9 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

9 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Sıxfı ÇANAKKALE Düşman Bayrak Sallamıya Ve Teslim Olmıya Başlamıştı Fakat bunlardan maada karaya çıkış ehemmiyetli bir müdafaa veya mukavemetoe maruz kalmadı. Kapiten Brisonun kumandasın- daki altıncı alayın 10uncu bölüğü derhal istihkâmatı işgal etti ve bir müddet sonra karaya çıkan Hlinci bölüğün de iştirakile saat KI 15 te bütün köy, gayet az zayiatla ele geçirildi. Ayni za- manda sahilden cenuba doğru da bir müfreze çıkarıldı. Bu sıralarda boğazın — methalinde — bulunan Henri IV zırhlısından - arkalar- dan, Meüdres çayına doğrü ilerlemekte olan ayrı ayrı iki Türk takviye kolu Üzerine ateş açmakta olduğu haberi geldi. Öğleden sonra saat 1,15 te de Jeneral Hamiltondan şu haber alındı: “Ümit ederim ki her şey yolunda" gidiyor.,, Fransız kuman- danı derhal cevap verdi: "“Her şey yolunda. Kumkaleyi işgal ve Yenişehire — taarruz Piyade karaya çıkmaktadır. Top- çu takip ediyor.,, Fransız kıtaatının karaya çık- ması akşama kadar devam etti, fakat işler gayet yavaş gidiyor- du. Sahlra bataryası saat 4 te karaya çıktığı halde, üç piyade taburunun karaya çıkması ancak saat 5,30 da ikmal edilebilci. Bunların da karaya çıkmalarına intizaren Kumkaleden ileriye gi- dilmiye teşebbüs edilmedi, fakat Kolonel Noguğs'in nezareti altın- da Kumkale köyü tahkim edildi ve cenubu şarkt cenahlarında siperler — kazıldı.. Bu meyanda Türk takviye kıtaatı da sabahleyin terketlikleri müteaddit noktaları tekrar işgal ettiler. Saat 5,30 dan sonra gemilerin ve 7,5 luk topların ateşi hima- yesinde vihayet Yenişehire doğru ileri hareketine geçildi. İki bölük, Türklerin mevzi aldıkları mezar- lığa, üç bölük te sahili takip ede- rek Orhaniye tepesine doğru | ilerledi. Bu kolların her ikisi de | şiddetli bir ateşe maruz kaldılar. Saat 6 da hemen hemen hiç iler- lenmemişti. Bir müddet sonra | istikşafatta bulunan bir tayyare- den faik Türk kuvvetlerinin Yeni-| şehire gelmekte oldukları haberi alınınca, artık o gün ilerlemekten büsbütün kat'ı ümit edildi. Şimdi, Fransızların sağ cenahı Kumkale ile Orhaniye arasındaki sahile istinat ediyor ve tutulan hat bu noktadan şimali şarkide köye kadar uzanıyor ve oradan da, şark cenahından — dolaşarak tam ahşap — iskelenin — Üsttarafındaki sahile dayanıyordu. Fotoğraf Tahlili Kuponu Tabiatinizl öğrenmek — istiyoraancı ıuıu_—mınııı S adat kupon İls bir- likte gönderiniz. Fotoğrafınız sıraya 1 tâbidir. ve İade edilinez. İsim, meslok veya san'at? Bulunduğu moinleket Votoğra' — intişar edecek mi ? l'ıılolnhı klişesi BO kuruşluk Plâum kabilinde göndeorilebilir. etmekteyiz. | Fransız mevzilerinin cenubun- daki arazi bütün gece projektör- lerle aydınlatıldı ve Gauröguüil- berry zırhlısı bu mıntakayı fasılalı surelte bombardıman etti. Buna rağmen karanlık bastıktan sonra Türkler yine takviye kıtaalı ge- tirmiye muvaffak oldular ve ak- şam saat 8,30 dan sabaha