9 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

9 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

9 Eylöl e— — “Dünya Garibeleri Asri Bir Zor Nikâh Komedyası Atina (Husasi) — Geçenlerde bir doktorun evinde hem gülünç, hem feci bir hâdise cereyan etti. Hadisenin kahramanı Nafıa nezareti daktilolarından 24 ya- şında çok güzel Matmazel Geti, kurbanı da röntgen mütehassısı doktor Minastır. Matfmazel Geti doktoru gözüne kestirmiş ve nunla evlenmek ih- tirasına kapılmıştır. Geti bir doktor kızdır ve © münasebetle evlerine giden dok- tor Minas ile tanışmıştır, arala- rında hissi münasebetlerde te- essüs etmiştir. Bir aralık doktor Minas, bazı heveslerini tatmin için Getiye izdivaç bile vadetmiştir. Geti doktorun vadine aldanmış, mu- kadderatını kendisine teslim et- mek derecesine kadar - itimat göstermiştir. Doktor bu itimada mazhar olduktan sonra biraz gevşemi- ye, diğer taraftan Geti de evlen- me müamelesini yapmak husu- susunda — doktoru — sıkıştırmıya başlamıştır. Geti, bu yoldaki teşebbüslerinin para etmediğini görünce, girmiş olduğu bu çık- mazdan yalnız başına çıkamıya- cağını anlamış ve meseleyi ba- basına — anlatmiya, onun — da yardımını istemiye karar vermiş ve kararlarni — da tatbik etmiştir. Babası evvelâ kıyamet koparmış, kızını reddet- miye kadar bile varmıştır. Fakat işin içinden çıkmak için bir ted- bir almak daha muvafık görül- müştür. Ertesi günü için bütün yakın akrabaların iştirakile bir akraba meclisi toplanmış ve ne yapıp yapıp Geti'nin doktor Minas İle izdivacının teminine karar verilmiştir. Bu karardan sonra bir evlenme cemiyeti için ne İâ- zımsa yapılmış, içkiler mezeler hazırlanmış, evleneceklerin imza- sile (doktorun imzası akraba- dan birisi tarafından atılmıştır ) Peskaposluğa bir istida verilmiş, evlenme izinnamesi alınmış ve bütün bunlar hep doktor Minas- ın malümatı haricinde yapılmış- tır. Bir pazar sabahı — doktor Minas ve Matmazel — Getinin imzasını havi şöyle mektubu al- mıştı: “Doktorcuğum , Bon bugün sokağa çıkmıyaca- akşam üstü saat .îıu;."’e'de imse yok. Evdekiler hep germi" ye çıkacaklar, bu suretle iki saat kadar bir zamanı beraber geçir- mekliğimiz imkânı hâsil olacaktır. | Bek'iyorum, ,, Doktor bu beklemediği davete fam — zamanında icabet etmiş. Fakat ne görsün, evde yalnız Getiyi bulacağına babası, anası, kardeşleri ve bütün silsilesinin erkânı — orada... Fazla — olarak bir düğün sofrası da kurulmuş, papazlar getirilmiş... Doktor gayri ihtiyari sormuş: * — Ne o, düğün mü var? — Evet. — Peki... Damat nerede? Bu sırada Matmazel Geti saklandığı yerden çıkarak şöyle lıığıı%': —Damat sensin doktorcuğum. Ve bütün halk dokluruıızlkb' ri_ne çullanmışlar, oracıkta zorla nikâh kıydırmak istemişlerdir. Fakat doktor avazı çıktığı kadar bağırarak bu müşkül vazi- Yetten yakasını kurtarmak - iste- miştir. Doktorun inadı karşısında meclistekilerin hepsi üzerine hü- cum etmişler, canı çıkıncaya kadar dayak atmışlar, sonra çıplak soyarak sokağa - firlatip atmışlardır. - v —TT F _İtalya FilÖ—suıı_un Maıiâ&âlâîı Akdenizde İtalyan donanmasını Akde- nizde manavralar yaptı . ve bitir- di. Bu manevralarda İtalyan kı- ralı ile beraber M. Musolini de bulundu. Manevralar nihayet buk duktan sonra — İtalyan Erkânı Harbiyesinin — edindiği — kanaat, | donanmanın kendisine verilen va- | zifeyi büsnü suretle ifa ettiği