7 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

7 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Tet SON POSTA Siyaset Âlemi ' Lozan Müzakeratında Terakki Yoktur! Lozani6 — Fon Papen ve Alman murahhasları, Mak Donaltla uzun uzadıya görüşmüşlerdir. Fon Papen mülâkattan sonra şu be- yanatta bulunmuştur: M. Mak Donaltla düşünülen hal suretleri ve diğer projeler etrafında görüştük, fakat müza- keratta terakki yoktur, demiştir. Yeni Alman Teklili Lozan, 6 — Konferansta bir- denbire bir faaliyet olmuştur. Alman Başvekili yeni bir teklif yapmıştır. Bunda Almanyanın te- diye - edeceği meblâğ 2 milyar 600 milyon marka çıkarılmıştır. Bu teklife bazı siyasi şartlar ilâ- ve edilmiştir. Almanya için tesli- hat sahasında müsavat ve Versay Muahedesinden Almanyanın harp- ten mes'ul ve mahrum olduğu maddesinin ihracı istenmektedir. Fransızlar, Yeni Alman Teklifini Siyas? Mahiyette Buluyorlar ve Müzakare etmiyorlar Lozan, — Havas Ajansının muhabirl bildiriyor: Konferans müzakeratını mal? sahadan siyasi sahaya intikal ettiren Alman tek- lifleri üzerine, Fransa mümessil: leri Alman şartları hakkında mü- zakereye vazgeç- mişlerdir. girişmekten Konferansın müsbet mevzuu yalnız tamiirat meselesi idi. Al- man mümessillerinin Cenevrede görüşülen tahdidi teslihat mese- lesini veya harp mes'uliyeti et- rafındaki ihtilâfları Lozanda hal- letmek istemeleri kat'iyyen kabul edilmemektedir. Almanların — silâhlanmak — ve harp mes'uliyetinden kurtulmak istemeleri de ağır bir şartlır. Yung plânının serbestçe kabul edilen hükümlerine göre 34 mil yarlık bir borcu olan Almanyanın, alacaklıların beynelmilel tesanüt namına gösterdikleri fedakârlik- lara rağmen kendisini Lozanda 30 milyar borçlu görmek isteme- sine de ancak hayret edilebilir. Vaziyetten Almanyanın kendi iktısadi ihyasından ziyade askerli itibar ve gururunu tatmin etmek istediği anlaşılmaktadır. Fransız Gazeteleri Lütufkârlıktan Bahsetiyorlar Paris 6 — Bütün — gazeteler, Alman Başvekili Fon Paîcnı mu: ahaze etmekte ve Alman teklif- | lerini gayri kabili kabul görmek- tedirler, Lö Jurnal gazetesi, Fransanın gölürü mıktarını 7 milyardan 4 EDEBİ TEFRİKAMIZ: 614 |resinin | | Puriziyen gazetesi, —- F ransn;l lmn Teklifini Siyasi Ma- hiyette Buluyorlar, Kabul .' Etmiyorlar İtalyanların Sünger Darbesi Londrı.ü — M. Grandinin, tamirat borçlarının tamamen il- gası lehindeki noktai nazarı, Lon- drada barit bir şekilde karşılan- mıştır. Diğer taraftan harpten müte- vellit mali taahhütlerin toptan ve kat't olarak ilgası hususunun za- rurt olduğunda M. Grandi ile tamamen hem fikir bulundu- ğunu ve esasen Almanyadan ta- lep edilen nihal tediyenin tah- kikatta tamiratın tamamen ilgası- na muadil asgart bir miktar o duğu söylenmektedir. İtalyan Gazeteleri Ne Diyor? Roma, © — İngilterenin Lo- zandaki hattı hareketi dolayısile endişeye düşen gazeteler, tamirat ile