26 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Zafranbolu Köylülerinin Doktor İhtiyacı Zafranbolu ( Hususi ) — Köy- lerimizin en çok göze çarpan il- tiyacı doktor ihtiyacıdır. Kasabanın iki saat ötesindeki her hangi bir köya doktor geti- re bilmek için köylünün en aşağı on lira vermesi İâzım geliyor... Tabii daha uzak köyler için bu gerait daha fazla ağırlaşıyor... Halbuki bugün köylüye on lira değil beş lira bile vermek güç geliyor. Burada doktor ihtiyacını ehem- miyetle duyan (Akviran, Konarı, Yörük) köyleri aralarında bir toplantı ve konuşma yaparak her köye onbeş günde bir defa gel- mek ve köyleri gezerek hasta köylüleri muayene ve tedavi et- mek üzere kasabadan — yıllık ve makta Ücretli bir doktor temin etmiye karar vermişlerdir. Köylüler diyorlarki: Yılda, bu- doktora üÜç köy çok çok (600)lira versin Üç köyde 400 ev olduğuna göre ev başına senede (bir bu- çuk) lira düşer.. zaten her yık Muhtar, kâtip ve korucu Ücreti olarak ev başına dört lira veri- yoruz, bu halde dört değil de (beş buçuk) lira vermiş olacağız fakat biç olmazsa mhhatimiz bir doktorun daiml! kontrolu altında kalır... Bu fikir tatbik edildiği tak- dirde birçok içtimal faydalar basıl olacak, köylü doktora İnanacak, doktorun faydalarını — gördükçe türbeye adak, hocaya muska ve komşu kadına kurşun döktürmek gibi birçok kötü itiyatlardan kene dilerini kurtaracaklardır. M. Enevr Kırkağaç'ta Eski Bir Kin Yüzünden Cinayet Oldu Kırkağaç, (Hususi) — Gelen- be nahiyesinjin Alifaka köyünde bir cinayet olmuş, Hüseyin oğlu Bayram İsminde biri Süleyman ismindeki köylüsünü tabanca İle öldürmüştür. Cinayetin — sebebi eski bir kavgadır. Süleymanla bayram bir müddet evvel ağız kavgası etmişlerdir. Bu kavgayı müteakip Süleyman köyden git miştir. Bir türlü hiddetini yene- miyen bayram da Süleymanın annesine haber gönderip Süley- manı öldüreceğini bildirmiş, an- nesi de bir mektupla keyfiyetten Süleymanı geçtiğini haberdar et miştir. Yine aradan uzun bir zaman geçmiş, bir gün Süleyman izin alıp köye annesinin yanına gitmek Üzere yola çıkmıştır. Süleymanın ği yol üze- rinde Bayram çift sürüyormuş, Süleymanın görünce çiftini bırak- mış, Süleymanın önüne geçmiş ve tal ı İ bi A a. tabancasını beline koymuş, Süley- manın tabancasını alıp maktulün elinin içine bırakmış ve köye gidip yolda Süleymanın ölüsüne tesadüf — etliğini, fakat kimin öldürdüğünü bilmediğini haber vermiştir. Yapılan tahkikat neti- cesin cinayetin — faili bizzat tevkif edilmiştir. Uşakta Gençlik Hareketi Uşak (Hususi) — _Bumı. ö yam â'ilklc.ıt bir gençlik hareketi vardır. Gençler kahve köşelerin- den kartulmuş bulunmaktadırlar, Gençler birliği musiki şubesi ge- SON POSTA MEMLEKET HABERLERİ Andifili İzir’den Sonra Akdenizin En Ehemmiyetli Limanı Olacaktır S Anditliinin Türk sahili ve İtatyan adaları karşı karşıya Andifili: Antalyada (Hususi) — 026 senesindeki büyük hareketi- arzda ve Fransız, İtalyan işgalleri esnasında hbarap olan Andifili son senelerde tamamen mamur bir hale gelmiştir. Bundan üç sene evveline kadar şehrimizde şiddetli bir mesken buhranı var- dı, Bugün bu kalmamış, yeni yap- tırılan birçok Binalarla kasabar mız daha ziyade genişlemiş ve tabil güzelliği bir kat daha art- mıştır. Burada şimdi ilkbahar başlamıştır.. Kasaba bu bahar günleri içersinde © kadar tabil bir manzara arzetmektedir. ki İnsan gecenin gelmesini istiyor. Başj)lı_rt’ta Bir Hırsız Çetesi Tüccar- ları Soymak İstedi Bayburt, (Hususi) — na gitmek üÜzere Trabzondan şehri- mize kalabalık bir tüccar kafilesi gelmişti. Bu kafile gecelemek üzere şebir kenarındaki koron mevkiüne İnmiş ve istirabate başlamıştır. Fakat birkaç