14 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

14 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa -— z , e -VKW Halkın Sesi | Darülfünunun Islahı Mütehassıs Profesör M. Malş Da- rülfünunumaz hakkında tetkikat yaptı. Bu ilim yuvamızın noksan- larının telâfisi ve ıslahi. İçia bir rapor hazırladı. Bu raporun bu seneden itibaren tatbik edileceği haber veriliyot. Bu hususta hal- kın fikirleri şunlardır: Ethem B. (Aksaray Küçüklünga 91) — Bugün üzerinde oturduğu- muz ezeli yurdumuz küçük Asya ve yakım Şark bir zamanlar medeniyetin — şahikasına — kadar yükselmişlerdi. Hergün harabelerden parmak ısırtıcı medeniyet eserlerini çıkar- dığımız Hititler ve onlardan doğan Friçyalılar, Lidyahlar — bugünkü garp medeniyetine beşiklik yap- mışlardı. Hâlâ Anadolumuzda kıymetli ve muazzam eserlerinin bakıye- sini ayakta tutan kuvvet, ilim kuvveti idi. Şarkta ilim; yerini cihalete terketlikten sonra me- deniyet ve san'at te garbe hicret etmiştir. Topraklarımıza — eski parlak medeniyeti iade etmek ve yeni müspet ilmi kökleştirmek için de i tek bir çare vardırı O da ilim- dir. Maarif Vekâletinin Darülfü- nunun aslahı için aldığı yeni tedbirleri ba itibarla çok mu- vafık buluyorum. * Mehmet Azer Bey - Tepebaşı Tozkoparan caddesi 34 - — Maarif Vekâleti önümüzde- ki ders senesinden itibaren Da- rülfünunun islâhıma başlıyacakmış. İlimden doğan garp medeniyeti- ni mademki kabul ettik. Bizim de ilim ve irfanla daha iyi silâhlan- mamız zaruridir. Fenebi lisana ehemmiyet verilmesi çok mühim- dir. Garbin ana kitaplarından İstifade etmek için gençlerimizin mutlaka bir garp İlisanı bilmesi lâzımdır. Bilmiyenler bence tek kanatlı kalmıya mahkümdurlar, * Şakir B. (Beyant Koska 57) —Maarif Vekâletinin mütehassıs Mösyö Malşın ragorunun bir kıs- mını bu sene darülfünunda tatbik edeceğini okudum. — Hakikaten darülfünunumuzda ders malzemesi ve kitahı mühim bir mesele idi. Ta- lebe mühim para verdiği halde bile kitap ve not tedarikinde müşkü- lâta maruz kaliyordu. Yeni sene- den ilibaren bu ihtiyaç ehemini- S yetle nazarı itibara ahndığı için çok sevindim. Muallimler Maaşlarını Aldılar Muallimlerin — haziran maaşı dün tamamen verilmiştir. So 1 Komşu — Hasan Bey, şu çocukların haline bak. Ca SON POSTA BAA L YERLİ SÜT Çikolatacılar Hariçten Süt Getirtiyorlar Şebrimizde 13 çikolata fabri- kası vardır. Bunlar senede 400 bin küloya yakım süt sarfediyor- lar. Fakat bu sütler 0n halinde hariçten ithal edilmektedir. Süt müstahsilleri son zamanlarda süt sarfiyatının azaldığını nazarı iti- bara alarak çikolata fabrikaları- nın yerli süt istihlâk etmeleri için bazı teşebbüslerde bulunmuş- lardır. Çikolatacılar kendilerinin süt kurutma makinesi olmadığım mayi süt ile çikolata yapılamıya- cağımı ileri sürmüşlerdir. Sütçüler bu makinelerin çok ucuza mal edildiğini, binaenaleyh çikolatacı- ların birer süt kurutma makinesi alarak yerli süt istihlâk etmelerini | teklif —etmişlerdir. Bu hususta sütçülerle çikolatacılar arasında müzakere cereyan ediyor. Orman Vergisi Temyiz Mahkemesi Bu Hu- susta Yeni Bir Karar Verdi İntifa Kanunu mucibince köy- lülerin kendi vesaitleri ile kasa- ba ve şehirlere getirip sattıkları odun ve kömürü ticaret kastile mübayaa edenlerden orman res- mi alımp alınmıyacağı hususunda Temyiz Mahkemesi Üçünecü Hu- kuk Dairesinin iki kararı arasır da hâdis