27 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

27 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Yirmi Yaşında Olsaydım ! eee A Dünya büyük bir istihale dev- resi geçiriyor. Dünün terbiye mefhumları içinde yetişen bugün- kü gençliği yarınki cemiyet için yetiştirmek — meselesi, — bugünün terbiyecilerini meşgul eden en mühim meselelerden biri olmuş- tur. Filhakika dünkü telâkkilerle yetişen gençler, bugünkü cemiyete bile kendilerini uyduramıyorlar. Halbuki dünya yeni bir istikamete gidiyor. Bu istihale içinde bix de kabuğumuza çekilip münferit bir hayat yaşıyamayız. Yarınki haya- tın liderleri ve banileri olacak olan biz de gençliğimizi yeni te- lâkkilerle, yeni cemiyet için ye- tiştirmiye mecburuz. Bunun için ne yapıyoruz; ne yamayı düşü- nüyoruz? Amerikalı terbiyecilerden Glenn | Frank isminde —bir zatın bu mevzu hakkında yazdığı bir ma- kaleden aşağıdaki fıkraları nak- lediyoruz : “Bugün 20 yaşında olsaydım ve bugünkü buhran karşısında ne yapacağımı tayine mecbur kalsaydım tahsilime devam eder, malümatımı genişletmiye çalışırdım. Bilhassa ve siyasi verirdim. *Çünki bu buhranın arkasın- dan doğacak olan yeni dünyada meharete, daha iyi tahsile, daha geniş anlayışa, daha fazla ehem- miyet verilecektir. Tahminle iş görenler, rutin şekilde çalışan- ların kiymeti kalmıyacak, dar mütehassıslar da güç yürüye- ceklerdir. “Bugünün gençliğini bekliyen şerait, dünyada hiçbir gençliğin karşılaşmadığı imkânlarla laşacaklarını göstermektedir. Ya- kın istikbal karanlık görünebilir. Fakat gelecek 20 sene - içinde elde edecekleri şu faydalara bir bakınız: “*1— Maziye bakarak tahmin edebiliriz ki onlar faaliyet seneleri içinde yeni bir harp ve yeni bir buhranla karşılaşmıyacaklardır. “2— Bugün Garp dünyasını idare * edenlerin hepsinin elleri yaştır. Onlar on dokuzuncu asrın makine medeniyetini 17 inci asır fikirlerile sevk ve idareye çalışıyor- ar. Biz makine devrinde yaşıyoruz. Halbuki el sanayiük devrine ait fikirlerle idare olunuyoruz. Bu- günkü dünyada siyasi, iktısadi ve terbiye sahasındaki liderler an'anevi fikirlerle hareket ettiler ve ancak son zamanlarda hata yapabileceklerini anlamıya başla- dilar.. “Önümüzdeki 20 sene içinde bugüne kadar hükmü cari olan siyasI, iktısadi ve içtömai kaide- ler değişecek, bugünkü fen ve makine devrine daha uygun şe- killer alacaklardır. “ Bugünün gençleri istikbali görebilirlerse, kendileri için hu- dutsuz imkânlar ve fırsatlar var- dir. Onlar, bugünkü cemiyetin düştüğü — hatalara — düşmiyecek, açık gözlü olacaklardır. Yeni temiyetin yeni nizamlarını yapa- cak ve bunları tatbik için iş başına geçeceklerdir. “Bugünkü kusurlarımız — içti- mai idaremizin bozuk oluşudur. Talim ve terbiyenin de bu bo- zuklukta hissesi vardır. iktısada, ilimlere içtimaiyata ehemmiyet * Bizim liderlerimiz . çok mü- | tehassıs kimselerdi. Âlimlerimiz mütehassıstı; terbiyecilerimiz mü- |£ tehassıstı, ihtisası çok ileri gö- türmüştük. Bütün fenalık ta bu- radan çıktı. “Şimdi yeni nesli yetiştirirken bu hataya düşmemek, ihtısası bu derece ifrata götürmemek lâzımdır. Yeni darülfünunlarda ihtısasa ehemmiyet verildiği ka- dar, bütün ihtısas şubeleri üzeri- | ne hâkim bir bakış sahibi genç- ler de yeliştirmiye ehemmiyet Çocuklar karanlıktan kor- i karanlıkta neler ol- r. Korktukları şey daha ziyade onlar için meçhul olan şeydir. 