16 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

16 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Bir İdare Bahsi Kooperatif İdaresi ” — $8 Kooperatifler Nasıl Teşkil Edilir? Konoperatifler noter - tarafın- dan tanzim edilecek bir vele ile teşki! olunur. Ticaret kanununun — 478 inci madesine tevfikan bu mukavele, evvelâ: 1 — Şirketin ismini ve koo- «peratif olduğunu ve merkezini; 2 — Şirketin mevzuunu; 3 — Hini teşkilinde mevcut şürekânın isim ve - hüviyetlerini; 4 — Şirket sermayesinin ha- len ve atiyen tarzı tahassülünü ve miktarı asgarisini muhtevi olmalıdır. Saniyen, mucibince: 1 — Şirketin 30 seneyi müte- caviz olmamak Üzere müddeti devamını; 2 — Şürekânın şirkete du- hulleri, istifaları, ihraçları şartla- rile tediye ettikleri mebaliğin is- tirdat şartlarını; 3 — Umuru şirketin kimler tarafından ve ne suretle idare ve murakabe olunacağını ve indeli- cap müdürün ve meeclisi idare azasının ve murakiplerin sureti tayin ve azillerini ve salâhiyetle- rinin hudut ve derecesini ve vazifelerinin müddeti devamıni; 4 — Hoyeti umumiyelerin iç- timaa tarzı davetini ve mukarre- ratın muteber olması için muktazi ekseriyeti, heyeti umumiyelerde reylerin sureti istimalini ve bizzat istimali reye mâni olan ve vekil tayinine cevaz veren hususatı; 5 — Kâr ve zararın tarzı taksimini; 6 — Şürekânın teahhüdatı şir- ketten dolayı müteselsilen veya deynden hisselerine isabet eden miktar Üzerinden — gayrimahdut veya muayyen bir meblâğa ka- dar mes'ul olacaklarını göster- mek suretile hududu mes uliyet- lerini ihtiva etmesi lâzimgelir. Bu mukavelename İktısat Ve- kâletine tevdi edilir, o vasıta ile Heyeti Vekileden mezuniyet is- tihsal ve tasdikı âliye arzolunur. Teşekkülü tasdik edilen koo- peratif şirketler Ticaret Kanunu- nun 48linci maddesinin delâletile anonim şirketlere ait 299 ve 300üncü — maddelerdeki — tarifat dairesinde tescil ve mukavelena- meleri ilân edilir. Kooperatif şirketlerin bir şü- rekâ defteri — tutması — ticaret kanununun 485inci maddesi iktıza- sındandır. Bu defterin baş tara- fına şirket mukavelesi yazılır. mukaveleyi müteakıp şürekânın isim —ve meslek ve — mahalli ikametleri, şirkete girdikleri, çık- 479 uncu — madde muka- | | tıkları veya çıkarıldıkları ve her | gerikin verdiği veya çektiği pa- #anın hesabatı dercolunur. Bu defteri şirket ikametgâ- hıniın bulunduğu mahalde mua- melâtı ticariyeyi ıüynlıe mükel- lef olan mahkeme reisi ve mah- keme bulunmıyan yerlerde nahiye müdürü alelusul imza ve tasdik eyler. Şirket faaliyete geçtikten sonra da her altı ayda bir hurufu heca sırasile bilümum şürekânın isim, meslek ve mahalli ikamet- lerini ve bizzat şeriklerin imzala- rini havi bir cetvelin esasen şir- ketin tescil edildiği sicilli ticaret memuruna tevdii ayni kanun ahkâmındandır. Bahsettiğimiz vecibeleri ihtiva edecek esas mukavelename nü- mmıigl ııkuk ıııhlolude | önünde de SON POSTA Dunyada Olup Bitenler — Fransa İkiye Ayrılmak Teh- likesi Karşısında Bulunuyor Brotanyada Fransa-Bröotanya Birl #vet Karşı İlk Şıddetlı Bomba Patladı Tam bir ırk birliği — olmıyan mem le ket ler de merkezi idar -ci- liğe karşı isyan fikri yeni değil- dir. Fakat harp- ten sonra bu fikir eskisine nis- betle bir hayli yol almıştır. Me- selâ İspanya böy- ledir. Orada baş- heca üç irk göze çarpıyor: Kastil, Katalon, Bask ırkları. Bunlardan Kas- tilliler, merkezi Madrit olmak