harp borçları arasındaki irti- batı açıkça söylemektedirler. Ga- zeteler, İngiltere sünger darbesine taraftar olduğunu — ilân — ettik- ten sonra, Almanyaaın tamirat namile mevcut olan taahhütlerini tehir ile iktifa etmek istemek- tedir. Ayni zamanda eski mütte- fiklerinin kendisine olan borçla- rını. tediye getmelerini istemekte ve bu baktan vazgeçmemektedir, diyorlar. Konferansın Varacağı Netice Lozan 6 — M. Grandi beya- natta bulunarak, yegâne bal ça- “sünger darbesi,, olduğuna her zamandan fazla inandığını, ta- mirat konferansının bu neticeye varmak üzere içtima — ettiğini söylemiştir. italyan mehafilinde, M. Gran- di'nin Lozan itilâfnamelerini izah etmekten istinkâf etmek tasav- vurunda olduğu söylenmektedir. milyara tenzil cttiğini, herkesi memnun etmek istediğini yaz- makta ve şunları ilâve etmekte- dir: Alacaklılar lütufkârane bir hareket vapabilirler. Fakat kendilerinin borçlular tarafından sevk ve idare edil- mesine müsaade edemezler. Pöti hüsnü niyetin şahikasına çıkan Fransanın artık mes'uliyeti — olamıyacağını — yaz- maktadır. Maten gazetesi, M. Makdo- nald'ın Alman tekliflerinin kıy- metini yükseltmeğe — çalıştığını yazmaktadır. VİKTORYA %— .. ——— Muharriri: Kant Hamsuar Es'tiden, henüz berhayatken, düşüncelerimi size yazmaktansa, gece gündüz. Aistırap — içinde kıvranmayı — tercih — ediyordum. Lâkin şimdi ölmiye başladım ve artık eskisi gibi düşünmüyorum. ğumu, doktorlar ciğerimden ancak küçük bir parça kaldığını gör- dükten sonra neden utanıp kıza- rayım? Şimdi, yatağımda, bir vakit size söylediğim son sözleri düşü- | nüyorum. Ormanda bir akşamdı. | | | ! | şekkür ve veda edecektim.. Nakleden: H. Ş. O zaman bunların son sözlerim olacağımı düşünmemiştim. Yoksa size dahi o zaman te- Ar- tık sizi bir daha göremeyeceğim.. | Şu anda önünüze diz çökemedi- Bir takım yabancılar kan kustu- | SİM ayağınızı, bastığınız yeri öpemediğim, — ve sizi nasıl tarif edilmez bir aşkla sevdiğimi söy- | liyemediğim için ne çok teessüf ediyoraum bilseniz.. Daha dün ve hatta bu sabah yatağımdan kal- kıp ormana gitmek, orada yanya- na olurup — ellerimi — avuçlarınız hi Gi egi DA Resmimizde bütün cihanın İyi bir netice vermesini beklediği, fakat AlL- man tekliflerile istikametin! değiştirir gibi bir mahiyet alan Lozan konfe- ransının Üç mühim şahsiyeti görün- mektedir. Sağda konfera! isl ve İngiliz murahhası M. Bakdo: , ortada Almân Başvekili Fon Papen görün- mektedir. Soldaki resim Fransız Başvekili M. Horyoyu teslihat ağacını sular- ken göstermektedir. Bu resim Hümanite gazetesinden alınmıştır. » ıAlrranyada İZerki Teslihat Konferansı Toplanıyor Cencvre.