14 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

14 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Dünya Hüâdiseleri Muharebe İstemiyenler Toplanıyor Paris, (Hususi) Fransız ediplerinden Hanri Barbüs ciha- nn her tarafında günden güne ziyadeleşmekte olan harp tehli- kelerine karşı koymak maksadile 1 ağustos 1932 tarihinde (Ce- nevre) de beynelmilel bir kongre toplamıya karar verdi ve bu maksatla ilk teşebbüsleri yap- mak Üzere bir komite teş- kil etti. Bu komitenin aza- u arasında: Madam Sün Yat Sen, Katagama, Teodor Dreyser, Senkler, Con Das Passos, Mak- sim Gorki, Heinrih Man, Aym- ştayn, Rollan, Pol Leynak, gibi bütün dünyada tanınmış simalar vardır. Komite ilk içtimanı akdetti ve şu beyannameyi neşre karar verdi: *Cenevrede tahdidi — teslihat konferansı en faal saatlerini ya- şarken Japonya Asya toprağına atıldı, Şapey'de azim bir masum insan kütlesini öldürdü, Man- çuriye el attı. Mançuri, bu- gün sahte bir müstakil cümhuri- yet kıyafeti altında, Sovyet Rus- yasına karşı yopılacak olan mu- harebenin tabiye noktasını teşkil etmektedir. Bunun haricinde “militarizm,, lerin çoğaldığını, Alman asker- liğinin ihya edildiğini, harp büt- çelerinin Arttırıldığını ve bütün devletlerde harp silâhları imaline kafaret #vsnkdiğini 'de” görmele tedir. Hiç şüphe yok, yeni bir cihan harbinin tehdidi karşısında bu- lunuyoruz. Bununla beraber biz yeni bir cinayetin önüne geçmek için her şeyi yapmıya karar vermiş bı- lunuyoruz. ve bu maksatla da kadın, erkek, çoluk, çocuk, bütün dünya halkına hitap ediyoruz: *“Geliniz, harp aleyhinde bizimle birlikte beynelmilel bir kongre aktediniz. * Bu kongre 1 ağustos — 1932 tarihinde Cenevrede toplanacak ve beynelmilel bir tezahür şek- linde harp arıyanları ve harp hazırlıyanları bütün dünyaya ilân edecektir. “Zamanın vahametini geç an- Tamış olmanın utancına meydan vermeyiniz, vicdanınızı uyandırı- nız, azminizi kuvvetlendiriniz. ve | kütleler mukavemetini teşkil et- , memiz için bize yardım ediniz, ,, | Bu —beyannamenin — altında meşhur — muharrirlerden Romen Rolan ve Hanri Barbüsin imzaları yardır. Paris Sokaklarında Dört gün evvel bi sabah Pariste Faber sokağından geçen- ler yaya kaldırımının üzerinde beybetli bir aslanın başını ön ayakları üzerine dayayarak uy- kuya —dalmış olduğunu - gör- müşler ve tasavvur edersiniz, derhal tabanları kaldırarak — ön- lerine çıkan ilk köşeye sapmıslar veya ilk tramvaya at- Taaıı Bununla beraber bu halkın içinde üç beş tane cessur adam varmış! Bunların bastonları ile aslana hücum ettiklerini bit- tabi zannetmezsiniz. Hayır, böyle bir teşebbüste — bulunmamışlar, fakat doğruca karakola giderek haber vermişlerdir, | mek TTT SON — io'sf TARİHİ MUSAHABI Birinci Ahmedin Gözleri Döndü ğırdı: “Seviyorsun Ha! Dur Öyleyse! | Ve Hanğerîni Çekti, | Güzel Kadının Yüzünü | Dilim, Dilim