25 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

25 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

SON POSTA Şubat 25 , İTTİHAT ve TERAKKİ — Her hakkı mahfuzdur. — esrssseencecen Tefrika No, 75 Rumeli'de De Cemî);tin Kudret Ve Nasıl doğdu?.. Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü?.. Nüfuzu Gittikçe Artıyordu Kstanbul ve İzmirde teşkilât bu suretle yavaş yavaş devam ederken, Rumelide de cemiyetin kudret ve nufuzu gittikçe artıyor, her tarafta açılan şubeler, - na- hiyelere kadar - bütün vilâyet merkezlerini bir şebeke halinde teşkilât yapmıya memur edilmiş, Selânikten nutuk ve tahlif suret- lerile teşkilât nizamnamesi gön- derilmişti. Refet Bey, bu emri alır almaz itimat ettiği arkadaşp- larından topçu fırkasına mensup, mülâzım İhsan Beye (I| müraca- at etti ve teklifini derhal kabul ettirdi. Evvelâ bu iki arkadaş biribirlerini — tahlif ettiler. Bu süretle teşkilâtın esasını vücuda getirdiler. O sırada topçu fırkasında staj gören (Erkânıharp yüzbaşısı lsmet B.) (2) bütün zabitanın börmet ve muhabbetini celbet- mişti. Bu zatı cemiyete kazandır- mak, muvalfakiyetin en büyük amili olacaktı. Buna binaen İsmet Boye müracaat ettiler, Cemiyetin maksat ve gayesini izah eylediler, Vatanın selametine matuf olan her işe atılmaya müheyya bulunan bu genç erkânıharp vüku bulan bu teklifi kabul etti. Bu suretle ilk (tahlif heyeti) vücuda geldi. Arlık teşkilâta devam edile- cekti. Cemiyete dahil olacakların kuvvei maneviyesini artırmak için, cemiyetin kuvvetli pösterilmesine ve numaraların (3,000) den itibar edilmesine karar verildi. Kıdem mrasile; Refet B. 3001, İhsan B. 3002, İsmet B. 3003 numara ile deftere kaydedildi. Cemiyete dör- düncü olarak giren, (nişancı ta- bura) na monsup, Erkânbarp binbaşılarından Hüseyin Kadri (3) di. Bu zotın da crduda mevkü çok mühimdi, İsmet Beyin nafiz ve kudretli — gahsiyeli sayesinde, cemiyet az zaman — zarfında ordu zabitanı arasında intişar etmiş, ( Osmanlı Terakki ve İttihat Cemiyeti - Edirne Heyeti Merkeziyesi ) şu zatlardan mürekkep olarak teşek- kül ey'emişti. Erkânıharp yüzbaşsı İsmet Bey » binbaş sı Hüseyin Kadri ,, Mülâzim Refet Bey, vi ihsan » Ordu müfetüsü Harun Ek Erkâz harp Seyfi Bey (4) » — Alâeddin Bey (5) a Hurrem Bey. Tezkilât hemen hemen zabi | tana mön'asır kalmış, sivillerden henüz kimse cemiyete alınma- | mıştı. Merkez teşkilâtı bu suretle | kuvvetlendikten sonra, sıra mül- hakata gelmişti. Bu esnada me- zünen Edirneye gelen Kirkkilise de jındarma mülâzimi, Üsküdarlı Yusuf Ziya Bey (6) tahlif edildi. 