18 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Edremit'te Yağ Ve Zeytin Satışı Edremit, (Hususi) — Mevsim | dolayısile şehrimiz yağ fabrika- ları. faaliyetlerini birer birer tatil etmişlerdir. Bu sene zeylin mah- sulümüz çuval doldurma itibarile noksan olduğu halde yağ istihsa- lâtmın yüksek olması bu endişeyi izale etmiştir. Geçen seneler içinde zeytin- lere sinek ve kurt arız olduğu halde bu sene havaların rüzgârlı geçrneı.ı bu hastalıkların önüne geçmiş ve müslahsillerimizi mem- nun etmiştir. Fakat tüccarlarımızın en <i- yade endişe ettikleri şey, malla- | rının maliyet fiatı Üzerinde müp- | teri — bulamamasıdır. - Tüccarlar malların satılması için yeni gay- retler sarfetmekte ve yeni teşeb- büslerde bulunmaktadırlar. Yağ mahalli olan kazamızda zeyünyağına 30 kuruşa müşteri bulanlar parızakla gösterilmekte- dir. Burada yağlar ancak 23 ile 47 kuruş arasında muamele gör- mektedir. Bu gsüretle — endişelerinden haktı olan müstahsillerimiz, İktı- sat Vekâletine birkaç kere mi- racaatta bulunarak - İstandarlize usulünün tatbikini istemişlerdir. Bu usul, İktısat Vekâletince kabul edilir ve tatbikine başla- mlırsa, birçok zeytinyağ müstah- sillerinin yüzleri gülmüş olacaktır. Diyarıbekir'de | Kar Devam Ediyor Bazı Kazalar Oldu Diyatıbekir, (Hususi) — Şe- hirde birkaç gündenberi devamlı sürettle kar yağmaktadır. Kar bazı kazalara da sebebiyet ver- miş, Ayspor klübünün işgal ettiği bina karın sikletine tahammül edemiyerek yıkılmıştır. İnhidam esnasında binada kimse bulun- madığı için nüfusça zayiat olma- nuştır. Diyarıbekirdene Mardine bare- ket eden ve Fikri Beyin idaresin- de bulunan kamyon yolda kar fırtmasına tutulmuş, daha ileriye devam edememiş, kamyonun ha- mülesi ve yolcuları jandarmalar tarafından sırtlanmak suretile ve pek müşkülAtla karakola taşına- bilmişlerdir. Kamyon yolda kak mış, ancak ertesi sabah Mardin- den gönderilen hayvanlarla pos tamn nakli kabil olabilmiştir. Diyaribekirde Kalp Sektesinden Ölüm Diyarbekir, (Hususi) — İdarsi Hususiye daktilolarından Hayrün- nisa H. vazifesi başında kalp sektesinden ölmüştür. Hayrünnisa Kayseri Lisesi Yandı Yangın Altı Saat Sürdü. Zarar Miktarı VOn Bin Liradan Fazladır Kayseri fotoğraf Kayserl (Husustl) — Lise bi nasında İidareye ait — daireden yangın çıkmış, altı saat devam etmiş ve bina tamamen yanmıştır. Yangın gündüz. ve soba ba- casının kurumları tutuşmak sure- tile çıkmıştır. Ateş zuhur eder etmez Belediye, Kolordu ve İs- Akşehir'de Bir Genç Nişanlısını Öldürdü Akşehir, (Hususi) — Burada feci bir cinayet olmuş, Kürt Hacı Hasan isminde bir genç nişanlı- sı Safiye Hanımı öldürmüştür. Bu iki genç evlenmek için muamelelerini yaptırırlarken usu- len gidip doktora muayene ol- muşlardır. Doktor yaptığı mua- yene neticesinde Hacı Hasanın frengili olduğunu tesbit etmiş ve tedavisini ikmal etmeden evvel evlenmesine müsaade etmemiştir. Aradan birkaç gün geçtikten sonra hacı Hasan nişanlısının evine giderek nüfus tezkeresini istemiş, Safiye H. da nüfus tes- keresini vermekten imtina etmiş- tir. Bundan müteesir olan hacı Hasan tabancasını çekmiş, nişan- hamı Özerine ateş etmiş ve kiz- cağın başımndan, kolundan, kar- nından ve belinden yaralıyarak öldürmüştür. Katil cinayeti müteakip elinde tabancası olduğu balde kaçmıya silâh