2 — Büyüdüğümüz zaman bu kor: ku bakidir. Bu defa maddi karan- hktan değil, manevi karanlıktan korkarız. Her meçhul bize korku telkin eder. | —3 — Hayatımız böyle lüzumsuz, muhayyel korku İle geçer. Büyük adamlardan biri ölürken demiş ki : “Hayatımda çok sıkıntı çektim. Fa- kat sikıntıma sebep olan hâdiselerin 1 çoğu tahakkuk etmedi.., Yunanistan İntihabatı Venizelos Fırkası Kıralcılardan Daha Fazla Meb'us Çıkardı Atina 27 (Hususi) — Meb'us ticesi anlaşıldı. Yapılan rey M. Venizelosun riyaset ettiği Liberal Fırkanın 106 | ndıgı | | meb' usluk çıkırmılı suretile ekunyel k tasnifi intihabatının ne- neticesinde öğrenilmiştir. Kıral taraftarı Çaldaris ise 90 meb'us- luk kazanmıştır. Mütebaki meb'uslukları diğer fırkalar kazan- mıştır. Bu vaziyete nazaran M. Venizelos kat'l bir ekıenyel elde edememiş demektır Bir Türk Doktorunun Keşfi İki Fransız Doktorile Beraber Veba İçin Bir Serom Buldu Marsilya 26 ( Hususi ) — Burada açılan Ak- deniz devletlerine munhasır Hifzzıssıha bir Türk doktorunun insaniyete yaptığı büyük bir İ | hizmete ıttıla peyda etmitir. Hâdiseden kongreyi haberdar eden Fransız doktoru (Kogrouks) dır. Türk doktorunun ismi de Kemal Cemil Beydir. Pastör kuduz müessesesinin tedrisat şubesi müdürü olan doktor Legrou ötedenberi hayvanlara arız olan rüamın hastalığının yeni ve müessir bir devasını aramakla meşguldü. Aynı ınık:ı! pqınde koşan kongresi, doktor Kemal Cemil ve kadın doktor Jeraniek'in yardımlarını temin etti. Hususi bir usul ile ve genç mikrop kültürleri yaparak gare k rüam ve gerek vebaya karşı müessir lardır. neticeler Bu seromlar vahim hayvanlara şırınga edilmiş ve cümlesinde müsbet alınmıştır. verem için yeni ümitlerinin pek yakında tahakkuk edeceğinden emin olduklarını Kongnyc müıdel:ınıılu yeni bir serom meydana getirmiye muvaffak olmuş- vaziyette bulunan hasta Doktor — (Legroux), bulmıya şimdi çalıştıklarını serom Aydın Yük Treni Devrildi Vagonlar Parçalandı İzmir, 27 ( Hususi) — Dün gece saat 21 de Aydından İzmire gelmekte olan marşandiz treni devrilmiş, vagonları parçalanmış- tır. Marşandiz son süratle Tor- Rusya - Letonya Moskova 26 (A. A.) — Sabık | Maliye Nazırı M. Petreviç'in ri- | yasetindeki Letonya heyeti mu- | rahhasası, Sovyet - Letonya ti- caret muahedesini müzakere — et- mek Üzere dün Moskova'ya gel- | miştir. Bir gazetede okuduk: miştir. Gümrük tablo getirmek için kontenjanda olmadığını ileri sürmüşlerdir. ,, STER * Bundan birkaç gün evvel ressam Halit Beyin Av rupada teşhir edip tekrar memlekete getirdiği kendisinı ait tabloların gümrükten geçmesine müssade edilme- memurları hariçten memleketimize alı istasyonuna giderken makasi kırmış ve ant bir sadme ile va- göonlar biribirlerine girmişlerdir. 