25 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

25 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

25 Şubat Hergün Mündericatımızın çoklu- gundan — dercedilememiş- tir. Bir Kutu Kibritle Bir Tren Yürüyecek Mi? Evvelce Bursada fizik ve kim- ya muallimliği yapmış olan Sıtkı Bey isminde bir xat hükümete müracaatla atomların tazyikl ve tabiattekl engejinin tasarrufu için bir usul keşfettiğini ve bunun için Fransadan bir ilim mükâfatı kazandığını bildirmiştir. Sıtkı Beyin Iddiasına göre bir kibrit kutusunun yanmazsile bir treni yürütmek kabil olacak- tır. Dolmabahçede ilmi bir heyet toplanmış, Sıtkı Beyi dinlemiştir. - Henliz netice belli değildir. Bursa Müftüsü Bugün Muhakemeye Baş- lanması Muhtemel Bursa 25 (Hususi) — Türkçe ezan hâdisesinde işten el çektk rilen ve tevkif edilen Müfti Nu- rettin - Efendinin — muhakemesi burada yapılacaktır. Müftünün evrakı, müddeiumu- millikçe asliye ceza mahkemesine yerilmiştir. Muhakemenin bu gün başlaması muhtemeldir. Hocaların Tezahüratı Bursa 25 (Husus!) Dün başta yeni müftü Mehmet Ali Ef. olmak özere bütün Bursa hoca- larile imamları, Halkevinde yapı- lan yıldönümü tezahüratına İşti- rak etmişlerdir. Cinayet Bir Çırak Ustasını Öldürdü Üsküdarda doğancılarda ka- laycı Osman usta ile çırağı Ali arasında para meselesinden kavga çıkmış, Ali eline geçirdiği öra ile — Uustasının kafasına vurarak öldüre müştür. Katil yakalanmıştır. Ci- nayetin tahkikatına nöbetci mlld- del umumisi vazıyet etmiştir. . .. Sıhhiye Vekili Bu Akşam Ankaraya Dönüyor Sıhhiye Vekili Refik Bey vu- an beyanatında — exzcümle demiştir ki: “Bu sene trahom Ve sıtına mücadelesine daha bü- yük bir ehemmiyetle devam ed- lecektir. Şimdiye kadar yapılan Mmesal muvaffakıyetll — semereler vermiştir, İçtüimal muavenet teş- kilâtımız tevsi — edilecektir. Ankara — nümune hastahanesi bu sene açılacaktır. Hususl! has- fahanelerin vaziyelini tayin eden kanun bu sene meclisten çıka- taktır. Eczahanelerde ilâç fiat- lerinde ihtikâr yapıldıği söyle- hiyor. Halk reçetelerinin arkasına ilâç Hatlerini yazdırmakla bu ih- tikârın önüne geçebilir.,, Refik P, akşam Ankaraya dönecektir. Senelik Kongre İstanbul Erkek Lisesi mezun- ları dün lise binasında toplam- Muışlar, yeni idare heyetino Lemi Hasan, Hilmi Arif, Celâl Sahir, Hikmet Celil, Haydar Niyari, İlha» Mi, Emin Beyleri intihap etmişler, '#e müdürü Celâl Beyi de fahri — Pis yapmışlard r. Amerikanın Londra Sefiri & Vaşington, 24 — M: Roose- 4—'.“ Londraya yeni sefir olarak ı.r'îolııı»t Bingham'ı tayine ka- © vermiştir. a C ——7 esimli Makale -- ———7 T W Felsefe Kırıntıları Yalnız büyükler — küçüklüklerini Bir yere varmak İçin evvelâ Ölümün yegâne kıymeti, — bize histederler. — Küçükler — kendilerini | bulunduğunuz yerden hareket etmek | hayatın. ehemmiyet — ve — kaymetin! büyük görürler. lânımdır. anlatmıya yardım etmesindedir. ' aa . arracı SON TELGRAF HABERLERİ Meclis Çarşambaya Açılıyor Bu Devrede Müzakere Edilecek Mühim Kanun Lâyihaları Var ANKARA, 25 ( Husust ) — Meclis çarşâmba günü içtimalarına başlıyacaktır. Meclisin ilk günkü ruznamesi hazırlanmıştır. O gün münhal meb'ur- Tuklar için intihap yapılması keyfiyeti hükümete tebliği Aka Gündüz Beyin tahlifi lcra edildik- ten sonra kış tatili devresinde Meclise verilen lâyihalar ve 933 bütçe — projesi enclümenlere havale edilecektir, umum! — kâtiplik tarafından hazırlanan — bir - rapora göre — elyeym — meclisin bütçe encümeninde 63, divanı mühasebat encüme- ninde 51, dahiliye encümeninde 31, adliye encü- meninde 19, teşkilâtiı — esasiye encümeninde 17 iş