16 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

16 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Almanya Şimdi Ne Yapacak? Almanyanın en küvvetli siyas! teşekkülünü temsil eden Hitler ile Reii Fan Papen arasında vukua gelen mülâkat akim kaldı. Bunun böyle olacağını evvelden tahmin etmemiş olanlar, tasrih etmek İâzimdir. ki, demokrasi ile idare olunan memle- ketlerin tâbi olageldikleri tabil şe- raiti kavrıyamamış kimselerdir. Şimdi | bu vaziyeti daha iyi anlıyabilmek için kısa bir tarihçe yapmıya lüzum vardır. Bundan evvelki Brüning kabinesi, Reisicümhur Mareşal Hindenburgun İüzum görmesi Üüzerine çekilmiştir. Brüning Alman merkez fırkasının reisidir. Ve mutedil muhafazakâr- dır.Katoliklerin, yani Cenubi Alman- yanın itimadını haizdir. Bu hükümet Mutedil olduğu için, bir kısım müf- rit sol conah ve komünist firkala- rının — faaliyetine göz yumuyordu. Mecbur olmadıkça fevkalâde tedbir- lero baş vurmak istemiyordu. Komü- nizm, bundan cesaret , ahvalin yardımile bu müsait saha üzerinde fazla inkişaf etti. Hindenburg, vazi- yeti te li görüyordu. Hükümetin bu tehlikeye karşı daha cezri ted- birler almasını istedi. Brüning bu tedbirlerin seyyan olması müta- lasında idi. Esaslı bir hareket ya- pabilmek için hükümet içinde bir nevi ordu — teşkil eden Hitlerin hücum kıt'alarını lâğvetti. Halbuki âli mehafil, bu kuvvetleri, ordunun | bir ihtiyat membaı telâkki ediyordu. Brüning istifaya davet elundu. Yo- rine, — eski — asaleti a büyük arazi — sahiplerile — ağır temsil eden bugünkiü harnnlar * meti getirildi. Bu hüküm”” bulunan Fon Papen ve « Hitler — fırkası ü vermek istiyorlardı hur da bu fikirde idi. intihabatı, işte bu haleti ruhiye içinde yapıldı. bir muvaffakıyat kaydetmekle beraber Rayihştağ meclisi kat'i akser' yet elde edemedi. Fakat, tabir cairse, bu muvaffakı- yetsizliğe rağmen gerek Hitler, ge- rek arkadaşları, inlihabatta tam bir ekseriyet kazanmış gibi — bareket ediyorlardı. Istiyorlardı ki, hükümete bâkim olsunlar. Demokrasi ile idare memlekette en kuvvetli teşkil edilen bir firka İiderlerinin hükümeti etmeleri umumi bir kaidedir. Bundan dolayı Reisicömhur Mareşal Hinden- burg, intihabatta 1,5 milyon rey alan milliyetperverlerle, merkerz fırkası ile anlaşmak ve onlardan da mümessil almak suretile kabine teşkilini Hit- lere bırakmıya teşebbüs etti. Çünkü başka türlü olursa — Hitler hükü- meti — Meclis Önünde — duramazdı. Fakat Hitler, bilhassa merker f kasile anlaşmıya yanaşmadı. R: cümhur da elindeki — salâhiyet, naden eski kabineyi yerinde ipka etti. Şu hale göre, Hindenburg, tam bir demokrat gibi hareket etmiştir. Buna mukabil Hitlerin vaziyeti, par- lâmantarizm usüllerini çiğnemek is- tiyen bir politikacının tarzı hare- ketini ifade ediyor. Hindenburgun, Hitler ile son mü- lâkatında nezih ve mert bir muha- lefet yapmasını tavsiye elmesi de | demokrasi usüllerinin haricine çık- mak istemekteki tehlikeye İşarettir. Şimdi ne olacaktır? Yeni