26 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

26 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

’Ü Mart îıc rğün Gençlikte Kımıldama Eserleri ——— Paris'te Sorbonda taleboe iken, bir akşam bizi bir talebe toplantısına — davet — etmişlerdi. Parise yeni gitmiştik, Darülfünun talebe toplantısında da llik defa bulunuyorduk. Bir iki mübimce mesele ko- nuşulduktan sonra cemiyete tiyat- rolardan gönderilen bedava bilet- ler meseles! ortaya atıldı. Tiyatro müdüriyetleri talebeye dağıtılmak üzere birliğe muayyen miktarda bilet gönderiyor, fakat birlik bu biletleri talebe arasında herkesin hakkını gözeterek dağıtmıyordu. Bu haksızlık salonda kıyamet kopardı. Kendilerini müdafaa için kürsüye çıkan idare heyeti azâsı islıkla — yerinden — indiriliyordu. Nihayet talebeden biri dayana- madı. Önünde duran hokkayı söz söyliyen hatibe fırlatınca orta- lık birbirine girdi. Davayı yumruk ve tokat halletti. Böyle bazit bir birliği | Teneffüs —attiğimiz hava, bize o kadar tabit görünür ki, —ondan mahrumiyeti düşünmey z bile. Hak | buki kendinizi havasız bir yerde tasavvur odiniz, kıymetli olduğunu günlerce — susuz O vakit sınız. edersiniz. Su da öyledir. Kendinizi bir çölde | kalmış suyun hayatınız. için | kadar ehemmiyeti olduıuıu takdir n Hayatınızın kıymetini farzediniz. | 1çin, yarın asılacağınızı ne Hakikatl aldatmak dağildir. gör- mektir. el mesele için gösterilen bu canlılık beni heyecana düşürdü. O vakit İstanbul — Darülfünununda — iken yaptığımız toplantılara ayân içti- mal İsmini takmıştım. Bizim top- lantılarımız o kadar cansız, o kadar hareketsiz, o kadar sessizdi. * Almanya'daki hadiseleri takip ederseniz görürsünüz ki, sokaklar hergün — şu voya bu maksatla | nümayiş yapan, bağıran, yakıp yıkan gençlerle doludur. — Orta gençlik kıyam halindedir. Gece-' sini gündüzünü siyas! kavgasına vermiştir. Bukadarı fazla. Fakat liğin kanında hareketi ifade ettiği İçin İnsana heyecan ver. mekten geri kalmıyor. * Bizde de, Dartilfünun genç- liğinde birdenbire bir kımıldama başladı. Vagon-Li müdürünün hakare- tine karşı yapılan nümayiş, tica- ret mektebi talebesinin mektep muallimleri hakkındaki ra- porları; Ve nihayet dil İnkılâbı lehin- de iki gün evvel yapılan nümaes yiş, hep yüksek tahsil gençliği- nia son birkaç ay içine sıkışan caalılık alâmetleridir. Bu kımıldamalar yavaş yavaş eanlı hareketlere geçer. Ö vakıt yapıcı, — heyecanlı, duyan — ve duygusunu ifade etmesini bilen bir gençlik meydana çıkar. Gence — yaraşan değil, canlılıktır. Gençlerin heye- canıma hürmet edelim. Cevap Ankara, 26 (Hususli) — Maa- rif Vekili Reşi Galip Bey Manisa meb'usu Refik Şevket Beyin sual takririne Meclisin perşembe gün- kü toplantısında cevap verecektir. ve Din Dersleri papas — mekteplerinde ismi altında din dersleri tespit edilmiş, bu hakkında — takibata Bazı Moral okutulduğu mektepler başlanmıştır. Japonların Telgraf Parası Bir Japon gazetesi Japonya- nın Cemiyeti Akvam murahhaş- larına talimat vermek — Özere telsiz ve tolgraf parası olarak | dört ayda beş milyon yen sar- | fettiğini - yazmaktadır. Bir yen | bizim paramızla 70 kuruş tut- maktadır. Bir Acente hakkında Takibat Ticaret müdürlüğü muamelâ- | tıni ve defterlerini l'urkr. tüt yan Vatış seyahat tesini müddel umunu | apur swoe | 'a Vermiştir. ae F ea — —— < SON TELGRAF HABERLERİ M. Çaldaris Beyannamesini Üç Nisanda Okuyacak Mevkuf Jeneraller