1 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

1 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Dünyada Spor Fransızlar Ve .Spor İhtilâflar Paris, 30 (A. A.) — Fransız rugbisini idare etmekte olan iki grup, Fransa rugbisinin uzun mlkîde(lenberi çekmekte olduğu ittihatsızlığa bir nihayet veren itilâfnameyi resmen tasdik etmek için müşterek bir celse akdet- mişlerdir. Bu itilâfmame daha ev- velce her iki grupun meclisleri ve büroları tarafından kabul edil- miş idi. İtilâfmame, müttefikan tastik olunmuştur. Bu, Fransız rugbisinin — kalkmasının — temini için sarfı lâzımgelen faaliyetin ilk merhalesini göstermektedir. Fran- sız rügbisinin ittihatsızlığı onun ecnebi memleketlerde davasını ihzar etmişti. Hatırlarda olduğu veçhile bir zamanlar İngiliz rugbisi, Fransız oyuncuları Çitilâf etmedikçe her türlü müsabakadan imtina etmiş idi. İşte şimdi o itilâf hasıl ol muştur. Tenis Müsahakaları Paris, 30 (A.A.) — Fransa beynelmilel tenis şampiyonlukları: Çift muhtelitler, çeyrek final: Matmazel Sigart (Belçikalı) ve Borotra (Fransız), Madam Matyö ile M.Legeyi (Fransız) : mağlüp etmişlerdir. Çifte erkekler, final Koet ve Brugnon, Bussüs ve Bernarı ınıq_oî etmişlerdir. ek erkekler, ikinci tur: Sa- to (Japon), Piel (Fransizı) mağ- lüp etmiştir. Tek kadınlar, ikinci tur: Mis Vudi Vills (Amerikalı)) Matma- zel Bojeyi mağlüp etmiştir. Golf Maçları Londra, 29 (A.A.)— İngiltere göolf oyunu kadın - şampiyonası tasfiye maçlarının ikinci devri müthiş bir yağmur altında De- vonşayrde Sonton sahasında oy- nanmıştır. Son şampiyonaya iştirak için ayrılan oyuncular içinde mesafeyi 78 de kateden Mis Moren Orküt 88 de Madam Röne Lakost 87 de Mis Diana Esmond vardır. Londra, 29 —(A. A.) — İngiltere Golf amatörleri şampi- onası Stonebri'den Edvar Fib- ıîıhı karşı 3 sayı ile yenen Addington'lu — John dö Forest tarafından kazanılmıştır. İtalya Bisiklet Devri Roma, 299 — (A. A.) — iya bisiklet devrinin 9 uncu merhalesi olan Napoli - Roma mesafesini Guerra kazanmıştır. Yuncu — merhaleden — sonra umumi tasnif şudur: Linci pesent 67 saat 44 da- kika 30 saniye 2 inci Demüyger ( Belçika ) 67 saat 55 dakika 17 saniye, Guerra üçüncüdür. Bedeli Nakti Verecekler Fatih Askerlik Şubesinden; 1 - Bedeli nakti miktarı 250 li- raya Vilâyet hissesi de on ikide bire inmiştir. Talim müddeti altı aydır ; 2 — 932 Nisanında celbedi- lerek kıtaat ve müessesata sev- kolunmuşlardan — bedel vermek istiyenler temmuz birinci günü akşamına kadar kabul olunur. 