23 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manraraları Andifili'de Tarihi Abideler Andifilir Kaş (Husosi) — Av- difili tarihte Kasantos denilen bir €Ümhuriyetin merkezidir. Bu cün- huriyetin Andifilide birçok - eser- lerine tesadüf edilmektedir. Kı- mık denilen abide de bu meyan- | dadır. Bu abide bir heykelin kaidesidir. 8 metre yüksekliğinde yekpare bir teş olan bu kaidenin Üzerinde yine yassı şekilde yek- pare mermerden — yapılmış - bir heykel tablası vardır. ve bu tabla sikletine rağmen taş kalde Üze- rine konulmuş ahşar — direkler #zerinde durmakindır. Kaidenin üzerindeki heykelin ecnebiler ta- | rafından aşırıldığı ve Londra mü- zesine — gölürüldüğü —anlaşılmakı- tadır. Kımık harabeleri derilen yer- de bu abide gibi daha birçok eserler vardır. Bütün Kaş kazası bu gibi gengin eski eserlerla dolu bulun- maktadır. Burada yapılacak basit bir aramada çok kıymetli eserler | elde edileceği ve en eski cüm- huriyetin bekayasına tesadüf olu- macağı muhakkaktır. Bu arama İçin büyük mikyasta maddi ktil- fetlere katlanmıya da lüzum kak mıyacaktır. Müzelerimizin rxaten zengin olan kolleksiyonları Kaştan çıkacak eserlerle bir kat daha xenginleş- miş olacaktır. Malatya'da Muhtelif Katiller Hapse Mahküm Edildiler Malatya (Hususi) — Adıya- man'ın Zey köyünden muhtar Bekiri öldüreceklerkan tesadüfen © gece muhtarın yatağında yatan hitmetkârı Bekiri öldüren, Yusüf Ebuzer, Mehmet yedişer buçuk sene ağır hapse ve maktul vere- sesine bin lira tazminat vermiye mahküm edilmişlerdir. Kerim İisminde bir adam da Garip isminleki — arkadaşından alacağı olan beş mecdiyeyi ala- madığı- için Garibi öldürmekten suçlu olarak muhakeme edilmiş, neticede cürmü sabit olmuş, 12 #ene ağır hapsina ve Garibin veresesine 1000 İira tazminat wermiye mahküm olmuştur. Yalancı Şahitler Mahküm Oldular Malatya (Hususi) — Petürke- nin Sinan nahiyesi müdürü Feyzi Beyin, bir kaçakçılık işinde rüş- vet aldığına dair yalancı şahitlik yaptıkları sabit olan Nohutlu kö- yünden hacı oğlu Mehmet, Fey- zullah oğlu Osman, Bekir oğlu Mehmet, kır bekçisi Ali İhtisas mahkemesinde yapılan muhakeme Reticesinde onar sene ağır hapse, rüşvet vermedikleri halde rüşvet werdiklerini söyliyen Preş köylü Elif kadınla oğlu Mustafada otu- zar ay hapse mahküm olmuş- | hardır. Muğlada Yetişen Tütün Muğla 21 — 030- 8931 - 932 senelerinde Muğla mıntakasında üç milyon 880 bin küsur kilo tütün yetişmiştir. Bu tütünden 3 milyon 600 okkası satılmıştır. Elde satılmamış 190 bin küsur kilo tütün kak mıştır. Fakat bu kalan - tütünler de yavaş yavaş satılmaktadır. | SON POSTA sraaem ee — — ae e— » ae —e 'MEMLEKET HABERLERİ Tavşanlı'nın Tarihi Mazisi Tavşanlıyı Veba Hastalığından Kaçan “Dede Balı,, İsmınde Bir Zat Kurmuştu Tavşanlı (Hu- sua! ) — Tavşan çukuru diye anı- lan — bir arazi Üzerinde — tesis edilen bu kasaba 800 senesi lie 830 senesi ara- sında İnşa edil- miş — bulunmak- tadır. O devirlerde, Tavşanlıya — 45 dakika mesafe- de bulunan Bey köyünde — otur- makta olan Resul Bey — zade Mehmet Dedebali İisminde bir zat, köyde veba hastalığı zuhuru dolarmile, Tavşan çukuru deni- len | meozu " Hane , sebil, bir hamam, birkaç dükkân İnşa etlirmiştir, Elyevm bu inşaat camiıkebir. ve sebil vakfı olarak | tapo kaydında müsecceldir. ve * Dedebali ,, vakfı diye mukay- yettir. Mehmet Dedebali, elyevm Tavşanlıda Mülâyim dede diye ıııaml’.