13 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

13 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

” _(ınrdı.. SON POSTA Halkın Sesi Talebe Ve Mektep Adedi Arttı Son on sene içinde şehrimiz- deki talebe ve mektep miktarı iltihar edilecek derecede art- mıştır. Bu hususta halkımz diyor ki: Torahim Ethem B. ( Fatih zarı caddesi 41 ) — Saltanat Maarif nazırlarından biri ah şu mektepler olmasa nezare- timizin bütçesi o kadar kâfi kil. De- mişti. O vakit Maarif nazareti; halk için, çocuklar için değil nazır paşa ve ihvanı, itbar için kurulurmuş.Onun için varlığının hikmetini bilmiyen nazır paşa Öyle herzeler söylemiş. İnkılâptan beri İstanbulda 118 tane asri mektep yapılmış, talebenin miktarı üç misli artıştır. İşte rakamların söylediği şu belâgat eski devirle yeninin bir mu- kayesesidir. Fakat bu da azdır. Oku- yup yazma bilmiyen Türk kalmama- hdır. Atpa- y Şakir B. ( Sultanselim Fıstık dibi n ) Cümburiyes ilimle yaşayan bir rejimdir. Bu rejimin payedar - olması için bütün Türklerin okuyup yazmaları lâzımdır. Yavaş yavaş buna da =i| oluyoruz. On sene evvel İstan- ida 23 bin talebe varken bu sene bu yekân (62) bine çıkmıştır. Muallim adedi de 1090 iken 1750 ye baliğ ol- muştur. zannederim ki bu sene okuyucuların adedi daha artacak hatta mektep buhranı bile başgösterecektir. Vekâlet şimdiden tedbir almalıdır. * Münevvere H. — (Koska "Tramvay eaddesi 17) — Biz garp medeniyetini kabul ettik. Uyuyan bütün Şark milletlerine rehperlik yapıyoruz. Bu medeniyetin ışıkları şarka Türkiye kanallarından geçecektir. Eği zi sultanlar di meskenetimizi | i iyorlarsa yamlıyorlar. imizi ve medeniyeti- mizi iadeye azmetmiş bir milletiz, son Maarif istatistiklerimiz de bu azmi- mizdeki kuvveti ve samimiyeti gös- teriyor! 24 Saatin Hâdiseleri Şehremininde oturan Adnan isminde biri kaçak et satarken yakalanmıştır. * Balatta şüpheli bir vazi- yette dolaşmakta olan Mehmet isminde biri tevkif edilmiş ve üze- | rinde iki büyük kama bulunmuş- | tur, * Fenerbahçe Belvü gazinosu | sahibi Hiristo, karakola müracaat | ederek garsonu Yervant tarafın- | dan 20 Jirasının çalındığı iddia | etmiş, Yervant yakalanarak tah- kikata başlanmıştır. * Vefada — oturan Çingene Recep, bir para meselesinden Çingene Neş'eti sopa ile başından yaralamıştır. * Kasımpaşada oturan kö- mürcü Hamitle arkadaşı Sadullah bir alacak yüzünden kavga etmiş- ler, Sadullah biçakla kolundan yaralanmıştır. | Son Postanın Resi — Bızım Süleyman Beyi tanır- sın Hasan Bey, hani bir za- man — daire daire dolaşır — iş gAA b | bu gibi varissiz malların Evkafa yoktur. Belediye reis muavini | DAHİLİİHABERLER Akay İdaresinde Çalışacakların Adet- leri Ve Maaşları Tespit Edildi Akay işletme (qki;k;ııı ait kalimatn;me Vîkil- ler heyetince neşrolunmuştur, Bu talimatnameye tasdik edilmiş ve istikrazın hasılatı, Vekâletin ankaz bedelidir. Seyrisefainin borçları Maliye Vekâletine intikal ettiği için Akay Çidaresi bu borçlardan mes'ul olmıyacaktır. İdarede bir sebe, 40 tan 150 liraya kadar lira maaşlı bir mütehassıs, mur, İevazımda 25 memur, . 'E Varissiz Mal.. Evkafa Mı Kalır, Hükümete Mi? Defterdarlık veraset vergisi kanunu mucibince ölenlerin emlâk ve eşyası varsa varislerinden ölüye olan nisbet derecelerine göre bir vergi almaktadır. Evkafa geçen mahlüller için de Evkaftan veraset vergisi istemiye başlamıştır. Evkaf idaresi ise bu vergiyi şahısların vereceğini, halbuki va- rissiz bir şahsın Evkafa intikal eden malının toprak itibarile esa- sen vakfın bulunduğunu ileri sü- rerek vergi vermemektedir. Bu ihtilâf böyle devam — ederken Defterdarlık yeni kanuna göre | müdür, değil hazineye kalması icap ede- ceğini — düşünmüş ve bu nokta | nazaran idarenin sermayesi | Seyrisefainin iç hatlara işlettiği vapurlarla karada, | denizde mevcut demirbaş alat ve edevat, yaprlacak tefrik edeceği men- kul ve gayri menkul mallar satılacak gemiler ve bir işletme, bir muha- bir kaplıcalr şefliği olacak müdürlükten maaşlı 6 memur, işletmede 9 me- muhasebede üzerinde de tetkike başlamıştır. 