13 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Rizenin Kendir Bezleri Çok Mükemmeldir Rize ( Hususi ) — Rizede ve köylerinde oldukça fazla miktarda kendir ekilmekte ve yetişen mah- sul kendir tarağında çok inca ve güzel iplikler ve bunlardan da kay- mak gibi beyaz Rize bezleri vü- cuda getirilmektedir. Bu san'at bu memlekette pek eskidir. Türkiyenin her tarafına seykiyat yapılıyor ve bu yüzden memlekete bir hayli para giriyordu. Son za- manlarda bu bezlere müşabih Av- rupanın çıkardığı kreponlar, yerli mallarının revacını kırmış ise de metanet nöktâi nazarmdan ecnebi mallarına — katkat faik * olan bu bezlerin” kıymetini bilenler, halıp kullanmakta devam etmektedirler. Köylerde ve şehirde bu bez- lerin dokumasını ve kendir ipli- ğini bükmesini bilmiyen kadın, hemen hemen yok gibidir. Revaç- | sızlığa rağmen bu bezden senede halen on bin top kadar dokun- makta ve harice sevkedilerek memlekete yirmi bin lira kadar bir para temin olunmaktadır. Tarandığı ve hatta iplik ve bez yapıldığı halde kendir çok esmer ve âdeta kahverengi veya- hut hâkidir. İhtiyacı olanlar bun- ları dokumadan iplik halinde ve bazen de taranmış lif halinde pazara getirip satarlar. Tüccarlar bunları alıp iplik ve bez yaptırarak piyasaya arzeder ve bu yüzden bikes kadınlara hayli iş çıkmış olur. Otuz beş santim eninde olan bu bezlerin topu kırk arşındır. Malına göre arşını 15 ten otuza kadar satılmaktadır. Dokunduğu zaman simsiyah olan bu bezlerin topu otuz. “kuruşa köyünde dere kenarında kazan- lara konulup — kaynatılmak - ve pişirilmek suretile bembeyaz ağar- tılır. Bunların bazıları o kadar ince | dokunmuştur ve o kadar zariftir ki beyaz krepdöşin zannedersiniz. Bu ince ve zarif dokunmuşların bir topu bir kilodan fazla gelmez. İnceliklerine rağmen defalarca yıkandıkları — halde bilmez. Kendirin bir de kaba cinsi vardırki ondan kalın sicimler ve urganlar 'yapılmaktadır. Bun- ların taranmasınc'an husule gelen çöplere de üstüpi derler. Bu üs- tüpiler dahi kayıkların ve mavu- naların tamirinde kalafat 'yapılır- ken kullanılır ve keten çöpünden daha mükemmel işe yarar. Adapazarı Bele- diyesi Üç Aydır Maaş Veremiyor Adapazarı, (Hususi) — Oktru- va resminin ilgasile gümrüklerden alınacak yüzde on zammın beledi- yeler arasında — taksimi kararı belediyemizin — epey vaziyetini sarsmıştır. Adapazarında beledi- vâridatının yüzde kırkını oktruva teşkil etmektedir. Bu para kesil- diği için belediyenin yol inşaatı ve tamiratı birdenbire durmuştur. Bina ruhsatiyeleri de - veril- memekte, bu suretle belediyenin ruhsatiye resminden olan varida- tı da eksilmektedir, Belediye bu mali müşkülâttan dolayı üç ay- Adııberı ınemıı-lınnı ıuı vere- Bu. | bezlerden yakın vakitlere kadar | kasarcılar | yıpranmak * Gerede, (Hu- susi) — Gerede sathi — bahirden | (1100) metre yük- sekliğindedir. Bu nun için senenin | birçok — zaman- larında soğuktur, bu itibarla bazı | coğrafiya kitap- larının yanlış ola | rak yazdığı gibi Gerede'de meyv ve sebze yetiş- tirmek biraz zor- | Gur. Buraya üzüm, armut, dut ve emsali meyvalar tamamen hariç kazalardan gelir. Gerede maarif hayatı çok ilerdedir. Ahalisi fitraten