1 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

1 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Asyada Birinci Gelen Büyük Beton Köprü Fırat Üstünde Yapılan160Metre Tulün- deki“Kömürhan,,Köprüsü Tamamlandı. SON POSTA Şark Vilâyetlerini Garbe bağlıyan muazzam “ Kömürhan ,, küprüsü Malatya ( Hususi ) — Malatya- Elâziz yolunda ve Fırat üzerinde yapılmakta olan muazzam Kömür- han köprüsünün inşası bilmiştir. Nafıa Vekâletinden mütehassıs mühendisler huzurunda köprünün tahmil tecrübeleri muvaffakıyetle neticelenmiş ve kabul muamelesi yapılmıştır. Bu köprü cihaz... en tzun beton arme köprülerinden- dir. Dünyadaki büyük beton arme köprüleri arasında altıncı gelen Kömürhan köprüsü Asyada birinci gelmektedir. Köprünün yapıldığı yerde Fı- rat nehri 24- 25 metre bir de- rinlik iktisap etmektedir. Feye- zan zamanlarında bu derinlik 40 metreyi bulmaktadır. Bu itibarla köprünün inşası için nebir yata- gında ayak inşa edilememiş, in- şaat büyük müşkülât arzetmiştir. Bu müşkülât 100 metre açıklığın- daki ayaksız bir kemerle telâfi edimiştir. Beton arme inşaatı için büyük bir mahzur teşkil eden memleketimizdeki azami hararet tahavülü de ayrıca müşkülât do- ğurmuştur. Bunun önüne geçmek için kış mevsiminde inşaat ya- pılan yerlerin etrafı kapatılmış, içerisi sobalarla ısıtılmış, ve in- şaata fasılasız surette gece gün- düz devam edilmiştir. Bütün bu müşkülât ta nazarı itibara al- nırsa Kömürhan — köprüsünün inşasında — Türk — mühendisle- rinin — gösterdiği — kabiliyet ve muvıffıîıvehn derecsi daha iyi anlaşılır.. Köprünün orta gözünün açıklığı 108, umum tulü 160, ge- nişliği 6 metredir. Şimdiye kadar bu kabil köprüler ancak demir olarak inşa edilebilirdi. Fakat demir köprülerin daimi surette tamire muhtaç olması ve demir aksamının inşaat mahalline kadar nakli büyük masraf ve müşkülâtı mucip oluyordu, bunun için köp- rünün beton arme olarak inşası kararlaşmıştır. Kömürhan köprüsü Şark vilâ- yetlerimizi kara yolundan garbe vasleden yegâne geçittir. Köprü Şark vilâyetlerimizi en kısa yoldan garbe raptedecektir. Kömürhan köprüsü 928 senesin- de yıkılan ahşap İzoli köprüsü- nün 13 kilometre cenubunda inşa edilmiştir. Bu itibarla köprüyü asıl yola rabtiçin 20 kilometre- lik bir şose yapılmaktadır. Bu şosenin tesviyei türabiyesi de bir- kaç haftaya kadar ikmal edile- cektir. Kömürhan köprüsü, Nafıa Vekâletinin son seneler zarfında takip ettiği köprü ve şose siya- setinin ilk şaheseridir. Lort Kiçnerin Katili 16 Sene Sonra Tutuldu Katil, Yapılan İddialara Göre, Ayni Zamanda Bir Alman Casusudur Da Amerika zabıtası Nevyorkta hüviyeti meşkük ve şüpheli bir adam tevkif etmiştir. Bu adamın ikametgâhında yapılan taharriyat neticesinde evrak arasında harbi umumiye ait bir hatıra defteri bulunmuştur. Hatıra defterinde $ haziran 916 taribli ve |kırmızı Mmürekkeple yazılan “Lort Kiç- heri öldüren adam,, orvanlı ha- fıra zabıtanın nazarı - dikkatini telbetmiştir. Evrak arasında Orkad adala- Tiha ait babri bir harita da bu- Tunmuştur. — Haritanın — üzerinde küçük bir işaretin altında “Kiç- ::İ burada öldürdüm !,, cümlesi O tarihte Lort Kiçner, Ham- Sayr kruvazörü ile Rusyaya gi- diyordu. Kruvazör hakikaten, — harita Üzerinde işaret edilen noktada h“"'tü' Lort, orada boğulmuş V8 ölmüştü. Kruvazörün ve şe- Esrarengiz surette Üölen mütevefla Lort Kiçner kilde battığı bugüne kadar anla- şılamamış, bu eski hâdise, karan- hk bir esrar perdesine bürünüp unutulmuştu. Yapılan tahkikat neticesinde tevkif edilen şahsın Friç İnber isminde bir Alman casusu oldu- ğu anlaşılmıştır. Transuval muharebesinde İn- giliz ordusunda zabit olmasına Resminizi Bize Gönderiniz, İA ö SizeTabiatinizi Söyliyelim. 