sesine yetişen polisler de kovalamıya başlamışlardır. Katil kaça kaça evine gitmiş, içeri girmiş ve kapıyı kapamıştır. Po- lisler bir müddet sonra eve gir- miye muvaffak olmuşlar, fakat Hanımın ölümü burada derin bir tocasüör uyandırmıştır. Susığırlık'ta Havalar Güzel Ve Odun Kömür Ucuzdur Susığırlık, (Hasusl) — Burada son haftalar zarfında havalar çok güzel ve açık gitmektedir. Bu yüzden odun ve kömür fiat- leri büsbütün düşmüştür. Geçen sene 150 - 160 kuruşa satılan bir araba odun son gün- lerde 50 kuruşa kadar ucuzla- mıştır. Kömürün okkası ise 2 kuruştan 50 paraya düşmüştür. Hatta bazı köylüler pazarlarda 1 karaştan kömür satmaktadırlar. Cireson Ticaret Odası Ticaret Odası - kongresi 17 şubat cuma günü toplanacaktır. katili tabancası elinden düşmüş bir halde ölü olarak bulmaşlar- dır. Yapılan muayene neticesinde katilin kalp sektesinden öldüğü anlaşılmıştır. Eskişehir'de Şeker F abâ:-a;nm Teme- linin İnşası Başladı Eskişehir, (Hususi) — Şeker fabrikası için istimlâk edilen sa- hada temel kazma işine başlamı- mıştır. Hafriyata mühendis Nadir Bey nezaret etmektedir. İnşaat bir #sne rzarfında ikmal edile- —. Kongrenin ruznamesinde - vilâye- tin ticaret ve iktısadiyatım ya- kından alâkadar eden mühim maddeler vardır. muhabirimizin yangin esnasında aldığt Iki totoğrat tasyon tulumbaları ile miktarı kâfi asker, jandarma ve Kolordu itfaiyesi yangına sevkedilmiş, Vali B. bizzat yangının söndürülmesi işile meşgul olmuştur. Yapılan bütün. gayretlere ve çalışmalara rağmen ateşi bastırmak kabil olamamış, auncak dört tahrip bombası atılarak ankaz yıkılmak suretile yangının sirayet ihtima- linin önüne geçilmiştir. Yangın- daki zarar miktarı on bin liradan fazla tahmin edilmektedir. Şehri- miz büyük bir irfan merkezini kaybettiği için çok müteoasirdir, Çâ;ıkı;ı_ Umumi Meclisi İçtimalara Başladı # Çankırı umum! macllsinin küşat resminde azalar bir arada Çankırı, (Hususi) — Umuml Meclin içtimalarına başlamıştır. İlk içtimada encümenler intihabı yapıldıktan sonra Maarif, Nafıa ve Sıhbiye raporları okunmuştur. Maarif raporuna nazaran vilâyet dahilinde 71 mektep, 128 mual- lim, 7 muallim kütüphanesi var- dır. 34 köyde yeni mektep inşa- sına başlanmıştır. Sekiz — millet mektebi dershanesinde 1703 va- tandaş okuyup yarzma Öğrenmek- tedir. İlkmektep talebesinin mik- tarı 4957 den 6000 & çıkmıştır. Sıhhiye raporunda da en son sistem bir hastahane İnşası ve bu hastahane için 25 bin lira .. , Gönen'de Bir Senede Ne Kadar Et Kesildi Gözen, ( Hususl! ) — Şehrimiz baytar müdürlüğünün yaptığı bir istatistiğe göre, 932 senesinde vilâyet kaza merkezleri mezba- halarında 6946 s:ğır, 3179 dana, 784 manda, 83 malak, 39 deve, 11521 koyun, 28440 kuzu, 10425 oğlak ki ceman 68560 hayvan kesilmiştır. 418,915 nüfusla olan vilâye- timizde, et sıkleti 198,748 kilo sarfı takarrür ettiği bildiriliyor- du. Nafıa raporundan da bu se- ne Çanlcırı - Kastamonu yolu ile sair kaza yollarının yapılacağı anlaşılmaktadır. Çankirı Kaza Ve nahiyelerinde Teleton Çankırı (Hususi) — Kaza, na- hiye ve köylerimizin — telefonla biribirlerine bağlanması İşi ikmal edilmiştir. Kurşunlu nahiyesinin Bayramüren köyü otuz ikl” köye merkez olacak bir varziyetle san- tral hâline ifrağ edilmiştir. Bütün köylerimizde Köy Kanunu tatbik edilmekte, Üç köyün bir kâtibi bulunmaktadır. Antep'te Kuraklık Tehlikesi Kalmadı Antep, (Hususl) — Bugüne kadar yağan mebzul yağmur ve ;kar kuraklık) tehlikesini ortadan kaldırmıştır. —— —— tutan bu hayvanlardan nüfus ba- şına beşer kilo et isabet etmek- tedir.Bu rakamdan halkımızın nü- fus başına günde 14 gram et yediği ın.lııılmıkl.