Doğradı Birinci — Sultan Ahmet, yarı deli- | lerdendi. — Çocuk denilebilecek — bir yaşta, henüz on dört — yaşında koca bir imperatorluğun başına geçtiği için delilik istidadı haylı yükselmişti. Ne yaptığını, ne ya- pacağını bilmezdi. Düşüncesinde ittırat, işlerinde intizam yoktu. Bir günü bir gününe uymazdı. Etrafındakileri güldürürken ağla- tir. ve ağlatırken — güldürürdü. Türkçesi, ipiyle kuyuya inilecek adamlardan değildi. Onun hususiyetleri — cidden dikkate — değer, — düşündürücü şeylerdi. Meselâ: Birinci Osman- dan kendisine — gelinceye kadar | on üç kişi padişahlık — etmişti. Bunların çoğu hunhar idi, cek lât tiyneti taşıyorlardı. — İçlerinde amcasını, kardeşini, evlâdını ve hatta babasını öldürenler vardı. Lâkin, birinci Osmanın, elile am- casını Öldürmesi istisna edilirse, hiçbiri bizzat katle teşebbüs et- memişti. İstediklerini, emir ver- suretile, öldürtrürlerdi. Birinci Ahmet, bütün ecdadına hunharlıkta — tefevvuk etti. Sad- razam Derviş Paşanın kafasını kendi elile kesti ! Fakat — bu yarı delinin hem gülünç, — hem feci zirzoplukları baliğ olmadan kadınlarla düşüp kalkmıya başlamıştı. Çünkü Valde Sultan, tacdar yavrusundan tikbalin tacdarı olacak yavrular yetiştirmek istiyordu. Bu masla- —— — —. darma çıkmış, elde süngülü tü- fek, kemali ihtiyatla aslana yak- laşmış ve o zaman görülmüş ki bu aslan diri değil ölüdür. Mahallenin — komiseri is- aslanı ve buldurmuş. Paris sokağında ölü olarak yatan aslanın sahibi bir at cam- bazı imiş. Bu adam karakola gelmiş ve şu ifadeyi vermiş * — Aslanım şehir civarındâa Sen Kluda öldü, ormana göm- düm. Fakat polis komiseri haber alınca ormana aslan ölüsü gö- mülemiyeceği —iddiası ile hay- vanı mezardan — çıkarttı.. - Ne yapacağımı — bilmiyordum. — Pa- rise getirdim, — alacakaranlıkta sokağa bıraktım.., Aslanın ölüsünün nakli Gcre- tinden başka, Belediye nizamına riayet etmediği için de, at cam- bazından, ayrıca bir ceza alına- Karakoldan bir müfreze jan- |caktır. aşk meselelerinde görülür. Daha | kaldırtmış, sonra sahibini aratmış | İ | Yevmi, Siyasi, Havadis Ş ' ) İ , hata okadar İitina edilmiş ve © kadar acele gösterilmişti ki birinci Ahmet, daha on beş yaşıni bitir- meden — babalıkla kâmyap ob- muştu! O, her padişah gibi, kadın- Jarı nefis bir et kümesi say- yordu. Bu telâkkiye göre de dü- şünce, duygu, heyecan ve hulâsa beşer! hiçbir varlık, hiçbir. hak, kadın zümresinde —mevcut ola- mazdı. Binaenaleyh serçeli pilâv- dan bıldircin kızartmasına, kek- lik tavasından kuzu dolmasına iştiha — değişlirir. gibi mecnuu bir harekete uymuş gidiyordu. Bu renk renk kadınların - hiçbiri onun Üzerinde yapmıyordu, yapamıyordu. Kalbe değil kalıba hitap eden her duy- göusuz insan gibi — vefasızlıkların arkada nasıl — izler bıraktığını düşünmiye lüzum görmüyordu. Halbuki onlar, ©o kadınlar, bütün — hemcinsleri