merkezindedir. Jeneral Balbo açıkça söyledile” Fakâat İtalyan donanmasının <.a- nev.alarda aldığı vazife ne di? Bu mühim meseleyi, nihayet Fransız matbualtı ifşa etti. Bu ifşaata göre İtalyan donanmasına verilen vazife şudur: Fransa, Almanya ile harbe gir- miştir. — İtalya müttefikidir. İki taraf biribirile çarpışırken İtalyan deniz kuvvetlerinin vazilesi, Afrikadan Fransaya nakledilecekfArap asker- lerini hâmil nakliye gemilerinin Fransız — sahillerini — tutmalarına mâni olmaktır. Bu manevralarda, İtalyan do- nanması, böyle bir. hareketin taslağım — vücuda — getirmiştir. Fakat Arâp askerlerinin irkâp noktası — olarak — tespit — olu- nan Tunus - Bizerta limanı ve | sahilleri yerine Trablus - limanı ve sahilleri hedef tutulmuştur. Bu hareketi yapmak için vü- cuda getirilen askeri plânın bu- susiyetinden sarfınazar, İtalyanlar donanmalarının süratine güven- diklerinden, bu işi muvaffakıyet- le başarabileceklerine kanidirler. Onların bu maksatları hakkında Fransız — amirallarından Deguvi birkaç gün evvel şu şayanı dik- kat mütaleayı serdediyor: “Mevcut haberlere -inanmak caiz ise sür'at noktasından fai- kiyetlerine, İtalyanlar,! — kemiyet fazlalığını da ilâve etmek iste- mektedirler. Son günlerde Deyli Telgraf gibi bazı İngiliz gazete- lerinin hiçbir tenkit ve muahaze- de bulunmadan — bu — malü- matı — kaydedişlerinin — sebebi, Akdenizdeki, deniz — kuvvetleri- mizle İtalyanın bir nevi müva- zene tesis elmelerinin İngilterece iltizam edilmesindendir. Yine ayni İngiliz gazetelerinin neşriyatına göre İtalya, Fransanın kendisine karşı her sahada mey- da — Almanyanın | orduları .SON POSTA. Bu kanaati gerek M. Muso- — ** — e lini ve gerek İtalyar Havs Nazırı Filo kumandanı Amiral — Buci dan okumasım — kabul ederek 6800 tonilatoluk iki gemiyi daha tezgâha koymuştur. Bunlar son derece seri Öjeni dö Savuva ile Dük Dört ktutasörleridir. “Açık deniz — torpitolarile adedi 10 u bulacak olan (610) tonluk küçük İtalyan destroyerlerine — gelince; bunların sür'ati, şimdiye kadar misli görülmemiş bir dereceyi bulacak ve (45) millik olacaklar- dır. Ayni zamanda bir nevi yeni sistem tahtelbahir inşaatı 1932 İtılyııı deniz programının maba- dini teşkil edecektir. Ayrıca beheri 330 milimetre- lik 9 agır topla teçhiz edilecek olan 26 bin tonluk yeni Italyan dretnotu, son zamanda tezgâha biraz geççe koyduğumuz geminin mukabelesini — teşkil — edecektir. Şu hale nazaran İtalya, deniz ilâhlarında bize —karşı müsa- ——— Ediyor_;gşış | Yapılan Bu Deniz Harp Oyunu, Fransaya Karşı Bir Hareketi İfade vat değil, bir nevi tefevvux isti- yor, demektir. Maamafih bütün bu hâdisata ve söylenen şeylere fazla ehemmiyet vermek doğru değildir. Fakat mevcut buhrana rağmen Akde- nizdeki rakiplerimizin karşısında mutavazı deniz — programımızın tabakkukunu da geçiktirmeme- liyiz. lözumu — halinde — Afrikadan nakledeceğimiz askerlere mahsus nakliye gemilerinin meselesine gelince; bu hususta alâkadar erkânı harbiyeler lâzım- gelen tetkikatı yapmışlardır. Fa- kat ilâve edelim ki bu meselenin hal çaresi bir tanecik değildir. Ve Afrikadan geçirilecek asker- lerimiz için lâzım olan iki yüz küsur nakliye gemisinin takip edebilecekleri — yol da — bir tane değildir. Orandan Fransaya gelmek için Marsilya en kısa nokta ise Cebelüttarık boğazı haricinden de fazla zaman kay- betmeden Fransaya gelinebilir. Bu