28 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

28 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

SÖON POSTA Halkın Sesi Mühendis Ve Dişçi Mektepleri Mühendis ve Dişçi Mekteplerinin lüğvi ve bu müesseselerin Durük #ünuna iİlhakı İleri sürülüyor. Bu hususta halkımız diyor kk Bakkı Bey ( Kapalıçarşıda Keten- eilerkapısı 121) — Ben Mühendis mektebinin Da- rülfünuna — bağlanmasına — taraftar doğilim. Fen fakültesinin tedris sah : sı gok geniştir. Elektrik ve makina mühendisi yetiştirirken ayni kudretta mühendis. yetiştiremez. Her - ha'de darölfünunda — bugünkü — mühendi mektebinin yetiştirdiği talebe aya- mada talebe — yetiştirebilmek — İçin ayrıca bir şube daha ilâve etmek lâzımdır. O vaklt tasarruf denilen gaye de ortadan kaybolacaktır. O halde mühendis mektebin! olduğu gibi ipka etmekte neden mabzur görülüyor. Sonra mübendisr mekte- binin büyük —masraflarla — yapılmış atelyeleri, «u tesrisatı vesaire de varlır. Lüğvedlizse bu tesizat ne yapılacak? Herhalde bunları darülfü- nunda yapınak veyahut nakletmek için tazarruf etmek istediğimiz para- gdan daha fazla bir para sarfetmek Tâzımdır. * Suat Bay ( Divanyolu esddesi 7 ) — Kürulmuş muazzam teşkilAâth bir Darü fünunumuz var. Mühendis ve Dişci mektebinin hâlâ Istiklâllerini muhafsra etmesi ayrıca masrafı İcap ediyor. —Bunlar — tevhit edilmelidir. Memleketlm'zde bir tek yüksek tah- sil mücssesesi bulunmalıdır. Avrupa- min birçok yerlerinde böyledir. * Şefik Bey ( Askara Işik mağazası sahibi) * — Mühendis. mektebinin bizde temiz veasil bir mazisi vardır. Ba müecssese tidden yüksek fen adam- ürmİşti. Tahsilinin — elddi- Klod'arar liği ile lüğvi Darüölfünuna ra; doğru değildir. 'Buradakl allı tene tahsli gçok görenler vardır. Tam manasile yetişebilmek için bu müddet fazla değildir? Bance kurulmüş bir şeyi bozmaklâ mâna yoktur. Noksanları varsa 1slah ve tamir yeni yapmaktan çok:kolaydır. Akıl Hıfzıssıhası Akıl hıfzıssıhası Cemiyeti, ya- yın saat 17 de Halk Evi konfe- rans salonunda toplanarak, umu- mi, ilini içtimamı yapacaktır. Komuşulacak — şeyler, tenasül terbiyesinin tarihi, ve memleke- timizdeki tenasül terbiyesinden ahnan neticelerdir. Bundan başka ilmi münakaşa- lar yapılacak, akıl bıfzıssıhası faa- Kiyetleri mevzuu bahs olacaktır. » Çanaşır Çalmış Abgdullah isminde biri Arap- camide yemeniciler - caddesinde oturan Aliye hanım isminde bir kadının — çamaşırlatrını — çalarak savuşurken yakalanmıştır. — Şu Rasathaneye hiç güve- allmiyor Hasan Bey. -. DAHİ v Kİ Siğ 2 B ABERLBA Gamsız İzzetin Oyunu | selerini çalmış. İlk nazarda Yükseliyor Anadolu Tahvilât Ve Hisse Senetleri Yükseldi Türk esham ve tahvilâtı Paris borsasında olduğu gibi İstanbul borsasında da yükselmiye baş- lamıştır. Dün Anadolu tahvilâtı 39,60 dan 40,10, Bon Anadolu 41,60 dan 42,50, Anadolu hisse senedi 25 den 25,35 6 çıkmış, dityunu muvahhide ise 59,5 tan muamele görmüştür. Bon Anado- la temmuzda 7,5 Anadolu hisse senedi - kânunusanide 2,75 faiz vereceği gibi Anadolu tahvilâtı için de nisanda 2,30 olmak Üzere ikinci faizi verilecektir. Mali piyasadan verilen malü- mata göre bu esbam ve tahvilâ- tın yükselmiesine söbep. faizleri- nin yüksek olmasıdır. Avruvada yüzde beş faizli hisse senedi bu- İunamamaktadır. Halk Anadolu tahvilât ve hisse senetlerinin va- giyelink-ömle öwey faizini * yüksek gördüğü için parasını bunlara yatırmaktadır. — Talep — fazlalığı fiatleri yükseltmektedir. Bir Sabıkalı Gece Yarısı Bir Yığın Eşya Çalmış Fatihte