12 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

12 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

! Halkın Sesi Fen Mütehassısları Yetişmelidir Son günlerde birtakım ecnebi- herin mütehassıs — gifatile Türk Mmücssoselerine yerleştikleri hak- kında tahkikât yapılmaktadır. Bunlardan bir kısnımıa uydurma mütehassıs olduğu söylenmekte- dir. Bu hususta halkır fikrini> de gşuraya yazıyoruz: Hüsoöyin Kiendi (Çemberlitaş 8 nu- marada ) — Öyle zannederim ki, daha henüz bazı fon ve san'at şubelerinde ecnebi mütehassıslara — ihtiyacımız vardır. Fakat, bu şubelerde, icabında ecnebi mütehkassıslarım yerlerini doldurabi- lecek Türk gençlerini de şimdiden yetiştirmek İlâzımdır. Bu hususun kükümet tarafından zaten temin edil- diğini söylüyorsunuz, çok İyi. Bu gençlerden her balde çok — istifade edilecektir. * Necip B. (Çemberlitaş, 3 nnmarada) — Avrupada, Amerikada okumuş birçok mütehassıslarımız olduğunu içitiyorm. Bu gençler ecnebi ve yerli şirketlerde çalıştırılarak kendi- lerinden istifade olunmalıdır. Müm- kün olan sahalarda ecnebi mütehas- sısların yerlerine Türk mütebassıslar Hkame edilmelidir. * Ali B. (Babalide kitakçı) — Gazetelerde, bazı eceneSi ve yerli Şşirketlerin müsaadesiz ecnebi mütahassıs istihdam ettiklerini oku- yorum, Bu cihetle tabii alâkadar daire meşgül oluyor. Yalız şunu söylemek isterim: Bu ecnebi müte- bassısların, yanlarına aldıkları Türk gençlerini bakkile yetiştirmelerine fevkalâde dikkat etmelidir. * Akil B. ( Zirgat Odası Azasından ) — Bizçok ilim, san'at ve iş saha- larında henüz eenebi Mmütehassıslara ihtiyaç hissedilmektedir. İktusat Ve- kâleti bu sahalarda çalhışan cenebi- lerin yanlarına Türk gençlerini yer- leştirerek Türk mütehassısı yeüiştirt- melidir. Bu temin edildiği takdirde gök iyi ve faydalı bir şey olur. * Heraeyan Efendi ( Ankara cad- desi 49 ) — Ecnebi — mütehassislara olan ihtiyacımızı yakın bir zamanda gider- meli, onların yerlerini Türk müte- bassıslarla — doldurmalıyız. Türkün muvaffak olamıyacağı hiçbir. saha yoktur. Bozulî_Para Seyrîsef;; Gişelerinde Bozukluk Bulunmuyor Seyrisefain müfettişlerinin gör- düğü lüzüum üzerine idare bilet gişelerinde — fazla bozuk para bulundurmamaktadır. — Bilet pa- raları üzerinde para üstesi ver- mek menedilmiştir. Bu yüzden halk müşkülâta — uğramaktadır. Vaziyetten şikâyet edilmektedir. | — Aman Hasan Bey ne oldun? SON POSTA fiyeci Ağır Surette Yaralandı Dün Galatada kanlı bir cinayet olmuştur. Öğ- rendiğimize göre, eski bir hiddetten gelen bu cina- yet neticesinde bir tuhafiyeci ölüm derecesinde ağır bir yara alınıştır. Hâdise şöyle geçmiştir: Galatada Civanni ismindeki berber ile tuhafiyeci I İ | Mustafa Muafiyet » Beş Senede Kırk Milyon Lira Verildi Yaplığımız tahkikata göre, beş sene zarfında yalımz - İstam- buldaki deri fabrikalarına sana- yiün inkişalı maksadile Hükümet tarafından sekiz milyon liralık iptidat madde ve saire muafiyeti verilmiştir. Bütün Türkiyedeki fabrikalar için beş sene zarfında kırk - mil- yon lira kadar muafiyet verildiği tabmin edilmektedir. Ba muafi- yetin yüzde altmışından ecnebiler, Rum, Ermeni, Yahudi vatandaş- larımız istifade etmiştir. Liman İşleri Vapurlar Ve Liman Ame- lesi Nizama Girecek İstanbul Kimanındaki faaliyeti tanzim etmek üzere teşekkül eden komisyon işini bitirmek üzeredir. Hazırlanacak