'Tramvay Ücretleri Tarifede Tenzilât | Yok Dün bir gazete tramvay ücret- | lerinin indirileceğini yazdı. Sorduk. ve öğrendik ki, bu haberin aslı Hâmit Beyin bize söylediği şudur: — Hususi bir komisyon her | üç ayda bir toplanarak şirketin hesaplarını tetkik ve ona göre | bilet ücretlerini tespit eder. Bu komisyonda — belediyenin de — hir | murahhası bulunur. Henüz bu ko- misyon toplanmamıştır. Bilet üc- retlerinin — incirileceğini de — hiç zannetmiyorum. Profesör Malş Belediyede Dün öğleden sonra saat on üç buçukta profesör Malş yanında Anka- | tir. Şebeke efradının. tamaman | tın | olmasından mutazarrır olduklarını ra lisesi müdürü Osman B. olduğu halde belediyede Muhittin Beyi ziyaret ederek bir müddet görüşmüştür. — Bir yere kapılanamıyacağını an- layınca boş yere taban tepmekten vazgeçti, artık evinde sabahtan akşa- ma kadar borul horul uyuyur. SERR Ö b Üü u resmi gazete ile memur, kontrolda 16 memur, hukuk müçavirliğinde 3 memur bulunacaktır. Ayrıca bir doktor, sekiz | iskele memuru, 43 kamarot 13 güverte mürettebatı 102 makineci, 36 kaplıca memuru bulunacaktır. Türkiye sahillerinde muntazam inhisarını işletmek maksadiyle kurulan “ Deniz yol- ları işletme müdürlüğü ,, teşkilâtımın idare sureti hakkındaki talimatname de neşredilmiştir. seferleri Bu teşkilât esas vazifelerinden başka, Türkiye Bu müdürlük 500 1046 memur ve 12 Bir Genç Kız Kaçakçı Olarak Tutuldu Gümrük muhalaza ve muayene memurları dün yeni bir kaçakçı- hk vak'ası meydana çıkarmışlar- dır. Pireden gelen İtalyan bandı- ralı Salya vapurundan çıkan yolculardan matmazel Raşclin te- lâşlı hareketleri mazarı dikkati celbetmiştir. Matmazelin üzeri ve eşyası aranmış, on beş kadar ka- çak kuzu, tilki, tavşan derisi, muhtelif renkte kıymetli ipekli kumaşlar — bulunmuştur. — Raşel, hakkında tutulan zabıt varakasile derhal| —İhtısas — mahkemesine verilmiştir. * Bundan başka dün Makdirya vapurunda ikinci bir araştırma yapılmıştır. Yeniden 21 paket muhtelif tıbbi ecza, 17 şişe viski ve şarap (6) bin ade: lüks cigara, (30) kutu tütün bulunmuştur. Ecnebi vapurlarından İstanbul- daki yüksek bar ve gazinolara lüks içki sokmak için faaliyete geçen bir şebeke tesbil edilmiş- meydana çıkarılması beklenmek- tedir. Hâkimiyet Mektebi Yapılan Tahkikat Gecikti Mi ? Hâkimiyeti Milliye şehir yatı mektebinde yolsuzluklar yapıldığı hakkında yapılan ihbarlar üzeri- | ne mektep idaresi hakkında tah- l girişildiğini — yazmıştık: | Sulistimali iddia edenler lıhkikı—.'* bir senedenberi uzamakta ileri sürerek tekrar İstanbul vilâ- yetine müracaat etmişlerdir. Bu- nun Üzerine vilâyet tahkikatın | bir an evvel ikmal edilerek ev- zım, kontrol, mubayaa ve fen şubelerile müdürlük bürosundan ibaret olacaktır. Bu müdürlüğün kadrosu 30 ilâ 700 lira ücretli cak 21 ilâ 280 lira ücretli 44 | lışmaktadır. Almanyanın Beyoğ- | müdü rakın — gönderilmesini — İstanbul Maarif Pgldüriyetine bildirmiştir. » Hem öyle uyuyor ki yanın- da top patlasa aldırış edip te başını kaldırmıyor. ile ecnebi Hmanları arasında şilep nakliyatı işile de iştigal edecektir. teşkilâtı; işletme, muhasebe, leva- müstahdem, acenteliklerde çalışa- memurdan ibarettir. Hitler Meselesi İstanbulda İdari Bir Mesele.. Hitlerin muhalif cemiyetleri dağıtması Türkiyede şubesi bu- lunan bazı Alman cemiyetlerini de müteessir etmiştir. Almanyada şark eserlerini tetkik için kurulan kuvvetli bir cemiyet vardı. Bu cemiyete mensup olan meşhur müsteşrik M, Riter senelerdenberi İstanbul kütüphanelerinde tetkikat yıpılynr, kıymetli buldudu eserle- rin fotograflarını alarak cemiyete gönderiyor ve