18 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

18 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa Halkın Sesi Şiddetlenmesi Lâ- zımgelen Bir Tedbir Dünkü Son Postada Gümrük Mubafaza — İdaresi tarafından bir vapurda külliyetli miktar- da kaçak #şya yakalandığını okudunuz. Ba hussala halkın mütalansına müracaat ettik ve şunları topladıkı Kerim Beoy ( Ş şll Bulgar çarşısı ) — İhtisas Mahkem ları yola gelirmek mücesir oldu. Bı Fıu çalı 'akat buna çakçılık hâdiselerine dair gazeteler- da baberler görüyoruz. Kaçakçılık mücadelesi malf ve iktısadi vaziye- timizle çok yı alâkadardır. Bu sahadaki tedi gşiddetlendi- rilmesine taraftarım. * Ahmet Hayri Bey ( Beyazit Soğan ağa ) — Kaçakçılık mücadelesi günden güne şidetlendirilmelidir. Çünkü bu türetkârlar başka türlü yola gelmez- ler. Ben Ööyle zannediyorum ki ibtl. sas mabkemeleri kaçakçılık müca- delesinde çok faydalı rol oyaamış- lardır. Bütçemizin müvazenesi için kaçakçılık mücadelesine büyük bir ebemmiyet vermeliyiz. * Mustafa Ai Bey camli sokağı) — Bütçemizin düzgün gitmesini istiyorsak kaçakçılık — mücadelesini bütün şiddetile devam ettirmeliyiz. Bana kalırsa son bir sene rzarfiındaki mücadele hükümete asgari S0 milyon Nira temin etmiştır. Hatta ben bu sabada ihtisas mahkemelerinin salâ. hiyetlerinin çoğaltılmasına bile ta- raftarım. Ben kaçakçılık mahküm- larına teşhir cezası bile tatbik edilk- mesini —İüzumlu ve faydalı bulu- yorum. * Oemal B. (Olhanğir Marta sokak) — Gümrük —mubafaza memur: larının kaçakçılık mücadelesindeki faaliyetlerini çok beğeniyorum. Bun- lar kaçakçılara nefcs bile aldırmı- (Beyoğlu Ağa şiddetlendirebilir. Halk Evleri Yıldönümü Büyük Mera- simle Tes'it Edilecek Yarın 19 şubat, memlekette Halk Evleri kuruluşunun ilk yık dönümüdür.. Bu — münasebetle memleketin her tarafında olduğu gibi şehrimiz Halk Evinde de büyük tes'it merasimi yapılacak- tır, Merasim programı bir heyet taraf.ndan hazırlanmıştır. Fakat Halk Evleri nizamnamesi muci- bince yıldönümünün asıl tes'it günü, yıldönümü gününü takip eden ilk cumadır. Yıldönümü münasebetile eski açılanlara ilâve elarak yeniden virmi yerde Halk Evi açıdlacaktır. Yeni açılacak evler — şunlardır : Adana, Aksaray, Bahkesir, Çankırı, Çorum, Erzincan, Gümü- şane, İsparta, Kars, Manisa, Mers siv, Muğla, Niğde, Sıvas, Tokat, Be!İra, Boyabat, Alâiye, İnebolu, Urla. Son Postanın Resimli Hikâye si: — Sana çok tubaf bir şey söyliyeceğim Hasan Bey. SON POSTA Mavnada Bir Macera Geceyi Mavnada Geçiren Bir Hırsız Sabahleyin Soygunculuk Yaptı lardır. Salih çok garip şekilde bir hırsızlık yaptıktan sonra yine garip bir vaziyette yakayı ele vermiştir. Yaptığımız tahkikata göre bâdise şöyle cereyan | etmiştir : Sabıkalı hırsızlardan — Salih î akşama doğru Yağkapanı civarında dolaşmıya ve sahile bağlı duran mavnaları gözetlemiya başlamıştır. Akşam hava iyice karardıktan sonra Salih mavna- lardan birine atlamak İstemiş ve etrafa bir göz gezdirmiştir. Ortalıktan ©l ayak çekildiğini gören zifiri karanlık içinde kimseye Polisler dün Salih isminde bir bırsız yakalamış- ) bu açık göz adam ! görünmeden lde — demirli di Bir Tulumba |Y FHırsızı Yakalandı Artin isminde bir Ermenl tu- lamba hırsızlığı yaparken yakayı ele vermiştir. Öğrendiğimize göre bu adam Hasköyde kalafat ye- rine musallat olmuştur. Artin ev- velki gün kalafat yerine gelmiş, her tarafı gözden geçirmiş ve Hüseyin isminde bir adama mü- racaat ederek bir İş istemiştir. Hüseyin Ef, nin kalafat yerinde bir motörü vardır. Fakat motör sahibi bu