16 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

16 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

ÇANAKKALE — Artık Tahliye Faaliyetine Hummalı Ve — HararetliBir ŞekildeDevam Ediliyordu Buna binaen saat B,l1 de Jeneral Hunter - Weston — başku- mandanın teklifine cevaben evvel- ki mutalebatını bildirdi ve üç Fransız taburunun W sabiline çıkarılmasını tekrar rica etti. On dakika sonra da Y sahilinden: * Yaralılar irkâp edilinciye kadar dırtı muhafaza — etmekteyiz ,, ha- beri, saat 8,50 de de Kolonel Mattheusun — son imdat talebi geldi. Fakat — Jeneral Hunter - Woeston kararını vermişti. ' Aldığı bu haberler Üzerine yaptığı yegâne şey Y sahilinin Üç mil —cenubunda olan X sahilindeki kıtaata, sol cenahlarını takviye ederek şimalden vaki ola- bilecek herhangi bir taarruza karşı kendilerini muhafaza etme- leri emrini vermekten ibaret kaldı. Kolonel Matheus'a gelince, ona cevap bile verilmedi. Karargâhı umumi, Y sahilnde- ki vaziyetin vahametinden, ancak jİeneral Hunter - Wostonun Ge- hiath'ın raporunu — tekrarlaması Üzerine ve ilk defa olarak ha- berdar oldu. Bu haber geldiği zaman GÖucen Elizabet diret- notu top ateşile Anzaktaki kuv- vetleri bimaye ediyor ve Türklerin umum! bir hücumu karşısında Jeneral Birdvood kuvvetlerinin mevkilerini muhafaza edemiyece- ğinden son derece korkuluyordu. Helles ve Seddülbahirdeki — vazi- yet te oldukça endişe veriyordu ve evvelce de yazıldığı gibi Jene- ral Hamilton 29 uncu fırkaya muavenet etmek Üzere bir Fran- sız livasını göndermeyi teklif et- Mişitli. p Fakat Jeneral Hamilton, bi- dayettenberi Y sahilini zaptet- mekle elde edilecek faidelere son derece ehemmiyet vermişti. Bina- enaleyh Goliath'ın endişe verici raporu vasıl olur olmaz, Jeneral Hamilton, Jeneral Hunter-Westona yaptığı ilk teklifin cevabımı bek- lemeksizin Kolonel Mattheus'e muavenet etmek üzere bir Fran- sız. livasının X sahiline çıkarıl- masına karar verdi. Bunun üze- rine Jeneral d'Amade'e lâzım: e- len emirler verildiği gibi keyfiyet Jeneral — Hunter - Westona da | bildirildi. | Bundan sonra, bir saat ka- cenuptan — hiçbir. habe, Fakat sabah — saat dar gelmedi. OT AYAT AA MA LA DD AŞ M VA LA D İ LA SA Aİİİ ve mektep lJevyazımı Her- türlü -Fotöğraf levazımı- makineler ve amatör- işleri (AM ALAY A AA LN ; _ıg_nul olmuştur. dokuzda Gucen - Eliza-bet, Go- Hiath'tan şu meşum işareti al- yordu. “ Y sahilinden bütün gemilere: — Yaralılar irkâp edi- linceye kadar — sırtları — mu- hafaza etmekteyiz., Bu —haber arlık Y deki vaziyetin vehameti hakkında biçbir. şüphe bırakmı- yordu. O aralık Anzaktaki vaziyet te emin göründüğü için, Jeneral Hamilton Amirale, derhal Y sahi- line hareket edilmesini emretli. Buraya gelindiği zaman tahliye bütün hararet'le devam etmekte idi. Karada bulunan kuvvetlerle muhabere tesisi için bir saat ka- dar uğraşıldı; fakat anlaşılan ka- rada cevap verecek kimseler kalmamıştı. Oucen Elizabeth, hi- maye — gemilerinden de - hiçbir cevap Aalamamıştı. Binaenaleyh, tahliyenin Jeneral Hunter - Wes- tonun