27 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

27 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

K7 z 'Ğı;fı I FHalkın Sesi ı Ecnebi Mekteple- | rinin Vaziyeti Kenebi mekteplerinin tedris, ter biye ve idare işlert sıkı bir #urette tetkik ve teftiş odilmek- tedir. Bu hususta halkımız di- yor kla * Hafız Hasbi Bey (Arapcamiinde Mabmudiye caddesinde 33 ) — Hükümetin hususi mektepleri sıkı bir surette murakabe ettiğini görüyorum. Yalnız, ccnebi mektep- lerinin bugünkü murakate derecesini sıklaştırmalıdır. Bu mekteplerin din propagaadası yapmamaları ve Türk çocuklarından da fazlı ücret alma- maları temia edilmelidir. * Mustafa Rışa Böy ( Süneü Vakıl Handa çimento şirketi memurlarıntan) — Ecnebi mektepleri daha müs- mir bir şekilde teitiş edilmeli ve bu mekteplerdeki Türkçe tedrisat arttırılmalıdır. Bu mekteplerde maz- rif müfettişlerinden başka birer Türk murakıp ts bulundurulmalıdır. Ancak bu suretledir ki herhangi bir menfi hareket gözden kaçırılmaz. * Kbrahim Bey (Beykoxz, Yahköyde Bakkal Esat efondinin evinde ) —Bugünkü vaziyette ecnebi mek- tepleri birer iktısadi müessesedir. Ba mektepler talebe için icap eden malzemeleri tamamen mensup eoldukları memleketten — getirmekte ve bunları Türk talebelere satmak- Ziya Bey ( Fatih, Lodos sokak 10) Hükümetimizin ecnebi —mektep- lerin teftişine ehemmiyet verdiğini görerek memnun siuyorum. Hakikaten bu mektepler ciddi gekilde bir murakabe ve teftişe lü- zum bissetlirmektedirler. Bu mek- teplerin bazılarında arasıra din de- giştirme hâdiseleri oluyor. Türk çocukları ecnebi mekteplerde din propagandasından uzak bulundurul- malıdır. Buna bilhassa dikkat etmek Kcap eder. Vahşi Hayvanlar Bunların Halka Gösteril- mesi Yasak Edildi Dahiliye Vekâletinden alâka- dar dairelere şu tamim gönde- rilmiştir : “Arasıra memleketimize ge- len bazı Sirk kampanyaları Er fesler içinde vahşit hayvanları da teşhir etmektedirler. “Bunlarım bulundukları mahal- den kaçarak — elim vak'alar çık- masına sehep olmaları melhuz ol gibi kadın ve çocukların rı heyecan — yüzünden sıhbatlerinin de hozulması muh- temel olduğundan bundan böyle gerek hariçten gelsin, gerekse dahildem N&ıfik' edliıh: para mukabilinde halka vahşi hayvan- lar gösterilmesine müsaade edil- memesi tebliğ olunur.., Ziacirtikuy 'SON POSTA DAHİLİ HABERLER KİTAPLAR Ktraat Kitapları Hazırlandı İlk ve ortamektepler için yeni kıraat kitapları hazırlıyan komis- ' yon faaliyetini oldukça ilerlet- miştir. Haber aldığımıza göre bu kitaplardan mühim bir kısmı hazırlanmıştır. Şu günlerde son olarak gözden geçirilecek ve basılmak üzere matbaaya veri- Tecektir. Yeni kıraat kitapları tulebeye inkılâp ve milliyet terbiyesi aşı- hyacak — surette — hazırlanmıştır. Kamisyon bu husustaki faaliye- Gni eylülün ük haftası içinde tamamen bitirmiş olacaktır.. Öğ- rendiğimize göre bu seneden itibaren bütün ülk ve ortamek- teplerde bu kitaplar tedris edi- Tecektir. Diğer taraftan Maarif Vekâleti diğer ders kitapları üzerinde de tetkikat yaptırmak- tadır. Sinema Filimleri İçin Memleket dahilinde güsterile- cek filimlerin kontrol edileceğini yazmıştık. Komisyon tarafından muayeneyi mütealıp — müsaade verilen — filimler İstanbul Polis Müdiriyetinin vereceği — rahsat tezkeresile memlektin her tara- finda — gösterilebilecektir. Başka şehirlerde