kadar köyün şark tarafından dört defa hücum ettiler. Fakat bu hücum- ların hepsi de akim kaldı. Kolonel Ruef ferdası sabah Fransız gemilerinin ateş açma- sını beklediği bir sırada garip bir vak'a oldu. Kolonel Ruef vermiş olduğu raporda vak'ayı şöyle anlatıyor: Düşman bayrak sallamıya ve teslim olmak istediklerini göste- recek işaretlerde bulunmıya baş- ladı. Seksen kadar Türk neferi, silâhsız olarak ilerledi ve hat- larımızın gerisine sevkolundu. Bunun akabinde birçok Türk neferi daha (birkaç yüz) onları takip etti. Fakat bunlar silâhla- | rını teslim etmekten imtina etti- ler. Mükâlemeye — başlandı. ve gayet cesur olan Kapiten Rockel silâhlarını teslim —etmiye ikna için Türklerin Aarasına karıştı. Türkler derhal bu zabitin etra- fını bundan sonra bir daha görün- medi. Şimdi Jeneral D' Amade karaya çıktı. Vak'a kendisine anlatılınca derhal Türklerin üze- rine ateş açılmasını emrretti. Maalesef, mükâleme esnasın- da bazı Türk askerleri gizlice köye girmiye ve bazı evleri işgal etmiye muvaffak oldular. Diğer- leri ise kargaşalıktan bilistifade iki makineli tüfek kapıp kaçtılar. Bixim ııkırlır. ırkıduhrını aldılar ve kaptan Rockel | | SON POSTA İngiltere Hükümetl tarafından Gaz! Hz. ne hediya edilen eserin tercümesi. vurmak korkusile ateş açamadı- lar. Evlere tahassun etmiş olan Türkler müthiş bir mukavemet gösterdiler ve inşaat bölüğünün yüzbaşısı ile mülâzimi de dahil olmak Üüzere birçok askerimizi telef ettiler. Ancak öğleden sonra işgal ettikleri evleri bombalarla tahrip ederek bunları defedebil- dik. Altmış kadar esir aldık. Bundan sonra onlara kumanda eden zabit ile sekiz nefer kur- şuna - dizildi. ( Arkası var ) Streza Konferansı Müzakereleri Streta B — Cenubu şarki Avrupa memleketlerinin iktısaden ihyası komisyonunda aöz alan murahhas M. Rosse şu beyanat- ta bulunmuştur: Bu memleketlerin satın alma kuvvetlerinin takviyesi xzaruridir. Deniz aşırı memleketler icinde daha kuvvetli olan memlektlerle rekabete bilmekde için bu mem- leketlere rüchan hakkı verilme- lidir. İsviçre murahhası M. Stuşi şimdiye kadar yapılan teklifler etrafında çok bedbinane beya- natta bulunmuştur. Yunan mu- rahhası — tütünler için — hususl bir. rüçhan hakkı — verilmesini iştemiştir. Konferans Reisi | demiştir. ki: İthalât piyasalarını tahrip et- memek için rüçhan haklarını ihtiyatla tatbik etmeliyiz. herşyden evvel ithalât tahdidatının tam bir surette tati- lini — teklif etmelidir.. Bundan sonra gümrük duvarları yavaş yavaş îııdirileı:eklir Bir İn lızGuzelı Evlen- mekten Çok Korkuyor Fakat Mılyonlara Sahı Olan Bu Kız Gizli Sevda Çekiyor İngilterede ve bilhassa Lond- rada bütün tiyatrolar en parlak yıldızlarla doludur. Bunlardan çoğu milyonlar sahibidir. Burada resmini gördüğünüz güözel kızda bu milyoner artistlerden biridir. Oriyel Ros ismindeki bu güzel İngiliz dilberi, güzelliği ve me- hareti sayesinde — çok — çabuk parlamış, az zaman zarfında mi- yonlar kazanmıştır. Mis Oriyel