8 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

8 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

ÇANAKKALE SON POSTA 'ngiltera Hükümeti tarafından Gazl Hz. ao hediya edilen eseria tereümesk —e Yazan : ICenarat — Oglande! — 97 — Türklerin Yenişehir Köyüne Açtıkları Ateş Pek Okadar Şiddetli Olmadı Kumkaledeki ihraç harekâtı- nın ciddi bir mukavemete maruz kalmayacağı hususundaki - İngiliz kanaati, - Kumkale - civarındaki arazinin düz, ve gemilerin ateşin- den tahaffuz edilemiyecek suret- te âçık olmasından ileri geliyor- du. Filhal İngilizlerin bu tahmin- leri doğru çıktı. Türkler Kumka- le sahilini müdafaa etmeğe hiç teşebbüs etmemişler ve telörgü bile koymamışlard:. Fakat, diğer taraftan Türk kumanda heyeti Anadolu sahillerine umumi bir ihraç harekâtından okadar endişe ediyorlardı ki — Kumkale — ile Yenişehir köyü arasına, Ahıbaba ile Gelibolu şibih ceziresinin to- puğu arasına tahşitettikleri kuv- vetlerin birkaç mislini tahşit et- mişlerdi. Türk kuyudatıresmiye- sine nazaran 3 üncü fırkanın iki alayı Kumkaleden” üç mil içerde bulunan eski Truva harebeleri civarına yerleştirilmiş, bir alayı da Kumkale mezarliğı, — Orhaniye, Yenişehir ve sahilin diğer nok- talarında ileri müfrezeleri bulun- durarak Menderes çayı hattını tutmuştu. Şüphe yok ki Türk baş- kumandanlığı bu civarda mübim bir ihraç ameliyesine karşıkoy- mak için iyice hazırlanmıştı. Fa- kat Menderes çayı ile denizin arasındaki — arazinin çok açık olması dolayısile, çayın sağ sahili ve onun şarkındaki yüksek arazi birinci Türk müdafaa hattı olarak tayin edilmişti. Nisanın 21 inci günü Kumkale harekâtına tahsis edilen Fransız efradını. hâmil nakliye gemileri Sikirostan Mondorosun dış lima- nima — vasıl oldular ve burada dört gemiye yerleştirildiler. Mon- drüste bulunulduğu müddetçe mü- teaddit manevralar yapılarak Se- negalli efrada kayık kullanması öğretildi. Evvelce zikredilen gemilerden mürekkep olan Fransız donan- ması, nakliye gemilerile birlikte nisanın 24 Üncü günü akşam saat onda Mondrostan hareket ederek sabah saat 4,30 da Boğaz- ların methaline vasıl oldu. Kırk beş dakika sonrada gemiler Kumkale ve Yenişehir köyleri Üzerine ateş açtılar. Türklerin mukabil ateşi pek okadar şid- detli olmadı. Sabah saat 6,5 ta Amiral Guğpratte — ihraca — başlanması emrini verdi ve bir tabur Sene- galli efradı hâmil bulunan Vinh - Long nakliye gemisi ileri geçerek Kumkaleye (4000) yarda kadar Fotoğraf Tahlili Kuponu | Tabiatiniz! — öğreninek — istiyorsanız fotoğrafınızı $ adet kupoa ile bir- | fikta gönderiniz. Fotoğralınız sıraya tabidir. ve iado edilimez, —e İslın, meslek veya Ban'a! Bulunduğu | mornleket Fotoğralın — klişesi BO kuruşluk | Pitom kabilinde gönderilebilic. yaklaştı. Diğer gemiler de onu takip etti. Biraz teahhurdan sonra ilk kayık kafileleri sahile doğru hareket etti. Fakat bunları çeken Fransız — istimpotları boğazdan | gelen akıntıya karşı yol alama- dılar. Bunlara yardım için derbhal torpitolar sevkedildi ve bu bek- lenmiyen teahhur yüzüntlen ka- yıklar