8 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

8 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

BADKIN GÖZÜ HATKİNOKULAĞI BArmei. DİLİ Sene 3 — Nu: 763 Kabinede Pazar — PERŞEMBE — Kararlar Verilecek İçin Yeni Tedbirler Alacak İzmir Meb'usu Mah Ankara, 8 (Hususi) — Başve- kil İsmet Paşa, refakatinde İş Bankası Umum Müdürü — İzmir Meb'usu Mahmut Celâl B. oldu- ğu hâlde bu sabahki trenle is- tanbuldan — şehrimize — muvasalat ettiler. Başvekil Paşa istasyonda merasimle karşılandılar. Yeni İktısat Vekili Ankara, 8 (Hususi)— Tereşşuh eden son malümata göre, elyevm Avrupada bulunan İktısat Vekili Mustafa Şeref Bey, bazı sıhhi sebeplerden — dolayı kabineden çekilmek arzusunu izhar etmiş ve istifanamesini göndermiştir. Şeref Beyin istifası kabul edilmiştir. Şeref Beyin yerine İktisat Vekâletine İş Bankası Umum Müdürü Mahmut Celâl - Beyin getirilmesi kat'i surette tekarrür etmiştir. llk İktısat Veklli İktısat Vekâletini deruhte et mesi kat'i bir karar şeklini Fabrikaların Hükümetten İstedikleri Şey Anlaşıldı! ! İkumat Vekâletine t Mahmut Ce İzmir meb'usu Mahmut Celâl Bey Türkiyede ilk iktısat vekilidir. alan İş bankası Umum Müdürü ve | Milllt Mücadele senelerinde İktı- kat'ileşen ! Bey Hükümet Madde Halinde Tesbit Olu- Edecek İstabul fabrikacıları bir arada Sanayi erbabı bugün birlik binasında toplanacaklar. Ankara- ya gönderecekleri heyeti seçe- cekler ve bu heyet vasıtasile hükümetten istiyecekleri kolay- hkları madde hâlinde — tespit edeceklerdir! İIstanilen nedir? Sanayi erbabının hükümetten istediği şeyler iki kısma ayrılır. Birinci — kısım yeni kanunları, ikinci kısım da yeni kararname- leri alâkadar eder. Birinci kısımda: Sanayie öte- denberi iki çeşit muafiyet - veril- mişti, evvelâ muhtac oldukları makineleri gümrüksüz — olarak memlekete sokuyorlar, sonra ua yine muhtaç — oldukları — iptidat maddeleri yine gümrük — ver- meden memlekete — ithal edi- yorlardı. Halbuki yeni yapılan bir kanunla memlekete gümrük- süz makine ithali mın'eâldi. ve ayni zamanda da gümrüksüz alı- nacak iptidal maddelerin miktarı azaltıldı. Beş altı mil; on liradan senede bir buçuk milyon liraya indirildi, ve bu bir buçuk milyon liradan da şimdilik ancak ( 600 ) bin liralığının kullanılmasına mü- saade edildi. lddla nedir? Sanayicilerin iddiaları şudur: (Devamı 14 üncü sayfada) mut C&El—_-'Bey' İktısat Vekili Oldu iane ADAĞ T Ğ Tütsat Vekâletinden istifanı kabul edilca Mustafa Şerat Bey sat Vekâleti yeni ihdas edildiği zâman bu vekâletin ilk vekilliğini Mahmut Celâl B. deruhte etmiş, ( Devamı 14 önelt sayfada ) Bugün Sayfa İrakta Kürt Haydutlar Kervan- ları Soyuyorlar Bağdat,7 — Kürt şakileri bir dağ yolunda bir tüccar kervanına taarruz etmişlerdir. Şakiler ayni günde 20 kadar otomobilden mü- rekkep diğer bir kervana daha taarruz — etmişlerdir. Haydatlar, yolcular arasında bulunan Amerikanın Tahran ve Kudüs konsolosları ile diğer bir Amerikalıyı — fidyeinecat —almak