14 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

14 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Bizi HDARE E EVVEL, © !l.., Ka NLE ç NLER... | Hünkârı Sabık Hali Cünunda.. Raporda, Hünkârın İfak;t Bülm . İktimali Şöyle Dursun | Hayatı Bile Tehlikededir Deniyordu Muharriri X4 Her Hakkı Mahfuzdur t ğği Heyeti teşkil edenler, odaya girerken, hürmet ve tazim ile selâm voriyor, fakat hissiz şuursuz bir halde oturan Sultan Murat, hiçbir. mukabele göste- remiyordu. i, gayritabii bir şekilde dizlerinin Üctüne koymuş, başı göğsüne — doğru sarkıyordu. Az zaman zarfında o kadar zayıfla- mıştı ki Sadarazam Rüştü paşa bile görür görmez: — Suphanallah... Demekten kendini alamadı. Siması, toprak rengini almıştı. Çehresi, mahzun — ve bitaptı. Gözlerinin 1nuru — sönmüş ve bakışları, — sanki —sonsuz - bir uçuruma — doğru süzülmüştü. Hiçbir yor, eski bir mumya gibi hissiz ve hareketsiz oturuyordu. Doktorlar, için ayağa kalkmasını ler. Sultan Murat, ne kalktı; ne de cevap verdi. — Bu rica, Valide Sultan tarafından tekrar edildi. O da hiçbir semere ver- medi. Yalnız bir aralık dudakla- m kıpırdadı. Ölgün bir sesle, anlaşılmaz bir iki söz mırıldandı. Ve yine — hissiz ve biyhuş bir halde kaldı. Bu — suretle, bü- tün emellerinin sukutunu gören sabık Valde Sultan ( Şevkefza Kadın ) oğlunun omuzuna da- yanmış, sessizce ağlıyordu. He- yet, yavaş yavaş geri çekildi ve yandaki odaya geçti. Bu odada, Sultan Muradın daimi tabipleri Âtıf Paşa ile doktor Kapliyon ve Monceri bulunuyordu. Heyet, bun- larla görüştü. Rabatsızlığın şekli ve seyri hakkında verilen izahatı dinledi ve sonra bu doktorların da iştirakile bir rapar tanzim edildi. Bu raporda, Hakanı Sabıkın el'an hali cünunda bulunduğu ve ifakat kesbetmek ihtimali şu tarafa dursun, hayatının bile tahtı teh- ve likede,olduğu sarahatle yazılmıştı. Bu rapor, Valde Şevkefza Ka- dınim bütün ümit ve hayallerini tarumar eden bir darbe olmuştu. Bir taraftan, gazetelerle ve bü- yük bir lisanı teessürle bu rapor neşredilerek daha hâlâ Sultan Murattan ümit bekliyenlere müs- kit bir cevap verilirken, diğer taraftan da her ihtimale karşı mükemmel bir tertibat alınıyordu. Sultan Muradın - dairesi mü- kemmelen abloka altına alındı. Bütün kapılar kapatılarak - bir tek açık kapı - birakıldı. Bu ka- | pıya da en ziyade emniyet edilen kapıcılar yerleştirild. Zavallı Sul- tan Murat, artık diri diri mezara defn mişti. at Sadrazam ile zaptiye nazırı Pepe Mehmet Paşanın nezareti altında bu terlibat ya- pilirken, Beşiktaş Sarayında da başka bir sahne canlanıyordu... dairesinin denize nazır hayat eseri göstermi- | muayene etmek | rica etti- | Sadun Galıp Bey Bu nundı ânından, harem kâhyası topal yınan — Ffendi —ile kâtip- lerden Seyyit Bey ve Raif | Efendi -dâhil olmak üzere on kişi ayakta —deruyor, — hepsinin de renkleri atmış, titreşerek teşrifi şahaneye mumntazır bulunuyorlardı. Birdenbire kapı açıldı Abdül- | bamit göründü. Bekliyenler, velâ yerlere kapandıktan sonra iki büklüm olarak dururlar ve Hünkârın iradesine dular. Abdülhamit bir eli arkasında olarak yürüdü. Bu, on kişinin önünde durdu. Bu adamlar şu and bütün mukadderatları- nın, Abdülhamidin | arasında olduğunu ev- muntazır ol- iki dudağı hissediyorlar, hepsi de şedit bir tekdire uğra- dıktan sonra kim bilir nerelere sürüleceklerini bekliyorlardı. Ab- dülhamidin ve kalın sesi duyuldu : — Hın-ı bakın!.. Profesyonel gür İşe Çok (Baş tarafı T inci sayfada ) bir. adam, keyfi ve zevki için doğramacılık yapar. — Bir taraftan zevkini —iyice tatmin için, bir taraftan da parasının kuvvetile uğraşa uğraşa doğra- | macılığı mükemmel bir şekle getirir. Fakat parası olmıyan