11 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

11 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Yerli İstihsalâtımız Artıyor Memleketimize hariçten giren malların adedi günden güne azalıyor, yakın bir âtide tama- mile kendi yağımızla kavrulacak bir bale geleceğiz. Bu hususta halkımız diyor ki: Hasan Bey (Kumkapı İbrahim Paşa gıkmazı) — Her sene harice (10) milyon liradan fazla şeker parası veriyoruz. Cümhuriyetin ilânındanberi (80) mil- yon liradan fazla şeker parası vermi- giz. Kumaş — için de bukadar para veriyoruz. İki sene sonra harice böş para şeker parası vermiyeceğiz. Men- sucat — fabrikalarımız — kurulunca da kendi giyeceğimizi kendimiz yapaca- ğgız. Bu Cümhuriyet idaresinin mühim bir muzafferiyetidir. Bir de bu sene Amerikadaki buğdaysızlıktan istifade eder de ihracat yapabilirsek eminim ki köylünün yüzü çok gülecektir. * İlyaa Bey ( Sultanahmet çıkmazı 15) — İktısat buhranına galebe çalgbil- mek için mutlaka ihracatı arttırmak ve yerli Omalı kullanmak — İâzımdir. Şeker ve mensucat fabrikalarımızın adedi artıyor. Gelecek seneden İtiba- ren harice şeker ve kumaş parası vermiyeceğiz. Bu büyük bir muvaffa- kiyettir. Fakat bizde şeker çok paha- hdır. Acaba fiatlar biraz — indirilemez mi? Harbıumumide şeker yememenin zararlarını şimdi çekiyoruz. Veremden ölenlerin adedi artıyor. Şeker veremin yegâne ilâcıdır. İncili x İhsan Bey (Mütekait zabit Kadırga meydanı 35) — Sekiz senede harice-( 78 ) mil: yon lira şeker parası vermişiz. Bu para mevcut pâramızın ve devlet bütçemizin yarısı - demektir ki insanı korkutuyor. Biz her sene. yedi bin vagon şeker vermişiz. Şimdi milli fab- rikalar bu mikdarın yarısını yapıyor- Tarmış. Bu. sevinilecek iktısadi bir muvaffakiyettir. Yakında Fakişehir- deki ve Sıvastaki fabrikalarda biterse artık bariçten şeker almıyacağız de- mektir. Bunlar çok iyi fakat şeker bastaların ve çocukların oolduğu - gibi halkın en lüzumlu bir gıdasıdır. Bunu biraz daha ucuz satmak mümkün değil midir. 24 Saatin Haâdiseleri Mihal isminde biri Taksimde Ahmet Ef.nin kahvesinde çay içmekte iken kalp sektesinden ölmüştür. * Evvelki gün Şişli tramvay deposu önünde hattan çıkan bir tramvay 10 metre kadar sürük- lendikten sonra bahçıvan Muhar- reme çarparak bacağını kırmıştır. * Şoför Tevfik Ef. nin ida- resindeki — otomobil Fındıklıdan geçerken Ferya ve Alâeddin isminde iki çocuğa çarparak ağır surette yaralamıştır. * Huriye Hanım isminde bir kadın Karaköyde 4 — yaşındaki çocuğile tramvayc'an düşerek ağır surette yaralanmışlardır. Son Postanın Resi — Pazarola siyasetçi başı, hoş _geldin Heryo çelebi!. BU Nöee li nn ll llli e z Ü v alada SÜ et Evkaf İdaresi Dün Ayasof— " yada Tetkikat Yaptırdı Fransız müsteşriklerinden yazmıştık. Dün bir muharririmiz Ayasofya mozaiklerini temizlemekle meşgul olan Amerikanın Bizans ensti- M. Vitemur tüsü memurlarından M; Vitemur bu hususta kısaca : “ Bir şey bilmiyo- rum. Bu işle Evkaf-idaresi meşgul oluyor. ,, Ceva- bını verdikten sonza kendi işinden bBahsetmiştir. Diğer taraftan İstanbul Evkaf mete rapor veren Fransız müsteşriki hakkında bir şey bilmediğini söylemiştir. Fakat bizim öğrendiği- mize göre M. Vitemur geçenlerde Evkaf İdaresine Üniversitede Ecnebi Profesörlerden İkisi Yarın Geliyor Maarif Vekili Reşit Galip Bey dün de Üniversiteye gelmemiştir. Islâhat heyeti müsteşar Avni Beyin riyaseti altında toplanarak muhtelif meseleleri görüşmüştür. Ecnebi Profesörler Ecnebi profesörlerden M. Bres- lav dün şehrimize gelmiş, Maarif Vekâleti namına karşılanmıştır. Profesör Tan