18 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

18 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Tefrika No, 68 Nasıl doğdu ?.. Nasıl Yaşadı ?.. Nasıl Öldü?.. İzmirin Mümtaz Simaları Ansızın Başka Vilâyetlere Nefyedilmişti Nâzım Beyin İzmire hareketi. kararlaştırıldıktan sonra, cemiyet sfradından ve belediye memurla- rından Yakup Ef, isminde bir zatın nüfus tezkeresi alındı. Mü- şiriyet yaveri Kâzım Nami Beyin delâletile bu isme bir mürur tez- keresi çıkarıldı. Dr. Nâzım Bey yine o hoca kıyafetile ve bu mik rur tezkeresile Drama - Kavala tarikile İzmire yollandı. Dr. Nâzim Bey İzmire ayak bastiğı Ozaman oradaki Oefkâr ve vaziyet me halde idi?.. Bunu lâyıkile anlıyabilmek için biraz maziye rücu etmek İâzım- dır. Sadrazam Kâmil Paşanın va Uliği zamanında İzmir halkı nis beten hür yaşamış ve hafiye kor- kusundan azade bir hayat geçir- mişti. Yalnız ecnebilerin değil, Rumların, Ermenilerin, Musevile- rin bile kulüpleri vardı. Münev ver Türk gençlerinden bazıları sik sik bu kulüplere gider, her şey serbest görüşülen bu mubit- lerde fikren terakki ederlerdi, Ab- dülhamidin sabık kitapçılarından olup mektebi sanayi müdürlüğile İzmire gönderilen bir adam gibi birkaç hafiye varsa da bunlarda pek fazla ve kıyasıya hareket gösteremezlerdi. Uzun seneler zarfında İzmirde yalnız bir vak'a olmuş, O (Abdülhalim (Memduh, Müstecabi zade İsmet, Tokadi zade Şekip, şair Eşref, Şeyh Nuri) Beyler gibi mümtaz sime- lar bir gün ansızın başka vili- yetlere nefyolunmuştu. Vakın bu hâdise bir müddet İzmir mubitini korkutmuş ise de, az zaman sonra bu korku yine zail ol muştu, ği Bu zengin ticaret beldesinde, herkes işile gücile meşgul olduğu için, istipdadın ağırlığı pek o kadar his olunmuyor, hükümetin idaresine ait şikâyetlerden ziyade ticarete ait işler konuşuluyordu. Devletin idaresindeki (sakatlığı en çok hissedenler, genç ve mü- nevver zabitlerdi. ) Kışlanın küf kokan koridor- larından, bask tavanlı odaların dan muttarit askerlik hayatından başka birşey obilmiyen, (Edip Servet), (Hüseyn Lütfi), (Selim Sırrı) isminde üç genç zabit, geceleri sönük bir petrol lârıba- sile yarı aydınlanan daracık oda- larında toplanıyorlar, o başbaşa veriyorlar, Zevksiz ve neş'esiz geçen bu hayatlarından şikâyet ediyorlar ; kendilerini oyalıyacak, tatlı ve heyecanı bir hayat arıyorlardı. Nihayet o Fransızça öğrenmeyi, ecnebilerle ahbaplık etmeyi, kulüplere ve balolara ” devam ederek bayatlarına yeni bir mecra vermeyi dü şöndüler (o ve derbal bu fikrin busulüne teşebbüs ettiler... Girdikleri yeni hayat, birden- bire onlarda bir tesir biraktı. Kendi yurdumuzda yaşıyan ya- bancıların hür ve mes'ut hayatı, derha! bu gençlerin gözüne çarp- h... Hürriyetin zevkini o zaman tattılar, ve artık bunun bütün vatandaşlara şamil bir hale gek mesini temenniye başladılar. a 1 ie Manyasi zadenin kiymetli sle- manlarından Necip B. Bu genç zabitlerln, Yanyalı mülâzım Mecdettin EF, isminde bir O arkadaşları daha vardı. Ateşli bir zekâya malik olan bu genç mülâzım, diğer arkadaşları gibi alafranga hayata düşkün ve mütehassir değildi (O sadece okuyup yazmayı seviyor, siyasiyat ile meşgul olmaktan büyük bir zevk hissediyordu. İzmirde bulu- nan Ermeni komitecilerinden dok- tor Emirze Ef, nin dostu idi. Doktorun delâletile tanıdığı İngi- giliz Postahanesi Müdürü vasıta- sile Avrupadan gazeteler getirti- yor, bunlarla meşgul oluyordu. Avrupada Jön Türkler tarafından çıkarılan gazete ve kitapların m Rİ Harold Lloyd LUİ Sinemacı filminde Bugün ve yarın son olarak MiLLi sinemada Adalar şarkısı, Trader Horn fi- iimlerini yaratan meşhur rejisör Van Dyke'nin en son şaheseri