müracaat karşısında kendisine verecek bir işi olma- dığını Artine söylemiştir. Artin tam ayrılacağı sırada - firsattan istifade ederek motör içinde bu- hman bir tulumbayı çalmış ve kaçmıştır. Fakat biraz sonra ya- kalanarak hakkında tahkikat ic- rasına başlanmıştır. Deftarler Kimindir? Birkaç gün evvel bu sütünlar- da Balıkpazarında Taşçılarde Ya- ni Raka ve Yorgi Raka Efendi- lerle — ortaklarının -mağazasında Rumca defterler — yakalandığını, bunların vergi meselesinden do- layı Defterdarlık tarafından tet- kik edildiğini, fakat bu defterler- den birinin Beyoğlu Mal Müdür- lüğü binasında kaybolduğunu yaz- mıştık. Bu münasebetle aldığım:z bir mektupta Yani Raka Efendi- nin Balıkpazarında Taşçılar'daki mağazasında ortağı ve şubesi olmadığı, kendisinden de defter müsadere edilmediği bildirilmek- tedir. Halbuki biz bu haberi selâ- hiyettar makamdan istihbar et- miştik. Müskirat İnhisarında Müzkirat İnhisar İdareal için bir miktar damir fıçı, bir milyon kapsül vesalre eşya satın alınacaktır. Bun- lar için bir münakasa açılmıştır. « Bizim mahallenin emektar bakkalı Bodos ile.. yarısı evvelki gün madığını hiç gürültü etmeden girmiş ve bir köşeye saklan- mıştır. Bu mavna Mahmut isminde birisine aittir ve mavna sahibi de içerde uyumaktadır. Salih gece- mavnanın her tarafını yoklamış, fakat işe yarar kıymette bir şey bulamayınca sabah olmea- beklemiştir. sahibi Mahmut Ef. çıkmış ve dışarıya gitmiştir. gören mavna sahibinin bütün eşyasını aırtına yükliyerek kaçmıya başlamıştır. Kurnaz hırsız biraz sonra hâdiseyi Filhakika sabah olunca mavna uyanmış, yattığı baş altından Mavnada kimse kal- Salih derhal başaltına girmiş ve bi haber alan polis memurları taraf.ndan yakalanmıştır. rlü’iı:irı—ığ Tacirleri Ve Fabrikacılar Şikâyetçi Takastan î(îînî Fayda Görüyor ? Takas işinden dolayı ortaya yeni bir mesele çıkmıştır. Fab- rikacılarla çiftçilerden bir kısmı, takastan istifade eden idhalât ta- cirlerinin memlekette istihsal ve- ya imel edilen mallari getirdik- lerini ve bu yüzden Milli istihsa- Hin mutazarrır. olduğunu söyle- mektedirler. Bu şikâyetçilerin başında pirinç müstahsil ve tacirlerile, elbiselik ve pantalonluk kumaş yapan yerli fabrikacılar gelmektedir. Bu bu- susta sözü onlara bırakıyoruz. Yerli pirinç tacirlerinden Hacı Ömer Bey diyorki: “— Gümrükte onaltı bin dört yüz çuval ecnebi pirinci vardır. idbalât tacirlerinin elinde istok olarak bulunan 5-6 bin çuval pirinç te nazarı itibare alınırsa ecnebi memleketlerden getirilen piriaçlerin yirmi bir bin çuval olduğu derhal anlaşılır. Bundan başka İstanbulda İstok olarakk onbir bin çuval yerli pi- rinç vardır. Bu miktar Anadolu- dan İstanbula gönderilecek olan yerli pirincin ancak dörtte biri kadar İstanbulun aylık pirinç ih- tiyacı 3500, — senelik 42500 çuvaldır. Rakkamlardan anlaşılacaiğ na göre yerli pirinçle- rimiz, dahili ihtiyacımızı karşıla- yacak kadar ve hatta fazla oldu- ğu halde muttas | bariçten pirinç getirilmektedir. Bu — vaziyetten Türk müstahsil ve taciri zarar görmekte ve fiatlar düşmektedir. Hükümetin buna karşı karar ak ması beklenmektedir.,, Pirinç idhalât tacirleri ise bu fikre itiraz etmektedirler. İdhalâtçı firmalardan Hacı St- . Köşe — başındaki — tütüneü Ali Ekber Ağanm dükkânları üç gündür kapalı... ihtiyacı | leyman zadeler şu fikirdedir: * — Evvelce kontenjanda fazla miktarda pirinç verildiği için millt bankaların kredileri vasıtasile ye- di kuruştan ondört kuruşa kadar pirinç aldık ve bedellerini tamar men ödedik. Bu mallar gümrüğe gelmiş ve