15 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

15 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün atımızın çn’c.’r!— gundan — dercedilememiş- tir " İktısat Vekâleti Üç Mühim Teblig Neşretti| Ankara, 15 (Hususi) — İkt- sat Vekâleti şekerin memlekete | bir eldeo ithal ve idaresine ait salâhiyetine istinat ederek uzun bir tebliğ neşretmiştir. Ba tebliğ- de gelmiş ve gelecek şekerle- rin tâbi muamele izah - edilmekte, eşyası arasına ithal edilen — eşyaları- mız - sayilmaktadır. Diğer teb- üğlerde de Çekoslovakyanın ih- racatırmıza koyduğu — tahdidatın kaldırıldığı, Türkiye - Lehi: arasındaki takas mukavelesi tatbikine başlanıldığ bildirilmek- tedir. Talebeye Tenzilât Ankara 15 (Hususi) — Demir- yollarında mekteplerin sömestr tatili münasebetile ayın yirmi- sinden ikinci kânunun — onuna kadar devam edecek 20 günlük müddet zarfında talebeye mahsus tenzilât yapılacaktır. İrtişa Meselesi Bugün Mecliste Müzakere Edilecek Ankara, 15 (Hususl) — Mec Msin bugüngü içtimamda İstanbul | meb'usluğuna — seçilen İbrahim Tali Beyin mazbatası okunacak ve tasdik edilecaktir. [ Bundan sonra Gireson Meb'e | asu Hakkı Tarık Beyin arzuhal | encümenince ittihaz olunan bir | kararın umum! heyetto müzakere- sine dair verdiği takrir, İstanbul Darliifünununun 928 hesabı kat'isi müzakere olunacak ve sonra irtişa | meselesine dair — muhtelit encü- mene hbazırlanan mazbataya ge- çilecektir. Amerikalı Hanım Mekteplerimizi Filme Alıyor| Miss Carolyn Sailey isminde bir. Amerikalı kadın Türkiyenin enileşmesi mevzuu etrafında tet- ikatta bulunmak üzere memleke- timize gelmiştir. Amerikalı Hanım mekteplerimizi ve asrl müessese- lerimizi filme almaktadır. Ameri- kaya gidince konferanalar vere- cek ve filimlerini projeksiyonla gösterecektir. tutulacakları takas Tayyare Postaları | İstanbulla Ankara posta yapacak olan tayyareler | aeferlere hazırlanmıştır. Tayyare- leri tecrüba mahiyetinde olmak Üzere evvelâ hükümet işletecek- tir. Tayyare postaları için iki lâyiha hazırlanmaktadır. | Protestan Değilmiş Ankara, 15 (Hasusi) — Pro- testan olduğu hakkındaki neşri- yat münasebetile Ahmet Cevat Bey dedi ki: | Ben 16 yaşındaunberi mutlak sürette İâyik ve materyalist bir | adamım, Maneviyat ile zerre ka- | dar alâkam yoktur. Bu zamanı- | mız için geri ve gülünç bir mü- nakaşadır. Ali Cenani B. Gaziantep, ( Hususi ) — Eski İktısat Vekili ve Gaziantep Meb'- usu Ali Cenani Bey uğır surette | hastalanmışt r. Mumaileyh oturmakta olduğu Antebe 8 saat mesafedeki köyünden otomobille buraya ge- tirilmiş ve memleket hastanesine yatırılmıştır. Doktorlarımız. ken- disile son derece alâkadar olmak- tadırlar. arasında | lrîm Postanın Resimli Ma . SKİ kalesi Muvaffakiyet Kolay Değildir l Herkes muraffak olmak ümidile başlar, yalnız bir kişi kazanı: — — SAT L SON 7 Grup İçtimalarda Birçok Meseleler Tetkik î Edilmiş, Mühim K Ankara, 15 (Hususij— Yirmi gündenberi devam eden C. H. Fırkası grapu içtimaları dün bitmiştir. Dün yapılan son içtimada fırkaya verilen mubtelif takrirler tetkik ve intaç olunmuştur. Fırka grupu idare heyeti riyaseti bu münasebetle veşrettiği tebliğde bilhassa demektedir ki: B.M. Meclisinin yaz tatilinden istifade ederek intihap dairelerini ve memleketin muhtelif yerlerini | gezmiye ve memleket işlerini yerinde dinlemiye va anlamaya fırsat bulan Fırka meb'uslarının