Haydar csddesinden geçmekte olan devriye memur- ları orada şüpheli bir vazi- yette — dolaşmakta — olan — sabr- kalı kör Hasan isminde birini yakalamışlardır. Hasanın üzerin- de parça parça kösele, 1 tadan- ca, bir biçak, 142 Fişenk, bir miktar para ve snire bulunarak müsadere edilmiştir. Hasan buw- ları çaldığı yeri söylememektedir. Eve Girerken Tutuldu Fuat isminde biri Küçükpa- zarda oturan limon lücceri Raşit beyin evine hırsızlık yapmak için girerken yakalanmıştır. —— Geçen gün havanın güzel ve açık olacağını söylemişti. lÇıwalla_r_ 'Kaç Kiloluk Olmalıdır ? | | / | görünen Bu sırtladığı ” gibi San:sun İktısat Müdiriyeti İk- tısat Vekâletine müracaat cderek bütün Türkiye'de un çuvallarının 50 ve 75 kiloluk olmasım temem- ni etmiştir. Vekâlet bu mesele- nin tetkikini Ticaret Müdüriyet- lerine bildirmiştir. Öğıendiğim:ıe göre İstanbul — Ticaret Borsası çuvalların 72 — kiloluk olmasını muvafık — görmekte ve bu şeklin en büyük — bir ticaret merkezi olan İstanbulda — esasen takarrlür etmiş bulunduğunu ileri sürmek- tedir. — Fakat son kararı İktısat Vekâleti verecektir. Buğday İşi Değirmenciler Dalavere Mi Yapıyorlar? Dün Anadoludan İstanb: TI8SE çuval bi gelmiş, iyi mallar 6,75 - 7,05 kuruştan — muamele — görmüştür. Bağday piyasasında hafif — bir gevşeklik — vardır. Tacirler bu gevşekliğe sebep olaruk - şanları söylemektedirler: “— Devlet demiryolları ida- reşi ambarlarda temizlik yapaca- ğgimı — söyliyerek istok malların derbal tahliyesini ve aksi takdir- de ambarlardaki malların denize indirileceğini bildirdi. Değirmenciler bu vaziyeti an- ladıkları için nazlı davranmakta ve fiatleri kırmaktadır. Müstah- silin mutazartır. olmaması için tacirlere bir miktar mühlet veril- mesi hususunda hükümete müra- caat ettik, Lehimize bir karar alınmazsa “mutazarrır olacağız.,, bir vagon ».. Ben de buna İnandım, şemsiyeyi, lâstiği almadan.. Arkadaşlarını Bîğ;nihe Getirmiş, İkisi- ı nin De Elbiselerini Aşırıp Kaçmış Polis Müdüriyetinde birkaç dosyasl bulunan maruf sabıkalılardan Gamsız İzzet, bu sefer de arkadaşlarının canmı yakmış, iki arkadaşının - elbi- basit bırsızlığın teferruatı çok — gariptir. Gamsız İzzetin Kemal ve Mustafa isminde iki arkadaşı vardır. Üç ahbap çavuş son zamanlarda gece ve gündüz bera- ber gezip dolaşmaktadır. Gamsız İzzet evvelki gün parasız kalmış, derdini arkadaşlarına anlatımış ve onlardan birkaç lira borç istemiştir. Fakat Kemal ve Mustafa candan arkadaşlık yaptıkları Gamazin bu ricasını her nedense kabul etmemişler ve iste- nilen parayı ecirgemişlerdir. Bunun üzerine Gamsız İzzet arkadaşlarına acı bir oyun karar vermiş ve u daş soyunup uyudukları zaman, Gamsiz yavaşça kalkmş, giyinmiş ve arkadaşlarının — elbiselerini tertip etmiye yumalarını beklemiştir. Üç solağa sokakta almıştır. Sabah olunca iki arkadaş elbisesiz kaldıklarını görmüşler ve polise haber vermişlerdir. Polia Gamaızı yakalır yarak elbiseleri elinden almıştır. | Hastane Orta Halli Aileler Bir Müracaat Yaptı'ar İstanbul Şehir Meclisi azasın dan Galip Bahtiyar Beyin verdiği malümata göre İstanbul halkından bazıları Şehir Meclisi azalarından bir kısmına müracaat ederek be- lediye tarafından orta halliler için bir kadın ve bir de erkek hastanesi açılmasını tememni et- mişlerdir. Belediyenin — mevcut bastaneleri mükemmelse de bu- ralara ancak fakirler kabul edi- mektedir. Mevcut husust hasta- nelerin ise fiatleri orta halli nilelere pahalı geldiğinden bun- lardan orta halliler istifade