milli — servet olmuştur. Kontenjan varlığından dolayı çe- çekemediğimiz bu mallardan bir kısmı bozulmıya yüz - tutmuştur. Avrupadan çelen pirinçlerimizin sarfiyatı yalnız İstanbula münha- sırdır. Ecnebi pirinçlerine onyedi kuruş gümrük resmi, dört kuruş ihracat primi verdiğimiz için ec- nebi pirinçlerinin yerli pirinçlerine rekabet etmesi imkânsızdır. Bir aralık ecnebi pirinci 38 kuruşa yükseldiği halde ithalâta müsaade edildiği için 31 kuruşa düşmüş ve bundan — müsteblik faydalanmıştır.,, Yerli kumaş fabrikacılarından biri ise şunları söylemektedir. * — Mevcut paltoluk ve elbi- selik kumaş fabrikaları her nevi elbiselik ve paltoluk kumaşları yaptıkları halde takas mukabi- linde gelen kumaşlar yerli ma- larını mutazarrır. etmektedir. İk- tısat Vekâletinin takasa yeni bir veçhe vermesi ve yerli mamulâtı vuracak ecnebi —malının tukas mukabilinde bile olsa ithaline müsaade etmemelidir.,, Baynelmilel Bir Kongre Önümüzdeki 21 mayısta Viyana'da toplanacak olan' Beynelmilel Ticaret Odaları kongresinde İstanbul T.caret Odanını Nemli zade Mithat ve Hakkı Nez hi Beyler temsil edeceklerdir. « Acaba bir matomleri mi olacak ? Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: | 5. Memleketimiz2 Ge- len Muhacirler Memleketimize Bulgaristan, Ro- hacirler men.leketin muhtelif tarafla- rında iskân olunmaktadırlar. Haber aldığımıza göre Vekâlet 339 senesindenberi bu surel muhacirlerin bır İstatistiğimi istemiş- tir. İskân idaresi yimdi kayitlere ba- karak istenilen malümatı bazırla| maktadır. Bir Ticaret Müzesi Piredeki Türk t caret mümesellli- #i binası dahilinde Türk tcaret mü- zesi namile bir müze açılacaktır. Ticaret mümessili alâkadar makam- lara müracıat ederek Türk — ihraç maddeler'nden birer nümune gönde- rilmesini rica etmiştir. Seyyah Geliyor Belediye seyyahlar şubesine veri« len habere göre, İlk #eyyah vapuru 9 martta Hmanımıza — gelecektir. Ögüstos namındaki bu seyyah vapu- ru 500 İngiliz ve Fransız seyyabımı getirecektir. Nisan ve mayıs ayların da da barı büyük seyyah vapurları gelecektir. Kiymetli Kitaplar Son zamanlarda Sandalbedestenin- de muhtelif lisanlarda kiymetli — kis taplar satılmaktaktadır. Bunlar ara« sında eskiden kalma el yazması ve çok kıymetli eserler de vardır. Ayrı« ca bir. parti de Franmzea eterler mevcuttur. Tayyare Mektebi Sivl! tayyarecilik maktebinin mü- eesini Vecihi Bey, mektep çerefine perşembe akşamı Kadıköyünde Sü- reyya Pş. sinemasında bir balo ver- miş, balo eğlenceli olmuştur. Vecihi B. tayyare mektebini genişleteceğini söylemiştir. Tahelâlar Bazı müesseseler'n ve Kadıköy tarafındaki bazı ecnebi mekteplerin tabelâlarında Türkçe hurufatın Fran- m daha küçük olduğu görül. müş, alâkadarların nazarı dikkati eelbedilmiştir. Gayrimübadiller Arasında Gayrimübadiller pazartesi günü Halk Evinde toplanarak Ankara- ya gönderecekleri Üüç kişilik he- yeti seçeceklerdir. Diğer taraftan bazı gayriml- badiller cemiyetin feshini iste- mektedirler. Bunlar feshe sebep olarak cemiyetin şimdiye kadar gayrimübadillerin bukukunu mü- dafaa edemediğini ileri sürmekte- dirler, Gürültülü Olacakmış İstanbul Mintakası - Tlcaret “Oda- ları köngresinin Bu ayın 26 mci günü şehrimizde toplanacağını haber vermiştik. Öğrendiğimize göre, ba seneki kongerede çok mühim mese- leler müzakere edileceği iç n kongre münakaşah ve gürültülü olacaktır. Bu hususta bazm murabhaslar - tara- fından şayanı dikkat takrirler veris leceği söylenmektedir. — Hasan Bey — Zannetmetik Gazetelerdeki güzellik mün şalarına dalmış olacaklar.