bir doğramacılığa — istidadı olur da, bunu yavaş yavaş te- kemmül ettirirse meydana gelir- diği eserleri para ile satmıya başlar. “ Spor da ayni şeydir. Ama- törlük ya zenginlerin, yahut ta yaptıkları şeyi tekemmül et- tirememiş kimselerin işidir. * Ben sporu mütekâmil şekilde görmek için profesyo- nelliğe taraftarım. Fakat bu, biz- de kabili — tatbik midir, yahut ta tatbik zamamı gelmiş midir? | Bunu henüz zannetmiyorum. adam lâük zenginlerin işidir. Bundan dolayı bize amatörlükten ziyade profesyon:ı'ık yakışır. Fakat di- sında Almanya 'Ne Yapacak Paris 13 — Lozana gidecek başvekil Fon Papen'in riyasetinde Alman heyeti yarın hareket edecektir. Almanyanın Lozanda nasıl bir hattı hareket takip edeceği hakkında hükt- met çok kelum davranmaktadır. İngiliz Ve Fransız Heyetleri Paris 13 — M. Heriyo ve Makdonald, -Sir Jon Simon, Pol Bonkur Cenevreye hareket et- miştir. olan Sul(uı “—Muradın bene | bir | *Yukarda demiştim ki amatör- | Lozan Konferan- | Bu hitap onları yeniden tit- retti. Fakat bu titreyiş, bir saniye evvelki gibi korkudan — değil, bilâkis, düşüncelerinin aksi zuhur etmesındcndı Çünki Abdülhamidin sesinde şiddetten ziyade mülâye- met vardı... Abdülhamit sözüne devam etti: — İşittim ki biçare biraderi- min uhval ve vaziyeti hakkında birtakım - hilâfı hakikat haberler işaa ediyormuşsunuz. Sizi ayıp- lamam. Biraderimden ötedenberi iyilik olduğunuz gören insanlar sonuna kadar ona sadakat için, termeniz, bir evvel olmasını istemeniz, tabidir. Bira- an | marada fırıncı (Baş tarafı | inci (24) numarada İlya, lâi cadd |Dima, Kalyone marada Gavril, Ferik: Kalyoncukulluğunda numarar da Psilâki ismindeki fırıncılarlı Tarlabaşı caddesinde ( 186 ) nu- Katina numarada madâm tur. Bunlardan başka baha birçok semtlerde zabıt varakaları —tutub gös- | şifayap | derimin ifakat bulmasını ben de | Fakat, ne sizin söyle- canü yürekten isterim. kaderin hükmü, meniz, ne de tebeddü! etmez. Memleketin hali ahvalini görüyorsunuz. (Arkası var) benim istememle *| ——— eee aa | Olalım Mı? Taraftar ğer taraftan zengin olmıyanların profesyonelliği tekemmüle istinat eder: Bizde ise spor tekemmül etmemiştir. Yani hulâsa edersem bizim futbole yakışan profeş- yönelliktir. Fakat bizim futbolü- müz henüz profesyonelliğe ya- kışmaz. Sonra profesyonellik me- selesi |bir de muhit (meselesidir. Muhit denince spor karii, spor seyircisi spor sahası, spor klübü ve saireyi kastediyorum. Bizde spor karii, spor seyir- cisi-profesyonelliği değil, profes- yönellik fikrini bile besliyemiye- cek kadar zayıftır. Sporu az okuyan memlekette spor seyircisi az olan yerde profesyonellik buz üstüne yazı yazmak demektir. “Netice: Profesyonelliğe taraf- tarım, fakat henüz bizde kabili tatbik olduğuna imanım yoktur, Tatbik imkânı hasıl olduğu za- man bu vadide yapabileceğim işler için kaç para istiyeceğimi söylerim. , Avusturya Parlâmentosunda Bomba Viyana 13 — Meçhul bir şa- hıs bu sabah parlâmentonun pen- ceresine bir. bomba — atmıştır. Bomba infilâk etmiş, birçok pen- cereleri tahrip etmiştir. Sabık Habeş İmperatoru | dar edilmiştir. geç vakte kadar İktısat bildirilememiştir. | Ayrıca Beldiya memurları ekmek- | çiler cemiyeti reisi A Şehreminindeki — fırmında noksan ekmek tesbit etmişlerdir. Haklarında zabıt varakaları tutu- lan fırıncılar bugün Müddeiumır miliğe verileceklerdir. Dün Belediye İktısat Müdür lüğü bir haftalık borsa fiatlerini tetkik ederek ekmeğe dokuz bu- çuk ve francılaya on üç kuruş narh koymuş ve daimi encümen (105) | de bu narhı tasdik etmiştir. Narhın bugünden itibaren tatbikine karar verildi için da- ha akşamdan Ekmekçiler Cemi- yeti vaziyetten telefonla haber- Bu vaziyet