gibi, duyan ve duyduğunu duydurmak istiyen birer yürek (taşıyorlardı. Hemen hepsi atıldıkları köşelerde hicran acısı, haset acısı çekiyorlardı. Muhitlerinden de - teselli, — şifa ve gaflet arıyamazlardı. Birinci Haseki, padişahı sev- mekte en İleri giden bir kadındı ve bu muhabbeti, kendi için mümtaz bir hak tanıyordu. İşte bu mümtaziyetle padişahı, diğer odalıklardan ziyade, — kendisine ait buluyordu. Fırsat buldukça da iştiyakım izhar etmekten çe- kinmiyordu. vicdani bir tesir Bir gün padişah, Edirneye gitti. SON POSTA ve Halk gazetesi Istanbul: Eski Zaptiye Çatalçeşme sokağı 25 İstanbul - ıdare : 'Telelfon 20203 Posta kutusu: İstanbul - 741 Telgraf: İstanbul SÖON POSTA ABONE FİATİ TÜRKİYE Ecnebi —i400 Er. 2700 Kr. 750 » 1400 » 400 » 800 » W0 » 800 » 1 Sene 6 Ay $ » AM Gelen evrak gerl verilmez. Dânlardan — mes'uliyet cevap için mektuplara 6 kuruşluk Pul ülâvesi Iâzımdır. Adres öeğiştirilmesi (20) kuruştur. alınmaz eç Saraya henüz getirilmiş olan bir kızı görmek İstiyordu. Berabe- rinde götürdüğü kadınlar arasın- ; da birinci haseki de vardı. Edir- neye girileceği gün emir verdi, sarayın harem kapısından merdi- ven başına kadar çuval çuval altın döktürdü, kendisi atla bu kıymetli çakılların Üzerinden geç- ti, merdiven başında attan İner- ken yeni gözdesini çağırdı: —Gördün mü, dedi, senin için altından yol yaptırdım. İstersen bunları kendin için toplat, ister- sen dağıt veya suya at | Öbür kadınlar, eşini görme- dikleri. bu —ikramı — kıskanç gözlerle — seyrediyorlardı. Padi- şahın bu genç kıza — gösterdiği yüksek cemileyi de, içleri bur- kula — burkula, dinliyorlardı. Birinci Haseki, küme- içinde - idi ve acıklı bubranlar geçiriyordu. Nihayet dayanamadı, mecnun bir hamle ile ileri atıldı, padişa- hin kollarına asıldı: — Aslanım, dedi, aldanıyor- sun, Kadın kalbine altım yoldan girilmez. O kalenin anahtarı tatlı dildir! Genç hünkâr, bir sürü kadın önünde koluna yapışan küstah, fakat yumuşak parmakları bir silkinişte çözdü: — Deli! - dedi - ne istiyor- sun, anlıyamadım | — Şu kıza yüz verişinize acıyorum. — Siz, sizi sevenleri seviniz. Daha dün buraya gelen bir et parçasından ne çıkar ? — Ya, bu et 'F"ç." da sen nur parçası miısin — Belki nur değilim, lâkin taşıyorum | Birinci Ahmedin gözleri dön- dü, dudakları titredi, çirkin bir şey işitmiş gibi hırladı: — Vay kahpe vay.Hem utan- madan beni seviyor, hem kork- madan — sevdiğini itiraf ediyor. Dur, öyle ise! Şerefine altın yol yapılan kız başta olduğu halde bütün kadın- lar, aşkı günah ve aşkın İtirafını cinayet sayan Hünkürım ne yapa- cağını merak ile düşünürlerken deli adam, hançerini çekti, tali- siz kadının ipek saçlarını yal dı, zalim bir huşunetle yere ya- | tırdı, tipkı sadrazam Derviş Pa- şaya yaptığı gibi mazlumunun göğsüne oturdu ve sakal traş eden bir berber itinasile güzel hasekinin — gül renkli — yüzünü dilimledi. Çehresinde — sayısız. şerhalar vücude gelmiş olan kadın, daha | ilk yarayı alınca bayılmıştı. O ya- ralar iyileştiği zaman, şüphe yok ki, çirkinleştiğini görecek ve kal- binde taşıdığı — “nmura,, lânet okuyacaktı! Ve Ba- aşkınızı taşıyorum, demek ki nur | Davis Kupası Müsabakaları * |(Devam Ediyor Berlin (A.A.)