23 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

23 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

G Hergün Mündericatımızın çoklu- gundan — dercedilememiş- tir. «i —- Tek Kitap Ankara, 23 (Hususi) — Maarif Vekili Reşit Galip Beyin riya- #etindeki komisyon toplanarak tok kitap meselesile meşgul ol- muştur. söylendiğine — göre, Vekâlet bu sene yurt bilgisi, kıraat (bi- rinci sımi), coğrafya ve tarih kitaplarını tek kitap olarak bas- İtaracak, diğer ilk mektepler ki- tapları bu senö serbest kalacak- tır. Bunların tek kitap baline Wrağı Üç #sene zarfında bite- tektir. Tek kitap için müsabakalar tertip edilerek kitap yazanlara mükâfatlar verilecektir. Gümrük Tetkikleri Ankara, 23 (Hususi) — Güm- Fük ve inhisarlarda tethikat yas pan — mütehassıslar — raporlarını mayıs nihayetinde vereceklerdir. Hariciye Tayinleri Ankara, 23 ( Hususi )— Roma Öçüncü kâtipliğine Şadi, Londra evrak —memurluğuna — dördüncü daire memurlarından İrfan Niyazi, Berlin kançı!larlığına birinci daire kâtiplerinden Fixret Tahir Beyler tayin edilmişlerdir. ÂAlimlere Ziyafet Ankara 23 ( Hususi ) — Rus sefaretinde cumartesi günü şebri- mizde bulunan Rus alimleri şere- Ffine bir ziyafet verilecektir, Bu ziyafete Türk alimleri ile şehrin mümlaz simaları davatlidir., Dahiliye Müsteşarlığı Ankara, 23 Hususi; — Dahi- liye Müsteşarlığına Konya valisi Vehbi Bey tayin edilmiştir. Kon- ya valiliği gimdiılik vekâleten idare edilecektir. Beyoğlu Kaymakamı Ankara, -23 (Hususl) — Bey- oğlu kaymakamı Sedat Aziz Beyin Vilâyetler idaresi birinci şube müdürlüğüne tayini söylen- mektedir, Kaşmakam ve valiler arasın: da bazı değişiklikler yapılacağı söylenmektedir. Kar Başladı Birkaç gündür. devam eden güzel havalara rağmen bugün rüzgâr karayele dönmüş ve ha- Gf bir kar serpintisi başlamıştır. Günün Haberleri Milii Talebe Birliği öz türkçe lebinde bir mitinğ haz rlamıştır. Miting buğün Darülfünun konfe- * Madrit elçiliğine tayin edi- len Muhtelit mübadele türk baş- murahbası Şevki Bey dün Madrit'e gitmiştir. * Profesör Malş darülfünu- nun ıslahından bahsederken hük- mi şahsiyetinin bir müddet için kaldırılmasını bildirmiştir. 36 İstanbul ithalât gümrüğü hamallarından — toplamlan - vergi paralarım — hazineye — vermeyip ceplerine atanlar ve buna sebep olan memurlar hakkında tahki- kat yapılmaktadır. x Tıp Fakültesi Reisi ile aralarında çıkan İhtilâf üzerine istifa eden Faklilte Umuml Kâtibi Behçet Sabit Beyin istifanamesi benüz Darülfünun Divanına gel memiştir. * Terkosş Şirketi tasfiye edilirken ecnebi memurlara kül- liyetli ikramiyeler verilmiş, Türk memurlara beş para bile veril- memiştir. * Devlet — Demiryollarında tenzilâtlı bir tarife hazırlanmak- tadır. Tenzilât yüzde 20den 5üye | | kadar olacaktır. *« Dün Yeşilköyden Anka- râya hareket eden tayyara yolda sağnağa — tutulmuş, geri dön- müştür. İnsan vücutça bir dereceya kadar büyür, nihayet bir durma devri gelir ve büyüme durur. Kazanç ta böyledir. İnsam bir derecaye kadar vervet kazanır, Ni- hayet onun da bir kududu. vardır. Uçsuz, bucakaız büyüyen bir şöhret ve servet yoktur, Yalnız büyük servetlerla du- raşu da büyük olur, Çünkü bü- yük başın derdi büyüktür. “SONi TELGRAF HABERLERİ Bursada On Beş Komünist Yakalandı, Buraya Getirildi Bursa, 22 (Husust ) B Bursa İııbıf.