tekrar musyeneye ihti- yaç yoktur. Hususit Mektepler Haber aldığımıza göre Maa- f Vekâleti önümüzdeki dera se- nesinde hususi lise ve ortamek- teplerin teftişine çok ehemmiyet vermek kararını almıştır. Bü mekteplerde kilhassa terbiye me- selesi sıkı bir şekilde kontrol edilecektir. Talebenin terbiyesi hususunda nizammamelerle tesbit edilen hususata dikkat etmiyen | mektepler hakkımda - takibat ya pılacak, bu hususta hiç müsama- ha gösterilmiyecektir. Bu mek- teplerde talebenin sıhhati mese- lesine de ehemmiyet verilmesi temin olunacaktır. Ticaret Odasında Kanun — mucibince Odasına yazılmaları Tâüzimgelen- lerden bir kısşmının bu mecburi- yeti ifa etmedikleri görülmekte- dir. Ticaret Odası bu meseleyi kökünden halletmiye karar ver- | yazılmıyan. esnaf ve | miştir. Odaya tacirler hakkında hiç müsamaha gösterilmeden kat't şekilde hare- | ket edilecektir. Ticaret Kış döü Tncekdlfi Şehrimizde bazı kimseler ara- sında bu sene kış mevsiminin şiddetli geçeceği hakkında bir rivayet dolaşmaktadır. Henüz yaz mevsiminin en sıcak günlerini ya- şadığımız bir sırada bu tarzda kehanet — rivayetlerinin nereden çıktığını ve kimler — tarafından çıkarıldığını öğrenemedik. Ancak tahkikatımıza — göre bu sözler aslı ve esası olmiyan — bir iddia- dan - ibarettir. Çöünkü daha yaz geçmeden kış mevsiminitr nasıl olacağı hak- kında gerek kat'i ve gerekse tahr mini bit söz söylemek imkânsz- dır. Esasen en mükemmel rasat> hanelere malik buliman memle- ketlerde- bile nihayeti karkı sekiz saat sonraki hava vaziyeti hal> kında kat? malümat — verilebil- mektedir. Bu sebeple bu sene kışın şiddetli vaya hafif geçeceği yolundaki sözler hiçbir. kaymetâ olmıyan — masallardan ibaret te- lâkki edilmektedir. Esasen bu rivayetim bazr odun ve kömür tacirleri tarafından ortaya alıl- dığı da ileri sürülmektedir. — Evlenemler Son birkaç ay zarfında evlen- mek suretile ev kuranların geçen senelerin ayni aylarına nisbetle dahet fozla- olduğu anlaşılmıştir: cekkaree ği Polis Teşkilâtı Yeni Kadroda 4154 Polis Memuru Vardır Yeni polis kanunu eylülün birinci gününden itibaren tatbik mevkiine girecektir. Kanuna mer- but bulunan cetvele göre bu sene bütün memleket dahilinde 4154 üniformalı polis vazife görecektir. Yeni kadroda hirinci komiser 107, ikinci komiser 150, üçüncü ko- | miser 489 olurak tesbit edilmiştir. Aynıca elli tane de namzet polis memuru vardır. Bunlar Baremin 18 inci derecesinde olup aylıkları 12 liradır. Sivil komiserler bu adetlerden hariçtir. Muallim Kadroları Orta tedrisat muallim kadrola- rınfa eylâlün ilk. haftasında , tebliğ edileceği haber verilmektedir. VATANDAŞ Siyast mımfuv ÜN ;-mıırı. iktısadi Dumlupımarla tamamlıyalım. VEREM “İBu Sene Daha Şid- Mücadele İçin Yeni Hazırlıklar Yapılıyor - Haber aldığınıza göre verem mücadele cemiyeti önümüzdeki kış mevsiminin, diğer senelere nisbetle daha şümullü - şekilde bir mücadele hareketine yirişe- cektir. Bu hayır cemiyeti kud- retinin yettiğinden daha fazla iş görebilmek ve müsmir neticeler almak için muntazam bir faaliyet programile — çalışmak — kararını vermiştir. Tetkikatımza göre ce- miyetin Erenköyünde vücude ge- | tirdiği sanatoryom, verem te- davisi hususunda çok faydalı bir müessese haline gelmiştir. Elyevm sanatoryomda bulunan tedavi edilmektedirler. Cemiyet halkın müzaheret ve