8 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

8 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Vaziyet Nasıl İr;ı'(işaf Edecek? Almen Meb'asan Meclisi ri- kuvvetli bir ekseriyetle nle- ç bir adam getirild.. Bu vatan borcunu Ödemis, iyl bir. tayyareci olarak ta- nınmış olan yüztaşı Göringdir. Ve eğer, yakin bir atide Almanyanın Mükadderatını Hitler - eline alacak Slursa, tayyareci Göringin mevkil Alman hariciye işleri nezareti Yüzbaşı Göring, Almanyada ilân olunan son si; mütareke üzerine kıza bir tonezzüh yapmak, ayni za- harpte Mmanda İsveçte ölerek gömülen karır | Sinin mezarını Stokholme gitmişt'. Bu münasebetle Yüzbaşı Göringle İsveç gazetecileri | Teçmiştir. laveçli gazetecilerin arzu- su, Yüzbaşı Göringden Hitlerle bu- Zünkü Başvekil Fon Papen ve Harbiye Nazırı Jeneral Fon Şlayşer Arasında mevcut olduğu söylenen fikir ihtilâfima esasını öğrenmekti. | Fakat yeni Alman lsl Meb'usan tisinin ifadesine göre Alman Nas- yonal Soayalist , Fırkasile bugünküü baronlar hükümeti arasında herbangi bir fikir ihtilâfı yoktur. Böyle bir ihtilâf o kadar yoktur ki, yarın Hit- ler kabineyi teşkile davet edildiği zaman Fon Papen de bu kabinedo mevki alacaktır. Fakat Başvekil ve Hariciye Nazırı olarak değil, başka bir nezaret deruhde ederek. Arnda tereddüdü mucip olan nokta, Alman Nasyonal — Sosyalist — hükümeti lle Fon — Papen — arasında halledilmesi oldukça müşkül bazı tamirat leleridir. — Fakat demek di Hitlerle Papen — anlaşama: Esasen bugünkü vaziyet uzunboylu devam edemez ve Yüzbaş Göringe Körcc Hitler fırkası, güneş alünda kendisine mev'ut olan mevkü sabır- sızlıkla istemektedir. Bu movki, bu fırkaya rey vermiş olan on dört mil Yon insanın ehemmiyetile mütenasip olacak ve hiç kimse, betta Mareşal Hîudenlıuı[ bile bu gayenin tahakku- kuna mâni olamıyacaktır. Mareşal Hindenburgun kadar Anunu esasisine yaptığı — sadakat Yemininden ileri geliyor. Bu, kendi- Sinin ifadesidir. Fakat ayni kanunu *tasiyi ihlâl etmeden, Hitlercilik ha- Teketinin önüne geçmek mümkün de- Rildir, Mareşal için yapılabilecek tek bir şey vardırı. O da Alman S Yalist Firkasını — iktidar — mevki Almıya davet etmektedir, Hindenburg Böyle bir işl yapmamazlık yapamı- Yacağı gibi yapmak iİstemediğinden de emin değiliz. Bilâkla, kansatimiz bunun aksinedir. * Şu hale göre Hitlerin iktidar Mevkiine gelmesi, hem bir zaman, hem de teferruata ait bazı noktala- Fin teaviyesi meselesidir. Bu ifade hakikatin bir aksi gibi telâkki edi- İkcek olursa Avrupanın tam bir dö- Büm noktasına girmek uzere oldu- ,ivnu kaydedebiliri. — Sürey Fon şimdiye TEFRIKA NUMARASI:61 ba | gürülen tereddütleri Vaynar | KEC RASTDRP SN 'nin Derdine Streza 7 — Dünya buhranın- dan müteessir olan Merkezi Av- rupa devletlerile Balkan devlet- lerinin mali ve iktısadi vaziyetle- rini tetkik ve tesbit ederek bu devletlere yapılacak malf yardım- | ların