ancak saat 10 da sahile yanaşgbildiler. Ani bir baskın yapabilmek fmidini — selbeden bu teahhur mücibi felâket olabilirdi; fakat haikkatte Fransızların çok işine yaradı. Bu teahhurdan bilistifade Veremle Mücadele Kongresi Lâhey, 7 — Beynetmilel Ve- remle Mücadele Kongresi Baş- vekil ve Kıraliçanın huzurile açılmıştır. Başvekil Felemenkte veremin — şiddetini kaybettiğini, 30 sene evvel yüzde 20 vefiyat | nisbetinin son senede yüzde 7 ye düştüğünü söylemiştir. 30 mem- leketi 700 kişi temsil etmektedir. Erkekliği Akamete Uğratanlar Yakalanıyor ! Viyana, 7 — Zabıta, erkek- liği akamete uğratanlar hakkında tahkikatına devam etmektedir. Grataz şehir — hastanesi dok- torlarından bir kişi ile ikk tıp talebesi daha tevkif edilmiştir. Şimdiye kadar tevkif edilenlerin Kabi | nede Pazar GünüHa- gemiler köyleri ve altındaki ara- ziyi saatlerce bombardıman et- tiler. Saat 8 de Yenişehir köyü alevler içinde idi. Senegalli efrat karaya çıktığı zaman, bombar- dımandan oldukça müteessir olan Kumkale civarındaki Türk - kıta- atının kısmı azamı, çayın öteki sahiline ric'at etmiş bulunuyordu. Fransız kayıklarından birine İn- tepeden atılan bir mermi isa- bet ederek — içindeki — bütün efratla beraber battı. Şimal ce- nahındaki bir mitralyöz ateşi de oldukça zayiata sebebiyet - verdi. ( Arkası var ) İspanya Kıyamcılarının Mahkümiyeti Sevil, 8 — Jeneral San Jurjo tarafından idare edilen kıyama iştirak edenleri mahküm eden bususi hâkim, 140 asker ve 10 sivil mahküm ettiğini söylemiştir. Tahkikat bitmiş hâkim Madrice dönmüştür. Kargaşalık Ve Tevkifat Baroselon 7 — Burada bütün gece büyük bir galeyan hüküm sürmüştür. — Kuraliyet taraftarları- nın — yeni bir feşat harekeli yapacakları — söylenmektedir. Silâhlı müfrezeler sokaklarda | teğildiz. | dolaşmaktadırlar. 3 mütekait zabit | tevkif olunmuştur. Cümhuriyet evinde nümayişler yapmışlardır. ati Kararlar Verileck (Devamı 4 üncü sayfadı) (Baş tarafı | inci sayfada ) sonra mübadele ve iskân Vekâ- letine geçmişti. Celâl Bey bir müddet sonra İş Bankasının tesisine memur edik diği için 924 senesinde kabine- den ayrılmıştı. Celâl Boyin Beyanatı Celâl Bey yeni vazifesi hak- kında şunları söylemiştir. “* — Henüz resmen bir mua- mele yapılmış değildir. Yalnız büyük şeflerim tarafından bana tevdi edilecek her vazifeyi kabul etmek, yapmıya çalışmak bor- cumdur. Şimdiye kadar daima böyle hareket ettim.,, Ankara, 8 (Hususi) — İcra Wekilleri Heyeti önümüzdeki pa- zar günü senenin belki en mü- him içtimamnı aktedecek, içtima sonunda memleketin iktısadi va- ziyeti hakkında çok hayali ka- rarlar - verilecektir. Bilhassa son alınan ve tatbikat sahasına intikal eden iktısadi | kararlar karşısında piyasada bed- k bin ve tereddütlü bir ruh hâsıl olduğu şeklindeki iddia ve müşa- hedeler pazar içtimamın müzake- | ye mevzuunu - teşkil edecektir, Başvehil İsmet Paşa, bu gibi fena vaziyetlerin behemehal iza- - || desile piyasada geniş mikyasta bir iktısadt emniyet havasının | tahassülünü temin için lâzımge- h l:nıMtIı tedbirleri bizzat