12 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

12 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayla '— Memleket Manzaraları Dursunluya Gittiniz Mi? Dursunlu ( Husust ) — Bizim kasabanın ismi evvelce “Karaca- viran,, dı. Fakat souradan “ Dur- sunlu ,, ismi verildi. Bu yüzden posta işlerinde banm karışık işler uluyor. Bunlar da — düzelecek olursa mesele kalmıyacak — de- mektir. Bizim kasabayı uzaktan gören: | ler bin veya bin beş yüz evli ko- ca bir şebir gördüklerini zanme- derler. Fakat kasabadan içeri girilince evlerin — azlığı kendini hissettirir.. Çünkü burada ev adedi beş yürden biraz fazladır. Kasabamızda dört cami, bir ha- mam, otel ve bir de tam teşki- lâtlı Ülkmektep vardır. Çerkeşle Çankırı arasında yerleşmiş olan kasabamız hakikaten cazip ve sevimlidir. Suyumuz — mebzuldür ve kasaba dahilinde on beşten | fazla çeşme vardır. Buraya Üüç saat mesafede Akçaköse isminde bir köy vardır ki buradaki “İç- me,, isimli kaynak, ve hayat verir. Buraya her sene Kastamoni, Taşköprü, İnebolu ve Tosya taraflarından birçok kimseler gelerek “İçme, kayna- ğinin şifalı suyundan bol bol istifade ederler. Burası bir ziraat memleketi- dir. Fakat çiftçilik henüz eski üsüklerle — yapılmaktadır. Akar sularimızdan — ziraat hususunda hiç istifade edilemiyor. Su bollu- ğuna rağamen eğer ilkbaharda yağmur yağacak olursa ziraati- miz kötürüm kalır. Bu senc az yağmur yağdığı için mahsulümüz kısmen zarar gördü. Kasabamı- zın on beş kilometre ötesin- den —geçen — Ankara - Ereğli battında hümmalı bir faaliyet vardır. 3500 metreden — ibaret Batı Beli büyük tünelinin Üçte ikisinden fazlası açılmıştır. Önü- müzdeki birinci teşrinde tünel tamamen yapılmış ve açılmış ola- eaktır. Karacaviran bu hattan büyük iktısadi faydalar” temin edecektir. — 5. S. Dörtyolda içenlere şifa- SON POSTA Asrileşen Beldelerimiz Mardin (Hu- | susi) — Tarihi mevcudiyeti ka- dar iktısadi var- | hığı daçok ehem- | miyetli olan şeh- |zimizde son za- manlarda en çok nazarı dikkati cek- | beden — vaziyet, | imar faaliyeti- | dir. Diyebilirim- | ki Mardin düne kadar tamamen kronuvustaf bir manzara taşıyor- du. Fakat son birkaç sene içine | gıkıştırılan umran - faaliyeti saye- sinde Mardinin bu köhme çeh- oldukça değişmiş ve unu- tulmuştur. Artık şebrimiz asri — belde manzarasını gün geçtikçe daha ziyade iktisap etmektedir. İmar faaliyeli arasında yollarımız mü- him bir mevki işgal eder. Şehir dahilinde çarşı yolları taemir ve ıslah edilmiştir. Yolların ve cad- delerin temizliğine dikkat edil- resi Mardin şehrinin umum! manzarası mektedir. Bundan başka şehirde muntazam ve fenni şariları haiz asrf fırınlar tesis edilmiştir. Bu fırınlarda temiz ve pişkin ekmek- Ter çıkarılıyor. Bu sayede halk eskiden yapı- lan hamur ve mikroplu ekmek- lerden — kurtulmuştur. — Şehrimiz civarında bazı — sayfiyeler vardır. Buralorda sıcak günlerde serin ve eğlenceli günler geçirilir. Fakat yol meselesi can sıkıyordu. Çünkü sayfiyeler şehre uzakça olduğu Mardin, Seneler Geçtikçe Güzel Ve Temız Bir Manzara Kazanıyor müşkülât çeki- yordu. Fakat be- Tediye halkın se- rin ve temiz bir bahçe ihtiyacını nazarı — dikkate alarak şehir da- hilinde güzel bir park vücuda ge- tirdi. Bu parkın içinde mütcaddit bavuzlar vardır. Şimdi halkı mız her gün bu parka çıkarak evvelki gibi evlere kapanmaktan kurtulmuştur. Haber aldığıma göre