emrile — yapıldığım — zan- nederek vaziyeti — bilmediği için müdahalenin tehlikeli ola- bileceğini düşünen Jeneral Ha- milton — orayı — terkederek W sahiline müteveccihen hareket etti. Saat 10,30 da (Oucen Elizabeth, Helles'e vasıl oldu ve o vakil baş- kumandan Jeneral Hunter - Wes- tonun tahliyeye — başlandığından haberi bile olmadığını hayretle öğrendi. Saat 10,50 de Dublin kruvazörüne Y sahilindeki vazi- yet hakkında rapor vermesi em- redildi ve 11,15 te şu cevap alın- dı. “Hemen hemen bütün yara- hlar irkâp edilmiştir. Son sırt dümdarlar tarafından muhafaza edilmektedir. Mütebaki efrat ir- kâp ediliyor. , O sırada Y de hiçbir Türk neferinin bulunmadığı kimsenin aklına gelmediği için tahliyeyi durdurmak — veyahut tekrar - ateş Bombay 10ğ— Kolhapur civa- rında feci ve garip bir hâdise olmuştur. Bir feribot nehri geç- mekte iken su üstünde yüzen bir ağaca tesadüf etmiştir. Bu ağacın Üüstünde — bulu- nan fevkalâde büyük bir yılan birdenbire geminin içine atla- mıştır. Yolcular müthiş bir korku içinde geminin bir tarafına ko- şuşmuşlar ve bu yüzden gemi Wmuvazenesini kaybederek devril- Kırtaeiye mağazası Yüiştir. 100 — kişinin boğulduğu çç söylenmektedir. AKBA Ottava DA UR LA HSAŞ Konferansında Ottava 15 — Konferans per- şembe günü bir heyeti umumiye içtimal aktedecektir. Stan- darizasyon tâli komisyonu, büyük Britanya — dahilinde ve dominyonlarda —merkezi — birer Standarizasyon teşkillâtı vücuda gelirilmesini tavsiye etmektedir. Tali komisyon, bilhassa çelik, inşaat kerestesi, sınal ve ziral makineler, ziral istihsalât işile (l HARİCİ TELGRAFLAR | Bir Gemi Devrildi. Amerikanın 100 Kişi 'Boğuldu İngiltere Hükâmet! tarafından Gazi Hz ne hediye edilen eserin terellmesi. altında bir ihraç ameliyesini gö- ze aldırmak kabil olamadı. Bin- netice bir şey yapılamadı ve tah- Tliye öylece devam etti. Y sahiline çıkışın hikâyesi şöylece hulâsa edilebilir: Parlak düşünülmüş, muvaffakiyetle baş- ı lanmış, tereddütle idare edilmiş, | mezbuhane — intaç edilmiş... O noktada karaya bir kuvvet çıkar- mıya karar vermekle Sir Jan Ha- miltonan bütün vaziyetin milta- hını keşfettiğine hükmedilebilir. ( Arkası vi Bursanın Mustafa Kemal Paşa kazasında Çatalca devlet orma- nından beş senede kat ve ihraç edilmek şartile beher metro mikâp gayri mamulu 115 ku- ruş bedel esas Üzerinden 2458 metre mikâp gayrımamul ka- yın —eşcarıma ait müzayede müddeti - 20-8-9032 — cumartesi gününe kadar bir hfata daha temdit — edilmiştir: Müzayede 661-719 Noi kanunların ah- kâmı umumiyesi veçhile mez- kür 20-8-932 cumartesi günü saat on beşte Bursa vilâyetinde müteşekkil komisyonunda icra edileceğinden taliplerin üç bin lira sermaye — vaz'ına — mali iktidarlarını gösterir — ticaret odası — vesikasile —muhammen bedelden aşağı olmamak üzere vereği bir senelik bedel mikta- rının — ©015 nisbetinde temi- natı muvakkate — teklifname- lerini mexzkür saate kadar tevdi eylemleri ve şartname, muka- velename, sureti musaddakala- rının Ankarada Orman Müdi- riyeti Umumiyesile İstanbul