vardır. Yeni kazanç kanunu da ruznameye alıumıştır. Meclisin müteakip inikadında bu lâyiha müzakere l edilecek, lâyiha kanuniyet kespeder etmez hazi- randan itibaren tatbikine başlanacaktır. Meclis arzıhal encümeninde 1077 arzıhal vardır. Bur- lardan; ÂH — Kararlar Heyeti — tarafından haklarında bir karar verilmemiş olan vatandaşlar tarafından verilen 18 arzıhal hifz edilmiştir. Bu heyet tarafından haklarında karar ittihaz edilmemiş 90 küsur vatandaş vardır. Bunlar hakkında bir yekil bulunması lâzımgeleceği kanaati vardır. İktısat Vekâletinin hazırlamakta olduğu mühim kanun lâyihaları, Osmanlı borçları için Pariste ya- pılan itilâf meclisin bu devresinde - müzakere edi- lecek ve meclis haziran sonuna kadar devamlı bir surette çalışacaktir. Yeni Kazanç Vergisi Lâyihasının Esaslarını Neşre Devam Ediyoruz Ankara 25 (Husust) — Kazanç vergisi için be- yanname vermek mecburiyetinde olanlar meya- muda Borsa acenteleri, mübayaacılar, > «im: İ sigortacılar, komisyoncular, noterler, mültezimler, dalyan — ve madenlerini kiraya verenler, apar- tımanları ve hanları toptan kiralayıp parakende icara verenler, ikrazatçılar da vardır. Devlet deva- irine, mücsseselerine, belediyelere, muhtar mücsser selere, milli bankalara, sermayesinin yarisı devlete ait mücsseselere, menafii umumiyeye hadim cemi> yetlere, imtiyazlı şirketlere karşı teahhüdatta bulu- nan müteahhitler ve mültezimler beyanname vermi- ye tâbi değillerdir. Vergileri kanunun 65 inci mad- MDmutlhl;: ılıııı;.ıktı.!l| ç Gne amga polu ve kıymetli evra! Ti madde mucibince vergiya tabi Mıblı.:“.ıklııdıı Çay Ziyafeti Bursa, 25 ( Hususl ) — Yeni Maarif Müdürü Fâkir Bey şere- fine tanışma çayı verilmiş ve bütün muallimler sanat dörde ka- dar dansetmişler ve eğlenmiş- lerdir. Boks Maçı San Francisco 23 (A.A.) — Boksör Yuug Körbet, yarım orta siklet dünya şampiyonu Yaki Fi- eld'i 10 ravuntta sayı hesabile mağlup ederek bu şampiyonluğu kazanmıştır. ee e gea — Gazi Hz. İstanbul, 24 (A-A.) — Reisici hur Hı.mhıil dalreletinden ;: tarafa —ayrılım dan dinlemişle: ve taltif buyarımı telgri bire rdi sırada Ankarada bir tebrik ve teşekkür telgrafı dermişler, Necip Ali edilen nutuklar Evinde Irat EAEL rı radyor Başvekli bu telgrafa bir tazim ile mukabele etmiştir. Ankara Halk Evindeki toplanma bitmeden teati edilen bu telgraflar C. H. F. Kâtibi umumisi Recep B, tarafından okunmuş ve hararetle İşgal ettikleri binaların gayrisafi iratları vergi- lerine matrah ittihaz ıdllııfu' de şunlardır: Bir şehirde mukim Hcaret, san'at, metlek ve hirfet erbabı, — ( muvakkat bir zaman için — vitrin, —camekân — veya bir binanın bir kısınını kiralayanlar ayni gayri safi irat Üze- rinden vergi vereceklerdir.) Ticari olmyan mem- lekler ve teşebbüsler erbabı, doktorlar, diş tabip- leri, avukatlar, mühendisler, mimarlar, alelumum Müşavirler vejmütehassıslar bulundukları şehirlere ve sınıflara :ın_' gayri safi irat Üzerinden verecek- leri vergiden maada ayrıca maktu vergi de vere- ceklerdir. Serbest —meslek — erbabının — sınıfları meslekt teşekküller ve yahut belediyeler tarafın- dan tayin edilecektir. 