ıır ve mozuri “Tavşanlı Anadolu' ya Faydalı Yağmurlar Yağdı Muğla Zi Buraya be- reketli ve çok yağmur yağmış- tır. Yüksek dağlarla Yılmalı dağ- larma çokça kar düşmüştür. Fa- kat hava bir bahar havasıdır. Adana Kuraklıktan Kurtuldu Adana 21 — Uzun Za- mandanberi süren kuraklık yü- zünden ekinler büyük bir tehlike ile karşı karşıya bulunmakta idi. Bu vaziyet karşısında — Adana çiftçisi endişe içinde bulunuyordu. Uzun bir intizardan sonra niha- yet dün saat dörtte başlıyan yağ- mur bütün gece devam etmiş ve Adana ovalarının her — tarafına bol bol yağmıştır. Mersin ovasına 60, Yoregir ovasına 40, diğer taraflara 30 milimetreden aşağı olmamak Üzere yağmur düşmüş- töür. Bu yağmurdan sonra ekinler tamamile tebhlikeyi — atlatmıştır. Ekilen pamuk tohumlarının bit- mesi için çok faydalı olmuştur. Bütün memieket büyük bir we- vinç içindedir. Hava bulutlu ve kapalıdır. Sürekli yağmur bek- lenmektedir. Samsun'da Sokaklar, _Yîliır Islaha Muhtaç Bir Haldedir Samsun ( Husus!) — Memle- ket hastahanesine çıkan yol ge- çenlerde Belediye Meclisinde uzun münakaşalara — sebep — olmuştur. Hastahneye gayet dik ve çamurlu bir yoldan ç kılır, Geçenlerde bastabanenin bacası tuluşmuş ve itfaiye bu yolu çıkamamıştı. Şehir sokaklarına lâzımgelen dikkat ve itina — sarfedilmemektedir. Şehir gençlerinin yegâne spor sahası olan stadyom da bakımsız bir baldedir. Küçük bir yağınurdan sonra baftalarca buraya girme- nin lııu.ı yoktur. Tavşanlının umum?! manzarası civarında yüksek bir tepe Üze- rindeki türbe içindedir. Mülâyim dede Kütahyada Germeyan bey- lerinin damadıdır. Kendi - kızını ı Aslan bin Bahri Bey isminde | zamanın meşburlarından - birisine U yere gelmiş ve orada iki | ile bir cami, bir | vermiş, Tavşanlı ve havalisini de cihaz “ Çeyiz , olarak hediye etmiştir. Tavşanlıda bir de“Sahibls- seyf velkalem , denilen bir zat vardır. Bu zatın — Tavşanlının Subaşısı olduğunu ve vefatından sonra Subaşılığı kızı “ Yula ,, hatunun yaptığı anlaşılmaktadır. Hulâsa, tarihlerde de kayde- dildiği gibi İ'ıvıııılı (ırihl bir beldedir vo bir- çok tarihl macera- lara sehne olmuş- tur. Tavganlıdan yetişmiş Hamza Bey, Dur Ha- san Bey, Durmuş Bey gibi birçok tariht simalar da vardır. Şimdi ka- sabanın kenarın- dan geçen Ankara - Balıkesir hattı bu tarihi kasabayı yolcu- ların ziyaret etmesi için büyük fırsatlar temin etmiş bulunmaktadır. Tavşanlıda Bir Yangın Kasabaya 20 dakika mesafe- deki tepecik köyünde Sancaktar oğlu Mehmet çavuşun evinden yangın çıkmış, köylülerin gayre- tile —etrafa sirayetine meydan verilmeden söndürülmüştür. Tavşanlı Müddelumumilğ! Kazamız Müddeiumumiliğine sabık Mürefte Hâkimi Osman Nuri Bey tayin edilmiş, gelmiş uıiîeıinı başlamıştır. Tire'de Yaban Domuzla- rile Mücadele Edılıyor Avcilardan bir gyrup ve Tire Ziraat Fen memuru Fuat B. Tire ( Husust ) — Kaza dahi- lindeki köylerde pek çok yaban domuzu türemiştir. Ekinlerin en büyük düşmanı olan bu muzır mahlükların itlâfı için Kaymakam beyin riyasetinde bir komisyon toplanmış ve bu komisyon sürek avları tertip etmiştir. Her erkek sürek avına İştirak etmiye ve her beş erkek bir domuzun kuyruğunu ve kulağını makbuz mukabilinde komisyona teslime mecbur tutulmuştur. Tarsus'ta Sürek avları istenilen neticeyi vermiştir. Pek çok domuz öldü- rülmüştür. KKonulan mecburiyete nazaran bu sene zerfında kazar mız dahilinde 2000 domuz öldü- rülmesi mecburldir. Vurulan do- muzlardan istifade İçin mütehas- sıs bir ecnebi celbedilmiştir. Bu ecnebi vurulan domuzları satın almakta ve sucuk yaparak harice sevketmektedir. Vurulup — satılan domuzun parasını domuru vuran- lar almaktadır. Gerede'de Yağmur Yağmıyor Büyük!Halk Eczanesiz Kalmaktan Bir Kuraklık Var Tarsus (Hususi) — Yağmur- suzluk devam etmektedir. Halk yağmur duasına