1 — Batık Babriye Veklli İhsan B. £ — Başvokl Tamet Paşı Hz, 8 — Babık mebos'ardan. &) Soyli Paşa (5) Selimiyo Fırka Kumsndanı mer- hum Alâeddin Paşı (6 Jandarma — Kaymakamı İkon serex teşkilâtında faa'iyette bu'unan ve #nraları heyeti merkeziyeye dahli olan Hamdi Bey ( Şimdi Kartal Kaymakamı | Ve kırkkilise teşkilâtı ba zatın uhtesine verildi. Müteakiben Kır- caaliden Edirneye gelen piyade mülâzimi Ahmet Eyüp Bey de cemiyete ithal edilerek o havalide teşkilât yapmak için geri gön- derildi. —» Edirne teşkilâtının bu suretle az zaman zarfında kuvvetlenmesi, Selânikteki (Merkezi umumt! ) nin kudret ve maneviyatını artırıyor.. (Serez ) de bulunan ve kendi- sinden korkulan İbrahim Paşanın artık iki kuvvet arasında kaldığı düşünülerek kalplerde bir mem- nuniyet — uyanıyordu... — İbrahim Paşa, müşir olduğu halde, Se- rezde fırka kumandanı - sifatile bulunuyordu. Paşa, bundan dolayı müteessirdi. Üçüncü Ordu Müşiri Hayri Paşanın vefatından sonra ( Ordu Müşiriyeti ) ne kendisinin tayin edileceğini ümit etmişse de, ——— ram— Evlenme Osman Eey kuızı Hayrüönnisa Hanmefendi ile Edirne vilâyeti Nafıa Fen Memurlarından Şera- fettin Beyin evlenme rasimeleri cuma yecesi Osman Beyin evinde ve birçok şüzide zevat huzurile tes'it edilmişlir. Tarafeyno saadet dileriz. İş Arıyorum 25 yaşındayim. Lise tahsilim vardır. Frans zca bilirim. Daktilo ile yazı yazabilirim. — Herhangi bir ticarethanede, fabrikada veya müessesede geçine bilecek kadar || mauşla sabahtan akşama kadar çalışmak üzere iş arıyorum. İhti- yacı olanların Son Posta vaş ta- || sile (M. K. ) adresine üşüracaat- larını reca ederiin, İşçi Araniyor Oxur yazar bir şence ihtiya- cımız var. Taliplerin saat beşten yediye kadar malbaamıza müra- caatları. UFAK BİR ZAHKET İcabında büyük br memnuniyeti mucip olur. İşte Lazaro Franko tica- rethanesindekı hanımlara çamaşr ve cihaz takımlarile 1triyat ve tuhafiyo levazımındaki Hk'dasyondan İstifade için Galata'ya kadar gitmek kâfdir. En iyi malları İnanılmıyacak — dere- cede dun Katlarla satın almak imkâ- [ bu ümidi de boşa çıkmıştı. Buna birçokları : — üm Paşa, eğer cemi- yetin vücudünden haberdar olur sa. göze girmek ve bu suretle ordu müşiriyetini ele geçirmek hepimizi mahveder. nesi mayıs iptidasnda Üçüncü ordu müşiriyeli erkâmı harbiye- sinde bulunan - ve artık, merkezi umum! namımna teşkilât ile alâka- dar olan - binbaşı Cemal Beyden Naki Beye bir mektup geldi. Cemal Bey bu mektubunda, Se- rexz ve havalisinde kuvyetli bir teşkilâta ihtiyaç olduğunu izah ettikten sonra: (İbrahim Paşa şu aralık Serez- de mevcut değildir. Yanına muk- tedir zabitlerden, lüzumu kadar arkadaş al. İki bölükle Sereze ha- raket et. Oradaki teşkilata kuv- vet ver.| Diyordu. Naki Bey, derhal icap eden zabitlerle iki bölüğünü hazır etti. Ve sur'atle Sereze gil- ti. (Serez fırkası erkânı harbiye- sine mülhak yüzbaşı Kâzım Bey) le görüştükten sonra gerek bu zat.n ve gerek jandarma kuman- danı Kema', zabitandan Küşat, Hamdi, eşraftan Devriş, mektup- çu İsmail Hakkı, muhasebeci Ce- mal Beylerin himmet ve çayretile yirmi gün zarfında Serez'de bulu- nan bütün zabitan ile hükümet memurları tahlif edildi ( Arkası var) Bu akşam 21,30 da Renkli Fener Nak don Er uğrul M he'a By Halk gecesi Pyes 3 perde Son Günleridir: Geç kalanların istical etmeleri ve herhalde Türk san'atkârları- mıc1 muhteşem temsilleri olan BiR MiLLET UYANIYOR Türkçe sözlü milli