3 — 932 nisan celbinde tam 650 veyahut nısıf 225 lira vermiş olanların fazla tediyeleri iade edilecektir. Askerlik Daveti Beyoğlu askerlik şubesi reis- Hğinden: Yalnız Galata mıntıka- sında mukayyet ve mukim bulu- nan 328 d lu yerli ve ya- bancıların yol rını yap- tırmak üzere Beyoğlu askerlik şubesine 7 hazirandan 17 haziran 932 ye kadar müracaatları lüzu- mu ilân olunur. ( 4 Adet fotoğraf ve yeni harflerle yazılı nüfus cüxdanlari- le gelecekler.) Osmanlı Tarihinde Hayatı Tehlikeye Düşen Zavallı adam bir eşeğe ters bindirilerek teşhir edildikten sonra idam olundu birer birer hicve başladı. O me- yanda Şam Valisi bulunan bir cahili de uzun bir manzume ile hırpalamıştı. Vali, şair kadıyı zehirlemek is- tedi, O da Halebe kaçtı ve bu ilticasını şu kıt'a ile İstanbula bildirdi: Şâmda bilmediler kıymetimi Hicret ettim Halebüşşehbayal Harların - çiftel iz'acından Iltica ettim öküz pâşâya! Osmanlı — tarihinin edebiyat eephesi de hayli kanlıdır. Bazan din, bazan da siyaset vesile itti- baz olunarak, yani dinsiz veya edepsiz denilerek zaman zaman şair kafası da kesilmiştir. Şair, güzellikleri terennüm eden san'- atkâr demektir. Onlar, hurafeler- den — iğrenirler, haksızlıklardan tiksinirler, hayatı ve kâinatı le- kesiz bir güzellik içinde gör- mek isterler. Filhakika hurafeler, beşerin en yüksek süsünü teşkil eden zekâya — sürülmüş — çamurlardır. Ancak — iğrendirir. Haksızlıklar, beşeri haysiyeti incinden şeametli yumruklardır. Ancak — tiksindirir. Bu sebeple şairlerin çirkin ve batıl fikirlere, hareketlere karşı feveran göstermeleri gayet ta- biidir. , Fakat müstebit idareler, çir- kinliğe karşı anefret göstsrilme- sine de tahammül edemezler, Binaenaley hurefeleri tezyif ve hakşikenliklikleri — tahkir etmek istiyen — şairler daima — mücrim seyıldi, şiddetle takip ve tazip olundu. Osmanlılık devrinde hayatı teh- Hkeye düşen ilk şair “Şeyhi,, dir. O Kermiyanlı bir hekimdi. İsmi Sinan olup şürde “Şeyhi, mah- lesini kullanırdı. Cehlin ilme, riya- kârlığın doğru özlüliğe, yapancıların yerlilere tercih edildiğini görünce, dayanamadı, “harname,,yi yazdı. Padişah başta olmak üzere dev- rinin bütün büyüklerini eşşeklikle itham etti. Fakat kitabını bitirir bitirmez savuştu, kellesini kopa- rılmaktan kurtardı. Şeyhinin muasırı olan Türk- men İmadüddin, onun kadar mes'- ut olamadı, Halepte Kölemen idaresine yakasını kaplırdı. Nesi- mi pamile Aanılmakta bulunan bu filezof Türkmen, — hayrı ve aşkı telkin ederdi. Ferdiyeti gösteren insan ru- hunun - cemiyeti ve külliyeti tem- sil eden Allahın ruhile - Denize karışan yağmur taneleri gibi-im- tizaç etmesi lâzım geleceğini söy- lerdi. Bu telkinler küfür sayıldı ve zavallı şairin derisi yüzüldü. Osmanlı idaresinin ilk astığı şair “Figani,, dir” Bülbül dilli, fa- kat aslan yürekli olan bu cesur, şair, Kanuni Sultan Süleym dev- rinde yetişmişti. İçel 1lürkmenle- rinden Süğlün Koca işmindeki ihtiyarın — bir vergi mesele- İSON POSTA BSON POSTA — T Tarihi Masaltahe — sinden — dolayı sakalının — traş edilmesi Üzerine — tertip ettiği kıyam, kan ve ateşle boğdurul- muştu. Figani, kıyamın zulümden doğduğunu görerek Sadrazam İbrahim Paşayı hicve — girişti. Süğlün Kocanın taşıdığı tırpandan ziyade Figaninin kalemi mühlikti. Binaenaleyh İçel sancağına ordu gönderildiği gibi şairin yurduna da