ede- memektedir. Kendilerine müracaat edilen Şehir Meclisi azaları bu İşi tetkik etmektedirler. Maama- fih yevmiye 1 veya İki lira üc- retli hastanelere lüzüm olduğu histedilmektedir. Öğrendimize göre, Şehir Meclisine müşterek imzalı bir takrir verilecek ve be- lediye bu husasta vazifeye davet edilecektir. | 20 Milyon Bir Senelikîhnühmıı Bu Kşdquıdadır İhracat ofisi bu sene zarfında- ki ithalât ve ihracat vaziyetimiz hakkında acnebaşında bir eser neşredecektir. Bu eserde ihraca- tımzın arttırılması için icap eden tetbirlerden de bahsedilecektir. Varılan neticeye göre bu seneki ihracatımız yüz milyon Hraya ya- kin olduğu balde ithalatımız. an- cak seksen milyon Hra kadardır. Bo vaziyete göre — ihracatımız yirmi milyon Hre fazladır. İhracat | fazlatığının takas esasının talbi- | kinden ileri geldiği anlaşılmakta- V dır. v Dişan çıktım. Derken - beş gdakika sonra Bardaktan — boyamırca- sına yağmur yağmasın mı ? Sirsik- lamı oldum. gitti. ea üklei eei Z : bi Afyon Tacirleri Seviniyor Afyon zeriyatının tahdidi haklıne da alınmış olan son — kararlar tacirler arsaında çok mümalt tauire ler büml etmiştir. Ellerinde istok afyon bulunan tacirler fiatlerin yüks 1 beklemektedir. Zeriyatına Hacıköy, Malatya, Zile, İzmir, Trakya — vesalra yerlerin tahdit baricinde kalmaması muhakkak görülmektedir. Diğer taraftan hükümetin aldığı bir karara göre afyon müstahsilleri bir birlik halinde afyon satıcaklardır, Tamamen müastahsillerden mürekkep muayyen — bir atın alacak ve aradakl mutavassıtları kaldırarak doğrudan doğruya alıcılarla temas edecektir. Brlik satlığı afyonların — parasını azasına bir nisbet dahilinde tevzi edecektir. Ayrıca köylünün afyonunu satın almak için muhtelif mınlaka- larda komisyonlar teşkli edilecektir, Mürettipler Gemiyetinde İstanbul Türk mürettipler cemi« yeti riyasetinden: Senebaşı Intihabatı 30 » 12 - 932 tarihine müsadif cuma günü saat 14 te icra kılımacağından alâkadarların yevmü mezkürda hazır bulunmaları mercudur. İki Yeni Cemiyet İstiklâl Nsesi aozunlarile İstane bulda bulunan Bursa Lsesi mezun- ları birer mezunlar cemiyeti yapas çaklardır. İstiklâl 1sesi mezunları ilk içtimalarını ikinci kâmunun birin- de yapacaklar ve cemiyetin esaslar rını kuracaklardır. Bursa Hsesi me- zunları da cuma günü Halk Evinde toplanarak cemiyet nizamnnmerin! münakaşa edeceklerdir. Bir Kaçakçı Tutuldu İstaabul Gümrükeri Mubafaza Başmüdüriyeti mem dün eski Salıpazarında — Abi oğlu Arifte yedi bin Üç yüz çekmak taşı ve birkaç kaçak — lekarpin, yüalü elbiselik kumaşlar bu muş ve derhal mi lere ederek Arili «sekle zinci İhtisar mahkemesine vern lerdir. çakmak, Bozüyük Yangını Bozüyükteki büyük kereate fabri- kalarında evvelki gün bir yangıa çıktığını, fabrikanın makine dairesi- nin kümilen harap olduğunu dün erefle haber vermiştik. Dün bu hu« susta fabrikanın buradaki merkezin- den tahkikat yaptık. endiğimize göre, evvelki gün fabrikanın sahibi Bilecik Meb'usu İbrabim Beye Boz- üyükten bir telgraf gelmiş, buuda fabrikanın makine kismının yandığı bildirilmiştir. Fabrika Ünyon S gorta Şirketine 900 bin liraya sigorlalıdır. Yangın hakkında mahallinde tetki- igorta mümeesili Bozüyuge gitmişt yolunda olduğu için yangının İoko- motf bacalarından — savrul: kıvil- cımlar tesirile çıktığı zannedi mek- tedir. Bu yangın haberi üzerine çeh- rimiz piyasasında kereste f atleri bir miktar yükselmek datidadını B. — Evet azlilm, Rasat- yazlık e!bi dediği zamat iara, bürünüp sokağa öyle çıkmalı L.