olan rapor gümrük ve inbisarlar vekâletine gönde- rilecektir. Öğrendiğimize göre ecnebiliman- larile Tüzk Himanları arasında işliyen vapurlar bundan sonra Galataya, Türk limanları arasında işliyen Milli vapurlar da İstanbul rıhti- mına yanaşacaklardır. Denizde çalışan motörcü, ka- yıkçı, sandalcı, hamal ve saire için de bir talimatname yapı- maktadır. Bu talimatnameye gö- re bunların bir çeşit elbiseleri, numaraları, muayyen bir kasket- | leri olacak ve sıhhi muayene ile imtibana tâbi tutulacaklardır. Cenaze Otomobilleri Mezarlıklar Müdik otomobilleri için Fatihte itfaiye garajı arkasındaki arsada bir garaj yaptırmıya karar vermiş ve bunu (4600) liraya da bir müteahhide ihale etmiştir. 2 — Kömürüğe mi düşlün?” Efendinin araları açıkmış. arasında çıkan karışık bir hâdise neticesinde hasıl olan dargınlık ve çekememezlik bugüne kadar gelmiş- tir. Dün yine ehemmiyetsiz bir meseleden dolayı bu iki Vaktile ikisi mak istemiş, Beya; N;ri Ve Parlak İbrahim Mahkmede Dün sabah Ağır Ceza Mah- kemesinde Beyaz Nuri ve Parlak İbrahim isminde iki sabıkalının muhakmesine devam edilmiştir. Bunlar geceleri müuhtelif evleri ve dükkânları soymaktan suç- ludurlar. Aynca birkaç kere zabıta memurlarına — aleş — etmişlerdir. Hayvan borsasında mubayaycı Ab- met Beyin gece evinden (170) lira parasile (900) Hrahk sene- dini, saat kordon ve elbisesini, Unkapanında eczacı Yorgi Efen- dinin — cczanesinden ilâç, terazi ve barometre çalınışlardır. Reis Parlak İbrahime yaşını sorduğu zaman şu cevabı almıştır: — 16 yaşındayım. — 16 tevellütlü müsün? — Hayir tam 16 yaşındayım. — Evvelce ne vakit mahküm oldun? * — Üç dört sene evvel... — Demek 12 yaşında hapse girdin! Palabıyıklı adam hiç 16 yaşında olur n.u? Bu son sual üzerine Parlak İbrahim susmuştur. Şahitlerin ça- gırılması için muhakeme başka bir göne bırakıldı. Belediyenin Bir Müracaati Belediye Kadıköyünde Altıyol- ağzındaki metruk Rum mezarlığı davasım kazandığı için tapuya müracaat ederek burasının Bele- diye namına tescilini istemiştir. Butada ayrıca on yedi dünkkân da vardır. Bunların yeri de Bele- diyenin olmuştur. Yalvız dükkân- | ların ankazı Rum cemaatine weri- lecektir. Dün Gelen Buğdaylar Dün İstanbula Anadoludan 27 vagon buğday, iki vagon ve sek- sen iki balya tiftik, âki vagan we 22 balya yapağı gelmiştir. Dün iyi buğdaylar sekir kuruştan sa- tıldığı gibi Akşehir tiftiğir 35,20 paradan, Esbişebir. tiftiği otuz dokuz kuruştan satılınıştır. 3 — Mürekkep fıçısına m girdin?.. dargın adam kavgaya başlamışlardır. Hariçten mü- dahale edenler kavgayı yatıştırmak islemişler, fakat muvaffak olamamışlardır. Neticede berber Civanni bıçağını çekerek Mustafa Ef, nin üzerine yürümüş ve bıçağını zavall adamcağızın karnına saplamıştır. Tuhafiyecinin yarası çok ağır olduğu için has- tahaneye kaldırılmıştır. Berber Civanni evvelâ kaç- fakat yetişen polis memurları | tarafından yakalanarak adliyeye verilmiştir. ' Hasta_ıfler İktısat Vekâletine Göre Birer Ticarethanedir İktisat Vekâleti hususi hasta- dilip edilmiyeceği hakkında Etıb- ba Odasile, Ticaret Odası ara- sında çıkan ihtilâfı halletmiş ve kabul etmiştir. Vekâletin verdiği karara gü- re, hususi hastaneler — ticaret odalarına kayit edilecekler ve oda kaydiye ücreti namile de bir ücret vereceklerdir. İcra Dairesinde Yeni Kanuna Göre Tadilât Yapılıyor Adliye