Haiser'in de bugün gelmesi beklenmektedir. Diğer ecnebi profesörlerden Rihart Kurant, Caymis Frank' yarın ge- leceklerdir. İnkılâp Kürsüsu İnkılâp enstitüsünde inkılâp tarihi dersini Maarif Vekili Reşit Galip Bey okutacaktır. mkılâp tarihi kürsüsünde muallim Niza- meddin Âli, Hilmi Ziya, Ziyaed- din Fahri, Ahmet Akif, Enver Ziya Beyler de çalışacaklardır. Türk tarihi dersini nöbetle Riyaseticümhur Başkâtibi Hikmet, Sivas meb'usu Şemseddin, Yusuf Akçora, Sadri Maksudi Beyler okutacaklardır. Bu kürsüde Mük- rimin Halil, Akdes Nimet, Enver Ziya Beyler de çalışacaklardır. Bir Facianın Muhakemesi Dün Birinci Ceza Mahkeme- sinde Mihriban isminde bir ço- cuğa çarparak ölümüne — sebep ulışuğu iddiasile tevkif — edilen şoför Saim efendinin muhakeme- sine devam edildi. Mahkemede davacı olarak Mihriban'ın baba- sile avukatı da — bulunuyordu. Muddeiumumilik suçlunun ceza- landırılmasını — istediği için avu- katı mudafaasını yaptı. Otomo- bilin sahibi Kirkor efendiden de mal sahibi olmak hasebile tazmi- nat istiyordu. Muhakeme karar verilmesi- için talik edildi. Heryo — Hasan Bey.. Nasıl- sınız, İyi misiniz ?.. el eeei eÜ * ea timiz Aleksandr. Dümon isminde bir zatin Ayasofya kubbelerinde sakatlık bulunduğu hakkında hükümetimize bir rapor verdi- ğini Kahire muhabirimizin telgrafına atfen dün mli Hikâyesi: ile görüşmüştür. sızdığını İdaresi de hükü- (Müzeden Henüz Cevap |Gelmedi Evkaf Umum Müdürlüğü mâ- betlerin tasnifine karar — verdiği için Evkaf İdaresi İstanbuldaki câmi ve mesçitlerin bir cetvelini hazırlamıştı. — Tarihi ve mimari kıymeti hâiz olmıyan ve araların- da (ö0) metreden fazla mesale bulunmıyan mâbetler kadro ha- ricinde bırakılacaktır. Evkaf İda- resi bu mâbetlerden hangisinin tarihi kıymeti bulunduğunu mü- zeler idaresinden sormuştu. Fa- kat henüz cevap alamadığı için kadro harici kalacak mâbetler belli” olmamiştir. - Kadro harici kalacak “mabetlerin müstahdem- leri diğer “camilere - verilecekleri için hiç kimse açıkta — kalmıya- caktır. Saat Düdüğü Galata Kulesindeki Düdük Nasıl Olacak ? Belediye zeval saatınmı bildir- mek için Galata kulesine bir ca- navar düdüğü — koymıya karar vermişti. Düdük ve teferruatını yerine koymak için belediye fen heyeti (1219) liralık bir masraf tah- min etmiş ve bu tahmin . üze- rinden dün münakasası yapılarak ihale edilmiştir. Münakasa şart- namesine göre yapılacak tesisat her türlü hava tesiratına muka- vemet edecek ve düdüğün sesi iki kilometreden işitilecektir. Düdüğün motörü beş beygir kuvvetinde olacak ve ayrıca si- orta teşkilâtı da — konacaktır. düteahhit dört ay içinde tesisatı bitirerek belediyeye teslim edece- ği için düdük de ancak dört ay ay sonra ötecektir. Hasan B. — Biz iyiyiz çelebi.. Bize neler getirdin Bakalım ? | bir rapor vererek Ayasofya camiinin ikinci katın- daki papas odalarının önündeki geniş sofada bin sandık tarihi evrak bulunduğunu ve bu yükün ca- mün yalnız bir tarafında bulunmasının kubbeyi teh- likeye sokacağını söylemiş, ve ayrıca kubbenin pencere önlerindeki kurşunların da söküldüğünü, buradan- kubbeye yağmur suları irmiş ve tamirini istemiştir. Evkaf müdürlüğü dün camiye bir memur gönde- rerek sandıkların vaziyetini tetkik ettirmiştir. Fil- hakika-bin sandığın mahzurlu -görülmüştür. Sandıklar yakında ya camiin muhtelif yerlerine taksim edilecek veyahut Sultan- ahmet medresesine nakledilecektir. bunların kaldırılmasını bir noktaya yığılmış olması Yine İhtilâf Vapur Meselesinde Anlaş- ma Temini Mümkün Değil Türk vapurculuk anonim şir- keti ile devlet deniz yolları iş- letme müdürlüğüne ait — vapur tarifesini hazırlıyan komisyon ile vapurcular — arasın bir; ihtilâf çıktığı yazılmıştı. Komisyon bü- tün vapurlar için müşterek bir tarife yapmak istemektedir. Va- purcülar buna itiraz — etmekte ve şunu söylemektedirler: “— Devlet deniz yolları iş- letme müdürlüğünün — vapurları lükstür. Tarife ayni olduğu tak- dirde yolcular !