karşı- sında bugün buhran tâmamen ortadan kalkmış olacaktır. Narh şu suretle tesbit edil- miştir: Bir haftalık yumuşak bir çu- val un satışının — vasatisi (567) kuruştur. Kabul edilen formüle göre ekmekler yüzde dokuz yu- muşak ve yüzde bir sert un çeş- nisinden — yapılacağı için bir hafta sert buğday çeşnisinin (9) da bir fiati de (53) kuruş tutmuştur. Şu hale göre bir çuval (620) kuruş üzerinden hesap edilmiş, buna (62) kuruş muz- mele vergisi ve (215) kuruş ta imaliye zammedilerek bir çuval an (897) kuruş hesap edilmiştir. Bir çuval undan (94)- ekmek çıktığı- | na göre de beher ekmek (9,5) kuruşa mal edilıniştir. - Son ekmek buhranı hakkında Daimi Encümen Azasından Avni Bey bir — muharririmize söylemiştir: — * İstanbulun haftalık şunları un | sarfiyatı 16 bin çuvaldır. Buğda- | lerin Adis Abea 13 — 17 sene- | denberi mahpus bulunduğu ha- pishaneden birkaç hafta evvel kaçan sabık Habeş imperatoru Lici Assu bulunmuştur. | yın pahalılaştığı birkaç gün için- de borsada ancak ( 3 ) bin çuval un satıldığımı tespit ettik. “Şu hale göre yapılan ekmek- unu daha evvel — satın alınan ucuz undur. Eğer ekmeğe zam icap ederse bu zam yüzde dört Kalkdarında olmak lâzımge- lirkeu fırındılar yüzde yirmi zam istiyorlar ki bu tamamen yanlış- tır. Bu yüzde yirmi zammı icap ettiren sebepleri ararken fırıcıların da — pahalılığa — sebep oldukları mleydana çıktı. Bu hu- susta tetkikata devam ediyoruz. Alacağımız neticeye göre kırıcı- lar hakkında kanuni takibat ya- pılacaktır. ,, Diğer taraftan dün, son buğ- day yükselmesinin esaslı |ve ha- kikt sebepleri üzerinde de derin tahkikat yaptık. Aldığımız netice şudur : Mayısta İstanbula, nisan ayına nazaran bir misli çok denecek kadar fazla buğday gelmiş ve e (49)nu- de Andan hakkında zabıt varakaları tutulmuş- hmet Riza Bin Narh Artınca EkmekBuh- ranından Eser Kalmadı | Ekmek DokuzA—Buç-üğa Çıktı, Muhtekir Fırıncılar Adliyeye Veriliyor tacirler bu buğ dr. Bu ay içinde meselâ buğday fiatinin yükseldiği son günlerde 7 haziranda (39),8 de (32),9 da (38), 11 de (53) vagon buğday ştir. Piyasada buğday bolluğuna rağmen, ortaya kuraklık haberleri çıkarılmış ve — bazı tacirler - elle- rindeki depolara kaldırmışlardır. Bu arada bir mü- essesenin de mübayaa yapmasi buğday — piyasasını müteessir etmiş, buğday fiatini birdenbire yükseltmiş, bazı tacirler bir iki gün içinde epeyce para kazan- mışlardır. Ticaret Odasının, Ha- rict Ticaret Ofisinin ve Ticaret Müdürünün — verdiği — malâmata göre, bu sene buğday mah- sulü noksan olmıyacaktır. Vaziyet böyle olduğu balde ku- raklık haberleri nereden ve nasıl çıkmış, borsada kimler ne gibi hareketler yapmışlar da buğday fiatleri — bu şekilde — yüksel miştir? Bu noktalar — Üüzerin- de Ticaret Müdüriyeti, Ticaret Odası ve Borsa Fomiserliği tah- kikata başlamışlardır. Bazı tacirlerin spekülâsyon yaptıkları iddiasile mahkemeye verilmeleri muhtemeldir. Fakat söylendiğine göre ekmek buh- ranının hakikt mes'ulleri imalât miktarını azaltan ekmekçilerdir. Dün "Anadoludan İstanbula 46 vagon ,buğday gelmiş ve en |! buğdaylar yedi kuruş on parâl yedi otuz para arasında satılmıştır. dayları almışlar- ve buğdayları ile Fransız Âyanları Paris 13 — Vefat eden dört Ayan azası yerine radikal sos- yalistlerden M. Gostiye Dupar intihap edilmiştir. Diğer aralıklar balataja kalmıştır. Bir Banka İflâs Etti Londra 13 — Nev Yersey Nas- yonal Bank Tröst Bankası cumar” tesi günü kapılarını kapamıştır. Borsa Fiatleri Fransız anm İngiliz lirası Dolar Liret İsviçre frangı Leva Florin Kuron Ç. Şiling A, Pezata Mark Zloti Pengo Ley Dinar Çervonets Tahvilât T Dahili D. Muvahhide A. Demiryolu Borsa Aiun Mecidiye Banknot