mahiyet ve miktarını tayine memur olan Streza Konferansı bugün ikinci içtimamı aktetmiş- tir. İçtiima, konferans reisi ve sabık Fransız Ticaret Nazırı M. M. Bonne, konferansı müsbet bir şekilde neticelendirimek isti- yen murahhasların! hüsnüniyetle- rinden — memnuniyetle — bahset- miştir. Alman raurahhası M. Poze, her çeyden evvel zirat memle- ketlerin istira kuvvetlerinin tak- viye edilmesi icabettiğim söyle- miştir. Fransanın Zavahir Altında Gizli İhtirasları Var Mıdır ? Paris, D — Evvelce, konfe- ransın bir Fransız plânile karşı- laşaçağından — endişe edilmekte idi. M.Bonne bu hususta sarih beyanatile bütün endişeleri or- tadan kaldırmıştır. Buna rağmen bütün murahhaslar, Fransız nok- Bonneyi sıkıştırmaktadılar.Hüsnü- niyet zevahiri altında siyasi ihti- raslar gizliyen bir Fransız ile kar- şılaşmak endişesinin — mevsimsiz olduğu —anlaşılmıştır. Buna rağ- men Fransız noktai nazarına merakla intizar edilmektedir. Alman murahhaslarına, İngiliz ve İtalyan murahhaslarının M. Boneyi methüsena etmeleri çok şayan' dikkattır. * Murahhaslar Naler Söyledi? Streza 7 — Bu sabahki celk- sede Lehistan murahhası M.Roze, bütün ziraatçi devletlerin bütçe açıklarını ortaya atarak, bu dev- letlerin iştira kudretler'le borç ödeme kabiliyetlerinin tisap edebilmeleri için rüçhanlı tarife- den istifade ettirilmelerinin — 2a- ruri olduğunu söylemiştir. M.Roze bet eden büu sahanın, ziral faaliyetini temdit etmemek va ecnebi masnuvatına boykot yap- amak şartile sanayileştirilmesini tavsiye etmiştir. Lehistan murah- hasının uzun nutku, münferit me- sal yerine, beynelmilel mesainin kaim olmasınını istihdaf etmekte- | dir. Çekoslovakya murahhası zira- atçi devletlerin zahireler hakkında rüçhanlı tarifeler tatbikı etrafın- daki talâkklerini umumiyetle ka- bul etmiştir. Belçika murahhası, rüçbanlı tarifelerin tesirlerinden şüphe etliği ÇOCUKLUĞUM Meşhur Rus Edibi Maksim Gorkinin hayat raması — Efendi, biraz munsif ol! Büyük babam karanlık bir Çehre peyda etti: — Nasıl munsif olayım? Bizim Çocuklar kötüdür kötül. Hangi taraflarından baksam da.. Bizim üvvet ve gayretimiz ne oldu? iz topladıklarımızı kayınağacı kabuklarından örülmüş bir sepet- l laşıyoruz — zannettik. Meğer Allahın elimize tutuşturduğu bir elekmiş.. Haykırıyor, odanın içinde ba- Türkçeye Çeviren: Muvaffak şından kaynar bir su geçirilmiş gibi oradan oraza koşuyor, kü- çük zayıf yumruğu ile ninemi tehdit ediyordu: — Sen onlara verdin cadı!. Acınacak derece — heyecanlı idi. — Hemen ağlayacak gibiydi. Köşeye, evliya -resimlerinin bu- lunduğu kısma — koştüu. -Orada zayıf göğsünü yumrukluyor güm, güml! öttürüyordu. — Allahım ben diğerlerinden daima — yüz Bonne'nin riyasetinde toplanmıştır. tai nazarını izah etmesi için M. | | satçılığa ğ kisi | kilometro murabbama 40 - kişi V Sek bağl ataibisdrlü,. SON POSTA Muztarıp Devletler Merkezi Avrupa VeBalkan