belediye ve vilâyet makamları şimdiki halde şehri- mizin su ve elektrik ihtiyaçlarının temini hususunda mutabık kalmış- lardır. Belediye bu iki mühim me- seleyi mutlak surette halkın lehine olarak halletmek — arzusundadır. Öyle ümit ediyorum ki kısa bir zamanda temiz ve sıhhi bir suya, ayni zamanda elektrik — ışığma kavuşacağız. — A. Ş. Maraşta - Gençlik Hareketleri Maraş (Hususi) — Geçen cuma ı;ıın Maraş gonçlerl İstiklâl mektebi salonunda yeni teşekkül eden Maraşspor klübünün sene- lik kongresini yaptılar. Kongreye bütün memurlar ve tacirlerden bazıları davet edilmişti. Kongre münasebetile davetlilere bir de çay ziyafeti verilmiştir. Kongrede klübe reis intihabı ve bütçe me- seleleri konuşulmuştur. Evvelâ Klüp Reis Vekili Def- terdar Nafiz Bey ayağa kalkıp mçliğin ihtiyaçları ve klübün ;:şıçglğmuı hakkında birkaç söz sBöylemiştir. Bunu müteakıp klüp azasından enç mektepli Fethi Rıza Bey Hararetli Umran Faaliyeti gıı nutuk İrat ederek Maraş Göze Çarpıyor Dörtyol, (Hususi) — Dörtyol şimdi bir sonbahar havası yaşı- yor. Portakal ve turunç ağı yeniden çiçek açmıya Her taraf güzel kokularla dol- muş bir haldedir. Şimdiye kadar temaşa haya- tından mahrum bulunan Dörtyok- da Belediye güzel bir park yap- tero Burada —akşamları — incesaz takımı halkın muüsiki ihtiyacını tetmin ediyor. Kasabada hummalı bir umran faaliyeti var. Belediyenin bu sene imar faa- liyetini yollara hasredeceği ve tamire muhtaç yolların kâmilen yapılacağı anlaşılmaktadır, Bitliste Teftişter Bitlis (Hususi) — Adliye Mü- Fettişlerinden Ali Rıza Bey teftiş için şehrimize gelmiştir. Birkaç göndenberi teftiş işlerile meşgul- dür. Müfettiş Bey buradan Muşa gidecektir. Posta ve telgraf mü- fettişlerinden birisi de bir müd- detenberi — şehrimizde — teffişler yapmaktadır. H lli z lağı gençliğinin ihtiyaçlarını ve klübün teşekkül sebebini iyi bir surette izah etmiştir. Bundan sonra Kon- gre Reisi Vali Bekir Sami Bey ayağa kalkarak uzun ve etraflı izahat vermiştir. Vali Bey sözlerini bitirdikten sonra çaylar İçilmiş ve koügre birkaç gün sonra tekrar içtima ılmnk Üzere tatil olunmuştur. araş gençliği şu son zaman- I.ızd: çok —hh işler yapmak- tadır. Bir Kaçakçı Ce CAN ., Je Sürgün Edildi Malatya 11 (Hususi) — Sarı- bey Zade Kadri Bey ismindeki zat Ötedenberi gerek — civarda gerekse Dersim, Erzurum, Erzin- can ve sair şehirlerde kaçak- çılık yaptığı, bu işten hazi- ne zararına — olarak yüzbinler- ce lira elde ettiği iddiasile ihti- sas mahkemesine verilmiştir. Mu- hakeme — neticesinde — maznun Kadri B. iki sene hapis cezasına mehküm olmuş ve ayrıca da altı. ay müddetle de Edirneye ıüıfün edilmesine karar verilmişti. L ei üLlü el > e Bir Tahmıl Ve > Tahliye Derdı Adana Tacirleri Sıkıntılı Bir Vaziyete Düştüler Ü:îg d E Y et Adana İstasyonunda tahmil ve tahliye Işleri Adana (Hususi) — Adanada iki istasyop vardır. Birisi Şehir diğeri Yeni istasyon olup Şehir istasyonu Devlet Demiryollarına, Yeni istasyon da Fransız kum- panyasına aittir. Şehir istasyonuna gelip gil- mekte olan tam hamuüleli va- gonlar için, — bubranlı vaziyet mazarı itibara alınarak tahmil ve tahliyesi — tüccarın — kendilerine terkedilmiştir. Çünki tahmil ve tahliye için ton başına 54 kuruş alınıyordu. ki bir vagonda 810 kuruş gibi azim bir paraydı. Şim- diki halde tüccarlar tahliyeyi arabacılarla Ücretsiz ve tahmili- yeyi ise bir lira ile