ü- zere bütün İspan- ya üzerinde hâ- kimdirler ve bu hâkimiyeti asır- larca yürütmüş- lerdir. Katalonya, en sanayileşmiş kısmıdır. Mer- kezi Barselon şehridir. Uzun zaman en fazla vergileri ödemiş olmanın ağırlığile bu yükü sırt- larından atmıya karar - vermişler- dir. Şimdi İspanyadan ayrılıyor, muhtariyet yapıyorlar. — Avrupa üzerinde bir nevi askerl hâkimi- yet tesisi daiyesinde — bulunan Fransada da buna benzer bir hareket vardır. Bu hareket, şi- mali garbt Fransada bilhassa gö- ze çarpıyor. Parisin merkeziyet- çiliğine isyan eden mıntakanın adı Brötanyadır. Fransa, umumiyetle Lâtin Ir- kıma mensup halk ile meskün olmasına mukabil Brötanya halkı Selttir. Bunlar da, Katalonyalılar gibi, Fransanın merkezi ve diğer kısımları lehine Brötanyanın ih- male uğradığı iddiasındadırlar. Merasimden Sonra Bundan on gün kadar evvel Brötanyanın Fransa ile birleşmesi devrisenevisi şerefine Ren şeh- rinde yapılan merasim, gayet manidar bir hâdiseye sahne ol- du. Bu birliği temsil eden ve ma- ruf —heykeltraş Buüşenin eseri olan heykel, bir gece sabaha ka — “inamitle parçalandı. hiçbir. Brötanyalı bu heyncun emsil ettiği sahneye tahammül edemiyor. Heykelde muhtelif grupların ön plânın- da Fransa kıralı — oturüyor, bilâhare — kendisile evlendiği Britanya Düşesi An diz çökmüş olarak duruyor. Bu beykel yapıldığı zaman, Brötan- yalılar bunu haysiyetlerine mugayir — bulmuşlardı. - Bunun yerine bir başkasının yapılmasını istemiş, mışlardı. Ogün, bugün, bu âbide, birçok taarruzlara uğradı, birçok genç mektepli, geceleyin, âbideyi kirletirken yakalandılar. Bundan on beş gün evvel, garbi Fransanın en büyük ve en denizci insanlarını ihtiva eden vîllyeh şerefine merasim yıpıldı. SESEL İspanyanın Başvekil M DU Mütar fakat muvaffak olama-” Brölanyalı Iki balıkçı yavrusu simde bulundu, nutuk söyledi, bu tarihi birleşmeyi tebcil etti. Britan- yalı mühim bir muhtariyetçi grup bu merasime iştirak etmek iste- medi. Bunlar, Brötanya İisanı ile çıkardıkları ( Brez - Atao - daima Brötanya ) isimli gazetelerinde, hem bu merasimi protesto etti- ler, hem Fransanın kendi mem- leketlerini istismar - ettiğini ilân eylediler. Meselae Ciddidir Meyil itibarile bu grup muhte- lif siyasl! ve içtimai akidelere ayrılmış olduğu için endişe uyan- dıracak bir kesafet göstermiyor, bu yüzden de ciddi bir endişe Jg—ı.————t-k—ı F' MOLAOU Brötanya halkının çoğu balıkçıdır. Her sena balık mevsiminin başlangıcında Başpapaz balıkçıları bu suretle takdis eder yıpıldıgı günün gecesi, — sabaha karşı — Fransız - Brötanya — birli- ğini temsil eden heykel dinamitle berhava edilince meselenin — şekli değişti, işin cid- diyeti takdir ©- lunmıya başlan- dı. Şurası şayanı dikkattir ki ya- pılan — merasim Fransız-Brötanya birliğinin şerefi- ne olduğu kadar umumi — harpte ölen — Brötanya askerlerinin na- mını tebeil için de icra — olun- muştu. Bu mahiyette bir rasimeye karşı böyle şiddetli bir protesto yapılmasıdır. ki bilhassa hâsıl olan teessürleri derinleştirmek- tedir. Brötanyanın Maksadı Nedir? Brötanya'nın maksadı, İrlânda gibi müstakbel bir cümhuriyet kurmaktır. Bu Cümhuriyet, kendi ordusunu, maliyesini velhasıl her şeyi kendisi idare etmek iste- mektedir. ldam Cezası Buna mukabil Fransada hâsıl Olan teessür o derece derindir ki heykele karşı yapılan suikastın faillerini cezalandırmak için daha şimdiden — bunların idam edil- mesi İlüzumundan