Devletleri- Çare Bulunabilecek Mi? İngiltere Kıral ve Skoçyadaki Balmoral Sarayını sayfiy Kıralıçası her sene bu mevsimde * gitmektedirler, Kıral bu soyahatte dalma Skoçyalıların milli elbisesini Biyinmektedir. Resmimiz, Kıral Jorju ve Kıralıça Mariyi lando arabasile bir gezinti yaparkon göstermektedik. İkiısaâî Program Fon Papenin Programını - Fırkalar Nasıl Karşılıyorlar ? Berlin, 7 — Almanyanın ik- tısadi vaziyetini ıslah için Fon Papen hükümeti tarafından neş- redilen iktısadi program muci- | bince, gelecek altı ay içinde 3 milyar mark sarfedilecektir. Bu miktarın 750 milyonu Na- ha işlerine ve bir buçuk mil- yarı da affedilen vergi mik- tarları — karşılığına — tahsis lecektir. Bu program, müessese | müdürlerine işçilerinin ücretlerini tenzil gibi büyük — salâhiyetler vermektedir. Büyük sanayi mu- hitleri bu programla ikt- temaylil ni göste- ren Fon Papen'e karşı memnu- Spinozanın Yıldönümü Lâhey, 7 Büyük - filozof Spinazanın 300 üncü yıldönümü 'it etmiştir. e— —mıaın ya murahhası, elde müspet proje bulunmamasına teessüf etmiş ve muazzam — kontenjan — yapılarak mali borçların ödenmesine mâni olmıyacak şekilde bir kontenjan usulile bir hal sureti bulunmasını tavsiye etmiştir. yaera ea Bötlğ ba mı günahkârım, beni niçin | böyle tecziye ediyorsun ?. Bütün — vücudile — titriyordu. Nemli gözlerinde hiddet parlı- yordu. Ninem karanlık bir köşe- de oturuyor, sessizce haç çıkarı- yordu. Sonra dikkatle ona yak- laştı, teselli etmeğe başladı: —Haydi, haydi canım! Yapma böyle.. Allah ne yaptığını - bilir! Sanki başkaları çocukları yüzün- | den daha mi mes'utturlar ? Her tarafta ayhi şey efendi. Kavga, gürültü, döğüş... Her baba ve ana | bir kere günahlarını gözyaşları ile yıkayorlar! Yalmız sen değil,.. Bazan bu sözler onu teskin eder, susarak yatağına uzanır ve biz sessizce aşağıki odaya inerdik. Fakat bir defasında ninem ona böyle güzel sözlerle yaklaşırken edi- | Hitlerciler, bu programla şid- detle mücadele — etmektedirler. | Merkez fırkası muühiti bu pro- gramı —kabul etmekle beraber, bilhassa himaye tedbirlerinin ne- Hicelerini endişe ile karşılamak- tadırlar. Sosyalistler, büyük sermaye- | I darlar lehine bütün masrafları işçi sınıfına yükliyen bu programı protesto etmektedirler. Forverts — gazetesi, — iktısadi program, milletin zararına olarak | sermayedarlığı — kurtarmak — için | yapılmıştır! Demektedir. Rahiştag Meclisi, programın | müzakeresi için 12 eylülde içti- | maa davet edilecektir. Gazeleciler Kıralı Meydan Okuyor Nevyork, T — Amerika gaze- teciler li Hörstün yüzlerce gazetesi ikişer sütunluk bir ma- kale neşrederek — son günlerde istifa eden belediye reisi M. Valkeri tahdit etmektedir. Hörst Reiscümhur namzedi olan Ruzvelt aleyhinde — bulunduğu ü Valkeri himaye etmiyeceğini etmektedir. şiddetli bir yumruk indirdi. Ninem geri çekildi ve az kaldı yuvarla- nıyordu. Ellerile