saut sonra Polathaneli Bekir, Ali Can oğlu Hasan, Hafz oğlu Abdullah, Kemal, — Erzincanlı — Abdullah, Ali oğlu Musa, Süleyman isminde 7 kişi tüccarların konakladığı mahalle gelerek 1600 lira kıyme- tinde bir eşya dengini çalmışlar ve gitmişlerdir. Fakat bu sirkatten hiç kim- s#enin haberi olmamış, Tüccarlar ancak birkaç saat sonra bua hır- sızlığı anlayıp zabıtaya müracaat etmişlerdir. — Zabıtamız — derhal “Ffazliyete geçmiş ve ortada hiçbir iz olmamasına, eşyalar da şehir haricine çıkarılıp hırsızlar ara- sında taksim edilmiş ve saklan- mış bulonmasına rağmen hırsiz- ları birkaç saat zarfında bulmuş, eşyaları da istirdat etmiştir. , Soma'da Yeni Bir İlk Mektep Yapılıyor Soma (Hususi) — Kızılhisar köyünde yeni bir ilkmektep in- şasına — başlanılmıştır. Mektep Maarif Vekâletinin teabit ettiği plân dahilinde ve köyün tam orta yerinde yapılmaktadır. Mek- tebin yanında 3 odalı bir mu allim evi de yapılacaktır. Balıkesir-Bergama Köprüsü Soma (Hususi) — Balıkesir- Bergama yolu üzerindeki köprü- nün noksanları ikmal edilmiş, köprü abalirin, nakil vasıtaların- nın gelip geçmesine açılmıştır. celi, gündüzlü bir çalışma yap- maktadır. Turan idman yurdu yıl dönümü münasebetile parlak bir müsamere bhazırlamaktadır. İki senedenberi inşa edilmek- te olan Elmalı - Andifili yolu ikmal edildiği zaman burası ihra- cat noktai nazarından mühim bir liman olacaktır. ve bu ebemmi- yet o kadar yüksek olacaktır ki Akdenizde İzmir limanından sor- ra ehbemmiyeti haiz olan ikinci liman Andifili olacaktır. Andifili suyu, havası, şeraiti hayatiyesi İtibarile ve bütün manasile yaşa- nacak bir kasabadır. y Andifili'de Kurtların Hücumu Andifilir Antalyada (Hususi)— Dirgenler köyünden Huriye ve kadın köy civarındaki tepelerde koyunlarını otlatırlarken sürüye iki kurt kücum etmiş, fakat sü- rüde bulunan çoban köpekleri bu kurtlara hücum edip wırmaya başlamışlardır. Çalılar arkasından bu müca- deleyi seyreden iki kadın köpek- lerin muvaffakiyetini temin için kurtlara taş atmıya başlamışlar- dır. Zaten köpekler tarafından hırpalanan iki kurt taşlarla da hücuma maruz kalnca can hav« lile kadıaların üzerine hücum etmişler ve şerifenin orta parma- Şerife isminde iki kadın kurtlar | ğınt koparmşlar, Huriyenin de tarafından — ısırılmıştir. Buü iki | iki elini ısırmışlardır. Samsun'da İçme El'aziz'de Suyu Yok Halk îçec;vğıî—ğuyu Köy- lerden Getirtmektedir Samsun Belediyesi evvel büyük masraflar ve geniş tesisatla şehbre getirilen Park suyu Üa ı pek ziyade kireç ve köherçile maddelerini — havidir. — Birçok doktorlar bunun şürbe — salih olmadığını ileri sürmektedirler. Birçok kimseler bu su yüzüaden müzmin mide haştalıklarına uğrar maktadırlar. Son zamanlarda mütehassis bir zat tarafından su ve suyun bulunduğu havza ve kuyular tetb- kik edilmiş ve suyun yakın bir zamanda biteceği anlaşılmıştır. Bütün şehir halkı içmek için köy suları kullanmaktadır. Diğer su ancak çamaşır ve mümasili yerlerde istimal edilmektedir. Şehir meclisinin nisan devresi içtimanmda bu mesele üzerinde hararetli münoakaşalar — olacağı Yeni Vali Şerefine Bir Çay Ziyafeti Verildi Elâziz, (Hususi) — Muallimler Birliği tarafından yeni Valimiz Tevfik Sırrı Bey şerefine bir çay ziyafeti vwerilmiştir. Bu ziyafet esnasında birkaç muallim Beyle birkaç - muallima hanımın nişan- lanma merasimi de icra edilmiş, ziyafet çok samimi olmuştur, El'aziz'de YVakalanan Kaçakçılar Elâziz (Hususi) — Çataloğlu mezraasında oturan Horatlı Ab- bas oğlu Hızic ile Mehmet oğlu Şükrü 59 okka kıyılmış kaçak tütün naklederlerken yakalanmış- lordır. Tütünler müsadere edilmiş kaçakçılar ihtisas mahkemesine verilmişlerdir. Yeni