müsellâh kavaslar - saldırıldı ve zavallı adam - bir eşeğe ters bindirilerek İstanbul sakaklarında teşhir — edildikten sonra - idam olundu. (1527) Figaninin öldürülmesine — İb- rahim Paşayı putperestlikle itham etmesini sebep gösterirler. Fil- hakika o (Budin) den getirilmiş olan Hergül, Viyana ve Apollon heykellerinin Sultanahmet mey- danına konulmasından dolayı da bazı manzumeler yazmıştı. Fakat gösterdiği bummalı — heyecanın sebebi, Türkmenlere yapılan zu- lümdü ve hak istiven ağızlara toprak doldurulması idi. Figaninin başma gelen felâ- ket, şairleri hayli korkutmuş olacak ki, yüz sene kadar, ede- biyat sahasında kan döküldüğü görülmüyor. Dördüncü Muradın idareyi ele almasile beraber bu sükün bozuluyor, şairlik âlemi kurbanlar - vermiye başlıyor. O hunhar hünkârın öldürdüğü E; irlerden biri “ Mantıki ,, dir. zat hem şair, hem kadı idi. Bir taraftan şiir, bir taraftan ilâm yazardı, Tıpkı Şeyhi gibi, cehlin ilme hâkim olmasından müteessir oldu. Beraber — çalıştığı — vezirleri Yevmi, Siyasi, Havadis$ ve Halk gazetesi — Hm-.- İstanbul: Eski Zaptiya * Çatalçeşme sokağı 23 Telefon — İstanbul. - 20203 Poste kutusu: İstanbul - 741 Telgraf: İstanbul SON POSTA ABONE FİATİ Eecnebi Gelen evrak geri verilmez. İlânlardan — mes'uliyet —alınmaz covap için mektuplara 6 kuruşluk Pul İlâvesi Tazımdır, Adres değiştirilmesi (20) kuruştur. İlk Şair: Şeyhi b Mebmet Paşa, vali idi. Bu se- beple Mantıkininin kıt'ası manalı yağmurdan kaçıp doluya tutulmuş bulunuyordu. Nihayet Dördüncü Murat işe karıştı. Cehlin düşmanı, cahilin düşmanı ve cehli himaye edenlerin düşmanı olan Mantıkiyi astırdı. kil eden şair, meşhur “Nef'i,, dir. Türk edebiyatının en büyük üs- tatlarından olan bu dâbi de, yukarıya ve aşağıya atı pu,ıkürnııîklcn. ycıhil v: :ğrteldo: devletlilerin sığındıkları altından mamul kalelere manzum yıldırım- lar yağdırmaktan geri kalmıyor- du. Dördüncü Murat, uzun bir müddet onu okşadı, atiyyelerle ve memuriyetlerle susturmak İs- tedi. Fakat zulmün zulmet ya- rattığı — bir devirde de nura "'"""ı ğ Üa İĞLRA l ; Haç | yazılıdır. glem vurııııık .kııuınkh dığıldı._ , Filhakika yazıları sade ve temiz ur, — yayılmak ve — karanlığı | bi, tisanla yazlımıştır. yırtmak İster. Nef'i de, Padişa- hak için bağırmaktan geri kal- madı padişahtan istihsal eden Sadra- zam Bayram Paşadır. Coellâtlık vazifesini yapan da boynu eğri Mehmet çavuştur. Bu adam, za- vallı Nef'iyi yumruklıya yumruklı- ya kömürlüğe götürüp boğmuş- tur. (1634) . alkışladılar, Bayram Paşaya teb- riknameler yazdılar. başka bir şair, o şanlı şöhretli Ziya Paşa, zalimle kıymetlerini — şu beyitile tespit etti: Bayram gibi bir harı zamane Kıydı © yegânel cihane lip kendine de kıyılacağını, men- falarda süründürüleceğini bilmi- yordul.. Tekaüt Maaşları Hakkında Eytam ve eramil ve mütekas — idin maaşlarının yoklama zamam — larında ve maaş itası esnasında — eskiden olduğu gibi