Alman Meclisi toplanacak, hükümet bu meelisten müzaheret görmezse, — elindeki — salâhiyele | latinaden — mec feshedecek ve bu | -— a TEFRIKA NUMARASI:38 ÇOCUKLUĞUM Meşhur Rus Edibi Maksim Gorkinin hayat ramanı Orada.. Hani sana anlatmıştım, sicömhur Hindenburg ve Başvekil | ise, | | ve haoşnutsuzlukla alâkadar | | | | | | leri hatırlatarak bu ciheti Hitlere | hatıraları yadedilmiştir. Berlin, 15 — Dün bütün Ak manya sükün içinde yaşamıştır. 34 derece hararet dolayısile bü- tün halk sayfiyelere çekilmişti. Halkın birkaç gündenberi devam eden asabiyet ve harareti geç- miştir. Hitlerin reisicümhurla — yap- tığı mülâkatın menfi — netice vermesi ve Hitlerin Başvekâlet talebinin reddedilmesi Hitlerciler arasında bir inkisarı hayal uyan- dırmıştır . Hitler, kıtaatına son günlerde- ki mesailerinden dolayı hir haf- | alık mezuniyet vermişlir. Böyle bir mezuniyet verilmesinin, Hit- lercilerin uğradığı inkisarı haval duğu tahmin edilmektedir. Hitterin Takviye Edaceği Kabine Berlin, 15 — Hitlerin, intiha- battan evvel Reisicümburun iti- madını haiz olan herhangi bir milli hükümeti takviye edeceği hakkındaki vaitleri siyasi meha- filde türlü türlü tefsir edilmek- tedir. Hindenburg, Fon Şlayşer ve iWlüsteşar Meysnere verdiği — vait- hissettirmiştir. Siyasi mehafilae, Hierkez fır- kasının Prusyada va Almanyada Hitlercilerle bir hükümet koalis- yonu — yapacağı şayiası devam etmektedir. Almanyanın Eski Hatıralar! Berlin 15 — Cumartesi ve pazar günleri Pik Mazens, Bad, Vortem- berg, Hes, Ren ve Sar hudut mınta- | kalarında sabık muhariplerden 50 bin kişi muazzam bir nümayiş yapmıştır. Bu münasebetle verilen bir ziyafetten sonra — nutuklar söylenmiş, spor şenlikleri yapıl- | miş ve harp sahasında ölenlerin ! Vatan- | perverane nutuklarda sulh muahe-| delerile Almanyanın kaybettiği | arazi hatırlatılmıştır. müddet zarfında devlet işlerine dü- zen verecektir. Ta ki yeni seçilecek olan meclisz, kuvvetli bir ekseriyete dayanan bir hükümet çıkarabilsin. Bu ekseriyet ister kıralcı, isler sol ce- nahçı olsun, mütecania bir hükümet ısrarla Yakof ve Mihaylonun babanı göİĞCki» buz çukuru içinde boğmak iste- dikleri yerde.. Vadiye inen yolun üstüne gelmiştim ki aşağıdan kor- kunç bir uluma ve ıslık sesleri geldi. Dört siyah at koşulu bir kızağın — bana — doğru ğunu gördüm. Kırmızı ifi bir şeytan, — kollarını — ile- riye uzatmış, ellerindeki zincir- leri dizgin gibi kullanarak atları idare ediyordu. — Vadide araba köştu- külâhlı doğurabildikçe iktidar mevkii ken- disine ait olacaktır. Çok uzak - bir ihtimal ile eğer komün'atler ekseri- yet kazanırlarsa, işte ovakit işlerin rengi değişir ve bir dahili muharebe olur.. — Çünki hakiki — Alınanlar için Almanya her şeyin üstündedir. | Süreyya Türkçeye Çeviren: Muvafak f yolu yoktu. Kızak bir kar bulutu ile sanlmış — olduğu halde dos- doğru göle koşuyordu. Kızağın içinde de bir sürü şeytan bulu- nuyordu. İslik çalıyorlar, bağı- rıyorlar, — külâhlarını — sallıyor- lardı. İşte hep böyle, önümden, bir itfaiye alayı gibi yedi tane kızak geçti. Ve bütün atlar kö- mür gibi siyah idiler. Hakikatte ise onlar ana ve babaları tara- fından lânet edilmiş fena insan- SÖON POSTA Hitler, yalaız Almanyada ve hatta Avrupada di en mühim adamıdır, Alman Cümhur Roisi” Fakat Hitler mutlaka iktidar movkiine d *ve iği Hitlercilerin İnkisarı Hayali Nazi Kıt'alarına Bu Sebeple Bir Haf- talık Mezuniyet Verild Söyleniyor 1, bütün dünyada güntin isi kendisine Başvekilliği varmedi. geçmek istiyor. Bu s#ebeple Almanyu- a mühim hâdiseler vukuuna intizar edilmekledir. Bu resimde Hitlerin her zamanki çatık kaşlı simasını bir daha görüyoranauz. İspanya İhtilâlcileri Kape Nefyedilecekler Ve Arazileri Ellerinden Alınacaktır Madrit 15 — İspanyanın muh- telif mahallerinde tevkifata de- vam edilmektedir. Valenste bir- çok kral taraftarları tevkif edil- miştir. — Fasın İspanyol —nüfuzu altındaki mıntakasında da tevkifat yapılmıştır. Sevilde sükün devam etmektedir. Askeri idare ortadan kaldırılmıştır. İhtilâlciler hakkında şiddetli tedbirler alınacaktır. İhtilâlcilerin Arazileri Alınıyor Madrit 15 — Mebh'usan Mec- lisine yeni bir kanun teklif edi- mek üzeredir. Bu kanuna naza- ran, cümhuriyet aleyhindeki son ihtilâl hareketine jiştirak eden- lerin arazileri bedeli mukabilinde istimlâk edilecektir. Bu kanun projesinin müna- | kaşasız kabul edileceği zanne- tana — yardım lanırlar. Ve bayramlarında onun arâbasına koşulurlar. O gün göl | düğüm herhalde bir şeytan dü- ğünü alayı idi. Nineme inanmamak mümkün değildi. Çünkü son derece açık ve inandırıcı bir ifade ile anlatı- yordu. Bilhassa onun, Allahın annesinden bahseden şiiri çok heyecanlı idi. Ünun nasıl dünya- nın ıstırap çeken köşelerinde do- laştığıı ve haydutlar Prensesi Engalitşevaya — nasihat — ettiğini, Ruslara karşı, öldürerek ve hırsız- hk yaparak insafsızca hareket etmemesini (Aleksey)in Allahın kulu isimli veya muharip İvandan sergüzeştler naklederdi. Vassilisanın — efsanesi pussadinça'- etmekten — hoş- | dilmektedir. İhtilâlde — alâkadar olanların Cümhuriyetin müdafaası kanunu mucibince Kap ve Yubiye gönderileceği zannedilmektedir. Bütün Gümrükçüler Azledildi Madrit 15 — Fasın İspanyol nüfuzuna tâbi mıntakalarda tütün kaçakçılığına — karşı — lâzımgelen | mücadeleyi yapmıyan ve vazife- | sinde tekâsül gösteren — bütün gümrük memurlarının azli emre- dilmiştir. e— -—-———— —— Harici Haberler. Burada bitmedi. Lâtfen T0 uncu sayfada okuyunuz BER S AMAD KTT Y n tüyler ürpertici hikâyeleri, | eşkıya reisi baba usta, Mısırli günahkâr Mariya, eşkıya annesi- nin dertieri çok meraklı ve he- ( o yecanlı idi, Onun bildiği şüirler, masallar ve efsaneler hemen bi- tip — tükenmeyecek çoktu, derecede Ninem iİnsanlardan, şeytanlar- | dan veya dünyadaki — herhangi bir şeyden, hatta büyük babam- | | dan korkmadığı halde hamam || |böceğinden ödü kopuyordu. Böcek uzakta dahi olsa, mevcudiyetini | hissederse tirlir — titrer. Bazan beni gece yarısı uyandırır, kula- ğıma fısıldardı: — Alyoşa, oğlum! Odada bir böcek dolaşıyor! Üstüne basıp öldürüver Allahaşkına! ae sesesi . Sidü Öillnlam nn 5. Gönül İşleri Evlenmek İstiyen Fakat Evlenemi- yen Bir Genç “ 22 yaşında bir gencim, Bir sene sonra âl! tahsilimi bitirece- | ğim. Halihaâazırda ayda 150 lira kadar gelirim ve bir miktar da bankada param var, Bir sene sonra hayata atılacağım; bir | miktar da ben kazanacağım, bi- | naenaleyh bir yuva kurmak için | mali vaziyetim — müsaittir. Ayni zamanda hayata karşı silâhlıyım. Lâkin ikinci ve mühim cepheye : Evvelâ karakterimin bhususi vas- | finı söyliyeyim. Heyecanlı bir gencim, İstediğim kız tipi : Çirkin kıza ne de olsa tahammül ede- mem, fevkalâde güzelden hoşla- nirim, fakat istemem. Tahsilsiz kızı güzel de olsa çekemem; va- satın fevkinde, oldukça güzel veya tam manasile zarif, lise mezunu, mükemmel bir seciyeye malik, zeki ve musikiden anlar... İşte idealim olan kız tipi. " Buna mukabil ben ise vücut itibarile tam bir teşekköle mali- | kim. Fakat çehre itibarile nefret | edilecek kadar değilse de her- halde çirkinim. — Arkadaşlarım, seni bir kız ilk görüşte sevmez, fakat bir iki defa konuştuktan sonra da senden ayrılmaz diyor- lar. Bu sözlerin derecei samimi- yetini Allah bilir. Ve bir erkek arkadaşla bir kız arkadaşın hissi- yatı arasında fark olmakla be- raber bir kimsenin ayrı ayrı ruh- lar Üzerinde yapacağı tesir de başka başkadır. Fakat muhake- | menize yardım eder Ümidile bir not olarak bu mütaleayı beyan ediyorum. * Şimdi ben umumi! hatlarını arzettiğim tipte bir kız buldum ve seviyorum. Fakat çirkin oldu- ğum ve başımdan büyük işlere teşebbüs ettiğim için istihzaya maruz kalmaktan korktuğumdan kendisine en ufak bir şüphe bile hissettirmiyorum. Esasen kendisi- ne de nadiren tesadüf ediyorum, bu hususta bilhassa gözlerime çok itina ediyorum, Zira müba- rekler kapı demeden bacayı bu- lurcasına herşeyi birdenbire anla- tırlar ve mukabil taraftan gelecek berhangi bir aksi tesir haftalarca” beni üzer. İzzeti nefsimi hırpalar. İşte bu zâfımdan dolayı belki | reddeder diye kendisine hiçbir şey hissettirmiyorum ve bu gi- dişle ettiremiyeceğim de. Siz ne dersiniz. hanımteyzeciğim ? Ben aile saadetinden mahrum kalmıya mahküm muyum. Ben öyle zan- nediyorum. Halbuki bence haya- tına kadın karışmıyan bir erkek yağsız bir makineye benzer. İşle- dikçe aşınır ve nihayet bozulur. Istediğim ve sevdiğim bir kızın | da beni ayni hararetle sevmesine imkân yok mudur? Gerçi: “Gö- nül kimi severse güzel odur ,, fakat kâfir gönül hiç te çirkini sevmez. Sonra samimi ve kakikt | bir sevgi arıyorum. Bu hususta bana fikir yoldaşlığı yapmanızı - rica ederim. — F. R. Oğlum, Senin için en kestirme yol bu kıza vesmen talip olmak, tehlikeli ve izzeti nefis kırması muhtemel sevda yoluna düşmemektir. HANIMTEYZE —— TAKVİM -— SALI S1 Güe- 16 Ağustos - 932 | Arabt Rumt | 12- Reblüilahar- 1881 | 3-Ağustomseras 1718 |