ıdır. Ev Dokturu 'Tansiyon Meselesi Tansiyon denilen hâdise zihin- leri çok meşgul eden, birçokla- rıtı meraka düşüren sıhhi bir va- ziyettir. Bunun iİçin tansiyonun tabil derecelerini ve maraz! değlk gikliklerini kısaca arzetmeyi fay- dadan hali görmedik. : ansiyon sözü damarlardaki kan tazyikını ifade etmekte olup, bu tazyik ehemmiyetli ehemmi- yetsiz birçok vesilelerle değişe- bilir. Fakat evvelâ bu tâbiri dü- zeltelim. Çünkü kanda bir tazyik değil, iki tazyik, bu itibar ile tazyikler vardır. Malümdur ki kalp bir emma basma tulumba gibi vazife yapmakı ta olup kanı bir taraftan alır ve bir taraftan sevkeder. İşte kalbin içerisine kan dolacağı zaman kal- bin genişleme zamanına tesadüf etmek üÜzere damarlarda hafif bir tanaiyon ve sonra kalbin aldıği kanı sevketmek için tekallüs et- tiği âna tesadüf etmek Üzere damarlarda yine kuvvetli bir Şansiyon husule gelir. SŞu halde, dediğimiz gibi da- marlarımızda tansiyon değil, tans siyonlar vardır. Bunların evvelkine ( Tansiyon minima ) ve sonrakine ( Tansiyon maksima) denir ve ber ikisi de hemen müzavi dere- cede ehemmiyetlidir. Tabil halde maksima tarzyik şahsa göre (14) ilâ (16) arasıne dadır. Nadiren (13) veya (17) olur. Şu halde yüksek bir tazyik herkes için ayni derecede bir ehemmiyet ifade edemez. Faraza tabil tansiyon maksima derecesi (13) olan bir insan için bu tansi- yonun (19)a çıkması fevkalâde bir haldir. Lâkin bu (19) derece tabil maksima tansiyonu (17) olan bir kimse hakkında ancak mute- dil bir fazlalık demek olur. Tansiyonların artmasına (iper- tansiyon) denir. Maksima tazyi- kın artma derecesini Üçe ayıra- biliriz : (18) den (20)ye kadar hafif derece: Fazla kanlılarda, - şiş- manlarda, sinirlilerde ve şeker hastalığ'uda ekseriya böyledir, (21) den (25) e kadar vasati derece: Fazla tütün içenlerde, uykusuzlukta, ve yine şişmanlarda asabilerde ve damar sertliğinde. (26) dan (32) ye kadar: İlerl derecede damar sertliğinde ve bazı böbrek iltihaplarında. Şu tasnife nazaran her tazyik fazlalığını, umumiyetle zannedik diği gibi, hemen damar sertliğine yermek büyük bir hatadır. Bunun sebebini diğer hastat lıklarda ve bünyenin bususiye” tinde aramak lâzımgeldiği gibik bazen bir insanda alelâde sebep” lerle de, meselâ hazım, idmaff gibi faaliyetler dolayısile de tan” siyon maksima az çok değişe” bilir. İ Notekim nabız. ve harartl derecemiz de bu gibi ufak del"'z şiklikleri daima göstermektedir Şu halde bundan pratik İ netice çıkar: j 1 — Bir şahsın tansiyonutli daima günün ayni saatinde, 4 meklerden muayyen bir zamsf sonra ölçmek. 2 — HFakiki bir tansiyon far lalığına karar vermek için, tıl':' yonu birkaç gün fasıla ile B| olmazsa iki defa muayene mek. N Tansiyon minimaya gelll" : Bunun değişmesi daha ıııdl_fdy hemen hemen sabit bir ıe"’# vardır. Tabil bir insanda (10) arasındadır. Bunu da bi 2i sa böbrek ve kalp hastalıkları "e ölçmek lâzımdır. Maksima “;.l’ fazla yüksek olanlarda da N aranmalıdır. Dr. M