'e .. y ee Tevfik Rüştü B. Sofya 25 ( Husust! ) — Ha- riciye Vekilimiz Tevfik Rüştü B. Cenevreden avdet ederken istasyonda Bulgar Başvekili M. Muşanof — tarafından — istikbal edilecektir. İki siyasinin mühim mülâkatta — bulunmaları muhte- meldir. » Ankara Halk Hz. bu met Paşa Hz, ne öne Beyi de takdir dır. Yangın Dün akşam saat 22 de Uzun- çarşıbaşında — Fincantılarda — bir çorap Fabrikasından yangın çık- mış, sirayetine meydan verilme- den söndürülmüştür. ae r—-————-—-———______ İSTER İNAN İST Tanıdığımız bir zat dün matbaamıza kadar gelerek kendisine şikâyet şeklinde bahsedilen bir hâdiseyi bize de anlattı: * Şebzadebaşındaki kıraathanelerden birçoğu müp terilerine İyi su vermiyorlarmış. Bulanık yağmur ve garniç sularına şap atarak durulttuktan sonra barda- gını yirmi paraya satıyorlarınış bazan bu sulara kuyu T GÜD ae akönl ee İSTER İNAN İSTER İNANMA! R İNANMA! | suyu bile karıştırdıkları vaki oluyormuş. Müşterilerden bazıları Belediyeye müracaat ederek bu kahvehane- lerden şikâyet etmişlerdir. Kahveciler aynı zamanda su kaplarını da mk sık temizlemiyorlarmış. Şep katı- lan su içtikçe bararet verdiği Için bir içen bir. daha içmek mecburiyetinde kalıyor ve bu yüzdemn su satan- lar latifade ediyorlarmış. » —— b İ | Sözün Kısası | Asri Bir Binanın | Delik Deşik Kapısı ? M. T. Nazar değmesin diye vaktile çocukların başlarına, çöğüslerine, kollarına birer mavl boncuk — ta- karlardı. Nazar değmesi, kem gözden herhangi bir güzelliğe zarar gelmesi demektir. Bu, batıl bir itikat ve saçma bir inanış olmakla beraber eskilerin kafa- sında yer tutup gitmişti. Yalnız eskilerinmi ya. Mektep görmüş, mürekkep yalamış nice aydınlan- mış garplılar ve şarklılar var ki hâlâ gözle ruh arasında münase- bet bulunduğunu ve kuvvetli ba- kışların birçok ruhları iradesiz- ! Biğe sürüklediğini iddia ederler. | kostüme Bu iddia manyatizm masalla- rile ispat edilmek isteniliyor ve dolayısile eskilerin kem — göze karşı tahaffuz çareleri aramala- rına hak verilip gidiyor. Bu saçma inanışın istinat et- tiği temel şudur: İyi ve fena gözler vardır. Fena gözlerden güzellikler müteessir ve mutazar- rır olur. Meselâ yeni bir eve, bol yemişli bir ağaca, güzel bir “ maşallah , demeden bakan fena bir göz, o evi ateşe verir, o ağacı kurutur, o kostü- mü kirletir. Bunun için her güzel şeyin Üstüne kem gözü karşılıya- cak biçimsiz. bir şey asmalıdır. Mavi boncuk başta olmak üzere iri bir pabuç, bir tutam sarmı- sak, bir at nalı gibi!.. Ben, bu batıl itikadın aramız- dan çekilip gittiğini #anıyordum. Vaktile İstanbulun bir nevi Bas- Hli, çok uğursuz bir köşesi olan eski zaptiye dairesinin yerinde, güzel bir düşünüşle, yapılan asri ilkmektebin köhne, çarpık ve delik deşik dış kapısını görünce zehabımı değiştirdim. Çünkü bu kapı o güzel mektebin önlünde ancak ve ancak bir göz boncu- ğudur! Görenler, oraya mekteple mütenanip yeni bir kapı yapmak- ta müsamaha gösterenlerin bua hareketine kırk bir kere maşallah dösinler!.. Tapu Sicilleri Umumi! harpte bizden ayrılan yerlerin bütün tapu sicilleri ta- mamen — İstanbuldan — Ankaraya nakledilmiştir. Bunların saklar- masına ehemmiyet verilmektedir. Yunanistan, Hicax, Suriye, Irak vesaire gibi bizdea ayrılan bu gibi yerlerdeki gayrimenkullerin tasarruf — cihetlerini tesbit için Lozan Konferansında bir madde kabul — edilmiştir. — Buralardaki devletler ve bu devletlerin tebansı toplu olarak veya münferiden Hariciyn Veküâleti vasıtasile bize müracaat ederek tapu sicillerini istiyebileceklerdir. Iİrak hükümeti çenlerde müracat ederok toplu ir halde bunların - sicillerini istemiş ve bu sicillerin fotoğraf- ları alınarak İrak hükümetine verilmiştir. * Bulgar Konsoloshanesi Sofya, 25 (Hususi) — Bulga- ristanın Viyana sefiri M. G. Nedkofa Ankara sefaretl teklif edilmiştir. Mumaileyhin — teklifi kabul ede tahmin edilmektedir. İstanbul Bulgar Konsoloshanesi 932 senesinde en fazla irat temin etmiş, bankaya 23 milyon lira mevduat yapmıştır. Pek Yaklndı "ioıı -Poıh,, Herkesin alâkasını uyandıracak bir müsabaka tertip edecektir.