ve Bursa orman müdiriyetlerinden alınbileceği ilân olunur. İktısadi İnhitatı Vaşington, 15 — Sanayi li- derleri ile büyük iş adamları M, Huver - tarafından iktısadi inhi- tatın önüne geçmek üzere top- lanacak olan bir konferansa da- vet edilmişlerdir. Konferans 28 ağustosta top- lanacaktır. Konferansta beş gün- | haftası işi, ziraat ve | | sanayi için kredi bulmak mese- lük mesai leleri vardır. Demir Madenleri Kanalı Açıldı Paris 15 — Meçten Tiyonvile giden Mosel demir — madenleri kanalımın küşat resmi Reisicüm- bur M. Löbrön ve Başvekil M, Heryonun huzurunda yapılmıştlır. Bir Otobüs Müsademesi Londra, 15 — Margende iki otobüs çarpışmış, 4 kişi ölmüş, | 19 kişi ağır yaralanımıştır. Warkoninin Yeni Bir Keşfi Roma 15 Telsiz kâşifi Markoni, fevkalâde kısa mevce- lerle büyük — mesafelere cereyan nakli tecrübelerini muvaffakıyetle bitirmiştir. Markoni nakli kabil olan projektörlerle elde edilen 5T santimetrelik mevceler vasıta- sile 270 kilometreden çok sarih haberler almıştır. TürkDüşma Ağustos 16 nlariÇok Çir- kin İfüralşr Savuruyorlar (Baş tarafı | inci sayfada ) ait resimlerin talikinden içtinap edilmiştir. , Cümlesi de ilânların altına yazılmıştır. Fakat bu cümleye rağmen duvarlara koskoca bir afiş asıl- mıştır. Bunda, Avrupalının muhay- yilesinden — asırlardanberi — bir türlü silinmiyen sarıklı ve çepkenli Türk — süvarilerinin — bir çıplak kadın cesetleri Üüzerinde at sürdükleri tasvir edilmiştir. Bütün bunlardan başka “Fran- sada bu filmin gösterilmesi men'- edilmiştir,, cümlesinin de afişlere ilâvesi unutulmamış, bu — suretle halkın merak ve tecessüsü daha ziyade tahrik edilmiştir. Hiç şüphesiz hatırlarsınız ki mevzua — esas — olan — hatıra, Amerikanın sabık Törkiye sefiri Morgan Tav'in kitabıdır. Filimde rol alanlara gelince, bunlar hak- kında şu iğrenç yalanlar uydu- rulmuştur:,, *Filimde başlıca rollerini me- zalimden her nasılsa kurtulan genç bir Ermeni kızile bir İngiliz misyoneri ifa etmektedirl,, Bu namert ellerin çok çirkin maksatlarla çevirdiği filmi Bel- çikadaki Türkler arasında seyretmek bedbahtlığına uğrıyan ben oldum. Filmin teferrüatı üze- rinde tevakkuf etmek istemiyo- rum. Fakat hakkımızda düşman- ların uydurdukları — şayanı hayret yalanlardan bir tanesi olan bu filmin kabataslak bir krokisini çizmek isterim: Harbı Umuminin başlangıcın- dayız. Ermenilerin vatana olan sadakatleri karşısında hükümet erkânının feci bir tasavvuru var. Ermenileri külliyen imha etmek. Padişahın, Talât, Enver paşaların nezdinde Amerika ve İngiltere sefirlerinin müdahalesi netice ver- miyor. Çemişgezek ilk defa faci- aya sahne oluyor. Bu esnada işe masal da karı- şıyor. Çemişgezek - Valisi (1) Hü- alay | ilk | hezeyan seyrediyoruz. Tehçir va kıtal Türkiyenin her tarafına si- rayet ediyor. Türk ordusundaki Ermeni — askerler - silâhlarından tecrit edildikten sonra kurşuna diziliyorlar. Kiliseler, manastırlar tahrip ediliyor. Bütün papazların tırnakları sökülüyor. Kadınların ıraı hetkediliyor. Yüz bin kadın süngeleniyor, Diyarbekir