ııvı bir müd- dettönberi şehirde bazı kimselerin komünistlik faa- giriştikleri, bu maksatla gizli Hiyetine tertip ettiklerini haber almış ve takip hareketine l başlamıştır. Bu takip hareketi neticesinde çizli teşkilâtin umuml! kâtipliğini yapan Ömer efendi ile polis ve on beş arkadaşı yakalanmıştır. Yakalanan komünistlik —mazmunları ltında İstanbula gönderilmiştir. jandarma nezarelti toplantılar Polisin yapt ğı ilk tahkikata göre, bu önbeş arka- daş, aralarında bulunan marangoz Akif ve kunduracı Ali Efendilerin evlerinde bir kaç defa toplanmış- lar, komlnistlik hakkında müzakere yapmışlardır. Bu gizli toplanmalarda görüşülen şeyler İasman lisin eline geçmiştir. Mevkufların evlerinde komünistliğe ait kitaplar, azeteler ve bazı evrak ele geçirilmişlir. »x Mevkuf Bursa komünistlik maznunları şehri- İ irilmişlerdir. Posta Vapurculuğu Ve Kılavuzluk inhisarı Kanunu Vekiller Heyetinde Anakara, 23 (Hususi) — Heyeti Vekilede görü- şülmekte olan vapurculuk lâyihasına nazaran deniz, llman, sahil ve hava müesseşelerinin mercii olmak üzere İktısat Vekâletinde bir deniz ve hava umum müdürlüğü teşkil edilecektir. Seyrisefain dış hatlar, iç hatlar, fabrikalar ve hawvuzlar müdürlüklerine ayrılacak, her müdürlük | bükmi şahsiyeti haiz olacaktır. Kılauzluk işlerini deniz ve hava umum — müdürlüğü Seyrisefainin berçlarını Maliye Vekâleti deruhte ede- cektir. Kâr getirsin gelirmesin Anadolunun bütün İl- manlarına muntazam servisler yapılacaktır. Munta- idare edecektir, zam poşta seferleri yapacak müesseselerin tarifeleri devlet tarafından taazim edilecek, alamıyacaklardır. fazla ücret Yeni Tevkifler Yunanistan'da Üç Jeneral Tevkif Edildi Atina, 23 (Hususi)— Plâstiras meselesinden dolayı Jeneral Kla- dos, Merentidis ve Skandalis ile mıştır. M. Venizelos, Plâstirası diktatörlüğe tabrik ve teşvik ettiği iddialarına karşı, Plâstirasın kan dökülmemesi için bu hare- kete girişliğini ve iyi bir iş yaptığını söylemiştir. Piyango Birliği Ankara, 22 — İdman Cemi- yetleri İttifakı, Milli İktısat, Hilâli- ahmer, Himayei Etfal ve Maari Cemiyetleri yılda bir kere çekil- mek Üzere bir yerli mallar eşya piyangosu birliği yapmışlardır. Birçok zabitler tevkif edilmişler. || teklife cevabını göndermiştir. Ce Almanya Cevap Verdi Roma, 22 (A.A. — Alman hü- kümetl dört büyük devlet ittifakı hakkında — M. . Müsoliniden — aldığı birçok İhtirazt kayıtlar yardır. Bu koyıtlar kssmen hayal — İnkisarı uyandırmıştır. Yeni Bütçe | Masraf Kısımları Tetkik Edilmiye_Başlandı Ankara, 23 (Hususi) — Bütçe Encümeni masraf bütçesini tet- kike başlamış, Dabhiliye, Devlet Şürası, Başvekâlet, İstatistik, Di- yanet İşleri ve Düyunu nmumiye | biyat dir. Plâstiras henüx yakalanma- || vap kabul mahiyetindedir, Fakat || bütçeleri tetkik edilmiştir. İki Sual Refik Şevket B. Maarif vekilinden Cevap İstedi Ankara, 23 (Hususi) — Mani- Ba imeb'usu Refik Şevket Bey meclise verdiği bir takrirde Ede- Fakültesi asistamı Nihal Beyin fakülte reisi Muzaffer Be- ye dayak atıp atmadığın, Yük- sek Ticaret Mektebi talebesinin mektepte ıslahat yapılması hak- kında verdiği rapor etrafında ne düşünüldüğünü — Maarif Vekilin- den sormuştur. Vekil Bey gele- cek hafta bu suallere cevap verecektir. Zabitlerin Zammı Ankara, 23 (Hususi) — Za- bitlerle askeri memurların Şark zamlarıntn — başlançıç — tarihinin tayini hakkında Meclise bir tefsir lâyihası verilmiştir. Hasılat paylaşılacaktır. İSTER İNAN İSTER Ankaradan İstanbul gazetelerine telcfonla bildirk len bir “Gayrimenkule tecavüzün kaldırılmamı hakkında bükümet Milet Mecelisine bir kanun lây'hası vermiştir. Bu lâyihaya göre bir kimsenin zilyet bulunduğu gay- rimenkule tecavürz ve müdahale olunarak ihdasiyet olunduktan zonra işin muhakemeye