— Davis Kuptil için Almanlar ile İrlandalılar 417 sında yapılacak tasfiye başlamıştır. Pren (Almanya) Mak Giri ** Rogers (İrlanda) Con Kramiti mağlüp etmiştir. Varşova (A.A.) — Dıvüı; asının ikinci turu için Lehliler " — izler arasında yapılan maçıp neticeleri şunlardır: Lee (İııl“"L Stolaroffu ve İngiliz Perri de Leb şampiyonu Tloszuneskiyi mi etmiştir. Kopenhag, (A. A.) — Darif kupası için Danimarkalılarla ponlar arasında yapılan neticeleri: Çift erkekleri Sato ve u' (Japon ), Ulrih ve Henrikset maglüp etmiştir. İkinci günün nihayetinde .P. ponlar sıfıra karşı üç zafer İt zanmış — bulunuyorlardı. - Binsei” aleyh Danimarka, tasfiyeye uğrf mışlır. Robert ( A. A.) — Darl/ Kupası Amerika mıntakası fintt linde Müttehidei Amerika, zilya'yı mağlüp etmiştir. Ş_J Amerikalılar şimdiden sıfıra Üç zafer kazanmışlardır. Yugoslâvya Ve Olimpiyat Belgrat, 11 ( A. A, ) — YE göslâvya sokolları teknik komb tesi, Los Angelos olimpiyat oyun — larına iştirak edilmemesi kari teyit etmiştir. Bir Cihan Rekoru Londra, 12 ( ALA. ) — bir mil mesafeyi 4 dakika 12 447 niyede katederek yeni bir tanya rekoru tesis etmiş Oksfort Darülfünunundan ve Yeni Zelând koşucularından Y. Lovt” — lok, dün bir millik mesi # ve 1-5te katetmek suretile resisi cihan rekorunu tesis etmiştir. Evvelki resmi rekor 1808 tarihinde ayni mesafeyi 3 dakilâ — 2 saniye ve 4-5 te katetmiş ğ Amerikalı Konef tarafından edilmişti. Geçen sene dan tesis edilmiş olan dakika 3-5 henliz tasdik miştir, Ladumeg tarafif? rekof edilei” Kano Yarışları Londra, 12(A.A.)— Vallen, 3 Prop Dorsette- 100 mil m Bzerinde motorlu kanolarla yll”u beynelmilel senelik muka' 5p3) müsabakasını bu mesafeyi 4 21 ve 30da katederek kazan! Geçen senenin galibi İh—: f Salvi, bu mesafeyi 4 saat 29 kikada katetmiştir. Diğer yınıgılır. yarışı bitir” memişlerdir. * Malülleri Davet Fatih Askerlik Şubesindeni Birinci derecede malüllerdef i.p bacağı, iki kolu veiki gözündet pir rüm olan zabitan ile efradıf hafta zarfında şubeye -aı-ı::. kendi menfaatleri Iktızasında"' Bir Müsabakaya — Daİf Hilâl «por klübünden: çe 10 - 6 - 1932 tarihinde rm:;', stadında Fenerbahçe klübü TÖrneü takımile klübümüz ikinci Ve aa takımları muhtelitl arasında Y.ı." hususf mâç neticesinde 6 - Ü olduğumuz, birinci takımımıza muteber gazetenizde yazılm't oynuyan takım birinci oıııııyıv ve Üüçüncü takımlarımız S olduğu görülen lüzum ıxw*"ve kezfiyet edilmek üzere Af7 sile teyidi ihtiramat olunur dörtte üçünü 3 dakika 2 saniyt —