maksadile alakoymuşlasra da bir müddet sonra hepsini — serbest | bırakmışlardır. Muradiyede Bir Heyet Petrol Mem- balarını Tetkik Etti Erciş (Hususl) — Diyarbekir İktısat Müdürü, Başmüşavir, bir mühendiş ve bazı müşavirlerden mürekkep bir fen heyeti şehri- mize gelmiş, Belediye tarafından heyet şerefine bir ziyafet tertip edilmiştir. Heyet ertesi gün Mu- radiye kazasına giderek orada Kürşüt köyü civarındaki petrol membalarında tetkikat yapmıştır. 8 Eylül 1932 A Son Posta İdare işleri telefonu: İstanbol — 20203 Fiati 5 kurut GünüHayati (C— ıçinün Mesetelerinden ) İlâca Em, Doktora Da Hükümet, İş Sahasının Genişletilmesi Emçi Demek Mümkündür Anadolu Lehçeleri, Bilhassa Cenup ç Lehçesi Çok Zengindir Türk dili inkılâbının temelle- rini hazırlıyacak olan Kurultayın içtima günü yaklaşmaktadır. Gazi Hz.nin sami sıfatile hasır buluna- cakları bu Kurultaya, bütün va- tandaşlar davetlidir. Kurultayda Türk dilinin tekâmül ve müstak- bel inkişafı etrafında çok mühim kararlar — verileceği — anlaşılmak- tadır. Biz, bu hususta şimdiden lisan Alimlerimizin ve dil tetkikçileri- mizin mütalealarını neşretmeğe başladık. Bugün Darülfünun Ede- biyat Fakültesi Türk Lisanı Tarihi Profesörü Cafer oğlu Ahmet Be- yin fikirlerini yazıyoruz. Profesör Ahmet Bey diyor ki: — “Türk dilinin inkişafı - için eski Türk dili abidelerile bugün- [ yapmıya kü canlı lehçeler (dahil ve hariç- teki) üzerinde geniş tetkikat mecburuz. Türkiyede şimdiye kadar bu işe maalesef çok az ehemmiyet verilmiştir. Anadolu Türk lehçeleri, gerek kelime — zenginliği itibarile, gerekse — fonetik ve — gramer noktai nazarından oldukça cömert ve diğer Jlehçelere nispetle de daha fazla tekemmül etmiş bir manzara göstermektedir. Avrupa- da yapılan Türk dili tetkikleri Anadolu lisan maddelerinden ta- mamile mahraum — kaldığı — gibi Dil bahsinde mühim mütalenlar dermeyan eden Profesör Cafer Oğlu Ahmet Bey bizde de bu sahaya henüz ehem-« miyet verilmemiştir. - İlk Türk dili kongresi bu noktayı da can- landıracaktır. Mükemmel ve klâsik bir Türk dili yaratmak için şüphesiz bu lisana ait malzemeleri toplayıp bilâhare onlara bakarak bugün konuştuğumuz lisandaki lüzumauz unsurları atmalıyız, Cenup türkçesi umum Türk (Devamı 13üncü sayada ) EELEAMLEE Bir Kadın, Kendisine Te- cavüz Eden Aîlamı Vurdu . Karacabey, (Husust) — Burada Sultaniye köyünde bir hay- dulluk feci bir netice ile nihayet bulmuştur. Hâdise şudur: Köyde tarlaya giden bir köylünün karısı dına fena gözle bakan bir şerir, evde yalnız. kalmıştır. Ka- kötü niyetini yerine getirmek için eve girmiye, bunun için kapıyı kırmıya teşebbüs etmiştir. Bu tehlikeli vaziyet karşısında kadıncağız avazı çıktığı kadar feryat etmiş, fakat sesini işilen olmadığı için kimse kurtarmıya gelme- miştir. Bunun üzerine kadın, duvarda takılı duran kocasının - çif- tesini alarak kapıya doğru ateş etmiş, kapıyı zorlamakta bulunan mütecaviz kolundan ve göğsünde; larak yere serilmiştir. -— -