25 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

25 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Gönen'de Canlı Bir Maarif Hayatı Var Gönen ( Hususl ) — Burada ganlı bir maarif hayatı vardır. Kazanın, biri 50 bin lira sarfile yapılmış tam - teşkilâtlı, diğeri noksan - teşkilâtlı iki ikmektebi wardır. Bu iki mektepte 11 m- allim tarafından 522 talebe okür tulmaktadır. Mevcut iki mektep okumak ihtiyacında olan talebeye kifayet etmemektedir. Her sınıfta 90 - 100 talebe — okumaktadır. Mevcut - ihtiyacı karşılamak - için daba İki iİlkmektebe ihtiyaç vardır. Kaza köylerinden on yedisinde moktep vardır. Bu mekteplerde de 21 muallim tarafından 1054 talebeye — ders okutulmaktadır. Kaza mektebinde 50 lira sere mayeli bir talebe kooperatifi wardır. Ayrıca 60 lira yekünlu hir de tasarruf sandığı mevcuttur. Bu iki teşekkül kazancını mek- tepte okuyan — fakir talebenin mübrem — ihtiyaçlarının — karşılam masına tahsis etmiştir. Kaza mektebinin hususiyetleri meyanında müze, ameli riraat dersleri de zikre şayandır. Mek- tebin büyük bahçesi münhasıran talebe tarafından tarh ve tanzim edilmiş muvaffak bir eserdir. Hulâsa itibarile Gönende bır günün nesli yarına çok mücehhez olarak — hazırlanmaktadır. — Her talebe, mektebinde bütün bilgi- leri öğrenmektedir. İki mektep daha yapılsa Gönen rmarifçilik moktaf naşarından en ilerideki şehirlerimizden birl olacaktır. Tosya'da Odun Kesme Yüzünden İki Cinayet Toaya (Husust) — Birkaç gün evvel şehrimize birkaç saat me- safede buluna Sevinçveren ve bayat köyleri arasında, odun kesme yüzünden bir kavğa” çık- miş, neticede Sevinçverenli kel Ali oğlu İsmail, Bayatlı Hacı Hüseyin oğlu İsmaili tabanca ile öldürmüştür. Katil İsmailin kar- deşi Sedat ta Sevinçverenli Kara Mehmet oğlu Mustafayı taşla ök dürmüşlerdir. İki katil de yaka- hanmışt r. e e Eskişehir'de Esrarengiz Cinayetin Failleri Yakalandı Eskişehir ( Husust ) — Sivr hisarda Gidik mahallesinde bir cinayet olmuş, 22 yaşlarında Ayşe isminde bir kadın evinde Blü olarak bulunmuştur. Yapılan tahkikata nazaran katiller, Ayşeyi Sivribisar bağlarına — götürerek orada, öldürmüşler ve — getirip evine bırakmışlardır. Jandarma katilleri yakalamıştır. Merzifon'da Güzel Bir Müsamere Verildi Merrifon (Hususi) — İstanbul tiyatrosu Tayyare cemiyeli namı- na bir müsşamere vermiş ve Aka Gündüzün Beyaz kahraman isimli piyesini temsil etmiştir. Müsame- reden evvel bir muallim bey ta- rafından tayyarelerimizin fayda- ları hakkında çok kiymetli kon- ferans verilmişlir. Samsun Sıtmadan Kurtuldu Tütün Satışları Hararetlendi Fiatler , Samsun ( Hu- susi ) — Sam- sunun İrmak cad- desi — Üzerinde dört yüz metre- lik kısım parke taşile döşenmek- tedir. 933 bele- diye — bütçesine bu iş daha fazla bir tahsisat ko- nulacak ve İr- mak köprüsüne kadar parke tem- dit edilmiş ola- caktır. Bu cadde şose hâlinde olup baştan başa ça- Samsun mur içindedir. Belediye, bu en işlek kısmı bir an evvel parke taşlı bir cadde hâline sokmakla şehir için çok faydalı bir hizmet görmüş olacaktır. Samsunun mü- bim bir kısmını da bu taraftaki mahallât teşkil eder. Samsunda Sivrisinek Mücadelesi Sıtma mücadele heyeti, mın- takaye dahil merkezler ve mül- bakatta sivrisinek mücadelesine devam edilmektedir. Her tarafta, dezenfeksyon — faaliyeti — görül- mektedir. Beş on sene evveline