olan içtihat ihtilâh üzerine mesele heyeti umumiyede müzakere edilmiştir. ve neticede köylülerin İntifa Kamımuna tev- fikan mahalli ihtiyaç için kendi araba ve hayvanlarile mensup oldukları pazar yerlerine ve ka- sabalara götürüp satlıkları odun ve kömür, ticaretgâh eshabı ta- rafından pazar yerlerinden alınıp sarf ve istihlâk edildiği takdirde orman bedeli istifa edilmek lâ- zımgeleceği ekseriyotle tekarrür etmiştir. Bir Müracaat Memlekette, ihtiyacın birkaç misli fazla kasarlı iplik imal edildiği halde, Teşviki Sanayi | kanunundan istifade eden bazı fabrikaların hariçten kasarlı iplik gelirllikleri anlaşılmıştır. — Yerli kasarlı iplik yapanlar, alâkadar resmi — mücsseselere — müracaat ederek — kasarlı — iplik — ithalinin yasak edilmesini istemişlerdir. | müracaak İ FBABE Çiçek Sergisi Dedikodusu Hacı Şükrü Ef. İddiaları Şiddetle Reddediyor Tavuk ve çiçek sergisine iştirak edenlerden bazıları sergide bo- yalı güller bulunduğunu, bunlara para mükâfatı verildiğini iddia t i. Fakat sergide mavi ve yeşil güller teşhir eden hacı Şükrü Efendi bu iddiayı şiddetle reddetmektedir. Hacı Şükrü Efendi 68 yaşın- da olduğumu, 8 yaşındanberi gül yetiştirmekle uğraştığım söy- lemekte, bu meşgalenin baba- sından miras olarak intikal et tiğini, teşhir. ettiği güllerin ha- kikt yeşil gül olduğumu bildir- mektedir. Filhakika hacı Şükrü Efendi bu sahada Büyük bir şöhret almış, çok nadide güller ye- tiştirmiştir. İhtısas Mahkemesinde İstanbuldaki — fabrikacılardan birinin, gümrükten (30) bin lira kadar iptidat madde kaçırdığı iddia edildiğini yazmıştık. Müfet- tişler bu husustaki tahkikatı bi- tirmişler, evrakı İhtisas Mahke- mesi Müddeiumumiliğine vermiş- lerdir. Müddeiumumilik meseleyi “M M_ ğgine '—*. .ı Diş ftan öğrendiğimize gi re, dört numaralı gümrük am- barında kaybolan mallar ve ep yalar hakkındaki tahkikat adli safhaya girmiştir. Tültün Satışı Tütün İnhisar İdaresile ecnebi kumpanyalardan bazıları memle- ketin muhtelif kısımlarından tü mevsuk bir habere göre bu ay- lar zarfında köylü ve tacirlerden 6-7 milyon kilo kadar tütün satın alınması çok muhtemeldir. Malül Gazilerin Bir Müracaatı Kağıthanede eski Darüleytam olan Çağlıyan kasrı uzun bir müd- dettenberi boş bulanmaktadır. Bunu nazarı dikkate alan ma- lül gaziler alâkadar vekâletlere ederek, bu binanın kendilerine tahsisini ve burasının “ Malâller yurdu , olmak üzere kullanılmasına müsaade edilmesini istemişlerdir. Haber aldığımıza göre bü te- şebbüse benüz bir cevap gelme- miştir. Malül Gaziler bu hususta tekrar müracmat etmişlerdir. RLER | Kırtasiyeciler Bir Anlaşma Yaptılar Haber aldığımıza göre şehri- mizde toptan ve perakende iş yapan maruf kırtarsiyeciler, arar larında bir anlaşma — yaparak dükkânlarını akşam saıty altıda | ya — karar — vermişlerdir. muayyen sa- atten sonra kapatmıyacak oluysa tayyare cemiyetine 25 Hra vere- îıktıı 'ı ' l_ııılıı'hiııi etkik etmek Üzere kişilik bir jüri heyeti teşkil olunmuştur. Salânik Panayiri 7 inci beynelmilel Selânik pa- nayiri 11 eylülde açılacak, 25 te kapanacaktır. Ayakkabıcılar |Münakasalara Küçük Ser- mayeliler De Girecekler Ayakkabıcılar Cemiyeti alâ- kadar makamlara” müracaat ede- rek resmi dairelerin ayakkabı münakasalarına — küçük — esnafın iştirakini de istemiştir. Haber verildiğine göre bu müracaat ka- bul edilmiştir. Bunun üzerine son günlerde açılan bazı münakasalara küçük — sermayeli — ayakkabıcılar da iştirak etmişler ve bazı sipa- rişler almışlardır. Kayboalan Kızlar Beşikt, oturan 18 yaşında İkbal Ha:ışn.