4 Veli B. : (Fotoğrafının dercini istemiyor.) Birşeyi fazla tetkik e- mez, zevahire daha ziyade uysal- hık gösterir, Muamelâtına müşkül- pesent değildir, teşvika kapılır, eli açıktır. Parayı bolca sarfeder. Ya- vaş gülmez, sessiz. konuşmaz, kabkaha ile güler. El işaretlerinin iştürakile ve gürültülü konuşur. Fotoğraf Tahlit Kuponunu 11 inci Sayfamızda bulacaksınız. KT ı rağmen Boerlere geçmiş ve ana vatanma karşı muharebe etmişti. Umumt harpte de Almanlar na- mina casuslak etmişti. 1919 da Nevyork Emniyeti umumiyesi ta- rafından tevkif ve hapsedilen Friç hapıshaneden kaçarak Mek- sikaya gitmiye muvaffak olmuş- tur. Friç Meksikadan — Amerika Polis Müdürüne meydan okur tarzda mektuplar göndermiştir. Yakında yapılacak muhake- mede bu esrarengiz hâdisenin mahiyeti anlaşılacaktır. HARUNURREŞİT GUDN 103 BAA ae : : x4 B Tarihin Esrarengiz Sayfaları Zübeyde bu dalâletkâr mülâ- hazalarla ve coşkun kanının buh- ran getiren feyezanlarile işte o kararı vermişti, önünü, sonunu düşünmeden, İbnülmalikle, müte- akıben de İbnülhadi ile mufassal birer rüya görmüştü. Erkekler, Aliyyeyi beklerken duşlarında yengelerini — görmek- ten korkulu bir heyecana kapıl- mışlardı. Fakat bu —umulmıyan rüyadaki - sızdırıcı, gaşyedici saf- haların Aliyye tarafından yaratı- lanlara benzemediğini de hisset- tikleri için bambaşka bir buhran geçiriyorlardı. Genç prensler, - biribirlerine rakip olduklarını ve ayni rüyanın kahramanı bulunduklarını bilmi- yorlardı. Güzel emirenin Aliyyeyi niçin sahneden çıkardığını, yahut © toy kızın ne sebeple artık rü- yaya gelmediğini idrak edemi- yorlardı. Ancak elde ettikleri günalkâr hazzın ibramile Darül- karar sarayına sıksık geliyorlardı ve yine sıksık rüyalarını görüyor- lardı. Zübeyde, ilkin bu ikilikten, bu değişiklikten çılgın bir neşe buluyordu. Vaziyeti ihata eden sessizlikler, müphemiyetler, muz- lim Öörtüler kendisine ayrı bir heyecan veriyordu. Hele prens- lerin hem iştiyak, hem ihtiraz taşımalarından büsbütün cezbe- leniyordu. Dille ifade olunamıyan yürekte beslenip te izhar edile- miyen meclübiyetlerden mahzuz oluyordu. " Bu yeni hayat ona her şeyi unutturmuş gibiydi. Harun ile ırıık meşgul olmiyordu. Alıbııı— O, aylarca bu eğlencesine de- vam etti. Sabah ve akşam kos- tümlerine benzettiği şuursurz ve dilsiz. Aşıklarını, o suretle de idareden geri kalmadı. Nihayet bu ikilikten bıktı, sahnenin ör- tülü kalmasından sıkıldı.. “Aşkta yahdet, esusına temayül gösterdi. Şimdi İbnülmalik ile İbnülhadi- den - birini tercih ve nefsine tahsis etmek istiyordu. Evvelce de işaret edildiği üzere İbnülhadi, © günlerin en güzel erkeği idi. Sesi de güzelliğile mütenasipti. Beriki yalnız gençti. Bununla beraber — Zübeyde, birini — diğerine © tercdi —e mekte acele — etmedi. Her iki genci, uzun bir imtihana tâbi tuttu. Birçok rüyalarda om- ları bedeni mümareselerle ölçtü, mufassal temrinlerle — tarttı ve İbnülhadiyi aşıklığa lâyık buldu. Pervasız ve fettan Emire bu neticeye