bazılarını da bura- da bastırıyordu. Bu zat Hitler partisine muhalif olduğu için Alman hükümeti M. Riterin tahsisatını kesmiş ve ken- disini azletmiştir. M. Riter Tür- kiyede şimdi kendi hesabına ça- hunda Sıraservilerdeki enstitülerin- deki bazı memurların da muhalif oldukları için — işlerine mihayet verilmiştir. . Şeker İşinde İhtikâr Var Mı Ee!lediyece Meçhul! Zabıta memurları gibi beledi- ye murakıplarıda dün bütün semtleri dolaşarak şeker fiatlerini kontrol etmişlerdir. Belediye fazla fiatle şeker satanları tesbit ede- rek bunların isimlerini — ticaret lüğüne bildirecektir. Bele- diye reis muavini Nuri Bey bu hususta dün bir muharririmize: — Şeker ihtikârmı tesbit için elimizde bir ölçümüz yoktur. Bu işle ticaret müdürlüğü meşguldur. Bizim bu husustaki rolümüz tica- ret müdürlüğüne yardımcılıktır., Fazla fiatle satanların isimlerini oraya bildireceğiz, kanuni taki- batı da orası yapacaktır, demiştir. —« Bu hali de bana merak oldu acaba — çocuk yeisle — morfine, kokaine filân mı dadandı dersin? —— ucucuı Temmuz 13 Günün Tarihi d . İnhisarlarAnkaraya Gelecek Sene Nakledilecek Ankara 12 — Gümrük ve İnhisar- lar Vekili Ah Rana Bey beyanatta bulunarak demiştir ki: Mütehassıslar tetkiklerini bitirdiler. isarların merkeri idaresi ve tütün ispirto, tuz inhisar işleri hakkında dört rapor verdiler. Bu faydalı ve sarih tavsiyeleri mektedir. Bir kısmının tatbiki - içi ecnebi mütehassıs yardımına ihtiya- cımız olacaktır. Mütehassıslar inhisar- ların tevhit edilmiş olmasını isabetli buldular. İnhisarların Ankaraya nakli, muamelenin selâmeti için bu sene de talik edilmiştir. Hamal işleri kaymakamlık- lara devredildi Hamalların nakil ve tayin işlörile şimdiye kadar Belediye iktısat müdür- lüğü meşgul oluyordu. Bu müdürlüğün şehrin iktısadiyatile daha fazla uğra- şabilmesi için bu yük üzerinden alın- mıştır. Bundan sonra hamalların tayin ve nakil işlerile kaymakamlıklar meş- gel olacaklardır. İktasat müdürlüğü yalnız hamalların tarifelerini ve bun- İarın tatbik edilip edilmediğini tetkik edecektir. Gazi Hz. Reisicâmhur Hz. — dün motörü ile Kavaklara gezinti yapmışlardır. N Fırka İdare Heyeti Ankara, 12 — Cümhuriyet Halk Fırkası Umumi İdare Heyeti bugün toplanmış ve hükümetle temas tali- matnamesinin — müzkeresine devamı Zahire borsasında Dün Anadoludan İstanbula 18 va- gon buğday gelmiş ve iyi malların okkası (6) kuruştan — satılmıştır. Dün İngiltere için 2500 balye tiftik ılıımıgıv. Tiftik piyasası yükselmek- tedir. Fiat kuruş arasındadır. Yükselme nisbetinin yüzde 20 dere- cesinde olduğu söylenmektedir. Galata kimsesizler yurdu Galatada açılacak olan kimsesizler yurdunun proğramını ve idare şeklini zırlamakla meşgul olan komisyon gumartesi günü vali ve belediye reisi Muhittin Beyin, riyasetinde toplanarak hazırlanan proğramı tetkik edecek ve şon şeklini verecektir. Bundan sonra da müessesenin açılacağı gün karar- laştırılacaktır. Cumhuriyet Madalyaları Cümhuriyetimizin —10 uncu yıldö- nümünü kutlalamak - işlerile olmak üzere merkezde Başvekâlete bağlı olarak teşekkül eden Yüksek komisyon çalışmalarına başlamıştır. Vilâyetlerde gene bu ııııl: meşgul olacak komite ve heyetler teşkiline de teşebbüs olunacaktır. Hususi idareler, ve belediye büt- çelerinde kutlulama masrafı olmak üzere takatlerine göre ayrılcak para- ların — miktarları tespit olunmuştur. İstanbul için 17 bin lira tahsis edil. miştir. Maarif Vekâleti cümhuriyetin ilk on yılı hatırası olarak bir. madalya bastıracaktır. — Madalya, — isteyenlere satılacak ve hasılat fazlası, inkılaba hizmet eden bir esere sermaye olarak aktır. Sakarya kadar bir Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki : I mli Hikâyesi: — Hiç meraklanma arizim, iş ara« dığı yerde kös - dinlemiye ılıııınıı. da, onun için ufak tefk gürültülere kulak f : NN S