bahsediliyor. Filvaki Fransa ceza — kanunu, böyle bir hâdise karşısında bu derece ağır bir ceza vermeyi âmir değildir, fakat bina bir mesken olduğu takdirdedir ki bombayı atan için en ağır ceza- nın tatbikini emreder, Bomba ile uçurulan — heykel, Ren — şehri Belediyesinin. —ön — cephesine yaslanır. — Belediye — dairesinde ise, belediye umumt kâtibi ile başkapıcı ikamet eder. Fransız gazeteleri, işte bu noktadan bu- rayı bir ikametgâh telâkki ettir- mek istemekte, bomba atanın da idam edilmesi fikrini telkin eyle- mektedir. Fakat şimdiye kadar fail ola- rak yakalanmış kimse yoktur. Yalnız maznun olarak - sorguya çekilen iki kişi vardır. Bunlardan biri, Bret- Azao gazetesinin mu- harriri Debove ve Floyik ismin- de bir yüksek mektep talebesi. Debove müstantik huzuruna çağırılıp ta hüviyeti tesbit edi- lirken milliyeti sorulduğu zaman: “ — Ben Fransız değilim, Brötanya tâbliyetindeyim ! de- miştir. Vak'a hakkında fikri soruk duğu zaman ise: — Şiddete taraftar olmak istemem. Fakat beş sene evvel iğine Kari Mektupları Meslek Meselesi Karşısında 4- Ağustos - 32 tarihli nüsha- nızda “en kazançlı meslek hanm- gisidir?,, isimli anketinize cevap veren Maarif Vekili Beyfendi- nin sözleri çok muvafık olmakla beraber maalesef nizamnamelerle bu güzel fikir tahdit edilmiştir. Ben bu sene liseden mezun oldum, ve kabiliyetim dahilinde olan ders- lerden iyi not aldım, kabiliyeti- min gösterdiği mektebe girmek istiyorum. Fakat kabiliyetim ha- ricinde olan derslerden de İyi not almadığım için şehadetna- memin derecesi “Orta,, dır. Beni leyli olarak almıyorlar. Bense taşrada fakir bir ailenin çocuğn olduğum için mektebime nehari olarak devama imkân yoktur. Şimdi beni hangi mektep ka- bul ederse ona gideceğim, orada bana — yabancı olan — mesleği yarım yamalak öğrenerek bir ekmek parası temini için çalışa- cağım. Tabii benden mesleğim dahilinde fazla bir şey beklene- mez. Görülüyor ki Maarif Veki!' beyefendinin — o güzel — fikirl tamamen tatbik edilemiyor. Ankara: Tevfik İşten Çıkarılan Hamal'a- Haydarpaşa gar hamallarıdan bazıları tarafından — imzalanmış bir mektup aldık. Mektupta, hiç sebep yokken yüz elli hamalım işten çıkarıldığı ve buna da bir zatın sebebiyet verdiği yazılmakta ve iddia edilmektedir. Eğer id- dia doğru ise, senelerce Haydar- paşada hamallık eden bu kim- selerin gelişigüzel İşlerinden çıe karılmaları doğru olmıyacağı için meselenin alâkadar daireler tara- fından tetkik edilmesi muvafık olur. Cevaplarımız | M. Roeşat Beye: Güzellik müsabakasında Ha- kem Heyetini teşkil edenler memleketin ilmile, irfanile tanın- mış kimseleridir. Herkesin gü- zellik telâkkisi başka başka ol- makla beraber, vücut, yüz, göz, saç, baş, hasılı fizik güzellik için muayyen bir kadının güzelliğinde ittifak edilebilir. * Kumkapıda E. P Boye Yatarken, — söylediğiniz şey için kullanılan husust bir başlık vardır. Onu kullanınız. İkinci sualiniz için de doktora müracaat ediniz. e diğimiz bu heykelin uğradığı akıbetten memhunum. Bana bu lâzımdı! cevabını vermiştir. Mühim Bir Mesele Tahkik heyetinin vardığı ne- ticeye göre Brötanyanın muhta- riyet hareketi haricin de teşvikı- ni görmekte ve iki ecnebi devlet bu harekete müzaheret etmek- tedir. Bunlardan birinin İrlânda o- duğu kaydediliyorsa da diğerinin isminden bahsedilmiyor. İrlânda ile Brötanya ayni ırktan oldukla- n için bu ıııuııhend biraz da dır. .ubll