şaheserimizi şörmek ve alkışlamak Üzere ALKAZAR SİNEMASINA gilme ari hasca g Cavs'rye ol mur. üğul Ve yarılı son ularak ŞİK SİNEMADA Mevsimin en büyük harikası MAVi TUNA filmini görünüz ve meşhur Sandor Çıgan orkestrasını dinlevyiniz . ( Baştarafı 1 incl sayfada ) hâdise teşkil ettiğini söylediler. Bu başlangıçtan sonra İsmet Pş. şöyle devam ettileri Arkadaşlar, Milletimizin - ilerleme hamlesi © kadar fazladır ki, bugün ihti- yaçlara kâfi geleceğini tabmin ederek koyduğumuz bir - ölçüyü iki sene sonra çok geri kalmış görüyoruz. Ankara'da olduğu gibi başka yerlerde de — yaptırdığımız bir bina' açtırdığımız bir salon ve nasıl doldurulacağından endi- şe ettiğimiz bir mektep iki sene sonra bütün ihtiyaçların gerisinde kalıyor. Biz bu darlıktan yalnız memaun olmalıyız. Salonların ve mekteplerin genişlemesinden kor- kulur. Onların dar gelmesi mille- tin daima daha çok hız ve daha çok Mesafe aldığını gösterir ( ak kışlar. ) Halkevlerinde milli ve içtimal hayatın temelleri terbiye suretin- de, tedris suretinde, konuşma su- retinde mütemadiyen kurulmalıdır. Bunu iltizam ediycruz. Cumhuriyet Halk Fırkasının Halkevleri vamtasile memleket içinde takip ettiği kültür politi- kası bu vasıta ile ilim ve Fenni, güzel sanatları yaymak, bu mem- leketin siyaseti, iktisadiyatı hak- kında en yeni, en doğru malümü- tı ortaya dökmektir. Cemiyetimiz ilim ve fenne isti- nat eden, güzel sanatlara meclup olan, milliyetci, ilerileyici bir ce- miyettir. Böyle olmalıdır. (alkışlar) İlim ve fen kadar “güzel sa- natları cemiyet içinde birinci iti- bar derecesinde göstermek, tat- Bik etmek Halkevlerinin başlıca vazifelerinden biridir. Her gitti- ğim yerde Halkevlerine temas edince kimlerin hangi mevzu üze- rinde kaç konferans verdiğini sordum. Keza aynı ehemmiyetle her gittiğim yerde güzel sanatlar üzerine ne kadar toplantı yapık dığını ve neler yapıldığını sordum. Halkevleri Cumhuriyet Halk fırkasının kendi prensibi ne oldu- ğunu ve bu prensiplerin memle- kette nasıl tatbik edildiğini her- gün halkımıza söylemek için de başlı başına bir merkezdir. Cum- huriyetçi, — Milliyetçi, — İnkilâpçi, ve Devletçi politikasının, bu memleketin — İnkişafını, — emni> yetini —temin —eden, — gelece- ğine en büyük kudreti ve en yüksek itibarı temin edecek olan bir program olduğuna samimi olan ve bu suretle inanmış olan bizler bu prensiçleri ve manaları- ni yalnız samimi bir hisle anlatabileceğimiz — iddiasındayız. Eğer mutlaka inanmamak için daha evvelden verilmiş bir ka- rar ile gelen birisi karşısında kalmazsak — söylediklerimizin bu memleketin menfzatlerine en mu- vafık olduğunu isbat etmek değildir. n Arkadaşlar, t Camhuriyet Halk Fırkasının premsipleri balk için yaldızı Gze- rinden akan gösterişli şeyler de- gildir. Cumhuriyet Halk Fırkasının Prensipleri ancak geçen hergün için Muvaffakiyet Yıldımı ile par- lıyan birer eserdir. ( şiddetli a- kışlar ) Cumhuriyet Halk Fırkası prensiplerinin ve Cumhuriyet Halk Fırkası politikasının halk için kendisini diğer her politikadan ayırt eden noktası için de bulum duğumuz gün için, asla bir yak dız söylememesi, bilâkis bulundu- gün için çetin vazifeler, İstikbâl hll_t_ı_t_lg!