Bırakıldı ATİNA, 26 (Hususi) — M. Çaldaris kabinenin programı meclisin 3 nisan celsesinde okuyacaktır, Bu programda harict — siyasetin eski hükümet zamanında olduğu gibi devam edeceği, bu- günkü gibi sulh siyaseti Üzerinde yürüneceği ve bilhassa Türk-Yunan dostluğunun daima sağlam- laşmasına dikkat edileceği, iki memleket arasında iktısadiI münasebatın daha ziyade inkişafına çalışıla- cagı sözleri yer bulmaktadır. Programın dahilt siyaset kısmında Âyan Mecli- Edirneliler Bugü Tezahuratı EDİRNE, 26 (Husust)— Bugün Balkan muhare- besinde Bulgarların Edirneye girişlerinin -21 inci yıldönümüdür. Bu acı yıldönümünü Edirneliler hatırlıyacaklar ve bu münasebetle yapılacak tezahüratta Edirnenin anavatanın kopmaz bir parçası olduğunu bir kerre daha teyit edeceklerdir. Bulgarlarla her zamankinden dost bulunduğu- isine halel geldiği takdirde hükümetin Âyan Meclisi meselesini o zaman düşüneceği anlaşılmak- tadır.M. Çaldaris, sabık Kıralın Atinaya gelen yave- rile kendinin ve fırkasının hiç temas etmediğini söylemiştir. ATİNA, 26 (Hususi)— Muhalif meb'uslar, hükü- met Âyan meclisini ilga ettiği takdirde Meb'usan Meclisi müzakerelerine iştirak etmiyeceklerdir. ATİNA, 26 (Hususi) — Plâstiras meselesinden r tevkif olunan Jeneral ve zabitlerden bir kışmı tah- sine tnınıı ıdılııı.kle, Meb'usan Medınnıq mesa- | lıyı odılmlılordlr n Bir Matem Ya pıyorlar bazı muzır anasirin tahrikâtı hâlâ eksik değildir. Halâ Edirneyi almak Yyibi ham bir hayal peşinde koşan Bulgarlar da yok değildir.. Bu gafil ve karıştırıcı unsurlar bizim kadar temiz düşünücü Bulgarları da — sinirlendiriyor. Bugün yapılacak tezahürat işte bu muzr unsurların — lüzumsuz ve yersiz tahrikât ve propagandalarına artık nihayet anlamak veya öldü- rüleceğinizi - farzedin. Bu, kendimizi | Asıl Türkçede İhtilâs Kelimesinin Mukabili Nedir ? N. 8. Bundan, batırlamıyorum kadar evvel, şurada burada | tefek bam ihtilâslar yapıldığ anlaşıldığı günlerden birinde Bu Ssütunda bir arkadaş bahse kalem dokundurarak: — * Dünyanın her tarafı ihtilâslar olur. Bittabi bizde oluyor. — İhtilâsların nihayet | ması muhakkak ki elzem. Fa biz. bugün için müteselli olu ruz, — zira ibtilâslar — oluy fakat hiç olmazsa meydana çı rılabilyor, ya gizli kalsaydı olurdu? ,, Kabilinden birkaç sı dan sonra yazısının son noktaş koymuştu. e İhtilâs kelimesi, dil anket den sonra ne şekle girecek bi miyorum, Fakat muhakkak sade, “Hırsızlık,, kelims! on yerinde büyük bir boşluk bu kacaktır. Bir hırsız. bir. * adamın, yahut bir kaç kişin dünyalığını dercep eder. Fak bir muhtelis, bütün halkım para: nı çalar. Yediği halt fena, yiy ceği ceza da tabil bu Ffenal nisbetinde büyüktür. Şu hal muhtelis kelimesi lüğatimize ar cak mürekkep bir kelime İle if: de edilerek girebilir. Meselâ n bileyim: * Şeddeli bırsız ,; " hirsizi bırsızı ,,, —“katmerli — hitsiz ,, “alçak çalıcı ,, kılıklarından bi rine girer, * Son günlerde Şark Şimendifı Kumpanyasıada bir ihtilâs me; dana çıkarıldı. Bu hususta gare telerden birinde verilen tafsilât tan şu satırları alıyorum: “Kumpanya müfettişleri bi sulistimali vaktinde öğrenememi, lerdir, bu ihtilâs bir memur tar: fından ve tesadüfen meydan çıkarılmıştır. Beş sene zarfında kumpanya da sulistimal suretile kaybola para 50000 liraya yaktfnadır. ,, x Sözün Kı muz şu sıralarda, Millet Meclisinde Konya Ovasının Sulama İşi Konuşuldu Ankara, 26 (Hususi)— Büyük Millet