9 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

9 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

İ * ı Siyaset Âlemi Uzak Şark Yine Tehlike | İçinde Son gelen haberler, Uzak Şarkta vaziyelin. yeniden karışmak Üzere olduğunu gösteriyor. Birkaç defa yine bu sütualarda İşaret ettiğimiz | bu istidadın sebebi artık anlaşıl- mıştir | JŞaponlar Mançuri fütuhatını ge- hişletmek istiyorlar. Çin Hükümeti kuvvet karşısında Mançnriden çekilmiye mecbur olduk- tan sonra Çin milletinin vicdanında Yeni bir intibah hâml oldu. , Koca bir yatan parçasının göz- töre göre düşmana kaptırılmasındaki fecaat, zamanla, daha iyi anlaşılı- yordu. Taraf, taraf halk kıyamlari başladı. Bu kıyamlar Mançuri hari- tindeki Çin vilâyetlerladen idare tdiliyor, mırasında, seyyar kuvvet- lerle bu hareketler takviye olunu- Yordu. O süretle ki son aylarda, Mançuri — kat'ası, — Çin — müsellâh Uvvetlerinin sık, sik - baskınına Uğramıya başladılar. Bu kuvvetler, tlde edilecek hedefe göre 15 kişi * sırasında 3000 kişiye — kadar Artıyordu. Hatta Mançurinin eskli merkezi Mukdene kadar sokulup Japon - ter- anesine ve hava İimanına taarruz titiler, şiddetli muharebeler oldı. emleketin gair noktalarında bu Muharebeler devam ediyor. Çinlilerin 4 ani faaliyeti, Japonlara yeni bir kir ilham etti. pelEtS! denilen ceki Çin payitahtı ekin ila maruf merkez — Tül- l şehrini İşgal etmek.. Japonlar, U moktaları elde ettikten xsonra ançuriye vukubulacak Çin akınla- Tının Önünü alabileceklerini zaane- diyorlar. Bunun içindir ki yeni Man- Çur! hükümeti vastasile Çine bir Ültimatom tebliğ ettirdiler. Bu teb- Hğde, Mançuri kıyamlarına bir niha- yet yerilmediği takdirde Çin zimam- darlarının mes'ul olacakları bildiri. liyordu. Bu tehdide, Çinliler, — Mançuri hükümeti relsliğine getirilen sabık Çin imperatorunun kafasını getirene ee mükâfatı vedetmekle mukabele ettiler, Vaziyet şimdi bu gergin saf- hadadır. Ş’ı.ıııbıydı ise Japonya aleyhine müthiş bir propaganda ve tiddetli bir boykotaj yapılıyor. Bu defaki sadme, eğer vükubuluürsa fazla ciddi ve âlemşümul bir yangın Sıkarmak istidadını gösteriyor. Süreyya —a —e U;ak Şarkta Yeni Bir Harp Mi? Pekin 8 — Yeni Mançuri dev- 'etinin Japouya tarafından tasdik Bünü yaklaşmaktadır. Bu müna- sebetle, Kirni vilâyeti dahilinde harekâta başlıyan Çin gönüllüleri Şankşuya doğru süratle - ilerle- mektedir. Japon — kıt'aları — ve ançuri — askerleri — gönüllülere Mukabele için hazırlıklar yapmak- tadırlar. Japon kıt'aları Başkumandanı Jeneral Muto, Mukdenden Pekine takviye ve imdat kıt'aları gön- rmişlir. Çinli Eşkıyalar ——l!îlîğ—' B — Yeni Mançuri | TEFRIKA NUMARASI:62 ÇOCUK Berlin, 8— Rayihştag, önümüz- deki hafta içinde feshedilecektir. Yeni Rayihştağı intihap etmek üze- re müntehipler, teşrini e içti- maa davet edilecektir.. Almanya bu suretle hareket etmekle par- lâmento rejimine nihayet vermek va harpten evvelki koyft ida- reye avdet etmektedir. Bu iş yavaş yavaş merhale merhale yayılmakta olduğundan Rayihştagın bir hafta daha içtima etmesine müsaade — edilecektir. Başvekil Fon Papen pazartesi günü siyasi bir nutuk söyliye- cektir. Yeni intihap bundan evvelki üsüllerle yapılmıyacaktır. Hükü- met rakip fırkalara azalık ver- memeyi temin için yeni bir intihap projesi hazırlamıştır. Bu proje yakında reisiclmhurun tas- dikine iktiran edecektir. Bu iti- barla şimdi Hitlercilerle merker- ciler arasında yapılan müzakere- lere ehemmiyet verilmemektedir. mesaiden sonra Başvekil Fon Papen 360 rakibe mukabil 50 — taraftara malik — olmasına rağmen meclis huzuruna istira- hatle çıkabilecektir. İntihap — mücadelesinin bir şekil alacağı malüm