September 27, 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

September 27, 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Müzeden Çalınan Milyonlar İki üç gündenberi esrarengiz bir şekilde milli müzemizden aşırr lan milyonlar kıymetindeki oşyar nin uğradığı feci akıbeti biliyo- ruz.Bu hususta halkımız diyor ki: Mehmoet Bey (Erdekli, Cibali un fabrikasında ) — Bugün garzetede hayretle oku- dum. Müzeden (119) parça kıymetli dede yadigârı çalınmış. Bu inamlması cidden müşkül br tarih cinayetidir. Faket bereket versin ki hâdise eski devirde olmamıştır. Cümhuriyet ida- romiz bu gibi şeyleri mubafazada çok kıskançur. | * Osmüan Bey ( Fati' caddesi 7 ) — Türklerin parlak bir mazisi ve güneş gibi bir medeniyeti vardır. Bu iddia lâfla da kalmıyor. Elyem yaşıyan birçok eserler bu medeniyeti bize haykınmyor. Bize — mazimizle Öövünmek gşerefini veriyor. Eseflerle okuyoruz ki saltanat devrinde bu kıymetli eserlere ehemmiyet verilme- miş. Bir müze bekçisi yüzlerce parça halı ve kiymötli vakfiye ve sorguç: ları aşırmış ta kimsenin haberi olma- mıştır. Bizim dünyaya karşı yüzü- müzü ağartan bu eserlerin hırsızlığı alelâde hırsızlığa benzemer. Çünkü bir milletin barsını alâkadar eder. Bunların cezaları dı ağır olmalıdır. Macarkardeşler Ethom B. (*lmıu Sancaktar Sor kağı ) — Avrapada hangi müzeye — git- seniz bizim memlekelimizden gitmiş kıymetli şeylere tesadüf edersiniz. Bu milyonluk eşya vaktile nasıl oldu ise kadirşinas idareler larafından böyle heder edilmiştir. Eski idaronin yolsuzluğu yavaş yavaş — meydana çıkıyor. * Sabri Bey (Aksaray Küçüklânga &8) Ben eminim ki müzelerden vaktile aşırılan bu eşyalar bir avuç üzüm parasına satılmıştır. Bazı hır- sızlar bunları değer pahalarile bile #satınamışlardır. Binaenaleyh memle- ket için hem maddeten, hem manen bir ziyadır. Müstahdemler Artıyor Belediye Müstahdemin Şube- sinin şimdiye kadar tescil ettiği işçilerin adedi 4200 ü geçmiştir. Evvelce bunların miktarı 3800 kadardır. Talimatname mucibince muayyen zamanlarda sıhhi mua- yeneleri - icap eden işçiler artık alıştıkları için müddetleri içinde müracaat ederek muayenelerini yaptırmaktadırlar. Halbuki geçen sene ilk başlandığı zaman idare bunları takibe mecbur oluyordu. Ekmek Fiatları İstanbul Be!edıye Riyasetinden: Eylülün yirmi sekizinci çarşamba gününden itibaren ekmel: sekiz buçuk kuruşta ipka ve francala- nin kilosuna on üç kuruş azami fiat konmuştur. Son Postanın Resimli Hikâgesi: —I [ SON POSTA DAHİLİ KHABERLER Bir Seccade Daha Bunu Da Amerikaya Goturm*uşler, Orada Haraç Mezat Satmışlar Müze İdaresi, Eski Türk ve tarihi seccade ve hırka meselesile faza Dayak Mı? | Sabık Arabacılar Kâhya- sının Yeni Bir İddiası Dün Müddeiumumiliğe polis tarafından dövüldüklerini iddia eden iki kişi müracaat etmiştir. Şoför Hayati Bey isminde birisi Beyuğlıı polis merkezinde kendi- sine işkence yapıldığını ve iki gündenberi sebepsiz tevkif edil- diğini söylemiş ve Adliye dok- torları tarafından muayenesini is- temiştir. Eski arabacılar kâhyası Hayri Efendi de beş gün müd- detle polis müteferrikasında alı- konulduğunu ve kendisine dayak atıldığım iddia etmiştir. Adliye doktoru her iki davacının da evlerine giderek kendilerini mu- ayene otııılır Troçki ki Yoldaş Konferans Vermek İçin Danimarkaya Çağrıldı