Meclisinin dünkü içtimaada Ziraat Vekili Konya Meb'usu Haydar Beyin suallerine cevap ve- rerek Beyşehir gölünün seviyesinin düştüğünü bu gölden kanallara su veren kapıların bir buçuk metro kadar indirilmesi için 300 — bin lira sarfı icap ettiğini fakat o zaman bütçede bu para bulum- madığını, yine bu esnada gölde | tetkikat yapan mütehassıs kapıları aşağ ya indirecek yerde daha başka tetbirler tavsiye ettiğini bu tedbirler Ozerinde tetkikat yıplıl ğgını — söylemiştir.. Bundan ——— ——— iSTER İNAN ISTER İNANMA! Geçen mesinde pahalı ecza kanuni yan, —Dacat başlanmaştır!: V0 kuruşa aldıkları € zayı kuruşa aldık'arı bir eczayı da Di-diryan eczacılara bi soru.üaca Şu cevabi varmişlerdir. İSTER B — maalııef komşu memlekette gün Sultanahmet Sulh Birinel Ceza Mahke- aattızlarından dolay. haklarında takibaf yapılan Alher Niyego, S-bak IKeriman Ece Ve Mısırlılar Kahire, 25 (Husust) — Güzek- lik Kırılıçaıı Keriman Halis H. Mısıra ilk gelişinde yaptığı iyi tesiri tamamen — kaybetmiştir. ğımdl Mısırdaki Türkler de tıpkı Mısırlılar gibi Keriman Hanımın aleyhinde düşünmektedir. Çünkü Keriman H. kendisine bir kazanç bissesi verilmedikçe ne bir müsamereye ne de şerefi- ne verilen bir ziyafete gitmemek- tedir. Elehram gazetesi yarzdığı bir makalede bu güzellik ticare- tini pek çirkin bulmaktadır. ——— — sonra ruznamenin diğer madde- leri görüşülerek pazartesi günü toplanmak Üzere mecliş dağıl- ırı;lıı Faros- muhakemesine kuruşa ve 145 satan — bu yapın :dıklarına: İ#NAN İSTER İNANMA! vırmelnrl için bir nevi ihtar demek olacaktır. | | — Şimdi piyasada 72 bunlar bu Kâçlari buğün bile benim sattığın Fazlesına satıyorlar. Ben ueuxz satmakla taninmiış — bir ecracıyım,, demiştir. Bu beyanatın ne dereceyo ettiğini bir. ecczacı dottumuza so-duk. Bu rakamların insaf ıca verildiğini söyledi. cakt r. ıt O kumpanyadı yapılan ihtilâsların bu fazlalığının sebebini tahlile, tabmine uğraşma! benim vazifem değil. Fakat eğel Ihtilâsların meydana çıkarılmal böyle tesadüflere bağlı kalmıyı “başlarsa o tesellimizi de kayb deceğimizden Ürküyorum. Çorum'da Maznunlardan Biri Mahküm Oldu Çorum, 26 ( Hususi ) — Dün İzmirde Salepçi camiinde türkçe ezan aleyhinde bulunmaktan ve Evkaf Müdürüne tehdit mektubu göndermekten suçlu İlyas Efendi muhakeme edilmiş, davanın ağır- cezaya nakline karar verilmiştir. Ağırcezada muhakeme edilen İskilipli Mustafa Ali Ef. Türkçe ezan yerine ÂArapça ezan oku- duğu sabit olduğundan 10 gün hapsine 10 lira para cezasına ve 32 lira muhakeme masrafı vyermiye mahküm olmuştur. |AferinMekteplilerd Galata'daki 45 inci ilkmekte- bin Üçüncü sınıfında okuyan Türk ve Musevi 44 talebe isimlerini türkçeye - çevirmişler va bir telg- rafla Reisicümhur Hazretlerine bu işi bildirerek tazimlerini 'ar- zetmişlerdir. Sürpagop Mezarlığı Belediye Sürpagop için mah- kemenin verdiği kararın iİlâmını almıştır. Bugün bu İlâmla tapuya müracaat edip mezarlığı kendi namına tesçil ettirecektir. Tayyare Postası Tayyare servisleri resmi şekil- de bir nisandan itibaron başlıya- Peştemal Hırsızı Hâzım isminde biri yıkanmak için gittiği Galatada Kapıiçi hamamından bir peştemal çala- | rak savuşurken yakalanmıştir. vardır, Battan ecza deposu daha kadar bakikat ifade İstifaname Geri Alındı Tıp Fakültesinde bir hâdise- den dolayı istifa etmiş olan Beb- çet Sabit Bey istifasıni geri ak mış, mesele kapanmıştır. Artık — sezacıların iht.kâr