ö — Terki teslihat umumi komisyonu perşembe günü toplanacaktır. İçtimada Amerika teklifleri müzakere edilecek ve üzerinde itilâf edilecek noktalar aranacaktır. Huver Plânı Londra, 6 — Liberal gazate- si olan Mancester Gardiyan, tah- didi taslihatın plânından bahset- mekte, İngiliz heyetiin Cenevre müzakâratında Huver — plânını osas, ittihaz (edeceğini yazmakta ve memnuniyet beyan etmektedir. Harbiye Nazaretinin yeni kra- vazörleri denize indirmekten iba- ret olan plânını tenkit etmekte- dir. Gazete, teslihat masraflarının istikbalde gayri kabili tahammül bir halo geleceğini yazmakta ve İngiltere hükümetinden gemilerin üçte bir misbetinde azaltılmasını kabul etmesini rica etmektedir. Amerika- Berlin Tayyare Seferi Harbugres, 6 — Tayyareci Matten ile Grifin Irlandaya uğ- ramadan Berline gitmeleri çok mümkündür, — tâyyarecilerin 25 saatlik uçaşa kâfi gelecek ben- zinleri vardır. Tayyareciler Karaya Mı İndiler? Sen Jan dö Ter növ 6 — Devrialem sürat rekorunu kırmağa teşebbüs eden ve dün sabah Nevyorktan hareket eden tayya- reci Mattern ve arkadaşı Grifin- nin öğleden sonra sis dolayısile Vesleyvilde mecburl karaya in- dikleri :uylenmoktedır içinde ısıttığınız yeri bulup ora- ya yatmak, sizden kalan izlere ve size sürtünen Ççalılıklara bak- mak istedim. Fakat gitmiye me- calim yok. Eğer, annemin Ümit ettiği gibi, biraz iyileşirsem gi- deceğim.. Aziz Yohan! Şimdi bunu düşünmek ne tuhaf şey; hayata yalnız sizi sevmek için gelmiş olmak, ve emeline nail olamadan onu terketmek çok garip değil mi? Burada yatağa uzanıp İnsa- nın öleceği gıınu. saati bekle- mesi çok acaip olmuyor mu? Artık hayattan ve sokakta ge- zen insanlardan, arabaların gü- rültüsünden adım adım uzakla- şıyorum. Belki de bir daha ba- harı görmiyeceğim. Ve evler, Ai casar n ! ı Gazete Kapatıyorlar Berlin, 6 — Hükümet Prusya dahilindeki iki gazeteyi beşer gün müddetle tatil etmişti. Kol- niş Volkzeytung gazetesi 3 gün müddetle tatil edilmiştir, İngiltere - İrlanda Münasebatı Londra, 6 — Avam Kamarası, ithalâtına yüz gümrük resmi vaz'ına ait olan kanunu tasvip etmiştir. Tayyare Kazası Edmonton “ Alberta ,, © — Bir Kanada nakliye tayyaresi dü- şerek — parçalanmış, - pilotla iki makinist ölmüştür. Mısırlı Tayyareci Prens Pariste Lö Burje 6 — Mısır Prens- lerinden Ahmet Ali Salim, Gaz-, ze, Şam, Halep, İstanbul, Bük- reş, Belgrat ve Viyana tarikile yaptığı Kahire - Paris hava se- ferini dün ikmal ederek buraya gelmiştir. Prensin bindiği tayyare 100 beygir kuvvetinde, bir mo- törle mücebhez tek satıhlı bir tayyaredir. Ölen Ameleler Roma, 6 — Kabernarki kü- kürt madeninde bir grizo infilâk İrlânda etmiş, iki amele ölmüştür. Birçok | yaralı vardır. Mahküm Komünistler Belgrat 6 — Muhakeme edi- | 18 zi birle mahküm ol len 30 komünistten dört sene arasında muştur. sokaklar, parktaki ağaçlar ben- den sonraya kalacaklar... Bugün beni yatağımın Üüze- rinde oturtup pencereden bak- tırdılar. Ötede, sokağın köşesin- de iki delikanlı biribirlerine rastladılar, selâmlaşıp el sıktılar ve gülerek konuştular. O esnada böyle yatıp ölümü —beklemek bana o kadar fevkalâde birşey göründü ki.. Kendi