve Alman sosya- listleri mütesanit olmalı ve Al- Manyayı Faşizmden kurtarmak için herşeyi yapmalıdır. Sosyalist fırkasının parlemen- to hızbi reisi M. Leon Blum ra- dikal sosyalistlerin parlâmentonun &a büyük grupunu teşkil ettik- i söylemiş ve demişlir ki: — Hükümete iştirak işinde İttifak halindeyiz. Fırkamız, ayni Zamanda bir metalip listesi ha- Zırlamıştır. Bizim metalibimiz, Ra- dikal sosyalistlerin bu metalibi- Mizi kabul ve yardım etmelerine göre taayyün edecektir. Gürültülü müzakerelerden son- ra konfere nisbi temsile göre bir irler komisyonu tayin et- Miştir. Askerlik Yaşı Cenevre 31 — Tahdidi tesli- konferansı ordular mevcudu komitası 16 yaşından aşağı deli- rın ilk talimlerini tahdit *tden Fransız teklifini dörde karşı Bekiz reyle kabul etmiştir. Yeni A Te ea Berlin 31 — İstifa eden Al- man Başvekili M. Brüning'e ki- min halef olacağı hemen hemen taayyün etmiş gibidir. Reisicüm- hurun, Şarki Prusyadaki ikameti esnasında yeni kabine için bir liste yaptığı söylenmektedir. Yeni başvekilliğe, Prusyadaki vâsi arazi sahiplerine tam bir mümessil olacak olan Milli Al- man — fırkası azasından Baron Egon Fon Gaye'nin geleceği söy- lenmektedir. Çiftçilerin menfeati- ni temsil eden Fonder Ortenin isminden de bahsedilmektedir. Hitler - Hindenburg Mülâkatı Hindenburg, Hitlerle 40 de- kikalık bir mülâkat yapmıştır. Reisicümburun müstakbel Alman kabinesinin Hitler fırkası Rabiş- tag grupu tarafından takviyesini istediği tahmin edilmektedir. Ra- hiştag meclisinin feshi ve yeni intihabatın kendilerine ekseriyet temin edeceğini düşünen Hitler- cilerin yeni hükümeti takviye | etmiyecekleri zannedilmektedir. 'IMustakbel Alman Kabinesi Neler Yapacak? Paris, 31 — Reisicüimhur dün lecektir. Yeni başvekilin ismi bu akşam belli olac. ktır. Reisicümhur, Alman siyaseti- nin sağ cenaha teveccüh etmesini açıkça söyler söylemez M. Brü- ning istifa etmiştir. Binaenaleyh yeni kabine bir sağ cenah ka- binesi olacaktır. Hulâsa, önü- müzdeki kabine bir Hindenburg ve ordu kabinesi Askeri firka, Jeneral Gröne- ri istifaya —mecbur — ettikten sonra, Alman milliyetperverlerile büyük çiftçiler bir kütle halinde Brüninge hücum hazırlamışlar ve Başvekili tutunamıyacak bir hale sokmuşlardır. Bu suretle bir ma- haret — göstermişlerdir. Bundan sonra, harpten evvel olduğu gibi Alman siyasetine büyük arari sahiplerile askeri unsurlar hâkim olacaktır. Yeni kabine teşekkül ettikten sonra dahili ve beynek- milel birtakam müşkülâtla karşla- şacak, hükümet milliyetperverleri memnun etmek için beynelmilel siyasetle hatır kırıcı bir tavır takınacaktır. Hitlerciler son de- olacaktır. lman Kabinesini " Sahibi Bir Şahsiyet Teşkil Ediyor | EDEBI TEFRİKAMIZ : 26 VİKT Üa Z Mubarriri: Knut Hamsun Genç kadın bir beykel gibi Sessiz or. Yalnız dudakları ürpermektedir. — Erkek he Şu halde benim çılgınca &ümî bir tek defa dinlemek det kâfi gelmiyor. İtirafatımı bir yi dEhı işitmek emelindesiniz. — Evet siz benimfyegâne aş- kitıdınız. Fakat ben sizin tarafı- İşte sevilmiye lâyık değildim, ı.