Emniyet Müdürü Nuri ve Komiser Mustafa Beyler ka- çakçilıkla mücadeleye çok ehen- miyet vermektedirler. Malkara'da Samsun, (Hususi) — Üç sene |Köylüler Mektep İstiyorlar Maaikara (Husust) — 49 evli 374 nüfaslu Yörücek köyü halkı Şahin nahiyesi müdi müracaatla köylerine bir mektep aç lmasını istemişlerdir. Köylü, mektebinia — bütün levazımatını köylünün tedarik edeceğini bil- dirmişler, yalnız maarifin bir me- allim tayin etmesini İstemişler- dir. Batkın ve Körtüllü köyleri de aynı şekilde moktep — açılması için müracaat etmiş bulunmakta» dırlar. Burada şayanı bhayret — bir ucuzluk vardır. 100 Yumurta 90, bir okka tereyağı S0 kuruştur. tahmin edilmektedir. Belediye hesap işleri müdürü Kâmil Vehbi Bey vazifesinden | ayrılmıştır. — Gdır'-t.Şw 4 *ie “Mart 26 İktisat Müreftedeki Petrol Tesisatı Ne Haldedir? Mürefte, (Hu sust) — Birkaç — gün evvel İstanbulda bulunan Yas şahovabahar - ticarethanesinin his- sedarlarından iki Masevinin pete rol tesisatını tetkik etmek ürzre buraya — geldiklerini — yarmıştım. Burada bir iki gün kalarak tesi- satı tetkik eden bissedarlar İ-- tanbula bareket etmişlerdir. Ya- şabov abahar ticaretkanesi bu İşe ciddi surelte teşebbüs etmiştir. Fakat burodaki"tesisat baciz ab tında bulunduğu için mahkeme neticesinde haczin fek edilmesini beklemek mecburiyeti basıl olu» yor ki bu inlizar müddeti bir iki ay uzayabilir. Bu haciz meselesi oldukça karışık olduğu için me- selenin bir arz müşkilât kesbe- deceği anlaşılıyor. Çünkü burada tesisat yapan grup üç sene evvel memleketimize geldiği vakit bu grupa yerli bazı sermayedarlar iltihak etmiş, bu iltihak neticesi teşekkül eden şirkete “Türkiş Amerikan — Petroliyom,, — şirketi İsıni verilmişti. Bu firma, malüm olduğu Üzre buraya mühendisler, makineler getirtti işe başladı, bir müddet sonra faaliyetini tadil etti ve daha sonra da şirkete dahil Azerbaycanlı bir hissedar şirketi mahkemeye verdi ve 15 bin Hira alacak iddia etmek su- retile — bülün — tesisata — haciz vazettirdi. Bu —meseleden bir müddet sonra Âmerikalı grupun direktörü de haciz altında bulu- nan malı bir bankaya 10 bin liraya terhin ederek Türkiyeden Amerikaya çitmişti. Şimdi Yaşa- bovabahar ticarethanesi bu tesi- satı devralabilmek için müşkülât karşısında kalmıştır. Makineler hem haczedilmiş ve hem de rehin olarak bırakılmıştır. Bu mesele ©o kadar karışıktır. ki içinden çıkmak için epey bir zaman bek« lemek ve uğraşmak lâzımdı. Bu müşkülâtı nazarı dikkata alan ticarethane teşebbüsata gir ve pürüzlü —meselelerin an evvel halledilmesi için bu işle alâkadar olmıya başlamıştır. Bu- rada ve İstanbuldaki petrol son- daj tesisatı tetkik — edildikten sonra işe yarar şekilde oldukları anlaşılmıştır.Halihazırda burada su tankları elektrik motörlerile son- daj makinesi ve muhte'if boyda burgu ve diğer bazı tesisat mevcuttur. Tesisatın kıymeti ise 170 bin İiradr. — Talât Behçet Balıkesir'de Bahar Herkes Kır AÂlem'eri Yapmıya Başladı | Balıkesir, (Hususi) — Bir haf tadanberi bahar gün'eri başladı. Havaların böyle güzel gitmesi halkı evlerinden kırlara, gezme ine taşıd. Hemen bütün Balıkesir balkı Kızpınara dökük dü. Halk, muhtelif yerlerde sa- bahtan akşama kadar eğlenmek- tedir. Bu Kızpınarı âlemi mart sonuna kadar bu şekilde devam eder. Ondan sonra Zeytinlik, Teçecik 4lemi başlar. Bu eğlenr celer her Balkesirlinin biribirile tanışmasına vesile olmaktadır. Balıkesirde Müsamere Necatibey Muallim — mektebi talebeleri 3i martta bir müsa- mere vereceklerdir. Müsamereyt herkes davetlidir. Program çok zengindir. O gün ayni zamanda Mimar Sinan ihtifali de yapıla- caktır. İkiygg, sarAylik dij komedk avamal daha bir