muavenetini şümullü Bbir şekilde temin için propagana usulüne kuvvet vere- cektir. Geçenlerde bir gazete İstanbulda — verem — hastalarının arttığım yazıyordu. Alâkadar bir zat, bu sözün gelişigüzel söylen- miş bir Tâkırdidan ibaret olduğu- nu, ciddi bir tetkik yapılmadıkça hastalığın arttığı ve eksildiği yolunda bir söz söylenemiyeceğini beyan etmiştir. Konservatuvar Mütehassısı Belediye bu sene zarfında İstanbul — konservatuvarımı — tam manasile ıslah etmiye karar ver- miştir. Bu hususta Viyamalı pro- fesör Jozef Marks ile bir muka- vele yapılmıştır. Mukaveleye göre M. Marks konservatuvar — için asri sistemler dahilinde bir ted- risat programı hazırlıyacak, mu- allimlerin — liyakat — derecelerimi tesbit edecektir. M. Marks bu işler için her sene birer ay 4 — İstediği kadar çabalasın, elimden kurtulamaz | Günün Tarihi Eski Borçlar Mü- zakeresi İçin.. Verilen malümata göre Parista Düyunu umumiye hâmillerile Osmanlı borçları müzakeresini idare — ederi Saracoğlu Şükrü Bey gelecek ay ortalarında yeni talimat alarak tek-e rar Parise gidecektir. Bir. müddet sonra yeniden başlıyacak olan müza- kereler neticesinde kat'i bir esasa varılması muhtemeldir. Bu arada Bazı hâmillerin borçlar meselesinden ayrı bazr teklifler ileri sürdüğü de Söylenmektedir. Fakat Türk noktal nazarının kabualü lehindeki temayüe lün kuvvetli olduğu beyan edilmek tedir. Ziraat Bankasının Mubayaatı Gelen haberlere göre Ziraat Bankası şubeleri memlekette buğe day mubayaatına devam etmektedir, Fakat bu sene bazı mintakalarda mabhsulün muvazeneyi bozacak des, recede fazla olmadığı, bu sebeple Buğday fiatlerini makul — seviyede' talmak meselesinde müşkülât çekik miyeceği temin edilmektedir. Hanım Polisler Polis olmak Üüzere vilâyete müs racsat eden Hanımlar hakkındaki tetkik — muameleleri şu günlerde ikmal edilecek ve taliplerin tayinleri Dern olunacaktır. Pasta Vapurculuğu Gelecek ayın ortalarına — doğri tatbik mevküne geçecek olan post yapurculuğu — kanunu -hınbc“l.: hazırlık faaliyetine devam edilmeke tedir. Hükümet Bütün — iskelelera) vapur işletmek kararındadır. Navlun” tarilesinin mahsulâtın naklini kolays! Taştıracak şekilde tesbiti de tasave vurlar meyanındadır. Bu — hurusta tetkikat yapılmaktadır. Mahkemalerin Talili Mahkemelerin tatili eylülün bes şinde bitecektir. Tatil mevsiminde nöbetçi kalar mahkeme ile diğet nöbetçi bâkimler münavebe usulile tatil yapacaklardır. Zafer Bayramında 30 ağustos Zafer ve Tayyare baye ramında birçok müesseseler o günkü kazaançlarını Tayyaro Cemiyetine tera kedecekleri için Cemiyet şimdideni tertibat almıya başlamıştır. İtfaiyenin Eksikleri Belediye şehrimiz itfaiyesinin ekş siklerini tamamlamak kararımı vere miştir. Eski hortumlar istimalden kaldırılacak, yerine yenileri konas caktır. Çürük Meyvalar Bazı yerlerde, bilhassu pazar yete lerinde çörük meyvalar satıldığı na- zarı dikkati celbetmiştir. Belediya memurları kastalık tevlit eden bu gibi çürük ve kakmuş meyvalart müsadere ve imha etmektedirler, Küpek Mücadelesi! Belediye memurları son güulerde sokak köpeklerini itlâf hususunda ehemmiyetle faaliyet göstermektedir. ler. Son günlerde b'rçak sokak köş peği İlâf edilmiştir. Fakat bung rağımen köpeklerin alratle ürediki leri müşahede edilmiştir. : 5: Hasan B:y— Anlaşıldı komşu... Sen, tekos çi ketine d Bi tt R'