şehri bir esir paza- rr haline geliyor. Kürtler tara- fından — kaçırılan kadınlar şuna buna satılıyor. İşte bu meyan- da Hüseyin Paşanın sevgilisi ermeni kızı ile İngiliz misyone- ri, hüviyeti gizli bir ermeni ta- rafından satın alınarak Türkiye- den bin müşkülâtla kaçırılıyor. Bu meyanda mezalimin akla gelmez tarafları var, Bu facia gerçi iki saat sonra sinemada bi- tiyor amma, bu defa da seyirci- lerin kafasında nüksediyor. Hak- kımızda sadir olan hezeyanlar, küfürler, kin ve nefret yaygara- ları şimdiki halde bütün Brükseli sardı. Bittabi yarı Liyejde öbür gün Anverste, Ostand'da ayni hezeyanların savrulduğunu göre- ceğiz. Bu hâdise karşısında Türk talebesinin, Türk vatandaşlarının kalpleri, vicdanları elem içinde- dir. Bu hezeyanı daha fazla devam ettirmemek için Masla- hatgüzarlığın müdahalesinden başka çare yoktur. En sarih bir hak ile maslahat- güzarlığa - bütün vatandaşlar na- mina müracaat ederek bu men- fur hakaretin Belçikada uluması- nın Önüne geçilmesi rica edildi. Fakat buğüne kadar hiçbir müs- bet hareket sezilmedi. Türk efkârı umumiyesi şuna kani olsur ki, eğer bu filim herhangi başka bir millet aleyhinde tertip -olun- saydı muhakkak ikinci günü yasak edilirdi. Şunufda ilâve edeyim ki, Fran- seyin Paşa bir Ermeni kızına | sa hükümeti bu filmin iraesini | fşık. Buvesile ile — filimde bir mennetmiştir. — F, A, Gönende Çuval İçin On Beş Karpuz Beş | Adanada Büyük Bir Fab- Kuruşa Satılıyor rika Tesis Edilecek Gönen ( Hususi ) — Kaza- mızda kavun ve karpuz çok ucuz- dur. Misal olarak zikredeyim: Ufak cinsten 15 karpuz beş ku- rüştür. Bununla beraber yenile- bilecek birkaç okkalık karpuzlar azami yüz para, kavunların da keza en iyisi yüz paradır. Yüz dolmalık biber 5, beş patlıcan 5 kuruş, bir okka domates yüz paradır. Yeni mahsul üzümün okkası on kuruştur. Burada her kö- şebaşında bir karpuz yığınına tesadüf edersiniz. Bu sene kar- puz, geçen seneye nispeten az olduğu halde umum! vaziyet da- layısile bu kadar ucuz - satılmak- tadır. — A. Covdet Çankırıda Polis İmtihanları Çankırı ( Hususi ) — Şehrimiz- de bulunan polis erkânının terfi imtihanları — vali beyin riyasti | altında toplanan bir komisyon Yapılan tetkikata göre, tütün ve tuz inhisar idaresinin senede yüz binlerce lira kiymetinde çu- vala ihtiyacı olduğu anlaşılmıştır. Bu çuvalları temin maksadile inhisar idareleri Adanada jüt zira- ati yapmıya başlamıştır. Şimdiki halde tecrübeler yapılmaktadır. Tecrübelerden iyi neticeler alındığı takdirde İnhisar İdaresi muazzam — bir — çuval fabrihası açacak ve mümkün olduğu tak- dirde bu sanayii genişletecektir. o Fatağraf l'alggll Kuponu Tabiatinizi — öğronmek | afinısı S adet kapon İle bir- Fotoğrafınız sıraya istiyorsanız t ve lado edilmez. —————————.. İsim, meslek j veya tan'at? | huzurunda icra kılınmıştır. Terfi edilecek — makamlar — şunlardır: Merkez Memurluğu, serkomserlik, ikinci komserlik, üçüncü komser- liki — İmtihan — kâğıtları — tetkik edilmektedir. Fotoğrafın klişosi 30 kuruşluk Pitum kabilinde gönderilebilie.