Kopenhağda çıkan Politiken gazetesine göre Sabık — Sovyet Harbiye Komiseri Troçki yoldaş, iki konferans vermek üzere Da- nimarkaya gelmeyi — kabul et- miştir. Bu konferanslarda “ Bol- şevizm nasıl doğdu? ,, mevzuü teşrih edilecektir. Bu konferans- ları vermek üzere Troçki Yolda- şın teşrinisanide — Danimarkada bulunması icap etmektedir. AF man hükümetinin sabık Sovyet Harbiye Komiserinin kendi ara- zisinden eçmesine müsaade — et- miyeceği tabmin olunuyor. Garip Bir Ölüm Konyada Piresat mahallesin- den Hasan oğlu 310 doğumlu sivacı Kadir Çavuş bisikletle Lâ- rende civarından islasyona dognı giderken Fethiye Fabrikası civa- rında düşerek ölmüştür. Yapılan muayenede kalp sektesinden ve- fat ettiği anlaşılmıştır ifiri karanlıkta | İslâm Müzesine gönderildiği sırada kaybolan milyon değerindeki etmekte ve tahkikatını derinleştirmektedir. Diğer taraftan öğrendiğimize göre bundan bir müd- del evvel evvelkilerden ayrı olarak” tarihl bir sec- cade daha kaybolmuş ve Amerikaya gönderilmiştir. Amerikada bulunan bir zatın burada salâhiyettar bir makama gönderdiği bir mektupta bu seccadenin macerasından uzun uzadıya bahsedilmiştir. Mektuba alâkasını muha- malüm değildir. İktısadi Kararnameler Piyasada Yeni Kararna- melere lntııır Eıhlıyor Geçen qutı Vekiller Hey'eti içtimamda kabul edilen mühim iktısadi kararnameler henüz res- mi çazete ile neşrolunmadığı için tatbik sahasına girmemiştir. Bu sebeple piyasada bir intizar dev- resi geçirilmektedir. Kararname- lerin şu günlerde intişarı beklen- mektedir. Gülyağı İhracat Teşebbüsleri Müs- bet Netıce Veriyor Herict Ticaret Ofisi Türk gülk yağlarının sürümü için muhtelif memleketlerde teşebbüsler yap- mıştır. Bunun üzerine Paristen büyük bir firma Türkiyeden gük- yağı almak için mütehassıslar göndereceğini bildirmiştir. İhtısas Mahkemesinde Dün Bir Kaçakçılık Maz- nunu Muhakeme Edildi Dün İhtısas (mahkemesinde, Galatada Selânik gazinosu sahibi Sait Beyin muhakemesine devam edilmiştir. Sait Beyin yazinosunda (27) destezkaçak iskambil- kâğidi yakalanmıştır. Bunlardan - bazıla- rının -üüzerinde de. sahte -inhisar | | nunsüz bir bareket yapmamış | olduğunu damgası wardır. Dünkü celsede Sait Bey o vakit gazinoda ken- disinin bulunmadığını söyledi, Şa- hitler dinlendi ve mphakeme diğer şabitlerin getirilmesi için başka bir güne b rakıldı. 3 — Hırızdan, katilden, var- | nazaran bu seccade Amerikada 65 bin dolara, yani 130 bin Türk lirasına satılmıştır. Fakat bu secca- denin buradan nasıl alındığı, kimin eline geçtiği ve Amerikaya kimler tarafından göndrildiği henüz Dün Türk ve İslâm Müzesinden 119 parça çok kıymetli antika eşyaların bir müddet evvel kaybol- duğunu haber vermiştik. Öğrendiğimize göre bu husustaki neşriyatımız. alâkadar makamların nazarı dikkatini celbelııııhr | İhtira Beratları Bazı Beratların | Knyıt Ve Tescilleri Hükürssüz Kaldı İktısat Vekâleti evvelce tes- | cilleri yapılan bir çok ihtira be- ratlarının kayitlerini silmiştir. Ba- na sebep berat sahiplerinin se- nelik bazı taksitleri ödememiş olmalarıdır. Ezcümle Ogüst Se- vihzer isminde bir ecnebi, demir yollarında çıkan otları kolayca sökmek için bir makine icat et- miş, bir müddet evvel bu keşfi- ni İktisat Vekâletine tescil etti- rerek beratını almıştır. Fakat senelik taksitini vermediği