yaptırıyorlar. Yeni istasyon Fransız şimen- difer kumpanyası idaresinde olup tam bamuleli vagonlardan ha- maliye almaktadır. - Halbuki tam hamuleli vagonlar Devlet Demir- yollarında olduğu gibi arabacılar , - ile tahliye ve bir lira ile de tam bir vagon tahmil edilebilir. Buna rağmen Fransız kumpanyası ton başına tahmil ve tahliye ücreti olarak 45 kuruş - ki vagonda 750 kuruş - dmıqıdıı Bu paranın alınması böyük bir haksızlıktır. Tacirler ve müs- tahsiller bu yüzden zarar görü- yorlar. Birçok kimseler Nafıa Ko- miserliğine müracaat ederek bu paranın — alınmaması hususunda teşebbüste bulunmuşlardır. Devlet Demiryolları — İdaresi buhranlı — vaziyeti nazarı — dik- kate alarak bu paramın tahsilin- den vazgeştiği —halde Fransız kumpanyasının bu mübim parayı almak hususunda ısrar göstermesi biç doğru değildir. Tacirler ve «müstahsiller . alâkadar resml ma- kamın bu mesoleyi halietmesini bekliyorlar. — O, V, * Tedavileri Evde iş görürken bilhassa ka- dınlar yanmak tehlikesine her za- man maruzdurlar. Yemek pişirirken, #tü yaparken, mangal veya kami- natoda kahve, çay hazırlarken, dikkatsizlik yüzünden eliniz, aya- ğınız, veyahut vücudünüzün bir tarafı yanabilir. Yanık ağrısı çok ıstırap — verir. Yanık —derhal — bakılmadığı takdirde ihtilât yapar, başmıza belâ açabilir. Yara kabarır, içe- risi sarı bir su ile dolar, akar, müthiş ağr verir ve tedavi edi- dikten sonra ekseriya iz bırakır. Eğer yanık, sıcak ütü, hava- ganı alevi, kaynar su, sıcak kahve, çay, yemek yabut doğrudan doğ- ruya bir ateş parçasından ileri gelirse ağrıyı kesmek için ilk iş olarak pamuk — Üzerine biraz ispirto dökerek yanan yeri hafif hafif yıkamak olmalıdır. Şayet yanzık fazla ise, yanan yer kabar- mış olur. Bazan da deri soyulur. Soyulmuş olan deriyi koparmamalı ve yayanın Üzerini su ile karışık biraz alkol ile yıkamalıdır. Bu takdirde pamuk kullanmayıp, a kollü suyu yanan yerin üzerine dökmeli ve gazli bezle pansıman yapmalı. Bu ilk tedbir yapıldıktan sonra son senelerde kullanılan ve çok fıyhıı görülen aşağıdaki ilâcı yaptırıp yanık olan yerin Üzerine sürmeli : Razorsin Ökaliptüs yağı Zeytin yağı Yumşuak parafin Bert paralin Bidayette günde bir defa bu ilâcı yapmak kâfi gelir. Sonra Iki günde bir kullanmalıdır. Şayet yanık, hamız veya ka- levlden ileri gelmişse, o zaman ilk tedbir olarak alkolü su ye- rine sirkeli, yahut ta limonlu su ile çeyrek saatte bir, müthiş ağrılar durana kadar, kompre "T nn | yapmalı. Sonra yukardaki ilâcı ayni surette kullanmalı, Eğer yanık çok ağrı verir (e gece uyku uyumak — mümkün olmazsa, biraz — bromüral a'ına- bilir. Eskişehirde Tren Yoluna Müthiş Bir Dolu Yağdı Eskişehir, (Hususi) — Ankara | hattında geçenlerde tren faciası- nın vukubulduğu kısımlara şiddet- li bir dolu yağmıştır. Dolu tane- lerinin herbiri ceviz büyüklü- . günde idi. Üç saat devam eden bu yağış neticesinde çok kalın bir buz tabakası husule gelmiş, bu yüz- den Ankara - İstanbul ekspresi üç saat kadar yolun açılmasını beklemek — mecburiyetinde kal- mıştır. — İL T. Adana Sporcuları Adana sporcuları sporun yalnız futbole ve diğer sabahlara mun- hasır kalamıyacağımı anlamıya ve kulüpler dağlara, deniz kenarla- rına seyahatler, gezintiler tertip etmiye, deniz ve dağ sporlarına da ehemmiyet vermiye başlamış- lardır. Şimdi Adanada her cuma toplu sporcu kafileleri Toroslara, Karataş — subhillerine — gitmekte-