TARZAN üyük muvvaffakiyet devam ediyor. Mümessili: Dünya yüzme Şampi yonu JOHNY WEİSMULLER Matineler: 2,30-4;30 geca 9,30, —s a —— —— enselür Şehire ve Gl Bedia -İ. Galip Komedi 4 perde m UMUMA “li Matbuat Cemiyeti tarafından tertip edilen 1933 Matbuat ALMANAĞI çıktı, Her kitapçıda bulunur Fiat # liradır. aza hepsi muntazamen Meclettin Ef. ye geliyor; kendisi okuduktan sonra, bunları emin olduğu arka- daşlarına veriyor, onlara da oku- tuyordu. Hatta bir gün Mecdi Ef, büyük bir cüret göstermiş, Meş- veret gazetesinin bir nüshasını, kumandan yaveranı hazreti şeh riyariden, ferik Hacı Osman Pş. ya takdim eylemişti. Osman Paşa, gazeteye elini sürmek cesaretini bile gösterememiş, fakat iyi kalpli bir adam olduğu için, bir daba böyle şeylerle meşgul ok maması hakkında Mecdi Ef. ye babaca bir nasihat vermekle iktifa etmişti. Halbuki bilâkis Mecdi Efendi bu meşguliyetini tevsi etmek, bu gazete ve kitaplardan daha fazla getirterek memleketin her tara- bna tevzi eylemek istiyordu. Onutr bu fikrine arkadaşlarından Mülâzim Hüseyin Lütfi Bey de taraftar oldu. Mecdi Efendi, Hüseyin Lütfi Beyi aldı, ingiliz postahanesi müdürüne götürdü. Prezante etti Fikrini söyledi. Müdür, bu bususta icap eden bütün muaveneti gösterdi. Bun dan sonra, artık Paristen, Ce- nevreden, Mısrdan paket paket crak “getirtiyorlar ve tanıdıkiz- rına dağ tıyorlardı. Bir müddet, hiçbir sızıltı çık- madan, bu iş böylece devam etti. Fakat bu esnada, Vali Kâmil Paşanın oğlu, yirmi iki yaşında ( yaveri hususii hazreti şehriyari, bahriye livası, Amiral Sait Paşa) tamamen sivrilmiş, İzmir ve havalisinde bir istihba- rat şebekesi tesis etmiş. Abdük hamidin en namdar ve hususi bendelerinden ( Tatar Şakir Pş. ) da İzmire gelmiş, orada yerleşmiş. Artık herkesin kalbine bir casus korkusu girmişti. ( Arkas var) Açık Muhabere : Satık (Manastır vuâyeti) Sermüs tantiğ. ki, Koma: ; Gebze — Ş. Şevket; Ayam — Terzi İsmail ş Beyefendi.ere: Mektup.arınızı aldık. Alâkanıza teşekkürler ederiz. SON POSTA LE mi emi Yevrmi, Siyasi, Havadis ve Halk gazetesi htanbuls Eski İdare: Dm m. Telefon: İstanbul - 20203 Posta kutusus İstanbul - 744 Telgrafı İstanbul SONPOSTA gönen ABONE FİATİ TÜRKİYE ECNEBİ 1400 Kr. 1 Sene Z7CCEr 750 , SAy 1400, 400. 3, Gn Nânlardan mes'uliyot alınmaz cevap İçin mektupi ara (6) kuruşluk Gul âvasi lâzımdır. Adres değiştirilmesi (20) kuruştur. Gazetemizde çıkan resim ve yanların bütün hakları mahfuz ve gazetemize atti. Siz NeF ikirdesiniz: ( Baştarafı 1 inci sayfada ) görülmektedir. — Birinci (seçme ilân edilmiyor da ikinci seçmede neden vaziyet değişiyor. Nazire H. Kıraliçe olmak iti- barile güzeldir. Fakat Feriha H. güzellerin pek nadir bir güzelidir. Beyoğlu Tulga sokak No. 9 Reşit Süleyman * Memnun Değilim İlk seçmede olduğu gibi, ben de Feriha Hanımın kazanacağına kanaat getirmiştim. Verilen son karar birçok kimseler gibi beni de şaşırttı, Bu iki güzel tekrar jüri heyetinin karşısına çıkarıla- cak olursa, bakikat aşikâr olur. Suadiye'de muallim Zati Beyin Evinde Fevzi Zati * Gerek Nazire ve gerekse Fe- riha Hanımları şahsan tanımam. Yalnız her iki güzelin muhtelif pozlarını tetkik ettim vardığım netice, Feriha Havımın rakibin den çok güzel olduğudur. Kana timce Feriha Hanıma müsabakayı kaybetmiş nazarile bakılamaz. Soğanağa mahallesinde Tavşantaşı Sokak No. 11 Recal * Tamir Ediniz Pek aşikârdır ki, 45 numaralı Feriha H. daha güzeldir. İntiha- bın karışık bir şekilde yapılmış olduğuna efkârı umumiye kanidir. Madam ki intihap edilen kız Türkiye güzeli nami alacaktır, Tabidir ki Türk efkârı umumi- yesi bununla a'âkadar olur. İşi tamire kalkışmak O efkârı