Meclisin açılmasını müteakip hükümetle bir arada karşılıklı bir müzakere açmaları muvafık görülmüştü. Hükümetle berâber 20 gündenberi devam eden müzakerelerde tarihi vazife ve mes'uliyetini bilen bir fırka ve hükümet sıfatile devlet idaresinin bütün işlerine temas edildi. Fırka, devlet idaresinin muhtelif şubelerine ait işlerinde büyük bir selâbet ve emniyetle ve mem- leketin menfaatlerine muvafık bir surette çalış- makta olduğu neticesine vardı. Muhtelif müteallik takrirler şu suretle neticelendi: t — Sayım rüsumunun — tadili hakkında takrirler bütçe encümenine, 2 — Tuz rüsumunun esaalı bir olan tefrik surette | edilerek neticesinin önümüzdeki bütçe senesi zar- | fında fırkaya getirilmesi kararile Gümrük ve İnhi- sarlar Vekâletine, 38 — Satılan emvali milliye taksit bedellerinin tecili, mübadillerin mesken icarı bedellerinin alın- | maması gibi hususlara ait takrirler Maliye Encü- Bu Sene İhdas Edilecek Mi Ankara, 15 (Hususit ) — Bazı vekâletlerde siyasI müsteşarlıklar | ihdazı cereyanı kuvvetlenmektedir. Söylenildiğine göre Riyaseticüm- hur Umuml! Kâtibi Hikmet Bey münhal olan Çanakkaleğneb'uslu- | ğuna namzet gösterilecek — ve | intihbından sonra Hariciye Vekâleti | Siyast Mişteşarlığına, — Mubtelit | Mübadele Komisyonu Türk Mu- rahhasları Reisi Şevki Bey da mezkür Vekâlet İdari Müsteşarlı» tayin edileceklerdir. Kadın İkti Ankara, 15 ( | Vekili Celâl Bi Bugün İsmet caktır. kumbi | | (7,340,000 ) lira | maktadır. İSTER İNAN, Amerikadan — çağırdığımız —gümrük — mütehassısı gümrüklerimizde şöyle basit bir tetkik yaptıktan sonra daha ilk günde gümrük muamelelerimizin çok karışık olduğu neticesine varmış ve mümkün olduğu kadar süratle, mümkün olduğu kadar basitleştirilmesi kcap ettiğini düşünmüş | İSTER — İNAN, işlere Bugün Açılıyor ey münasebetile dün akşam radyoda çok muhim bir nutuk irat etmiştir. deki kadın iktısat sergi İş Bankası y ile süslemekte ve ban- kada şimdiye kadar tasarruftan İSTER ELGRAF HABERLERİ | DŞ T 0 — ENEEL EEEL. ERERİ üzakere!eri Bitti ararlar Verilmiştir | menine, 4 — Memurin Kanunu ile mütenazır kanunların tadili hakkında ola 100 imzalı takrir muhtelif en- cümenlerden birer aza alınmak suretile fırkaca teşkil olunacak Memurin Kanunu Encümenine ha- vale edilmiştir. Bunlardan madat 5 — Umum hıfsızsıhha — kanununun maddesinde yazılı nizamnamenin biran evvel tam- zim ve tatbiki hakkındaki takrir müttefikan kabul edildi, 6 — Mektep kitaplarının hükümetçe basılması, sanat ve yatı mekteplerinin umum! bütçeye alım ması hakkındaki takrirler Maarif Vekâletine, T — İzmirin Buca bağları hakkında Maliye Vekâletinin emrinin icra edilmemesinin sebebinin tahkiki hakkında takrir Maliye Vekâletine, Köy | Kanununun temini, tatbiki hakkındaki takrir Dahi- liye Vekâletine verilmiştir. 8 — AÂrazi ve bina vergilerinin mabaili idare- lerle, belediyelere terki hakkında takrir ittifakla reddedilmiştir. 9 — Kredi meselesine teallük eden berayı tetkik İktınsat Vekâletine verilmiştir. 