vardıktan sonra plânmı çizdi. İbnülmaliki tatlı rüyasına meclübiyetten kurtarmak ve İb- nülhadiyi de aşk — sahnesinde yalnız -bulundurmak — için Ab- baseye — bir — mektup yaz- dı: * Bahtiyarlığının — zekâtımı ödemesini, Aliyye ile İbnülmaliğin evlenmesine — delâlet etmesini , rica etti. Bir mektup ta İbnük maliğin babası Abdülmaliğe gön- derdi. “ Oğlu İbrahime Vezir Ca- ferin hüsnü nazarı bulunduğunu, (kil, 22410 Hamburç kendisini şu günlerde görürse münasip olacağını ,, bildirdi. Bu mektupları gönderdiği günün ge- cesi de İbnülhadiye rüyasırı tek- rarlattı. Şu kadar ki, prens bu rüyadan uyandığı vakit, diğer geceler olduğu gibi, kendisini yalnız bulmadı. O müşfik, munis, müheyyiç hayal, Zübeydenin ha- yali, ensali gibi, zail olmamıştı, Ganıbaşında upuzun yatıyordu ! İbnülhadi, ilkin bu görüşten ürktü. Halta kaçmak istedi. Lâkin Zübeyde onun bir kulağını yaka- dı, — incitmeksizin — çekti — ve : sildadı: — Hakikat mi iyi, rüya mı?.. Gece görüp hoşlandığın şeyden şimdi niçin Ürküyorsun? Zaten ortada değişen bir şey de yok. Fena mı? Memnun olmamak kabil de- ğildi. Lâkin bu memnuniyetin vicdan Üzerinde açtığı yara da tabialile kanıyordu. İbnülhadi, o kanıyan yaraya rağmen bu mu- attar hbakikati kucakladı. Bir gö- zünden haz, diğerinden — clem yaşları dökerek inledi : — Günahın da kudsisi olur- muş. Zalike takdirül'azizül'ım ! Ayni günün gecesi Abbase, yengesinin emrini yerine getiri- yordu ve Calere yalvarıyordu : — Kardeşimi kandır, Aliyyeyi İbnülmaliğe verdir! ( Arkası var) 1 Haziran Çarşamba İstanbul — (1200 metre) 15 <rama- fon, 19,5 Vedia Rıza Hanım, Ajant haberleri, Saat «yarı, 90,5 gramofon ile opera parçaları, S1 Münir S urettin Bey tarafından konser, 22 cazbant. Bükreş — (394 metre ) 20 Piyano, solo, 20,45 flüt solo,21,15keman solo, Belgrat — (429 metro ) 20 Gazine musikisi 20,5 gramofon 21 Zağraptan nakil. Roma — (441 metre) 21 Günün ha> berleri ve günün yeni gramofon plak- ları, 21,45 Pieri Tanerin Bellini eper rası Pra, siki, 2 xestrası Viyana — (S7 metre ) 19 Halk şarkıları, 19,23 konferans, 21415 mah- telit konser, 23 dans havaları. Peşte — ( 660 metre ) 19,50 konser 21*40 konlerans, 22 operanın ork estrası. Varşova 1411 metra) 20,35 Rad- yo konseri, 21,15 Kora şarkıları, 21,58 Baktofon ve piyano, 24 Çigan orkes tras Berlin — ( 1635 metre ) 20 Halk bilgileri, 21,25 Münihten naklen şen musiki, 21,30 senfoni. 2 Haziran Perşembe İstanbul — (1200 metre) 18 Gramo- fon, 19,5 Bedayi musiki heyeti, dan alatarka konster, 20,5 Selim Sirri Bey tarafından konferans, 21 stüdyo beyeti taralından Belkis Hanımın işti- rakile alaturka konsor, 22 orkestrası Bükreş — (904 metre ) 80 Sen- foni 20,45 konferanı, 21 konsor. » Belgrad — (429 metro) 20 Milli bil- giler, 20,5 Lıvııs(r 91 doktorün tavai- i, 21,3ö5 könser. (441 metre ) 21 Haber ve 2143 keman konseri, 22,45 , 28,5 konser. — (488 metre) 20 Milii şarkı- Revü, 21 Hayden — konteri, ö balk konseri, Vlyını —C ÖT metre ) 20, 10 Ong- bant, 91,40 musahabe, 22,10 opera parçaları, 23,5 akşam konseri ) metre ) 80 1 re Macari taraf (488 metre) 20 Şen mur balk konseri 21,15 salon or- zilizçe dan dar - ( WMil metri ywiden nakti, 21,10 hafi! ) danı. Berlin — ( 16383 metro ) 2* siyast haberler, 21,5 Musiki mektebi' den Bar dan anakil. SOŞıĞ kanser, «Üi £ Tni Bkindüeü e MİZLİ ADK Gd