16 Kasım 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

16 Kasım 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

!:';,ı'rnı teket Manzaraları ' Ç TU | Memleketteki Yağmur Vaziyeti Yapılan istatistiklere nazaran, | Türkiyedeki suhunet dereceleri, geçen senye misbetle bariz bir bususiyet göstermektedir. Bilhas- | sa birinciteşrin — ve eylül geceleri daba sıcak geçmiştir. Meselâ: Merzifonda: Bu senenin birin- citeşrindeki suhaneti 4 © dere- den aşağı düşmemiş, geçen se- neye nisbestle on derecelik bü- yük bir fark göstermiştir. Ortü Anazoludan alınan bu | misil, diğer mentalarda da kenm disini göstermektedir. Geçen seneki hava vaziyetleri ile bu senekilerin mukayesesinde şayanı dikkat bazı neticeler elde edilme'ktedir. 032 senesinin temmuz, ağus | 106 eylâlç ve biriciteşrin aylar rında yağan yağmur, geçen -üç seneye nazaran çok arzdır. Meselâ — Boluya milimetre yağdığı halde bu sene ancak 5 milimetre kadar yağ- muştır. Bursa 114ten 2ye, Kütahya 122den Be, Kirşehir T4ten sıfıra, Rize 643ten 152ye kadar düş- müştür. Bu sene eylül ayında en çok yağmur gören mıntaka Rize- dir. Diğer taraftan en az yağış olan memleket to Sıvastır. 929dan 932 senesine yapılan — İstatistiklerde en yağmur gören mıntaka Giresun ve Rize olduğu halde, bu seneki miktar, geçen senelere nisbetle ancak on bir milimetreyi buk maktadır. M. Kemalpaşada Düğün Evinde Bir Cinayet Yapıldı M. Kemalpaşa, ( Hususi ) — Doğanalan köyünden — Mehmet Emin düğün evinde bayrak taşır mak meselesinden İdris isminde birismi bıçakla beş yerindem ya- ralamıştır, — İdrisin — hayatından Bmit yoktur. Mehmet Emin ya- kalanmıştır. Sarıkışlada Mensucat- Fabrikası Yenıleştınlıyor kadar çok Ankara ( Hususi ) — İş Ban- kasınıı büyütüp genişlettigi Sarı- kışladaki mensucat fabrikasının yapısı ilerlemişlir. Beton işleri bitmiş olan yeni yapının içinde, satın alınmış olan yepyeni doku- ma makineleri ile fabrikanın şu- batta çalışmıya başlaması umulu- yer. Orduda Bir Cinayet Ordu (Hususi) — Burada bir cinayet olmuş, Göçoğlu Şükrü isminde biri Hacı Ömer oğlu Arifi çarşı artasında yaralayıp kaçmış- tır. Mecruhun yarası çok ağırdır. | Hastaneye kaldırılmıştr. Hâdise- nin eski bir düşmanlık yüzünden ve intikam maksadile yapıldığı tahmin edilmektedir. İzmir At Koşuları İzmir ( Hususi) Sonbahar at koml, arı bu cuma günü yapılar eylülde 105 | | Erzurumun umum! Manzarası ve saat Erzurum (Husust) — Tarihi | eserlerle dolu olan şehrimiz şar- kın en kalabalık bir köşesi, yaşa- nılacak bir yeridir. Hazmi kolay- laştıran — şifalı suları, yabis ve sağlam havası ile Erzurum diğer memleketlerden aynılır. Bir buçuk | ay evvel her tarafta herkes sıcak- | lardan bunalırken şehrimiz beş santim irtifaımda karla idi. Orduda" Turna S;yîı Şehıre Getirildi Ordu (Hususi) Vilâyet mer- kezine 15 kilometre mesafedeki Turna suyu adını taşıyan mem- | badan şehre akıdılacak içme su- yunun akıdılma faaliyetine baş- | lanmıştır. Suyun alkaıdılması için 4 bin demir su borusu getirtik miştir. Su yolu açılmış ve demir boruların döşenmesine başlanılmış- tır. Bir aya kadar suyun şehre indirileceği tahmin edilmektedir. Memleketin