bekârdır. Fakat hergün birçok evlenme taleplerila karşılaşmaktadır. Ancak bu güzel | yıldız bütün talepleri reddetmek- tedir. Çünki Mis Oriyel güzel- liğine çok mağrur bulunmaktadır. Kendisinde hem para, hem de güzellik bulunduğu için taliple- rinin samimiyet ve sadakatlerine şüpheli bir nazarla bakmaktadır. | Bununla beraber bu dilber ve şuh kızım gizli sevda çektiği, fa- | kat bir türlü evlenmiye muva- fakat edemediği rivayet halinde herkesin dilindedir. Bu hususta fikrini soranlara Mis Oriyel şu cevabı vermiştirı Mis OÖriyel Ros “ — Gizli sevda çektiğim ya- landır. Bunu| kim uydurmuşsa ahlâksızlık etmiştir. Evet güze- lim ve zenginim. Fakat güzelliği- min ve servetimin başkaları elin- de, hele dalkavuk erkekler elinde oyuncak olmasını istemem. Sada- katine itimat edeceğim bir erkek buluncıya — kadar - bekür- kala- cağım.,, M. Bonne | Eylâl © (Baş tarafı | inci sayfada ) tetkik ederek birçok kelimeler buldum, bunları topladım. Unu- tulmuş kelimeclerden size birçok misaller — söyliyebilirim. gözgü, bu kelime —ayna mektir. Halbuki — biz olan aynayı bu kelime kullanmıya — başlamışız. —Meselâ: Savaş, muhareba demektir. Biz bunu da unutüp atmışız, yerine muharebe kelimesini koymuşuz,. Bunun gibi daha birçok misaller vardır: Kınamak, tayip etmek, yermek, tahkir etmek 'demektir. Bu Türkçe kelimeleri pekâlâ kullanabiliriz. Bütün ilimlerin 1s- tılahlarını, — ya eskisini bulmak veyahut Türk Dilinden çıkar- mak - suretile — Türkçeleştirmek mümkündür. Meselâ: Zaviye ye- rine bucak kelimesini kullanabi- | Hiriz, de- farisi yerine türkçe mümkündür. Meselâ gaspetmek kelimesi yerine kızmak, buşmak kelimelerini kullanabiliriz. Girdap yerine çevdık denilebilir. Hukumet Milli Sermayenın 'İş Görmesini Temin Edecek (Baş tarafı | inci sayfada ) | bu gibi tadilât için yeniden ha- zırlanacak kanun lâyihalarının Mil- let Meclisinde müzakere ve tas- dik edilmesi lâzım gelmektedir. Bu sebeple Meclisin önümüzdeki kış devresi içtimamda mühim meseleler görüşülecek demektir. Ticaret Muvazenesi Ankara, 9 (Hususi ) — Alınan | malümata göre hükümet konten- jan listelerinde ve kararnamede tâdilât yaparken, bunun, ticaret muvazenemizi ihlâl etmemesine bilhassa ehemmiyet vermektedir. Anlaşıldığına — göre, — yapılacak şey, bugün için füzuli sayılabile- | cek bazı tedbirlerin kaldırılma- sıdır. Üzüm, incir ve tütün gibi ihracat mallarımızin bu sene ha- rice ucuz fiatle satılmakta olma- sı, ithalât meselesinde daha tu- tamlu olmayı icap ettirmektedir. Hükümet dahilde milli ser- mayenin mütedavil bir şekilde verimli olabilmesini temin için çok mühim kararlar vermek ve tedbirler almak azmindedir. Mahmut Beyin Bir Makalesi Silrt Meb'usu Mahmut Beyin bugünkü yeni bir makalesinde mühim — mevrzulara temas edil- mektedir. — Bilhassa — makalede ticari muvazene — meselesi — et- raflı bir şekilde tetkik edi- lerek - tedbirlerin ve muafiyet- lerin mütekabil hudutları olduğu yazılmakta ve döviz ihtiyacı me- | selesi