—:mk sizi. memnun ettim, çe 'derim?., Genç adam gittik- dü"'_.m' bir hararetle devam “ ORYA Nakleden: H. Ş. *— Beni reddetliniz, bir baş- kasını bana tercih ettiniz. Çünki | ben bir köylü, kaba bir adam, kırallara mahsus bir yerde av- t lanmak — cüretinde bulunan - bir | vabşi hayvandım.. Ve bunları söyliyerek asil tavirli yolcu biç- kıra hıçkıra bir iskemleye çökü- yor. Şiş:ıdi o yılvumkladırç: Oh Allah aşkınıza, gidiniz, buradan uzaklaşınız |.. Şatonun mütekebbir hanımı, benzi uçmuş, ağır ağır ve kesik sözlerle cevap veriyor: Ben de sizi seviyorum, —anlı- gece Rahiştağdaki milliyetperver'er | grupu reislerile, Rahiştag reisini kabul etmiştir. Müzakerelere ve istişarelere bugün de devam edi- 1 i SON POSTA & Aden körfezi Snünde yanan Jorj Filippar vapuru —faciasında maruf Fransız gazetecisi Alber Londr da öldü. Tam manasile bir gazeteci olan Alber Londr, dünyanın herhangi bir tarafında şayanı dikkat bir hâ- dive vukubulsa birkaç gün sonra hemen hâdise mahallinde bulunurdu, bu muharrir, şayanı hayret derece- | deki görüş ve istihbaratile şöhret | bulmuştu. — Harbi Umuümide harp cephesinin en tehlikeli mıntakalarma | kadar sokulan ve karlinin beyecan | ve merakını tahrik eden bu tauhar- ririn, Verdön müdafaası csnasında yazdığı yazılar bütün dünya matbu- atı taralından — iktibas — edilmişti. Harpten sonra “Kürek mahkümlart arasında,, “Arjantin yolunda,, “Bi- ribi cehenneminde , gibi yazılarile birinci mmf — muharrirler — arasına girmişti. Alber Londr, son defa Şanghay hâdisatını takipten avdet ıdlyonf'ı. Jurnal gazetesi hesabına Ci pon barbini takip etmişti. | S dümü, elbette ki bir z Müslüman - Mecusi Düşmanlığı Bombay 31 — Bugün Mecw- silerle Müslümanlar arasındaki arbedelerde 4 kişi ölmüş 55 kişi yaralanmıştır. 90 — kişi — tevkif edilmiştir. rece müfrit metalibatta buluna- caklardır. Daha şimdiden komü- nisilerin fırka teşkil etmekten menedilecekleri — söylenmektedir. Bu tedbir amele kütlelerini ha- rekete sevkedecek — ve dahili bir harp zuhur edecektir. Müfrit milliyetperverlerin hücum kıt'ala- rının — ipkasına, * 'mpcrılorluk bayrağı , sismindeki — sosyalist teşkilâtmın ilgasına ordu karar verecektir. İşsizlere verilen tah- sisat kaldırılacak, işsiz delikanlı- lar kışlalara yerleştirilerek — çalış- tırdacaktır. Karşılığı olmiyan da- bili bir para çıkarılması da muh- temeldir. AFLAR Kadın Tayyareci Avam Kamarasında Londra, 31 — Atlas denizini geçen kadın tayyareci Mis Erhart dün Avam Kamarasının ikindi celsesinde hazır — bulunmuştur. Kadın meb'uslar tarafından ken- disine bir çay ziyafeti verilmiştir. Mis Erhart öğleden sonra Derbi,, at yarışlarına gidecektir. Kadın tayyareci, kocası Dr. Put- nam ile birlikte önümüzdeki haf- ta Amerikaya gidecektir. Tayyareci Bravn Zor Kurtuldu Sitle, 8l — Uçarken tayya- resi ateş alan tayyareci Bravn ve iki arkadaşı paraşütle tayyareden dışarı atlamışlardır. — Paraşütler tam suya inecekleri esnada açıl- mış, ikiside güçlükle kurtulmuştur. Viyanada Musevi Aleyhtarlığı Viyana 31 — Müfrit milliyet- perverler son hâdiselere kurban giden arkadaşlarının inlikamını almak için dün sabah Yahudiler aleyhinde nümayişler yapmışlar- dır. Darüfünun ve ticaret eka- dimisi kapatılmıştır. 100 Darülfü- munlu, Yahudi mahallesine bir ı:îıınayi. yapmışlardır. İrlanda Piyangosu Dublin 31 — İrlanda hasta- nelerine muavenet için tertip olunan piyagonun keşidesine baş- Tanmıştır. Piyangoyu — beyazlar giyinmiş 21 hastabakıcı çekmek- tedir. Keşide üç gün devam edecek, hastabakıcılar bu müd- det zarfında hiç konuşmıyacak- lardır. Neticesi çarşamba günü belli olacaktır. -— TAKVİM — ÇARŞAMBA 10 Güa » 4 HAZİRAN - 932 hımr 77 Arabi Rum! 26 Nuharrem - ıml 19-Mayıs-sana- 1348 Tebeddülün Borsadaki Akisleri |(İj —— Berlin 31 — Kabinenirt isti- | fası üzerine aksiyonlar yükselmiş, ı obliyasyonlar düşmüştür. yor musunuz, yallız. sizi seviyo- ram. Allaha ısmarladık! diyor ve ellerile yüzünü örterek kapıya doğru gidip gözden kayboluyor.,, Yohan kalemini elinden ata- rak iskemlesinin arkalığına