binasının alt kısmında, yeni İcra ve İllâs Kanununun tat- bikatı noktasından bazı tadilât yapılmakta, yeniden bazı odalar ve salonlar hazırlanmaktadır. Bu- radaki inşaatı jandarmaların ne- zareti —altında — bapishanedeki mahkümlar yapmaktadır. Bu dai- relerin mobilyelerini de bunlar hazırlıyacaklır. Bugün cuma ob- masına rağınen burada yine (12) mahküm — çalıştırılacaktır. —Mah- kümlara birer münasip Ücret verilecektir. Ambalâj Meselesi Geçenlerde — şehrimize ambalâj — mütehassısı M. bugün Hamburga hareket et- mektedir. 'Beraberinde yaş mey- wva we (sebzelerimizden umayyen miktarda götürmektedir. Amba- lâjlar Hamburg konsolasumuzun huzurunda açılacaktır. ÇANAKAKLE şehitlerini ziyaret | 15 EYLÜL | GÜLCEMAL vapurile hanelerin birer ticarethane adde- | Ticaret Odasının noktai nazarını | Günün Tarihi 'Yerli Mallar Sergisinde Galatasaray Hizesindeki yerli male lar sergisine karşı gösterilen rağbel hergün biraz daha zi yadeleşmektedir. Bugüne kadar sergiyi gezenler 200 binden fazladır. Dün sergiyi Mısırlı seyyahlar ger- miş, çok beğenmişlerdir. Yapılan güzel vitrin müsabakasmda birinciliği Sanayi ve Maadin Bankam fabrika- Tarının - viterini, ikinciliği de Zingal Şirketi kazanmıştır. Prens dö Gal lagiliz Veliahtı Prene dö Gallia şehrimize geleceği hakkındaki riyas yetlerden dün bahsetmiştik. Fakat alâkadar makamların böyle bir ee yahatten haberleri yoktur. Rus Heyeti Geliyor Memleketimizde — tesis edilecek fabrikaların yerlerini Türk heyeti ile birlikte tesbit edecek olan Rus mütehassısları bugün şehrimize muvai salat edecektir. Zekâi Bey Geldi Milli Müdafaa Vekili Zekâi Bey dün Ankaradan şehrimize gelmiştir, Hamdi Bey geldi Rusyaya tetkikata giden Limah Şirketi Müdürü Hamdi B. şehrimize dönmüştür. Yunus Nadi Beyin Davası Köroğlu Gazetesinde çıkan bazı yanılar Özerine Yunusz Nadi Bey, Burban Cahit Bey aleyhine dava açmıştır. Ağır Cezada Hızır İsminde - birini öldürmekle maznun Mevlüt ve Emrullah isminde iki kişinin muhakemesine dün de- yam edilmiştir. Hâdisenin Hayriye isminde bir kadın yüzünden çıktığı anlaşılmış, karar — verilmek üzere muhakeme talik edilmiştir. Döviz Raporu İhracat ofisi muhtelif Gevletlerta döviz. baklanda aldıkları kararlar için Bir rapor hazırlamıştır. Bu rapora göre vaziyot şudur: Almanya: Döviz için husust, umu- mi müsaadeler lâzımdır. Avusturya: Döviz tamamile ihti- yaç hissedilen maddeler için ecnebi parasının memlekete girdiği nisbette verilmektedir. Bulgaristanı Döviz ithalat vesika- larının ibrazı üzerine malın ithalin- den Üç ay sonra verilmektedir. Lüks eşya için döviz verilmemektedir. Bir Kaçakçı Öldürüldü İzmir, 11 — Söke sahilinden dörü hayvana yüklettikleri siyara kâğıdını dahile getirmek istiyen kaçakçılarla Jandarmalar arasında müsademe wle muştur. Jandar maların — “ dur! , emrine itaat etmiyen ve ateş eden kaçakçıe darla müsademe yarım saat sürmüştür Neticede kaçakçılardan biri mak- *tul düşmüş, diğer İkisi ikl hayvana binerek — kaçmışlardır. - Kaçakçılar. dan ikisi de sağ olarak yakalan- mıştır. İldi bayvan ölmüş, dört çuval sigara kâğıdı müsadere edilmiştir. Jandarmalar firarileri şiddetle takip etmektedirler. Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: 4 — Maskı yüzünü mü boyadın?.. - 5: Hasan Bey — Hayır a7 zim, hayır. Dün şeytana uyup Kuzüçeş- me caddesinden tramvayla geçtim.