olmamakla — beraber, bütün fırkaların “kahrolsun irtica!, | ni- dalarile kabineye karşı şiddetli bir mücadele açacakları zanne- dilmektedir. — Almanyanın dört :ıüyllk hırkası — olan — Hitlerci- er, sosyalist fırkasının — müttehiden bir- cephe halinde hareket etme- leri muhtemeldir. Gorgulofun — Son Müdafaası Paris 8 — Reisicümhur Du- mer'in katili ve idam mahkümu Gorgulof'un zevcesi — kocasının affı için birçok istidalar vermiş- tir, bu istida ve talebin af ko- misyonu cevap verecektir, Reişi- cümhur, pek yakında Gorgulof- un müdafilerini huzuruna kabul edecektir. Gorgulof'un idamı bal.kında müspet, menfi son sözü Reisi- cümhur M. Löbrön söyliyecektir. askerlerinden 500 genç, bir İn- giliz kadınla İngiliz erkeğini ka- etmişlerdir. Japon hükümet er- endişe etmektedir. LUĞUM Meşhur Rus Edibi Maksim Gorkinla haya! ranalı Ben ocağım sıcak çinileri Üs- Hünder tıpkı düz bir buz taba- _kııı üstünde kayıyor gibl aşağı indim ve kapıya doğru atıldım. Yukarda ninem odada oradan Oraya dolaşıyor ve ağzından kan tükürüyordu. — Acıyor mu? Diye sordum. Köşeye doğru Yürüdü; liğenin içine su koydu Ve sükünetle cevap verdi: |— Tehlikesi bir şey değil.. Dişlerime birşey olmamış yerin- Muvaffak | de duürüyor.. Yalnız dudaklarımı vurarak kanatmış!. Türkçeye Çeviren: — Bunu ne için yaptlı? Pencereden sokağa baktı ve sonra dedi ki: — Kızıyor, ihtiyarlığında böy- le herşeyin ters gitmesi onun gücüne gidiyor! Allahımı seversen yatağına yat ve bu gibi şeyleri çok düşünmel, Daha birkaç sual sordum. Fakat o fevkalâde olarak yüzü- me haykırdı: ve Merkzeiler, Komünistler | çıran Çinli eşkıyaları muhasara | kânı kadınla erkeğin hayatından ! POSTA Kahrolsun İrtiça! Almanya,Parlâmâh—ta;'îZmdthazgeçipı ” Keyfi İdareye Mi Avdet Ediyor? Vatikan sarayında her sene Hazreti M ryem günü tes'it edildiktea sonra, Vapa Hazretleri Katolik cemaatın& mukaddes madalyalar verir. Resmimizde Papa taratından madalyaları tevxie madalya dağıtırken göstermektedir . Almanyanın Talepleri memur edilen Monsinyör Antonelliyi Fransız Kabinesi, Fransanın Vereceği Cevabı Tftkik Etti Paris 8— Başvekil M. Heriyo kabine — içtimamda teslihat husunda müsavat iddia eden notasına verilecek cevabı okumuştur. Nazılar Meclisi, lngil!erenin bu nokta hakkında alacağı vazi- yeti öğrendikten sonra M. Heri- yonun cevabını tasvip edecektir. Nazırlar, Almanya ile Fram- sanın yalnız başlarına Versay Muahedesi hükümlerini tadil «de- miyeceği kanaatindedir. Bu ta- lebin, muahedeleri imza eden (IErkekleri Akim |Bırakan Teşkilât Viyana, 8 — Erkekleri akim | | bıraktırmak için uğraşanların re- zaleti gün geçtikçe büyümekte- dir, 3 kişi daha tevkif edilmiştir. Hiyetzing nahiyesinde — şimdiye kadar 100 den fazla insan aka- mele uğratılmıştır. Tahkikat neticesinde bu çebekı-i Takeak V gi duğu ve teşkilâtın Avusturyada | mıştır. Bu teşkil | şubeleri bulunduğu meydana çık- | Rammiye ismindeki bir anarşistir. nin muntazam bir teşkilâtı bulun- — Sana yat diyorum, işitmiyor musun 7. İtaatsiz çocuk ! Pencerenin kenarına oturdu. Dudağım — mütemadiyen emiyor ve mendiline tükürüyordu. So- yunurken onu tetkik ediyordum. Mavi çerçeveler arasında ve siyah başının üstünden yıldızlar - bakı- xnrdıı. — İyice uyu, ben onun ya- | nina iniyoruml. Bu işe o kadar içlenme benim iyi kalpli yavru- | cağım! Kısmen benim kabahatim var, şimdi uyul Beni öptü ve gitti. İgiml namütanahi derin bir acı sar- mıştı. Geniş yatağımdan dışarı ve pencereye — koştlum. Bütün vüdudum gerilmiş - olduğu halde, tahammül olunmaz - bir kederle orada durdum ve sokağa baktım. Almanyanın | devletler tarafından tetkikl icap ettiği kanaati vardır. Alâkadar