(a Bizimdir! çetin çalışmalar İstemesidir. Çün- kü biz içinde bulunduğumuz, muğlâk beynelmilel ve milll ka- rışık meselelerin içinden çıkmak için aldatıcı sözler, aldatıcı ve mubalağalı vaitler değil bilâkis mahrumiyet istiyen, çalışmak isti- yen düşünmek, bilmek, yorulmak istiyen vazifeler istiyoraz. Ancak, istediğimiz vazifeler, canla başla çalışarak yapıldıktan sonradır ki: geçen her seneyi bhatırladığımız zaman muvaffakiyetle nasıl yeç- tiğini biz de düşünerek hayretler içinde kalıyoruz. Ve âlemi hay- retlor içinde bırakıyoruz. ( Bıra- vo sesleri alkışlar.) Biz. muharebe — meydanında bulunan o adamlarız ki muvaffa- kiyet kazanmak için bir birinize can vermek lâzım geldiğini söyle- riz, eğer muharebe meydanında bulunan bir adam muzafferiyeti kazanmak için arkadaşlarına bi- lâkis daa etmek, şu veya bu tarzda kendini avutmak lâzımgek diğini söylerse 6o adam elbette yalan — söyler ve © — idare, memleketi — belâya sokar., Biz yatandaş — vazifelerinin iyi yü- rekle ve fedakârlıkla ifasını da- ima ehemmiyetli tutacağiz.,, Başvekil Paşa nutkuna alkış- lar aras nda hararetle devam ede- rek dediler ki: “Silâh kuvvetinden her türlü Cebir- ve madde kuvvetinden daha müessir olan nokta, bizim itikadımızca Halkevleri gibi mü- esseseler, fikirlerle bütün millet içinde milli hayatın kazanacaği beraberlik, yükseklik ve sağlam- hktır. Her silâhtan Üstün olan budur. (Alkışlar.) Geçmişte olduğu gibi her hangi bir yarındaki yine birçok çetin imlihanlar vermeğe muztar kalırsak biz o imtihanları hergün vermiye hazırız. Alkışlar. Muztar kalırsak o günde başlr ca güveneceğimiz kuvvet bütün imilletin ideal için gösterd:ıği gibl yine göstereceği birlik kuvveti- dir. (Alkışlar.) Arkadaşlar; İnkilâpçı fırka olarak İlerile- yen cemiyeti hergün daha ileri görmekten ve götürmekten başka dileği olmiyan fırka olarak mem- leket içinde kültür hayatının ge- nişlemesine bütün bu mülâhaza- larım ne kadar ehemmiyet ver- diğimizi gösterir. Geçen bir sene zarfında bir çok Halkevlerinin hakikaten sizi memnun edecek, buşunuza gidecek geniş bir dere- cede çal ştıklarını söyliye bilirim. Bana Anadolunun hemen her kö- şesine dağılmış olan merkezler- den böyle birçok çalışmış ve güzel semereler vermiş yerler söylenmiştir.,, İstanbul Halkevinde dünkü merasim Dün bütün memlekette oldu- ğu gibi İstanbul Halkevinde de birinçi te'sis yıldönümü büyük ve heyecanlı tezahürat arasında kutlulandı. Bu münasebetle Ca- galoğlundaki Halkevi binası gü- zide bir toplantıya sahne oldu. Vali ve Belediye Reisi Muhiddin Bey, Mebuslar, Halk Fırkası Re- isi Cevdet Kerim Bey ve Fırka erkânı, şehir meclisi azaları, Be- lediye — Reisi- muavinleri, Vali muavini, Emniyet müdürü, mek- tep müdür ve muallimleri, Halkevli azaları, Rus Sefiri Suriç yoldaş (Ç Arkası # uneu sayfada ) —