çıkmakta, müte- madiyen allahtan yağımur iste- mektedir, Bütün çiftçiler bu se- ne pamuk ve hububat istihsal edilemiyeceğine kanidirler. Halk tarlalarını sulamak için tenokeler ve kovalarla su taşımakta ve bu suretle hiç olmazsa yiyeceğini istihsal etmiye çalışmaktadır. Gönende Talhkikat Yapılıyor Gönen (Hususi) — Malmüdürü Nazmi, varidat — memurlarından H, Salih tahrirat kâtibi Sırrı ere işten el çektirilmiştir. Korkuyor Grede (Hususi) — Kazamız- daki eczaanenin — sabibi Mustafa Hilmi Bey, — eczanesini Boluya nakletmiye karar vermiş bulun- maktadır. 50 - 60 bin nüfuslu Gerede bu takdirde eczanesiz kalacaktır. Halk 52 kilometre mesafesi bu- lunan Boludan nasıl ilâç tedarik edileceğini düşünmekte ve Sıhhat Vekâletinin burada bir yeni ec- zane tesis ettirmesini temeuni etrmektedir. G Haklarında — tahkikat yıpılınık— lıdıı. Mart 23 ai Balkanlarda Tütün Vaziyeti llılyı rojisi tarafından neşrı dilmekte olan bir tütün mecmy u Türkiye, Yunanistan ve Bu garistan — tütünlerinin harpte evvel ve #soaraki — istihsalât v Ihracatı hakkında şayanı dikka bir istatistik neşretmiştir. B istatistiğe göre Üç memleketli umum! istihsalâtının mecmuu bhar biumumlden evvel senede vasat 73 bin tondu. Bu üç memleketli latihsalatı — harbıumumiden sonr; fevkalâde artmış, — 1927- 1931 senelerinde senede 135 bin tons kadar çıkmıştır. Harbı umümiden evvel Tür: kiyenin tütün mahsulü Yunanla: tan ve Bulgaristandan kat kal fazlaydı. Türkiyenin ihracatı har bi umumliden evveline nisbatle düşmüş addedilemez. Zira mahe sul 1911 de 42 bin ton iken 1928 de 44 bin ton tutmuştur. Bunu takibeden iki sene rarfine da da 33- 34 bin ton arasında müstakar kalmış, 1931 de ehem- miyetli surette düşerek 22 tondan ibaret bulunmuştur. Bulgaristan da umuml! harpten sonra istihsa« IAt çok Fazlalaşmıştır. 1912 - 1913 te beş bin tondan ibaret olan tütün mahsulü 1927 de 22 bin tona çikmış, 1928 de 33 bin tonu bulmuş 1920- 1931 senelerinde 27 - 32 bin ton arasında temeve vÜç etmiştir. Memleketimizin tütün yetiş tiren sahalarından bir kısmı bale kan harbinden sonra Yunanistana geçtiğinden şimdi bu memlekette istihsalât miktarı itibarile birin» ciliği ibraz etmiştir. 1912 de 11 küsur bin ton olan Yunan rekak tesi 1927 de 62 bin tona çıkmış 1928 de biraz azaldıktan sonra 1929 da tütünlerinin hariçte sik rümü müşkilât — kesbettiğinden Yunanistanda — zer'iyat —azalmış, istihsalât seneden #seneye düşe müÜştür. Uzunköprü'de Biribirlerine Benzeyen İ Kardeşlerin Kavgaları! Uzunköprü (Hususi) — Bura- da 331 senesinde ikiz doğmuş iki kardeş vardır. Hasan ve Hi- seyin İsimlerini taşıyan bu ikâ kardeş biribirlerine o kadar ben- zerler ki uzuvlarının bile biribir- lerinden farkı yoktur. Evde da- ima giyecek eşya Üzerinde kavga eden bu iki kardeşin kavgalarına manl olmak için ağabeyleri tek bir çare bulmuştur: Renkle tefk rikl.. İki kardeşin çumaşırları Ayrı ayrı renktedir. Ayakkabıları da ayni renkte olduğu takdirde iç astarları muhakkak başka renkte olmakta ve kardeşlerin giyecek kavgalarının ancak bu suüretle Önüne geçilmektedir. Boypazarında İçtimal Hayat Beyparzarı (Hususi) — Burada ıçumı!’ hayat (ıen geçtikçe İnki- şaf etmektedir. Geçen bafta Akın piyesi temsil edildi. Belediyenin radyosu halkın istifadesine arze- dildi. Gençler halk okuma odasına devam etmiye başlamışlardır. Kırşehir Meclisi Umumi İntihabı Kırşehir (Hususi) — Şebrimiz meclisi umum! İntihabı yapılmış, netlcede fırka namzetleri Sineli Mehmet, Saçak oğlu Osıawa, Kırşehir Bankası Muhasibi İzzet, Çiçek dağından Mehmet Emin, Mucurdan Mıı::ıfıı ve Salim Beyler Hti