dudaklarını tuttu ve biraz kendine geldikten sonra kemali sükünetle yavaşça dedi ki: — Ah, budala herifl.. Ağzının kanıni onun ayakları ucuna tükürdü. Büyük babam kudurmuş — gibi, — ellerini —ona doğru uzatarak bağırdı: — Çık dışarı, yoksa boğar öldürürüm! Ninem — kapıdan seni çıkarken: Büyük babam arkasından atıldı. kapının eşiğine yetişmişti., Ve ka- pıyi onün burnu Üstüne kapadı. Büyük babam hiddetten kıp- kırmızı, kapıma dibinde kalakal- | nihayet birdenbire ona döndü ve yüzüne | *Budala herif!,, diye tekrar etti. | Fakat o hiç acele etmediği halde | l Gönül İşleri Karilerimin Suallerine Cevaplarım * 3 senedenberi sevişiyorum. Bir Rum kızıyım, sevdiğim — Hüsnü isminde bir gençti, ben de islâmiyeti kabul ettim, ismimi Hüsniye koydum. Fakat gelgelelim, evde beni çe- kemiyor, kıskanıyorlar, bu yüz- den geçinemiyoruz. Bu gidişle geçinemiyeceğimi de — anlıyorum. Sen söyle, ne yapayım Teyzeciğim. Hüsmiye Sizi evde çekememeleri gayet tabiidir. Fakat siz bundan müte- essir. olmayın. Mümkün olduğu kadar uysal olmıya, sularına ak- mıya, size söz söyliyecek vesile- ler vermemiye çalışın. Zaman ile bu anlaşamamazlık geçer. Fakat devam ederse o vakit ayrı bir eve çıkarsınız. bir “—genç'e x4 *“ 19 yaşındayım, benden iki yaş küçük bir Yahudi kızını se- viyorum. Kız evvelâ evlenemiye- ceğimizi ileri sürerek bana cevap | vermek istemedi. Sonra sevgisini itiraf etti. Şimdi konuşup görü- Şüyoruz, hayata atildiktan sonra evlenmemize mâni birşey var mıdır?,, K. &. Oğlum, evvelâ çok gençsiniz. Bugünkü sevdaya bakarak derhal hüküm vermiye kalkmayın. Sa- niyen, hayatınırı kazanmıya baş- lamadan evlenmeyi düşünmeyin. Salisen, her sevdanın izdivaçla bulması - lâzımgeldiğine İnanmayın. * Giresutda — Trabron sinden Hayatl Beye; Kardeşinizin latlarından istifade edebilmesi için henüz yaşı müsait değildir. Bu kabili- yetlerini bir taraftan tenmiye ile beraber hiç olmazsa ortamektebi bitirsin. Sonra İstanbulda Tiyatro Mektebine filân girerek bir artist yetişebilir. Msesi talebe- * H. Hakkı Beyet Gözleriniz da yapamıyor mu ? HANIİMTEYZE a— —Ö -— TAKVİM —— PERŞEMBE EYLÜL - 932 wu: 126|| Rumt Ağustossa v »- 1348 | istediğiniz - işi » Gi - B Arabi 6-Cemzevvele 1331 Wcndi |90 1616 490 4 mıştı. Orada tepiniyor ve h murdanıyordu : Ah, yıllanmış dilenci karıl, Ben kendimden geçmiş, ölüm ile yaşamak arasında ocağın üs- Ünde oturuyor, gözlerime inana- mıyordum, Büyük — babam ilk defa olarak nineme gözümün önünde vurmuştu. Bu bana çok derin tesir etmiş ve onun yeni bir çehresini göstermişti. Onu asla affetmiyecek, asla barışmı- yacaktım. Vücudü kabarmış, yüzü kül gibi olmuş, bir direğe yapışarak duruyordu.. Birdenbire — odanın ortasına doğru yürüdü; dizçök- mek istedi, fakat ileri doğru düştü. Elleri ile yere istinat etti. Hemen tekrar doğruldu ve elleri | ile göğsünü döğerek bağırdı: — Allabım, ey Allah!.. ÇArkasi var )