ıa isminde bir genç kız. en gündenberi — ortadan kaybalmuştur. X Halit Enver Beyin hizmet- çisi 20 yaşinda Kâmran bir haf- tadanberi kaybolmuştur. Gaipler bütün taharriyata rağmen bulu- namamıştır. Düyunu Muvahhide Bazı haberler üzerine düyunu muvabbide dün borsada 41 ku- ruşa kadar düşmüşse de öğleden sonra Paristen gelen bir telgraf Üzerine tekrar (42) kuruşa çık- mıştır. Bir Köşk Yandı Kadıköyde Acıbademde Ya- kup Beyin çifte köşkleri namile maruf köşkten gece saat 1 bu- çukta yangın çıkmış ve bir köşk kâmilen yanmıştır. Hikâyesi: 2 — Yorgunluktan yerlere ilmişler. 3 — Yüzlerinden buram büu- ram ter akıyor. Pazar Ola Hası;ı; 4 — Mutlaka yine arsada top aynamışlard r. | Haziran 1 4 4 'l Günün Tarihi .- Fazlı Bey Dün Teşyi Edildi Birkaç senedenberi - vilâyetimizif vali muavinliğini yapam Fazlı dün akşam trenile, yeni memı olan Birinci umumi müfettişlik müb | kiye başmüşavirliği vazifesine başlâ" mak Üzere Diyarbekire hareket €İ* miştir. Burada bulunduğu müddei zarfında kendisini bilâ istisna herkett sevdiren Fazlı bey dün Haydarptff istasyanunda bütün vilâyet erkânı V€ | diğer memurlar, gazeteciler ve kel” distal sevenlerle bir. kisın — halk | tarafından hararet ve samimiyt teşyi edilmiştir. Bu meyanda vaİ Mukiddin, vali muavini A Riff — beylerle polis ve sıhhat müdürlerk — maarif müdürü ve mülkiye müfettif — leri hazir bulunmuşlardır. Mölkiyelir — ler namına Fazlı Beye bir buket takdilf — edilmiştir. Fazlı beyin en büyük me ziyyeti iş sahiplerine karşı çok müf” fik hareket etmesidir. Fazlı beyif — kapısı her zaman için herkese açıktk — Her istiyen onun yanına serbesit? — girer ve derdini açıkça söylerdi. Fasl * bey de bütün bu işleri en kestirmit — yoldan halletmek hususunda maharti — ve tam manasile hüsnü niyet sahibi idi. Yeni vazifesinde de muvaffakiyet ler dilediğimiz Fazlı bey Midillinli Molva kasabasında doğmuştur. Örtü — tahsilini Mercan idadisinde yapmi$ sonra Mülkiye mektebine girmiş ** oradan 329 senesinde yüksek dereti İla çıkmıştır. Fazlı bey Çal ve Bef” gama kaymakamlıklarında ve |: vali muavinliğinde bulunmuştur. Süreyya Bey Vefat Etti Zahire ve buğday tacirlerindefi ve Ticaret Odası ikinci reisi ŞÜ' zade Süreyya Bey Nisten gelirkef Pirede vapur içinde kalp sektesli" den vefat etmiştir. j Bursada Kar Burszada Uludağ eteklerine metre kadar kar yağmıştır. Sulh Kadınları Beynelmilel — Sulh ve Hürriytt Cemiyeti âzasından olup şehrimitü gelen kadınlara dün Cevdet Kerlff Bey bir çay ziyafeti vermiştir. Mübadele İşleri Muhtelit Mübadele Komisyoaul' — da Türk ve Yunan heyetleri arasıfif —— daki ihtilâflar tamamen — halledik — miştir. İlk Tedrisat Müdürü Maarif Vekâleti, ilk tedrisst GÜ | dürü Ragıp Nurettin Bey şehrimlit — gelmiştir. R Muammer Raşit B. Darülfünun Emini Muammer şit Beye bacağından ameliyat pılmıştır. Vapurcular Ankarada İlkaç gün evvel Aakaradan M nen vapureular heyeti dön . tt Ankaraya gitmiştir. Vapurculuk k © hakkındaki lâyiha bugün Fırki görüşülecektir. Vapurculer, Seyri Tn kariki Glirak aralannda yakl Şirketin resmen tecssüsü için “"" büse girişmişlerdir. B bi 5: Hasan Bey — Ayv senin dünyadan haberin yok. vallıfar imtihan oluyorlar.