maaş nisbeti nazarı itibara alınarak maaşların | ita günleri kadın ve erkekler ayrı ayrı — tesbit — edilip ilân edilse isabet — edilmiş ve kalabalığın — önü alınmış olur. Defterdarlığın nazari dikkatini celbetmenizi rica ederim. Mütekakdinden İ. Niyazl Vefat Eden Talebe Üsküdarda vefat eden İnkılâp lisesi talebesinden Hüseyin Meci- din cenaze merasimine iştirak eden, merhumun mektep arka- daşlarına teşekkür ederim. Vahdettin, Bir Vergi Meselesi Dairemiz tahsildarının kaln. biraderi, Kilisli olup şimdi Ha« lepte — oturmakta olan — Salih Efendi zade Akif — Efendinin arazi — vergisi borcunu bizden tahsil etmek İstedi. Resmen tahsildar olmıyan lâalettayin bir zatin para istemesi nekadar ga- ripse, Akif Efendinin borcunu bizden istemesi de kanuna oka- dar muhaliftir. * Kilisin Saltli köyünden Hara oğlu Osman Cevaplarımız Liman Şirketinden — Ahmet Beye; Onu söyliyen adamlarla milk- nakaşa ediniz. Susup, noktai nax zarınızı kabul edecekleri muhak- kaktır. Halepte öküz lâkabile meşhur hali de harap idi. Çünki Yeni Nc;rlyıi Kooperatif Bugünden itibaren meşrine baş« Tanacağını evvelce haber verdiğimiz * Kooperatif , namındaki aylık mee- muanın birinci nüshası çıktı. Mece mua güzel bir kap içinde 32 büyük sayfadan ibaret olup çok Tengin ve kaymetli mündericata maliktir; şayamı dikkat olan diğer bir nokta da koo- * peratifin hacmine nazaran gayet ucuz olmasıdır. Mecmuanin mukaddimesinde, “ko- operatif , in mahdut iİlim adamla- Fakat ölümü bir hâdise teş- Erzurumlu (CA, H. ) Beyin, ( Dünya buhrani ve bizim buhranımızın sebepleri baş- kadır ) hükmiüie biten makalesi açık muf abbetini is hkar etti, ğ K bir ifade ile buhranı izah etmektedir. ıfe.hu uğurda can verdi. Moharrle diyor kir Nef'inin — öldürülmesi emrini * Aurapanın derdi başka, bizimki başs ——— ka... O çokluktan buhran içinde, bi yoke luktan.. Onun bostalığı zengin işi, bizimki fıkara hastalığı. Yani aramızda hiç müna- #ebet yök; bastalıklarımızınt cinsi başka, arazı başka, todavi usulleri de başkadır, Avrupanın — buhrandan — kurtulmasi, — eskl günlerin aynen gelmesini beklemek, bu görüşe göre, bir hayalden veyahut bir İrti- cadan başka bir şey Avrupa, daha doğrüsü (fabrika) açer rTak ziraat memleketlerine mal satan mem- leketler buhran içindeselerse, bu bizlim işie mize gelir ve bundan İstifade edebilirlz. Onların bulran dolayısile yerinde saydık- ları, hatta geriledikleri sırada bi'z ilerlemiye çalışirız. Takl aramızda mevcut birkaç af hk mesale kısaltılmış olsun.. Kooperatif mecmuasında — dabâ birçok kıymetli makaleler, koopera* tif havadisleri de vardır. Karilerimize tavsiye ederlz. Holivut Memleketimizin — yegâne — sinem3 mecmuası olan Holivutun 2 inci sene 15 inci nüshası en son artist resim” lerini ve Olimpiyat Spor havadislerini havi olarak intişar etmiştir. Faciayı, zamanın dalkavukları Ancak 200 sene sonradır ki mazlumun Fakat Ziya Paşa, bir gün ge- M. T.