umu- miyeyi Nazire H. tarafına celbe savaşmak pek beyhudedir. İkinci intihap nedir? Cümhuriyetin elin- de bir kozu var. Estetik noktai nazarından Nazire fi. güzelmiş.. Bu da üe demek?.. Üsküdar Ihsaniye Orta sokak No.4 do mütekait kaymakam Fevzi * Texrar Ediniz! Evet, buriki güzeli ikl cep- heden tetkik edeceğim. Nazire ve Feriha Hanımların resimlerini bütün gazetelerden O toplıyarak masamın Üzerine sıraladım: I — Uzun bir tetkikte resim- den anlaşılmamakla beraber Fe- riba H. mütenasip sadır, geniş omuz ve masum bir tipi taş» maktadır. 2 — Nazire Hanımda, Feriba Hanımın ki kadar müterssip bir vücut görmemekle beraber kol- ları daha güzeldir. Bence bu mesele alâkadar heyete bırakılmalı, bahusus ür tadı âzamın ikinci bir intihabı ber şeyi bertaraf edeceği zam nındayım. M. M. V. Muhasebesinde tetkik memuru Şücaliddin * Gürültünün Sebebi Ben O maksimde (bulundum. Önce halk tamamen 45 Feriha Birsen Hanımın o lehinde idi. Nazire H. mı ancak 45 - 50 kişi lstiyordu. Fakat 9 şubatta (Nazire H. mın kıraliçe olmasına ben de şaştım. Nazire H. bir kere es merdir,! kaşları yarımdır. Birsen Hanımla kat'iyen mukayese edi- lemez. 45 kıraliçeliğe lâyık bir kızdır. Esasen Feriha H. birinci gelseydi, böyle gürültüler çık- mazdı, Göztepe Mühendis Rana Beyin kızı Yıldız e 8 Sayfe SON POSTA | “© Şubat — | #5 İTTİHAT ve TERAKKİ — Her hakkı mahfuzdur. — Hata Ettiler Feriha Birsen H. daha güzel, daha cana yakin bir başkalık taşıyor. Hakem heyeti, intihap» larında hata etmişlerdir. Benim bildiğim budur. Gümüşhaneli üçüncü oğlu Selimiye İbsaniye'de 16 numarada * Ankara'dan 32 İmza Ankarada 32 imzah terzi karilerimizin fikirleri şudur: Biz aşağıda imzaları bulunan Ankara terzileri (Birsen - Feriha) H. mı, güzellik eceliğine münasip ve lâyık buluyoruz. Bu münâse- betle Feriha H. ma, kendisi gibi güzel babtlar temenni ederiz. Ankara'da Bankalar o cadd'sinde mesiçi zade ve Moda ticarethe Boleri vasıtaşile: Otuz İki İmza matbaamızda mahfuzdur. * Bu Nasıl İş? Şimdiye kadar tetkik ettiğim resimlere göre, Feriha Birsen Hanım daha çok güzel, Nazire hanımdan daha çok farklı buluyo rum. Hakem beyetinin hattı hareket hiç münasip değildir. Eski ha kem heyetinden ve reprezantan- larından hiçbiri bulunmamak şar tile yeniden teşkil edilecek bir beyet Nazire ve Feriha hanım ları tetkik etmelilerdir. Kızıltoprak Kayışdağı caddesi No. 3 Servet Güzeller Güzeli Gazetelerde münakaşaları ve resimleri muntazamen takip ettim. Bence o çüzeller güzeli Feriha hanımdır. Adapazar Güneşler'H. Ahmet * Afyonkarahisar'ın Fikri Biz üç genç te reyimizi Feriha Hanıma veriyoruz. Feriha hanım hakikaten güzel, şirin ve düzğün endamlıdır. Nazire hanıma naz ran daha güzeldir. AfyonkarahisartSerbes baytar Emin Kundaxcı zade Mehmet, Eski Bodestende o Yumurtacı o Mustafa * Benim Re'yim.. i Resimlerde her iki güzelide gördüm. Nazire hanımı herkes takdir ediyor. Bana kalırsa Feriha hanım daha güzeldir. Neden der: seniz pek girişkin bir banıma benziyor, Endamı, boyu, posu ve duruşu daha güzeldir. Benim | reyim Ferihadadır. Ankara İstasyonu yeni Kayseri â ümit nakliyat Şirketi Ahmet Necati * Avrupalıların Hoşlanacakları Bence Türkiye (güzelliğine lâyık, güzel zarif, şirin çehreli, narin Türk kızı, tatı ba kışlı vej Avrupalıların hoşlans" cağı Feriha hanımdır. İntihabıf yeniden yapılması bence elzemdir. Ankara'da ( Adres mahfuzdur ) İsmail Ruh i * Kırklareli'nin Fikri 12-2- 933 tarihli gazeteni” de gördüğümüz resimlerden F* riba Hanımı daha güzel buldu binaenaleyh oreylerimiz o Fi Hanımadır. Kırklareli'nden 20 imzalı bir — tuptan (o ( İmzalar o matbaası mahfuzdur.) ( Devamı 10 uncw sayfada ) |