devletlerin müşterek bir hareketile teslihat miktarının yeniden indirilmesi muhtemellir. Maksat sulhün iyi bir şekilde idamesi için iyi bir hal çaresi bulmaklıjtn 'e Alman Taprağı Üstünde Bir Fransız Tayyaresi Uçtu! Berlin 8 — Lorenden gelen as- keri bir Fransız tayyaresi, Mo- zel nehrinin sağ sahili Üstünde Alman demiryolunu takip ede- | rek 15 kilometre bir mesefe da- hilinde uçmuştur. Atinada 'Tevkifat Atina, 8 — Komünist fırka- sının İntihap komitesinin azası | hiXaneti vataniye cürmile tevkif edilmişlerdir. — ğ Amerikada Bir Nehir Taştı Nevyork, 8 — Riyo Grand nehri taşmıştır. Yüz milyonlarca dolarlık hasar vardır. Ölenlerin tın reisi Piyer Ben daha çok evvelden nine- min, büyük babamın Allahından başka bir Allah olduğu anlamış- tım, Aradaki fark yapaçık mey- danda idi. Ninem sabahleyin kalkar kalkmaz, evvelâ yatağina oturur, başını sağa sola döndü- rerek uzun müddet dikkatle saç- larını tarar, uzun tellerini açmıya uğraşr, beni uyandırmamak için zayıf ve fısıldar gibi bir sesle şikâyet ederdi : — Yine ne oldu ki ?, İnşallah hemen saçkıran olur da dökü- lürsün !. Saçını biraz düzlettiklen sonra onları çabucak büyük örgüler haline kor, şiddetle pufliyarak yıkanırd. Yüzünde henüz uyku buruşuklukları ve kızgınlık o- duğu halde evliya resimlerinin i Gönül İşleri ' |Karilerimin Suallerine Cevaplarım *“ Orta halli bir işçiyim. Ka- zancım kendime göredir. Yakın akrabamdan — birinin kızile dört beş senedir sevişiyoruz. Sonra aramizda bir anlaşamamazlık çık- tı. Ben de taşaralı — zengin bir kızla nışanlandım. — Fakat sonra pişman oldum. Şimdi tekrar sev- gilime dönmek istiyorum. O da beni çok seviyor, ve beni mes'ut edeceğini vadediyor. Ne dersi- niz. Serveti mi, sevgiyi mi tercih edeyim ? Şehremininde M S. Ben olsam seveni - tercih ederdim. Para, bilhassa kadının olursa, kıymetsiz. olur. Evde kavgaya sebebiyet verir. Halbuki sana parasını değil gönlünü ge- tiren kız, elbette seni daha ziyade mes'ut eder. * “20 yaşındayım. 60 yaşında bir babam var. Ben evlenmei niyetinde değilim. Fakat babam evlenmemi istiyor. Siz ne der- siniz ? Safa Baban — kendisine — hizmetçi arıyor. Ona iyi bir hizmetçi tu- tarsan evlenmekte ısrar - etmez. Yaşınızı henüz ev kurmıya müsait görmüyorum. Acole etmemenizi tavsiye ederim. * Karilerimizden M.M. Bayot Kanun dayımızın kızını alma- nıza mâni değildir.. Mademki seviyorsunuz, resmen kızı dayı- nızdan - istersiniz. Verirlerse ne âlâ, vermezlerse bu sevdadan vazgeçmiye çalışıraınız. “Altı sene evvel bir kızla ni- şanlandım. Sonra vazife ile diğer bir mahalle gitmek mecburi- yetinde kalınca, nışanlım bir başkasile evlendi. Bunu iki ay sonra haber aldım. Aradan dört sene geçti. Adanada bulu- nuyordum. Bir gün nışanlımın kocasını bırakarak evime geldi- ğini gördüm. Boşanmıya çalıştı, muvaffak olamadı. Fakat koca- sına gitmiyor, evimden ayrılmıyor. Burada öleceğim, burada yaşıya- cağım, diyor. Adana: V.B. Ali Kızı kocasına gönderiniz. Siz- den ayrılmak istemeyişi sevda- sından değil, himayeye ihtiya- cındandır. HANIİMTEYZE önünde — dizçökerdi. İşte şimdi, * kendisine bütün tazelik ve tatlı- hğını veren manevi bir yıkanma başlardı. Kambur sırtını. - doğrultarak başını arkaya atar, derin bir huşu ile Kazan şehrinde yapılmış olan Hazreti Meryem tablosuna bakar, hararetle haç çıkarır ve kalbinin bütün samimiyeti ile mırıldanırdı : — Ey aziz valde, ey Allahı doğuran ana! Bugünden itiba- ren İüluf ve inayetinin altında yaşamama müsaade et! Yavaşça eğilir ve yeniden daha büyük bir huşu ile devam ederdi: — Sen ey sevinç ve sandetlerin kaynağı, ey masumiyetin tacı, ey çiçek açan elma ağacı! ( Arkası var )