4T vagondan 17 vagon devrilmiş 5 vagon pırçalırımııtır anuıçı Jeneral Mak Artür Amerika Erkânıharbiye Reisi Ankaradan Döndü | Amerika Erkânı Harbiye Reisi Jeneral Mak Artür bu sabah i Ankaradan şehrimize dönmüştür. _[enral An da büynk merııııııle | zayiat yoktur. Vagonların — hamulesi — olan incirler kâmilen — mahvolmuştur. Maddi zarar çok büyüktür. Ka- zada makinistin hatası olduğu zannedilmektedir. Tekirdağında Zelzele Tekirdağ 27 ( Hususl ) — Bu gece saat dokuzda şehrimizde zelzele olmuş, halk heyecana düş- müştür. Zelzele biraz şiddetle hissedilmiş, Fakat hiç bir hasara sebep olmamıştır. karşılanmış, bir geçit resminde hızır bnlunmuıl ISTER INAN İSTER İNANMA “Ressam Halit Bey bu tabloları Türkiyede yaptığını, istemişlerdir. bir. kayit mevcut İNAN, kalmıştır. İSTER Avrupa sergilerinden birinde teşbir ettiğini söylemiş- tir. Tabloların kendisine ait olduğunu İspat etmesini Tabloların altındaki imza murlarını iknaa kâfi gelmemiş ve tablolar gümrükte INANMA! gümrük me- | rine dün Münderecatımızın çoklu- gundan tir. dercedilememiş- Başvekil Paşa Dün Antepte Şereflerine Bir Ziyafet Verildi Antep, 27 ( Hususi ) — Baş- vekil Paşa dün sabah, refakatle- rinde meb'uslar ve Fırka İdare Heyeti Azaları olduğu — halde Kilise gittiler ve akşama doğru avdet ettiler. Akşam şereflerine Fırka tarafından bir ziyafet ve- rildi. Müzede Eski Duvarla—ı: Ve Başlıklar Tamir Ediliyor Müzeler İdaresi Çinili köşkün tavanile Topkapı — Sarayındaki Bağdat köşkünün mermer baş- lıklarındaki çatlakların ve Gük hane parkı içindeki istinat duvır larının tamirine karar vermiştir. Bu işlerin ihalesi yapıldığı için dünden itibaren tamire başlan- mıştır. Rusyada Et İçi Bir Karar Moskova, 62 (A.A.) — İcra komiserleri heyeti. devlete veri- lecek et hakkında yeni bir karar- name neşretmiştir. | teşrinievvel 1932 den 1 kânunusani 1934 e kadar Sovkozlar 305.000 ton fer- di teşebbüsler 40 ilâ 50 kilo ve Kolkoz azası bulunan çiftliklerde 15 ilâ 32 kilo eti mecburl olarak devlete vereceklerdir. Et fiatları hükümet tarafından * tesbit edilecektir. Manisada Şimdiye Kadar 1001 Çuval Üıum Satıldı Manisa, !8 di A ) — Bugün öğleye kadar Manisa borsasında 6 kuraoş on para arasında 829 çuval üzüm ve 6 ilâ 6,5 kuruş arasında 42 çuval buğday, 3 ilâ 4 kuruş arasında 17 çuval arpa, 4 kuruştan 6 çuval yulaf ve 9 kuruştan iki çuval pamuk kozası satılmış ve dünkü Üzüm satışının yekünu 1001 çuvala baliğ obk muştur. Celâl Bey Şehrimizde İktısat Vekili Celâl Bey dün Ankaradan hareket etmiş, bu sabahki trenle şehrimize gelmiştir. İtalyanın Nüfusu Roma 26 (A. A.) — İstatas- tik merkez enstitüsünün neşretti- ği bir cetvele göre İtalyanın nü- fusu 31 Ağustosta (42.211.000) « baliğ olmuşlut Mister Şeril Amerika Sefiri Dün Memleketine Gitti Amerika Sefiri Mister Şeril Cennplnrı, hükümetinin daveti üze- memleketine gitmiştir. Sefir —vukubulan — beyanatında Gazi Hzni “Süper Musolini,, diye tavsif etmiştir. — —— Gaziantep 3 Yaşında Gaziantep — gazetesi 3 üncü 'yışını bıwııştır Tebrik eder, 8 — l caz