tesbit elni;i;ıdir;a sebeple pazar günü vekiller heyeti içtimama büyük bir ehemmiyetle intizar edilmek- | tedir. Tathikat Meselesi Bu münasebetle devletin ik- | tısadi sistemi de mevzuu batsol- | maktadır. Evvelce programlarla tayin ve tesbit edilmiş olan iktı- sadi sistemde yalhız tatbikata ait bazı değişiklikler yapılacağı anlaşılmaktadır. Bununla beraber bu tadilât sayesinde — piyasayı — müteessir eden bütün prürüzlerin izale edie leceği ve bu suretle iş sahasının daha ziyade genişliyeceği ümitle beyan edilmektedir. Yüksek Tasdik Ankara, 8 (Hususi) — Vekik ler Heyetinin pazartesi günü de — toplanmasının muhtemel olduğu — söylenmekle — beraber asıl — mühim içtimaın pa- zar günü yapılacağı teyit edik mektedir. Bu içtimada yeni İktı- sat Vekili sıfatile Mahmut Ce- lâl Beyin de hazır bulunacağı | anlaşılmaktadır. Celâl Beyin yeni vazifesinin yüksek tasdika iktiran etmek üzere olduğu haber veril- mektedir. . Hariciye ve Dahiliye vekilleri Ankara, 8 (Hususi) — İstan- bulda bulunan Hariciye ve Da- hiliye Vekillerinin iki güne kadar buraya dönmeleri beklenmek- tedir. Fabökâlarık Eylül 8 Hükümetten İstediklgrî Şey Anlaşıldı! (Baş tarafı | inci sayfada ) * — Eski muafiyetler muay- yen bir müddet için verilmiştir ve tarafımızdan da buna güveni- lerek sermaye dökülmüş, fabri- kalar yapılmıştır. Halbuki bu muafiyetler kalkarsa fabrikaları- miz işliyemez, sermayemiz mah- volur! Eski muafiyetleri veren kanun, Kükümetle aramızda aktedilmiş bir. mukavele — mahiyetindeydi, bu mukavele, âkitlerden bir tara- fin arzusu ile zamanından evvel bozulamaz, devam etmelidir.,, Hakikat Nedir? Sanayicilerin bu talepleri ilk bakışta haklı gibi görünür. Fa- kat eskiden verilen muafiyetlerde faydalı hududu — geçmiş, sade- ce mahdut bir sımfa kâr ge- tirmiş, düzeltilmesi icap etmiş ve düzeltilmiş noktalar yok mu- dur? Bu suüale — yanılmadan cevap vermek doğru ve mümkün Sanayicilerin talepleri bükümetin bitaraf ve mütehas- sıs bir — komisyonu — tarafın- dan tetkik — edilmelidir memlekete fayda getire- cek şekil bulanabilsin! Esasen bu — tetkiki — yapmıya — vakit vardır. — Zira eski — muafiyet- leri veren — kanunu yeni bir kanun — kaldırmıştır.. Bu — yeni kanunu tadil etmek ise üçüncü bir kanunun yapılmasına müte- vakkıftır. Halbuki meclis kapal- dir. Kanun yapılamaz, binaenaleyh tetkike zaman vardır. ikinci kısımda: Sanayicilerin taleplerinde, ikinci kısım, kanım- ları değil, kararnameleri alâkadar eder. Bu taleplerin — başlıcası şudür: Yeni bir kararname hatta gümrük verilerek getirilecek me- vaddı iptidaiyeyi de kontenjana tâbi tutmuştur. Bu yüzden de zamanında mevaddı iptidaiyesini çekemiyen fabrikalar atalete düş- mek- ” tehlikesile karşılaşmıştır. Beklenen Şey! Fabrikacıların istedikleri şudur: — Memleketimizde bulunması, tedarik edilmesi mümkün olmı- yan mevaddı iptidaiye eskisi gibi köntenjan harici olarak, serbest şekilde getirilebilmelidir ki, sıkın- tısız olarak çalışabilelim! Fabrikacıların bu ricaları ka- rarnamcler ile alâkadardır, icap ederse derhal