da- yandı. Bir nokta, ve herşey ta- mamdı. İşte kitabının son sayfa- sı da bitmişti. Bu karalanmış kâ- ğıtlar dokuz aylık bir sâyin se- meresiydi. Şimdi rubundan Mmüskir bir iftihar dalgasının taştığını hisse- diyordu. Oturduğu yerden fecrin ilk ışıklarile gecenin muzlim ör- tüsünün yırtıldığımı — seyrederken beyni uğuldamakta, zihai çalış- makta devam ediyordu. Benliğin- de ©o ane kadar hissetmediği bambaşka — birtakım — ihtisaslar dalgalanıyordu. Dimağı Adeta, içerisi meyva ağaçlarile dolu ve toprağından baygın kokular yük- selen vahşi bir bahçeye benzi- yordu... Şimdi muhayyilesi onu esra- rengiz bir yoldan zerrin ve ölgün bir vadiye sevketmişti. Burada hayattan zerre kadar eser yoktu. Ta ilerden münzevi ve unutul- muş bir erganunun boğuk bir inil- tiyi andıran akisleri geliyordu, merakla ona doğru yaklaşınca erganun kenarlarından her ses ıktıkça, kan sızdığını gördü... Ş(ıılıııı devam ederek metruk bir çarşıya geldi. Burası 1ssız. ve ağaçsızdı. Fakat kumun üzerinde ayak izleri, havada, sanki bir an evvel konuşulmuş sözlerin ihtizazı vardı. Bu sözler — tazeliklerini henüz kaybetmemişti. Garip bir ük Arazi |/s Çocuk temiyen Baba “ Biz iki arkadaştık. Çocuklu- ğumuzdanberi ayni adamı seviyor duk. O benden talili çıktı, evlen- diler ve mes'ut oldular. Beş sene kadar borabor yaşadılar. Sonra arkadaşım gebe kaldı, çocük do ğürürken öldü. Aaradan bir müd- det göçü. Ayni adam bana izdivaç teklil etti, kabal ettim. Fakat evlendikten sonra öğrendim ki, bu adam başından geçen — faciuyı unutmamıştır. ve çocuktan dehşetli korkmaktadır. Bedbaht — değiliz. Beni mes'ut etmek için hiçbir geyi esirgemiyor. Fakat ben çocuk isti- yaram, anae olmak - istiyorum. ,, leneli bir sene oldu. Bu kadar az bir zaman bu adama eski alâkalarını unutturmıya kâfi de- gildir. Fakat zaman ile bu yara kapanacak, har kadının çocuk doğururken ölmiyeceğini anlıya- cak ve istediğin neticeye kendi- liğinden gelecektir. Yalmız size düşen vazife bu mesele üzerinde ısrar etmemek ona bu faciayı mütemadiyen ha- tırlatmamaktır. 4 Biz sevişerek evlendik. Bugün de mes'udüuz. Fakat saadetimizi çekemiyenler hakkımda — birçok dedikodular işaa ederek karımı aleyhime tahrik ediyorlar. O da bunlara inamp bana soğuk dav- Tanıyor. Ne yapayrm? Kadının şüphesini izale ede- cek, dedikoduların varit olmadığı ni anlatacak ancak tavra kare- ketinizdir. Siz evinize bağlı bir hayat yaşar, şüphe uyandıracak bir şey yapmazsanız, bütün dedi- kodular kendiliğinden susar. * “Ailemin en küçük kızıyım. Ablalarımın hepsi evlendiler. An- meme ben bakıyorum. Şimdi bir talibim çıktı, fakat ananemden ayrılmamda —ısrar ediyor. Ben annemi nasıl bırakayım?,, Handan Ablalarına şöyle bir teklif yaparsm: “ Annem, hepimizin annesidir, ben evlenmiye mecbu- rum. —Ânnemizi münavebe ile her hafta birimiz yamımıza alır bakarız.,, Kardeşlerin bu teklife muhalelet edemezler, Ayni za- manda anneni de rencide etmek- ten kurtulmuş olursun. HANİMTEYZE takım tahassüsle benliğini uyuş- turmakta idi. Bu pazar yerinin ha- vasında çalkanan sözler ona üzüntü weriyordu, ruhunda kasvet uyan- dırıyorda, Elinin bir hareketile onları oradan uzaklaştırmak istedi, fa- kat-onlar yine oraya geliyorlardı. Hayır, bunlar biraz evvel konu- şulmuş sözlerin akisleri değil, boşlukta — danseden — birtakım ihtiyar adamlardı. Şimdi onları iyice farketmekte idi. Acaba onlar neden (dans ediyorlardı ve neden dans ederlerken gözleri âdeta donmuş gibi hareketsizdi- ler? Bu ihtiyarların halkasından etrafa dondurcu bir hava yaydı- yordu.