kadar, halkın tabirile “ uçan kuşu sıtma tutan , Samsunda, sıtma müca- şimendifer Istasyonu ve gümrüK lskeleleri delesinin Ihdasile vaziyot değişmiş ve düzelmiştir. Mücadelenin daha çok müsmir olması için, bugünkü şeklinden herhâlde çok geniş bir mikyasta arazi kurutma ve yeniden kanal- lar açma ameliyosine ihtiyaç ok duğu söylenmektedir. Samstunda Tütün İşleri Şehrimizde tütün salışları biraz daha hararetlenmiş ve epeyco alış veriş te yapılmıştır. İnhisarlar idaresi tarafından — ambarlarda bulunan tütünlere yüksek fiatler kesilmiştir. Zürra, arzu ettiği tak- dirde tötününü bu fiat üzerinden inbisarlar idaresine veya bariçte çok tüccara — satabi- İ decektir. | Samsunda Tifo Aşısi Bafradaki tifo salğını münase- betile, buradan gelenlere vo şeh- rimiz — balkıma, tahaffuz! bir ted- bir olmak üzere, tifo aşısı tatbik edilmektedir. Ma- hallince — ittihaz edilen — müessir tedabiri ubhiye, hastalığın daha fazla sirayet ve tahribatını tevkif etmiştir. Samsunda Söz Derleme Her yerden evvel işe başla» mış olan vilâyet Söz Derleme merkez bheyeti, mesaisine devam etmekte ve Vali Beyin riyaseti altında her hafta muntazaman toplanmaktadır. Her tarafa Söz Derleme kıla- vuz ve fişleri gönderilmiştir. hamlede, Merkez heyeti arasından Mehmet Şakir B. namında bir zatım vaktila derlediği mühim bir yekâün teşkil eden sözler, birer defter halinde merkeze takdim edilmiş olacaktır. Yükseldi Şehir Parke İle Döşeniyor Malatyaja Bir Adam Donarak Öldü Malatya (Hususl) — Burada çok şiddetli bir kış büküm sür- mektedir. Karın fazlalığından ge- rek mülbakat, gerek şehir yol- ları kapanmıştır. Bir taraftan İdarci Hususiye, diğer taraftan Belediye yolları — temizletmekle meşguldür. Kâhta'dan kasabamıza gelmekte olan Ramazan oğlu Mehmet çavuş donarak ölmüştür. Kemaliye Muhasebei — hususiye süvari tahsildarı Heseyin Ef, nin de yolda atı donmuş ve ölmüş, Hüzeyin Ef. müşkülâtla kurtarıla- bilmiştir. Bergama'da Çok Feci Bir Cinayet Yapıldı Bergama ( Husust ) — Şehrk mize birkaç saat mesafede olan Reşadiye nahiyesinde çok fecl bir cinayet olmuştur. Vak'a şudur: Eşref, Ali ve Hasan laminde Üç seyyar koku satıcısı Reşadiye- ye yakın bir tarlada çalışan Ab- dullah oğlu Mustafa, Kanat oğlu Abdullaha rastgelince, iki arka- daş bunları köylerinde misafir etmişlerdir. Fakat gece yarısında Üç satıcı para sayarlarken Üüzerlerine hü- cum etmişler, paralarımı almak istemişlerdir. Aralarında — kanlı boğuşma geçen Üç arkadaş, si- lâhsızlıkları yözünden ağır surette yaralanmışlar, — içlerinden Eşref ölmüştür. Katiller yakalanmıştır. ıAkşehir’de Spor Faaliyeti Çok İlerleyor BU ikşehir Gençler #Por yurdu sahalarına kale direği diklyortar Akşehir ( Husus! ) — Şehrimizde #sporun İakişafını temin mak- sadile beşinci fırka kumandanlığı edilmiştir. tarafından bir kupa maçı tertip Maç şehrimiz İdmanyurdu ile Konya İdmanyurdu arasında ya- pilmiş, birinci haftaymda Konyalılar 0- 1 galip gelmiş, ikinci haf- tayında İsa sahayı terketmişlerdir. Bu suretle kupa maçı yarım kal- mıştır. Maça tekrar devam edilecektir. Gençler Sporyurdu İlgin şosesile Nasraddin Hoca türbesi arasında bir saha kiralamış ve burayı stadyom hâline ifrağ etmiştir. Gençler Sporyurdunun faaliyeti cidden şayanı takdirdir. Konyada Tohumluk Dağıtılıyor Konya (Hususi) — Havaların zeriyata müsait gitmesi dolayısilo, mülbakat — köylerinden bir çoğu. ziraat bankasına müracaat ede- rek tohümlük — tevzüni — İste- mişlerdir. Banka bunlardan bir mikta- rima tohumluk beyaz sert buğday dağıtmıştır. Konyada Tümbeki Zeriyatı Konya, (Hususi) — Şehrimiz topraklarında Üç — senedenberi devam eden tömbeki ekimi, bu sene iyi bir netiçe vermiş bulun- maktadır. İşleri iyi gitmiyen bâzı çiftçilerimiz bu ekim için şimdi- den teşebhüse başlamışlardır. Vilâyetimize birkaç yüz bin Nra getirecek olan bu xeriyatın tamimine çalışılmaktadır. Bizim Neslin Ustaları 'Nurullah Ata Bugünün gençleri, şimdi otuz- la kırkbeş arasında olanlar için Yahya Kemal iİsminin nekadar akisler uyandırdığını — bilmezler. Geçen gün Vâlâ Nurettin, Yahya Kemal'den — bahsederken: — “O, bizim için bir ağabeydi,, diyordu; her nedensa arkadaşım eski he- yecanını biraz azaltmış: Yabya Kemal bizim neslimiz için bir ağabeyden çok daha fazla bir şeydi, İçimizde onu bir ilâh gibi görenler bile vardı. Ahmet Haşim, Yahya Kemal, Yakup Kadri.. Bu Üç kişinin etrafında — toplanıp — “Dergâh,, 1 çıkaran gençler onların her birl için kavgaya, münakaşaya, icas — bında dövüşmiye hazırdık. İçi- mizde onlardan birini öbürlerine tercih edenler, onların bazı yarzı- Tarını, — sözlerini beğenmiyenler yok değildi. Fakat aramızdaki ihtilâflar ne olursa olsun, haricin İstihfafı, tenkidi karşısında “usta,, İarımızı hep beraber mü- dafaa ederdik. “Ustalarımız,, dedim ; fakat “Dergâh,, macmuası — çıkarken Yakap Kadri “fair play,, taraf- tarı olduğu için içimizde onların Üçünü de taklide kalkışanlar yok denecek kadar azdı. Üçü de bilhassa Yahya Kemal, bizi teş- vik ederler, yazılarımızdaki ace. milikleri, hataları — gösterirlerdi. Hepimizin kendi kendimizi bulk mamızı isterler ve bizi hiçbir zaman kendi görüşlerine saplan- mış görmek İstemezlerdi. Üçünün arasındaki doerin farklar bizi, hem dar, tek cepbeli bir cereya- na kapılmaktan kurtarmıştı, hem de onların o farklara rağmen birleşmeleri bize, kendi görüşü- müze uymıyan — güzellikleri de sevmek itiyadını vermişti. Doğrusu Yahya Kemal'in do, l Kadri'nin de en en aşık oldukları gün ler, “Dergüâh,, mecmuası zamanı idi. İkisi de o zamanlar, kendi- lerine hayran İnsanlar bulmak için, esasen beğenmedikleri hiç bir güri alkışlamazlardı. Sonra ikisi de tlmiz avuna çıktılar ve Yahya Kemak: — “Bir lübbüdür cibanda elezzi lezaizi Her mu- rar güzidesi Faruk Nafiz'in , Beytini — söyledk Fakat şunu ilâva edeyim ki Yahya Kemal, beğenmesine imkân olmıyan bazi manzumeleri busus! sohbetler de bile müdafaaya kalktığı hâlde Yakup Kadri, birtakım peygame berane tavurlar takınmadığı zas man bugünkü — muharrirlerimizin en İnce ve en zekilerinden birl olan Yakup Kadri, tenkit hak« kından feragat etmez. Ahmet Haşem de unun gibidir. Fakat bea Ahmet Haşim'in esasen hiç bir yazıyı cidden beğenmediğine kaniim. Yabya Kemal'in şiirlerinden — büyük kısmını, “24 şiir ve Leylâ,, hami ile toplamışlar (İ); ben bur gün ondan bahsetmek istiyor: — dum, kendimi hatıralarıma birak- tım. O küçük kitap elbette okür nacaktır, çünkü Yahya Kemal'in gürlerini sevenler çoktur. Fakat ne kadar fena basılmış! Harflerf birbirine uymuyor, bir yığın ter” — tip batası.. Sonra isimdeki râ” kam ne oluyor? Onu yazı dizmekte mi zordu? Fakat pek azı güzel olmiyâf musralar kitabın şeklindeki geei kinliği unutturuyor. () 92 sayfa, 90 kuruş.