intikaline kadar vilâyetlerde, kazalarda ve nahiyelerde en büyük Idare memuru tarafından hepslinin mütaleası sonra vaki tecavüz ret' ve mahbkemeye kadar eski bal iado ve muhafaza olunur. Ve tecavda eden gayrt- alındiktan artık ç menkul fizerinde terci'te şayan bir iddia etse dabi mahkı tebliğ olunacaktır. “Mahkemo bu hasusa dalr bir. büküm vermeden mütecaviz tarafından © mahalle tekrar tecavüz ve müdahale edilirse 3 aydan bir seueye kadar bapse mahküm olacaktır. Ve 380 liradan $0 İlraya kadar uğır para cezamı verecektir.., Bu havadisi yazanın yeni dil hareketinden haberi olduğuna, ve bu kanundan bir şey anlaşılabileceğine, —— a ——— İNANMA! hakkı - olduğunu eye müracaat eylemesi lüzumu İSTER İNAN İSTER İNANMA! Sözün Kısası Kadın Erkek || Müsavatında Bir Nokt A E aa Bir genç kız yağmurlu, sls soğuk bir günde tıka basa do bir tramvay arabasının içind İhtimal Harbiyeden Fatihe kadı ayakta kalmış olacak ki, tramva şirketine musırrane teklifte bı lunuyor, lstediği şudurı — Tramvay arabalarının mul telif noktalarına birer çıngra düğmesi koyunuz, bir kadın ayal ta kalıp ta oturmak istedimi, b düğmelerden birine basan * oturmakta olan erkeklere bi çagrak sesi ile nezakele rlaye etmek mecburiyetini bhatırlatsın Fena değil; bu genç kızı istediği olursa mecbur! ve miha nik! bir nezaket devri açılımı olacak, demektir. * Gazetelerden birinda bir arka daş, tanınmış hanımlara müracaa ederek — kadınlar ile — erkekla arasında musavat meselesi hak kında fikirlerini topluyor. Aldığ cevapların banlarını — okudum Hepsinde de bu müsavatın lüzu müu Üzerinde şiddetle wrar edil miştir. Fakat anlaşılıyor ki, Tran yay Şirketine teklifte buluna genç kız tanınmış hanımlarımızız fikrinde değildir. Kendisi güze midir, çirkin mi bilmiyorum, yak nız Ümit ederimkl şirket bu teklifini kabul etmiyecektir. Akal takdirde — oturduğum — arabada çalınacak olan xili işitmemiye, yahut ta nazarı dikkate almamıya şimdiden karar vermiş bulundu. ğumu saklamıyacağım. Filhakika * güzel dahi olsa - düğmeye ba- sacak bir el İle oynayan bir kukla haline gelmek istemem. Oturduğum yeri, mademki para- Bını vermişimdir, hoşuma giderse başkasına — terkederim, hoşuma gitmezse etmom, bu benim bile- ceğim şeydir. Nakil vasıtalarında kadınlara yer verme meselesi öteden beri, hele kadın erkek müsavatı çık« tıktan sonra, sık sık münakaşa edilen mevzulardan biridir. Kendi hesabıma benim tebaiyet ettiğim kalide şudur : — Tramvayda, vapurda veya şimendiferde işgal ettiğim yerl ancak, gebe, kolunda çocuk t yan veya ihtiyar kadınlarla kadı veya erkek alelitlak hasi terkederim. Bu bahiste ibtiyı kadınların, dekolte elbiseli yüzü boyalı olmamaları şarttır. Zira bu nevi kadınları oturmıyı mecbur genç kız. — mahiyetindi görmek - kendilerini boş bir yel bulmaktan daha Fazla memnul etse gerektlir. Sözün kısası: Akşamın dei kuzundan sabahın dördüne kadı dans — salonunda — mütemadiyel zıplıyan kadın, atlıspor kulübünd erkeklerle yarışa çıkan kadın yüzme yarışlarında erkekleri g çen kadın, nihayet her sahadı erkeklerle müsavat hakkıns maliki olduğunu söyliyen kadın.. Tr vayda — beş on dakika ayal kalmaktan neye çekiniyor? ÂAn yamadığımı itiraf ederim! Matmazel Şor Dün Poliste Dinlenildi Atinadan — dönen Matmaze Şor dün polis tarafından İsticvap edilmiştir. Bu mesele etrafınd (iki cihetten tahkikat yapılmak: tadır. Bu tahkikat neticesind eğer ihmal ve teseyyüpleri görü lürse alâkadar polis memurl ile sahte pasaport kullandığı İ Matmnzel Şor bakkında takibati yapılacaktır.