çok uyanıktır. Buradan birçok meş- hur âlimler yetişmiş şairler çık- mıştır, meşhur. halk şairlerinden Figani de Grede'li idi. Galiba mevki manzaranın - şirinliği halkın ruhunda bir incelik ve şiire tabii bir istidat tevlit edi- yor. Gerede'de pek ehemmiyetli olmamakla bereber anmıya değer birkaç debağhane vardır. Buranın tulum peyniri de pek meşhurdur. ve SON POSTA öra Gerede belediye binası Burası bir sanayi şehri olmaktan ziyade bir iskele şehridir. Onun için manifatura, tuhafiye züccaciye ve emsali ticareti pek inkişaf etmiştir.Geredede yılda iki kere pa- nayır kurulur. bu banayırlar şeh- rin ticareti üzerinde pek büyük tesir yapar... Bu iki panayırdaki alış veriş muamelesi aşağı yukarı altıyüz bin lirayı bulur,.. Geredenin Belediye vaz'iyeti çok iyidir. Burada ötedenberi Belediye Reisliği yapan Dıyı oğlu Gerede'de Belediye Eskiden Şaır Ve Âlim Yetiştiren Gerede Şimdi Bir Ticaret Şehridir Mithat Beyin tat- bik ettiği islahat sayesinde şehir asri bir hale ifrağ edilmiş bulunu- yor. Haik icra- ” gttan pek mem- nun hatta Mithat Beyin icraatındaki adaleti şu söz- İ İlerle halk teyit etmektedir. “Mit- hat B. ilk önce anasının mezarını kaldırdı,,. Gere- de'nin üstündeki Ramazandede çok meşhur bir. yer- dir. Burada belediye asri bir otel yaptırmak niyetindedir. Ra- mazandede veremlilerin şifa bul- ması için en musait bir yerdir. buraya evvelce getirilen birkaç veremli tamamen eyi olarak dön- müşlerdi; bu müsbet tecrübeler- den cesaret alan belediye reisi şimdi denizden (1400) metre yük- sekliğindeki Ramazandedeyi asri bir bahçe haline getirmektedir. Gerede belediyesinin çalışması başka şehirlerimize örnek olabi- lecek vııiyel!e&ir —Mehmet Enver Adapazarında Bir Müsamere Adapazarı (Hususi) — Kara- osman mektebinde verilen mü- samere pek parlak olmuş, bil- hassa hanım talebelerimiz büyük bir mııvnffıkiye( kazanmışlardır. Sıvas At Yarışları Güzel Oldu Sıvas (Hususi) — İkinci hafta at yarışları da yapılmış ve koşu üzel olmuştur. Tay koşusunda Eorlulu Ziya Beyin tayı birinci, yüzbaşı Muhiddin Beyin tayı ikinci, Bandırmalı Mehmet Beyin tayı üçüncü gelmiştir. Sıvas aygır deposunda yeti- şen taylar arsında yapılan koşuda da birinciliği Nurettin Beyin, ikin- cılığı Mııhuır oglmubcâ- Diyarıbekirde Kaçakçılık.. Şimdiye Kadar 221 Kişi Hapse Mahkum Oldu Dıyınbekır(Huv susi ) — Ka- çakçılığın men'i mücadelesi de- vam — etmekte- dir, Kaçakçılıkta mücadelede ihti- sas mahkemele- rinin büyük fai- deleri görülmüş- tür. Diyarıbekir İl:tînı mahke- mesinde teşekkü ettiği — tarihten — — n bugüne kadar —- ae 221 kişi 6 aydan üç seneye kadar muhtelif hapis | ve sürgün cezalarına ve 35402 lira 22 kuruş ta para cezasına | mahküm edilmiştir. İhtisas Hâki- mi Hulüsi, Müddeiumumisi Hida- yet ve Müstantiği Hayri Beyler geceli gündüzlü çalışarak kaçak- Denizli'de On Günlük Bir Bisiklet Turnesi Yapılıyor Denizli, ( Hususi ) — Halkevi vilâyet dahilinde on gün sürecek bir bisiklet turnesi tertip etmiştir. Bisikletçiler bu hafta içinde se- yahate çıkacaklardır. Rizede Mektebi Bitiren Talebe Diyarıbekir ihtisas mahkemesi heyeti çılık muhakemelerini neticelen- dirmekte, Vali Faiz, Emniyet | Müdürü Sait, Adli Kısım İşleri | Reisi Şevket, Jandarma Kuman- | - danı binbaşı Raik Beyler de ka- çakçıları takip ve derdestte cid- den büyük muvaffakiyetler gös- termektedir. , Uşak'ta Fahrettin Paşaya Fahri Hemşerilik Veriliyor Uşak — Belediye şeker fab- rikasına Nuri Bey adını vererek bir mahalle teşkiline karar yer- miştir. Belediye heyeti umumiyesi ordu müfettişlerinden Fahreddin Paşa Hz.ine fahri hemşerilik verilmesini kararlaştı Rize, (Hususi) — Bu sene vi |aseeceeercusecesesenuenunu lâyet ilkmekteplerinden 97, mül- hakât mekteplerinden de116 talebe mezun olmuşt ta mektep açılması takarrür et- miştir. Bu karar Hopalıları çok ur. Hopada bir or- ımndırııxıhı mı ’ Boş Kaldıkça |Dil Bolluğu Ve Bir Temenni (İzmir) de çıkarılan “Halkın Sesi,, gazetesi 2 ve 6 temmuz tarihli nüshalarında iki ufak yazı çıkardı. (Asım Atalay) imzasını taşıyan bu — yazılara — canügö- nülden gelen en samimi birer şikâyet oldukları için hak verme- mek mümkün değil. Öyle ya: Bir taraftan hükü- met; “temiz, güzel bir dil,, diye çırpınirken diğer tarafta ve halk tabakaları Aarasında bir lisan yarışı var âdeta. Bu gidişle pek yakın bir zamanda her mesleğe mahsus yeni yeni diller işidecek gibiyiz. Meselâ: Külhanbey dili, softa dili, şoför dili, doktor dili, artist dili, muharrir dili.. ve ilâhiri, Bugün bile, iki külhanbeyi konuşurken üçüncü bir şahsın onları anlıyabilmesi büyük bir muvaffakıyet değil midir? Sonra monşerler arasında kalmak talih-« sizliğine uğrayanlar ne yapsın; şaşkın şaşkın yüzlerine bakmak- tan başka ne yapabilirler ki?. — Hocalarla artistler, muharrirler, doktorlar da başka bir fasıl. Hocalar.. Uzun - terkiplerle süslü cümlelerini emsile kavaidine uydurarak tıpkı kur'an okur gibi konuşmaları; diğerleri ise, Türk- çe mukabillerini bulamadıkları için uzun uzun “eece..., , lerden sonra Fransızca kelimeleri ver- yansın etmelerile Türkçeye ço...k yabancı ve bambaşka' diller icat ediyorlar. Anlaşılan bu argo bolluğu arasında (Babil ) kulesindeki an- laşamamazlığın bize de çökme- mesi için Dil Cemiyetinin (argo) cereyanları aleyhine de çalışması lâzım !. — D. R. Zonguldak'ta Halk Evi Binasının Temel Atma Merasimi Yapıldı Zonguldak, (Hususi) — Zon- guldak Halkevi binasının temel atma merasimi yapılmıştır. Bin- lerce işçi ve halk kütleleri mera- simde hazır bulunmuşlardır. He- yecanlı nutuklar söylemiş bundan sonra çay ziyafeti verilmiştir. 60 Bin Okka Koza İstihsal Edildi Gönen, (Hususi) — Kazamız- da mevcut kozalar kâmilen top- lanmış ve satılmıya başlanmıştır. Geçen seneye nazaran bu sene kazada 200 kutu fazla tohum satılmıştır. Bu seneki koza rekol» tesi 50 - 60 bin okkadır. İlk önce 80 kuruştan açılam, piyasa 120 kuruşa kadar yükselmiştir, Bugünkü satış okka başına 100 « 115 kuruş arasındadır. Bu senç böcekçilik fazla yapıldığı için kazamızdaki dutlar son zamanlar-« da kâfi gelmemiş ve yaprak buh-« ranı başgöstermiştir. Yaprak te- darik etmek için civar köylere ve hatta Wwdilmekted&. Muğlanın İhracatı Muğla — Haziran ayı içinde vilâyetimizden ecnebi memleket- lerine 1140 karasığır, 151 koyun, 651 keçi, 1214 kümes hayvanı ve 24 bin kilo gübre ihraç edil-