suretle zamandan kaybedile- bilecek olanı emniyetten kazanmak mümkündür. Bir başka hal çaresi de tabiye — taarruzunun — teveffuku prensipinden ilham alabilir. Fa- | kat bizce bütün bu harp tasav- vurları, şayanı arzu şeyler değil- dir. Bütün bu şekillerin hepsin- den daha iyi olan İtalya ile anlaşmaktır. Diyeceksiniz ki bu takdirde İtalyanlara lâkırdı anlat- mak mümkün olmuyor. Olabilir. Fakat buna rağmen bu vazifeyi ifa elmiye koyulma- mız ve manevi bir terki teslihat temin etmemiz lâzımdır.,, mubafazası | -— TAKVİM —- CUMA EYLÜL - 932 hu 127 Rumat | Vaket JEzani Jrasati| v varana z Güneş ( 1057 |3 33 Üğle |3 Söliz 12 | Yataı | ikisli | 9. 16|16 49) İmnmak Adana Pamuğu Piyasa Hararetlidir, Fiat Üç Liraya Çıktı Adana, 7 (Hususi) — Pamuk piyasası oldukça hararetlidir. Son fiatler 300 üzerindedir. Bu fiat on beş gün evveline nazaran 150 kuruştan fazla bir yükseklik gös- termektedir. Balkanlarda e Bulgar Ekalliyetleri Ne Haldedir ? Bulgar matbuatı son günlerde Yunanistan, Romanya ve Sırbis- tanda yaşıyan ekalliyetlere ait hararetli neşriyat ile doludur. Bütün gazeteler Bulgar ekalliyet- lerinin feci vaziyette olduklarını yazıyorlar. “ Zgovor , gazetesi, balkanlarda hakiki sulhün tesis ve idamesi için Bulgar ekalliyet- lere insani muamele yapılması lâzımgeldiğini, çünkü Bulgaristan- da yaşıyan diğer ekalliyetlere en medeni muameleler tatbik - edil- diğini yazmaktadır. Bulgaristanda Mali Tedbirler Bulgaristan — Devlet Bankası aşağıdaki resmi tebliği ilân edi: yor: 1 — Evvelce neşredilen ka- nun mucibince hariçten ithal edi- len keşyanım bedeli memlekete geldikten Üç ay sonra tesviye edilebilecektir. İ 2 — Devlet Bankasının miü- saadesi olmaksızın harice karşı kambiyo suretile boerç yapmak memnudur. 3 — Hariçte oturan kimseler, Bulgar Bankalarında — bulunan mevduatlarını Bulgaristan Devlet Bankasının müsaadesi olmaksızın çekemiyeceklerdir. Sırbistanın İktısadi Vaziyeti Yuguslavya Devlet Bankasının Umum Müdürü M. Boljoni, 1932 temmuz ayı npihayetine kadar memleketin iktısadi vazıyeti hak- kında tanzim ettiği rapordan son derece bedbin olduğu an- laşılıyor. Geçen seneye nazaren aynı altı ay zarfında bu sene ihracat yüzde 38 nispetinde eksilmiştir. İşsizlerin miktarı artmıştır. Hükümetin bankalardan ak tiği istikrazlar hergün artmakla- dır. Merkez ve hususl! bankalarda halkın mevduatı gittikçe tenezzül etmektedir. Devletin varidatı ve bilhassa vesikasız vergiler yüzde 20 nispetinde düşmüş ve binne- tice bütçede bir açık olmuştur. Zürranın vaziyeti feci denecek kadar olmuştur. Mahsul yüzde 34,39 geçen seneye nispetle az olmuştur . İngiliz Mektepleri Yugoslavyada Zağrep, Yeni- poyraz, Belgrat şehirlerinde İn- giliz mektepleri açılması - için Belgrat hükümetinden istenilen müsaade verilmiştir. Yol İnşası Arnavutluk Nazırlar Meclisi, Görice şehrini bir yol ile mer« kezi Arnavutluğa bağlamak için bir İtalyan şirketine ihale etmiş- tir. Maksat Göriceyi Yunan te- sirinden kurtarmaktır. Yenice - Vardar Gölü Yunanistan — ziraat — nerzareti Yenice - Vardar gölünü kurut- mak için lâzimgelen fenni terti- batı almış ve mühendisleri iş başına göndermiştir. Bu münase- betle o mıntakanın meb'usu olan M. Kaligaçis, Yenice - Vardar gölünde balıkçılıkla — hayatlarını temin eden sınıfın, göl kurutuk duktan sonra ortada kalacaklarını ziraat nazırına bildirmiştir. Sayfa 7