kendime söy- leniyordum: — Bu gençler benim burada son saatimi beklediğimi bilmiyorlar, fakat bilseler bile yine şimdiki gibi konuşmakta devam edecekler.. Bu gece, oda zifiri karanlıkken, son daki- kamın geldiğine hükmettim; kal- bim durdu vo uzaktan güğreye- rek ebediyetin bana doğru gel- Bi N e — yi kargşı yüzde | & x SİBAŞİRÜ Ğ e Kadın Mühlik Mi Müstehlik Mi? Mecliste bir müzakere oldu. Kadınlardan, kadınların terbiye. sinden bahsedildi. “ Terbiyenin cici bici, bonbon ve çerexz kısmi terbiyemize —musallat — olmuştur. Kadın yalnız, müstehlik olmaktan çıkmış, mühlik bir yola girmiştir., denildi. Hanımlarımız bundan mü- teessir oldular, itiraz ettiler, ce- vap verdiler, kendilerini müdafaa | ettiler ve etmekte devam ediyor- lar. Yalmız bu münakaşa Maarif bütçesi müzakere edilirken mey- dana çıktıği için, — ittihamin ilk cümlesinin kadınlar kadar erkek« lere de şamil olması lâzımdır. Eğer terbiyeye cicibicilik ve çe- rezlik ârız olmuşsa bu yalnız ka- dınların terbiyesine değil, erkek- lerin de terbiyesine girmiş de- mektir. Çünki — maarif sistemimizde kızlar için ayrı, erkekler için ayrı iki terbiye sistemi yoktur. Erkek mektepleri de kız mekteplerinin tâbi olduğu sisteme, müfredata ve talimatnameye tâbidir. Eğer terbiye sistemimizde hakikaten böyle bir süs ve fantezi varsa, bunu yalnız kadınlara bırakmak bir taraflı bir görüş olur. İkinci cümleye gelince.. Ka« din hakikaten söylenildiği gibi müstehlik — olmaktan çıkmıştır. Fakat mühlikliğe doğru yol ak dığı iddia edilemez.. Bu iki ke- lime arasındaki münasebet her ne kadar sıkı da olsa.. Kadın müstahsilmi ? Bence henüz ©o da değil. Şimdiki halde bir bocalama devrinde, Evinden koğulmuş, fa- kat henüz hariçte de yerini bula- mamış vaziyotte.. Her açık buk- duğu yere yerleşmek hevesinde.. Kendi varlık ve mevcudiyetini hüsnükaLul ettirmek arzusunda.. Müstehliklikten çıkmak kaygu- sunda... Allah —encamını hay- reylesin. HANIMTEYZE -— TAKVİM —- PERŞEMBE Bi Güa- 7 TEMMUZ - 932 kizır 63 Arabt Rumt 2-Reblülevvel- 1351 20 Haziran-sene- 1348 1 (vasati| Vakit |Ezant ivasatl $ 52)4 Sölakşamlız — |19 43 « 35|12 19| Yata |2 0l|21 45 &. 35 |10. 19| İmsak | 6. 34 | 2 18 Vi ıill Güneş Öğle İkindi Japon Hariciye Nazırı Tokyo, 6 — Kont Uşida Ha riciye Nazırı olmuştur. — I diğini görür gibi oldum. Bir an sonra bu uzak yerden dönüp yine nefes almıya başladım. Bu ihtisaslarım tasavvur edilmez bir şeydir. Belki bu, annemin zannettiği gibi, memleketteki derenin ve sellerin tahatturundan başka bir ey değildir. Z yAhî Yarabbi, sizi ne kadar çok sevmiş olduğumu bilmiş ol- sanız Yohan! Boünu size isbat edemedim. Tabiatim ve birçok vekayi buna mâni oldu. Pederim de bizzat kendi felâketini hazır- lamaktan sanki bir zevk duyu- ordu. Ve ben onun kızı idim. fte şimdi, artık hiçbir şey tamir ıdılmeıken, size bunları söyle- mek Üzere şu mektubu yazıyo- rum. ( Arkası var)