en mübrem ihtiyacı- nın pek kısa bir zamanda önüne geçen ve bu suretle şehrimize en büyük iyiliği yapmış olan Vali Nazif ve Belediye Reisi İbrahim Namık beylere teşekkür etmek | bir borçtur. Gaziantepte Maarif Vekâleti Bir Lise Açıyor Gaziantep (Hususi) — Şehri- mizde bir lise açılacagı hakkında üç gün evvel Maarif Vekâletinden bir tebliğ gelmiştir. Bund ve binanın evsafı sorulmaktadır. Bu haber şehrimizde son derece memnuniyet ve sevinçle karşılan- mıştır. Gaziantepte Elektrik Fiati Gaziantep ( Hususi ) — Bele- diye ile şirket arasında cereyan eden müzakerelerden sonra elek- trik kilovat fiati 21 kuruş olarak tesbit edilmiştir. Safranboluda Şimendifer Hasreti Ve Tezahürat Safranbolu, (Hususi) — Şi- mendiferin buraya pek yakın olan Karabük istasyonuna muvasalatı büyük bir sevinç uyandırmıştır, Safranbolulular bu muvıı"akıyelı tes'it etmişlerdir. örtülü | ! Gurbetzedelere ve yabancı vatan- e Ş SON POSTA | Denizden 1900 metre irtifam- da olan ve Palandöğen dağının eteğindeki ovaya inşa edilen şeh- rimizde bol sebze yetişmektedir. Hayat burada namütenahi ucuz- dur. En âlâ koyun etinin okkası 17,5 kuruştur. Evtemiz yağ elli kuruştur. Koyun, tiftik ve yağ Erzuru- mun başlıca ibracatı arasındadır. Susığırlıkta Tariht Bir Minare Tamir Ediliyor Susığırlıktakl tarihf minare Susağırlık ( Hususi ) — Bundan (270) sene evvel Müteferrika Mustafa Çelebi zamaninda yaptı- rılan çarşı içindeki taribi minare geçenlerde şerefesinden itibaren üst kısmı daba fazla uzatılmak maksadile yıktırılmıştır. Minare vaktile okadar sağlam yapılmıştır ki üç, dört metre tutan bu kısmını ustalar iki üç günde ancak yıkabilmişlerdir. Eskiden bir şerefeli olan mi- nare şimdi iki şerefeli olarak yapılacaktır. Adanada Bir Dava Adana ( Hususi ) — Bir sene evvel hamamcı Mehmet Ağa ile Defterdar Talât Bey arasında hamamda bir münazaa ve dövüş- me olmuş ve bu iş mahkemeye düşmüştür. Bazı evrakın tetkiki için mah- keme başka güne bırakılmıştır. İsparta Tütün İnhisarı İsparta, (Hususi) — Şehrimiz- deki Tütün ve İçki İnhisarı da birleştirilerek Müdürlüğe Ahmet Refik Bey tayin edilmiştir l | kidir. | 370 Senelik Kıymetli Ve ..16 —— Te rinisani |Ayın Resmini kınasi daşlara karşı çok misafirperver olan Erzurum halla ayni zaman- da ehli keyiftir de. Geceleri do- lup boşalan — incesazlı kahveler halkın yegâne eğlence mahab- Saf ve sağlam havaya, temiz suya hasret olam — vatandaşlara bir'an evvel Erzurum yaylasına gelmelerini tavsiye ederim. Vammk Faik Adanada Portakal Ve Limon Ucuzluğu Var Adana ( Hususi ) — kaç gündenberi şehrimize Dört- yol ve Kozandan külliyetli por- takal gelmektedir. Bürada portakahın üçü, mam- dalinin dördü beşer kuruşa satılmaktadır. Çanakkalede Son bir- ve limunun üçü Bir Köylüye Yıldırım İsabet Etti Çanakkale, (Hususi) — Bay- ramiçin Akpmar köyünden İbra- him ahırda çalışırken kendisine yıldırım isabet etmiştir. İbrahim ve abırda bulunan hayvanlar he- men kömür haline gelmişlerdir. —| Tohumluk | Adana Çâçis-îne Tohumluk | Dağıtılıyor Adana ( Hususi ) — Çiftçiye buğday tevzü için Ankaraya gi- den şehrimiz Ziraat Bankası Mü- dürü Fazlı Bey avdet