değiştirilebilir. Ve temin ediliyor ki: — Makul görülmüştür, tebdili mümkündür. İthalât Ve İhracat İşleri Sanayicilerin haricinde bir de ithalât ve ihracat tacirlerinin talepleri vardır. ki bazı nok- taları sanayicilerle birleş- mektedir. İstedikleri şudur: Bono muka- ki | bilinde alman mal bedelinin Dev- let Bankasına peşin olarak yatı- rılması esası bırakılmalı, bononun yatırılması esas kabul edilmeli- dir ki, Avrupanın bize verdiği krediyi kendi elimizle reddetmi- yelim! Yemin Ediyorlar KI.. Bu nokta hükümetin nazarı dikkatini celbetmişlir, tashih edi- lecektir. Bunun — haricinde — tacirlerin kontenjanı genişletmiye — matuf bir talepleri vardır ki düşünü- lenler arasında doğru ve makul görülmemektedir: — Kontenjan listesi tadil edi- lebilir, içine memleketimizde mev- cut olmıyan zaruri eşya konula- bilir. Fakat genişleğilemez, hele hiç kaldırılamaz. Zira gayemiz: — İthalâtımızla — ihracatımızı muvazeneleştirmek, paramızın kıymetini korumaktır. Mühim Bir Söz Sürt meb'usu Mahmut Bey nazarı dikkati celbeden bir ma- kalesinde: “— Hükümet programında kabul edilen ınutedil devletçiliğin ne raddeye kadar gidebileceği düşünülmekte ve bu düşünüş sermayeyi ürkek yapmaktadır.,, cümlelerile hulâsa edilebilecek bir fikir müdafaa etmiş ve: — Hududun tayin edilmesi lüzumu üzerinde durarak daima itidalde kalacağımızı ehemmiyetle söylemişti. Bu cümle piyasada tahminin Ffevkinde iyi bir tesir yapmış. Hele: — Her kararda isabet olme- yabilir, şiarımız hatamızı gördü- ğümüz — dakikada düzeltmektir, cümlesile hulâsa edilen yazıları da büyük bir takdirle karşılanmıştır. Geçen Bilmecemizi Doğru Halledenler ( Baş tarafı Ganci sayfada ) kak numara 8 Melek, Salihli Altınor- du İlkmektebi talebesinden 417 Cemil, Aydın Yedioylâl mektebi dördüncü sınıftan 10 Necati, Adana Tohumislah istasiyonunda Meziyyet İhsan, Samsun Karagülle zade M. Şükrü Efondi oğlu Yaşar, Salihli Simsar Ahmet Bay oğlu Kemal, İzmir Alsancak Aydın Demir- yolu birinci kısım Müfettişi Sabri Bey Oğlu Nedim, Beyoğlu 19 lüci mektep ikinci sınıftan 26 Haldun, Eskişehir Sarısu boyunda Bağlaryolu caddesinde numara 106 LüWi Korkmaz, Adana İstiklâl mektebi yanında numara 41 Şefik, Ortaköy Defterdar numara 150 Mesut, Divanyolu numara 114 Cemal, Eyip Ortamektebi talebesinden 28 Me- lTâhat, Aydın Gazi Paşa mektebi dör- düncü sınıftan 254 M. Şaban, Güalata Nestele şirketinde İbrahim Bey kızt Seher, Balıkesir Gazi mektebi talebe- lerindon Nafıa, Ortaköy — Delterdar Tramvay caddesi numura 100 Hayrün- Bisa, Üsküdar Ayazma numara İ Ne- riman Zühtü, Beyazıt Altıncı mektep beşinci sınıftan 418 Pakize, Lâleli apartımanlarında 3/33 numarada Ke- malottin, Salihli Tüccardan Tikveşli Sabri Bey kızı Mübeccel, İstanbul Kız Tisesl talebesinden £90 Necmiye Hasan Hanım ve Beyler. Boluda Sünnet Düğünü Bolu (Hususi) — 30 ağustos zafer bayramında şehrimiz Halk Evi tarafından 83 yetim ve bikes yavru düğünü tertip edildi. Sünnet ettirilen fakir resimde bir arada görüyorsunuz. için güzel bir sünnet çomldlın' gönderdiğim — Zaler