10 — Samsundan Mersine kadar gidecek bir tren tertibi suretile Samsun - Sevas hattının küşat üminin yapılması teklifini havi takrir kabul edilmiştir. Salı günleri mutat içtimalara devam edilmek takrir | özere celseye nihayet verildi. | Siyasi Müsteşarlık | Tasarruf Haftası Samsun Treni Bugün İşlemeye Açıldı Ankara, 15 (Hususi) — Bu- gün Samsun hattının küşat resmi Saat 11,15 de Samsun'a, Samsun- sat Sergisi Hususi)— İktisat tasarruf haftası yapılmaktadır. ! Ankara'dan * dan da Mersine birer tiren ha- | reket edecektir. Ankara tireninin | Ankaradan solâm, Samsun - tireninin üstüne de Karadeniz'den Akdenize se- lâm cümlesi yazılacaktır. paşa Enstitüsün- açılar sery bir üzerinde Samsun'a biriktiği yazık İSTER İNANMA! Gümrükten hatta üç liralık küçük bir malı çıkar- mak için bile mal sahibinin altı tane beyannameye imza koyduğuna, kamlsyoncusunun da bir bu kadar kâğıdı doldurduğuna nzaran Amerikalı mütehı ın ilk günde anladığı şeyi bizim asırlardanberi anlama- mip olmamıza ey keri, İNANMA! | Halbuki 128 inci | Sözün Kısası Yeni Nükteler Bile Benzin ]x'f)kuyıı.' M. N. 1918 yılındanberi — yaşayışta, | yaşayış telekkisinde, bizi sevince ve tasaya düşüren şeylerde oka» dar büyük değişiklikler oldu ki, tarihin başka devirlerinde bunun benzerini arasak zahmetimiz boşa çıkar. Bu değişikliğin karşısında bize, pek eski devirlere xit olmıyan bazı şarkı güfteleri, bazı ata söze | Teri, bamı hikâye, roman, tiyatro ve sinema mevruları ne acayip görünüyor. Geçenlerde bir. karıkatürist arkadaşımız, meteliksiz bir delik kanlıyı, milyoner bir kartaloza tercih eden bir. kızın hayatını anlatan bir film için: — Azizim, bu eski tamandân kalma bir film olacak! diyordu, yeni bir film olsa, hiç bu kıs milyonları bırakabilir miydi? Geçenlerde - yani havalar s0- guduktan ve nozlo ile grip ortas lığı bürüdükten sonra - bir plâk dinledim. Bir alaturka şarkının güftesinden aklımda bir tek mısra kaldı; o da şu: « Bir buse için dün gece çamlarda Z dolaştim! » Rutubetli ve karanlık bir. har vada, Ermeni gelini gibi kırıtkan bir — sevgiliye rasgelip, — onun dudaklarından ufacık bir buse kapabilmek için habire dolaşan, esniyerek uykusunu yenen, gerin dikçe gemikleri çatır çatır çatır- dıyan toy bir delikanlı gözümüs önüne geldi. Zavallıya acıdım. bir zamanlar bir kafes arkasından bir göz pırıltısmı fark etmek bile kaytan biyıll hovardalar için koskocaman bir macera, bir zafer sayılırdı. Ata sözlerimiz de öyle değil mi? * Meselâ, artık “Azıcık aşım, kaygusuz başım!,, diyebilir miyix? İçinde yaşadığımız asırda aşı az olanların başiarı kayguludur. Sonra “Geç olsun da güç ok mesın!, diye kendimizi avutabilir miyiz? Bütün bir dünya, “ geç olmasın da, ne olursa olsun..., derken... Eskiden beri tekerleme olsun, nükte olsun, tuhaflık olsun, hatta edebi bir san'at olsun diye mü- balağa yapılır. Bu mübalığaların ne gibi esaslara yaslandığı da malümdur. Yeni devir, bu kırk yıllık san'ate bile yepyeni bir şekll verdi. Geçenlerde bir Amerikan mecmuasında rastladığım şu m- zahi mükâleme, bunu ne güzel gösteriyordu: Bir Nevyorklu ile bir Şika- gölü — konuşuyorlar. — Şikagolu diyor ki: — Dostum, bizde otomobil sanayli okadar İleri gitti ki, şimdi bir. otomobil 1smarlayınız, yarım saat sonra arabanız hazır- dır, hemen harekete geçebilir- siniz. — Nevyorklu, cevap veriyor: — O azizim, diyor, bizde bu san'at daha ileridedir. Fabrikaya bir otomobil ısmarlarsınız. Yarım saat sonra — altınızdaki —araba adam bile çiğnemiştir. Farkında mısınız? Asrımızın nüktesi bile benzin kokmıya başladı. Türk - İran Dostluk Muahedeleri Neşredildi Ankara 15 ( Hususl ) — İran hükümeti ile aktettiğimiz dostlukl emniyet, bitaraflık, iktısat emek muahedeleri neşredilmiştir.