etmiştir. Birkaç güne kadar çiftçiye yarım milyon kadar tohumluk ağıtıla- caktır. Yangın lzmirde Muhır'nVZamıa Sebep Oldu İzmir (Hususi) Şehitlerde Halim Hilmi beyin un fabrikasından yangın çıkmış ve fabrika yan- mıştır. Zarar yüz bin liraya ya- kandır. İtfniyeye geç haber veril- diği ve yangımın bu yüzden bi- yüdüğü söylenmektedir. Fabrika 30 bin İiraya sigortalı idi. Tah- kikata devam edilmektedir. | fak olmuşlardır. Niçin Yakından Alamıyorlar? Amerikada yapılan yeni bir keşif, Avrupalı âlimlerin itiranmı ediyor. Davanın iki tarafma baktıktan sonra insanın bizzat hüküm ver- mesi icap edince, Avrupalı fen adamlarına hak vermemek münr kün değildir. Mesele şudur: Amerikalr bazı âlimler, fotoğ- raf plâkları enfra rüj denilen göze görünmez kırmzı şuaları tesir — ettirmiye muvaf- ayede aymt yakmdan tes Üzerine z u resmini bir metre bit etmek ve bütün eşya ve"-varsa- mahlükların üzerinde mevcut | fotoğrafis'ni almak mümkün olar caktır. Bu iddiaya verilen cevap şudur: Mevcut hikmet kaidelerine göre hâsıl olan alâimisemaya bak tığımız zaman, Üzerinde mevcut kırmızı ve mor renkler arasında birtakım ihtizaz hâlinde renkler | görürüz. Fakat fotoğraf camı için bu, böyle değildir. Çünkü kır- mızı, fotoğraf camına daha fazla, mor renk ise daha az tesir yar par. Fakat görümüzle göreme- diğimiz birtakım karanlık cisimler vardır ki, fotoğrafileri alınabilir. Çünkü bu cisimler ültra - viyole denilen şua ile aydınlatmıştır. Şu hâle göre, gözümüze tesir etmiyen ve (enfra ruj) denilen şut ile aydınlanmış cisimlerin fotoğ- rafisini almak mümkün değildir. | Zira: Bugüne — kadar malüm olan kimya ve hikmet esasları, bunun kabil — olabileceğini — gösterme- mektedir. Muhal olan bunu kar bul etsek bile bu keşfin neticer si, ayı bize bir metreye kadar yaklaştırmak değil, daha başka sahalar da tecelli edecektir. Çün- kü ay, nekadar kuvwvetli teleskop kullanılırsa kullanılsın. bir met- reye yaklaştırılamaz. Sebebi ise basittir: Mevcut ve değişmesi münar kün olmuyan hikmet — ka* idelerine göre objektifteri muayyen büyüklükten fazlaya çır karmak mümkün değildir. Alına" cak resmi, kullanılacak - olan ob* jektife göre nekadar yaklaştır$ bileceğimizi daha evvelden hesap | etmek kolaydır. Meselâ kutrü 34 santimetre olan bir obfekti alalım. Böyle bir objektif, resmi* ni alacağı şeyi ancak kutrunut 20 misli fazla büyültebilir. BE değişmez bir kaidedir. Binaenaleyb kutru 34 santimetreyi bulan uz bir cismin resmibi alırsak, bü cismi 34X20-780 defa yaklaş” tırmış olabiliriz, Dünyanın şimdiye kadar ya” pılabilen en büyük — teleskopt Amerikadadır. Fakat bu teles” kop ta Fransada — yapılmıştıf: Kutru 250 santimetredir. Demek ki bakılan eşyayı ancak 250 X 20 — 5000 defa büyütebilir. Ay, küremize en fazla yaklaf” tığı zaman aradaki mesafe 3 bin kilometreden biçbir. zamâf aşağı düşmez. Ba hesaba görü bu teleskopla aya bakarsak, arf” daki mesafe 70 kilometredir. Şimdi neliceye gelelim: AY bir metreye yaklaştırmak için n büyüklükte bir teleskop yapm lânımdır? Kutru 175 kilometreyi bulaf bir teleskop. Bunu yapacak kullanacak âlime ise aşkolsum — İşte Avrupalı âlimlerin cevaW H Zi