tetkik edilmektedir. Mahmut Bey milli sermayenin ölü kalmaktan kurtarılması için gayret gösterilmesi lâzım geldiğini ve bu gayretin gösterileceğini söyliyerek makalesini şöyle bi- tirmektedir : * İtiraf etmeli ki, ortada ruh- ları istikrarsızlığa götüren bazı hareketler, yazılar ve iddialar vardır. Bütün bu — hareketler, yazılar ve iddiaların, ne fırkamızın | prensiplerile, ne — de — büyük şeflerimizin karar ve düşüncele- rile hiçbir alâkası yoktur. Mem- leketin emniyet havası hdy.h.'ı.dı ere ihlâl ediliyor. YVatanı ri :ıdı emuiyetsizliğe, kararsızlığa Mürekkep kelimeleri de basit | ikelimelerle ifade etmek | İşte P.i | yüt Faaliyete geçmiştir. ——— l -Bugünün Meselelerinden l Dilimiz İçin Evvelâ Bir Kamus Lâzımdır Turkçe lâhikaları da zengin- leştirmek elimizdedir. Esasen bazı lâhikalar eski Türkçede mütead- dit iken sonraları birisi ile iktifa edilmiştir. Meselâ: Biz bugün *gelip, diyoruz. Halbuki evvelca gelüben, gelüneni kelimeleri de kullanılırdı. Daha bunun gibi birçok lâhi- kalar çıkarmak mümkündür. Me- selâ N ilâvesile bazı kelimeler yapılırdı. Binmekten bin, binüt ( binilen şey) — giymekten ge- ( giyilen şey ), içmek- ten içüt (içilen şey) gibi. Bu son kelimeler (T) ile yapılmıştır. Meselâ: M yerinde N eskiden kullanılmıştır. Bugün biz, ekin bi- çim zamanı diyoruz. Eskiler de ekin biçin zamanı demişler- dir. — Demek ki (N) ile de koelime — yapılıyormuş. —Be- nim — lisanımız. hakkındaki en büyük temennim kamusumuzun tekemmülü, Arabe ve Farist ke- limelerin — yerine Türkçelerinin koııulınıııdır. ğ Bir Zıya Ordumuzun-Kıymetli Bir Fen Adamını Kaybettik İstihkâm Mümtaz Mira- layı Mehmet Ali Bey vefak etmiştir. Meh- met Ali Bey, Golç paşanın teklifile Top- çu mektebin- de teşkil edi- len — mümtarz sınıfında top, tüfek ve saire silâh mermileri imaline alt fenleri tahsil ederek diploma almıştı. Merhum, Zeytinburnu Fişek fab- rikaları müdür ve mühendisliğin- de bulunmuştur. Müteaddit defa- lar Rotvayl Alman barut fabri- kasını ziyaret eden Mehmet Ali Beyin bu işlerdeki ihtisası fabrika tarafından — takdirlerle karşılan- mıştır. Mehmet Ali Bey İngilte- rede ve İsveçte tetkikatını tevsi etmiştir.. Merhumun ordumuzun muhabere, hava ve istihkâm sı- nıflarına alt derin tetebbüleri vardı. Mehmet Ali Bey 1897 tel- siz telgraf hakkında bizde ilk defa eser yazmıştı. Taziyetlerimizi beyan ederiz. Manisada Bir Teftiş Manisa (Hususi) — Sıhhiye müfettişi Yunus Vasfi B. bura memleket hastanesini teftiş et- mektedir. Hastane hesabatında noksanlar bulunup — bulunmadığı araştırılmaktadır. Merzifon Sineması Merzifon ( Hususi ) — Epey zamandanberi binasının tamiri ve elektrik şirketinin biraz ka- rışmasile faaliyetine muvakkaten nihayet veren sinema son gün- lerde binanın tamiri ile tekrar — Merhum Mehmet  Bey sevkediyoruz. Bunun önüne geçmek lâzım- dır. Bu havanın husulünde âmil olan bazı karar ve kanunları tadil etmek icap ediyorsa bu noktada daha fazla tereddüt edi- memelidir.