için Vekâlet bu keşfin tescilini feshet- Bir Şikây Şikâyet Ecnebi Mektepler İçin Be- lediyeye Müracaat Edildi Şehrimizdekibazı ecnebi mek- tepler hakkında dün belediyeye bir müracaat, daha doğrusu bir şikâyet yapılmıştır. Şikâyeti yapan zat, bir çok ecnebi mekteplerinin kapıları önündeki levhalarda ev- velâ fransızca, sonra da türkçe yazı bulunduğunu - bildirmiş ve bazı misaller göstermiştir. Halbuki kanun ve teâmül mucibince türk- çenin daha evvel yazılması iktıza etmektedir. Belediye bu hususta alâkadarları ikaz etmiştir. Nedim Nazmi Bey Mülkiye Müfettişi Nedim Nazmi Bey hakkında Dahiliye Vekâleti İnzıbat —Komisyonu — tarafından kıdem tenzili cezası verilmiştir. Fakat Nedim Nazmi Bey ka-s' ileri sürerek Devlet | Şürasına müracaat etmiştir. Devlet Sürası bu müracaatı tetkik ve Dahiliye Vekâleti kor misyonunun verdiği cezayi kaldır- 1 maestır. 4 — Hele o eski cin ve peri | Eylâl 27 —— Günün Tarihi Feyziye Mekte- bindeki İhtilâf Öğrendiğimize göre, Feyziye mek- tebinin mücssizleri arasında bir h- Hilâf çıkmıştır. Mektebin müessisleri ötedenberi Kibar zadelerden mürek- lı’d. Fakat son xzamanlarda idare İpekçilerin eline geçmiş ve Kibar zadelerden biri hakkında da müecssle heyet tarafından — takibat icrasına teşebbüs edilmiştir. İddia edildiğine göre, Kibar zade Rıza B. salâhiyet harici bazı işler yapmıştır. Fakat diğer taraftan Rıza B. bu iddiaları reddetmekte, kendisinin temsili salâ- hiyeti olduğunu ileri sürmektedir. Bu ihtilâflı vaziyetin, mektebin tedris vaziyetini ihlâi eder mahiyette görüldüğü de söylenmektedir. Fakat bize verilen malümata göre, ihtilâf alelâde bir meseledir ve tedrisat ile bir alâkamı yoktur. Bununla beraber bu ihtilâfın günden güne derinleştiği de anlaşılmaktadır. İzmitte Bir Konferans İzmit, 26 Pazar akşamı İzmit Halk. evinde Kocaeli Meb'usu Reşit Saffet Bey tarafından memleketimizin fikri, Iktısadi ve siyasi istikametleri haks kıııdı umuma bir konferans veril- Maaş Hâazır Evkaf İdaresi De Hazır- lıklara Başladı Defterdarlık memurların Teş- rinievvel — maaşlarının — verilmesi için hazırlıkları ikmal etmiştir. Camartesi günü ücretli me- murların Eylül aylıklarını ve me- murların da Teşrinievvel maaşla- | rı verilecektir. Evkaf idaresi de bu ay memurların — maaşlarını vaktinde vermeğe çalışmaktadır. Dün Gelen Buğdaylar Dün Anadoludan şehrimize GL vagon, 400 çuval buğday gelmiştir. Kaymakamlar Arasında Kadirli Kaymakamı Fazıl Halük Beyin usulsüz harekette bulunduğu iddia edilmiş ve menansup olduğu vilâyet idare heyeti tarafından mu- hakemesi lüzumuna karar verilmiş fakat Fazıl Halük Beyin itirafı üze- rine Vekâlet komisyonu hakkında muamele tayinine mahal olmadığına karar vermiştir. Akşehir Kaymakamı Lülfi Bey Köy Kanununu tatbik hunusunda fazla gayret gösterdiğinden takdir- name ile taltif edilmiştir. Orbancli Kaymakamı — Nurettin Beyin, Sıhhat Memuru Edip Efendi. nin zevcesini bimayesi altına aldığı iddiasilte Bürsa Vilâyeti idare heyetl tarafından hakkında ceza tayini istes nilmiş, fakat Vekâlet Komisyonu ortada bir yolsuzluk bulmadığı için böyle bir eezaya lüzum görmemiştir. Eşkıya takip ve derdestinde faali- yeti gürülen Erüh kaymakamı İhsan Beye taki takdir name verilmiştir. Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: baş para — etmez $& — Bunlar h