ııı"vlı;ıı:;:'ı:ıı ter- cih edeceğinden bize iş kalmı- yacaktır. — Binaenaleyh bize ait tarife birar düşük ve ucuz ol- malıdır.,, Devlet Deniz Yalları İşletme Müdürlüğü ise, bu esas - kabul edildiği takdirde müşterilerin da- ha ucuz tarifeyi kabul edecek- lerini ve binaenaleyh kendi va- purlarına eşya kalmıyacağım ileri sürmektedir. İdare, vapurcuların iddiasını muvafık bulmamakta ve şu fikri müdafaa etmektedir: “— Vapurlar ayrı, ayrı gün- lerde kalkacağı için tarifenin ay- ni olması vapurcuları asla müte- essir etmiyecektir.,, «a Diğer taraftan bizim yaptığı- mız tahkikata göre tarife behe- mehal müşterek olacaktır. Akay İdaresi Akay idaresi birkaç yeni va- pur almıya kat'i şekilde karar vermiştir. Celâl Beyin seyahatinden sonra bu iş tahakkuk edecektir. İdare şimdilik yeşilköyüne vapur işletmek tasavvurunda değildir. Yalnız mevcut hatlardaki sefer- leri daha muntazam bir rkle koymak kararı alınmıştır. ÂAkay tarifesinde şimdilik bir değişme olmıyacaktır. Heryo — Fransadan bol bol dostluk getirdim Hasan Bey.. Yeni Ölçüler İstanbul Bürosunun Tah- sisatı Gönderildi Yeni ölçü ve ayarlar nizamna- mesinin Devlet — Şürasında tetkik edilmekte olduğunu evvelce yazmış- tık. Son aldığımız malümata göre nizamname Devlet Şürasından çık- tığından yakında alâkadarlara bildi- rilecektir. Yeni ölçü ve ayarlar işinin mun- tazam bir şekilde başarılması için Türkiyenin on bir yerinde hususi teşkilât yapıldığını bildirmiştik. Muhtelif mıntakâlatın — tâhsisatı taayyün etmiş ve gönderilmiştir. İstanbul mıntakasının da tahsisatı geldiğinden İstanbul yeni ölçü ve ayarlar bürosu — bugünlerde - teşkil edilecektir. N Halkı yeni ölçülere ahştırmak için belediyelere mühim — vazifeler düş- mektedir. Belediye memurları muhte- BF mr ları dolaşarak halkı tenvir edeceklerdir. İstanbul Ticaret Odan da renkli levhalar hazırlatmaktadır. Bugünkü Müsabakalar Bugün Kalamışta mıntaka yelken ve kürek müsabakaları yapılacaktır. Yelkenliler Kalamış koyunda tesbit edilen noktalar arasında yarışacaklar, kürek çekişlöri de Fenerbahçeden Kalamış iskelesine kadar olan 2000 metrelik —mesafe Üzerinde yapıla- caktır. Kıbrısa Uh İhracatımız İhracat ofisine gelen malümata göre Kıbrıs Valüi Umumisi bir karar- name ile Kıbrısa un ithalini yasak etmiştir. Hör sene Kıbrısa Türkiyeden külliyetli miktarda un gönderildiği için variyet memleketimizi yakından alâkadar etmektedir. Zahire ve hubu- bat ithali eskisi gibi serbest bırakıl- mıştır. Diyamandi Efendinin ” Muhakemesi — İstanbul - gümrüklerinden (3) bin den fazla limon kaçırmaktan maznun olarak sekizinci ihtisas mahkemesin- de muhakeme edilen Limon Kıralı Diyamandi Efendi hakkındaki karar yarın tefhim edilecektir. Türkiye-Fransa Ticareti Mevcut malümata göre Türkiyenin Fransaya yaptığı ihracat son zaman- larda oldukça azalmıştır. Her iki memleket arasındaki ticaret münase- batının esazlı şekilde artması için tetkikat — yapılmaktadır. — Fransanın Türkiyeye iyi bir müşteri olacağı anlaşılmaktadır. Atletlerimiz Yine Kazandılar Gorki, 10 ( A. A. ) — Dün hafif Türk atletleri ile Rux atletleri maçı yapıldı. 100 metrede Semih, 400 met- rede Mehmet Ali birinci geldiler. Çok alâka ile takip edilen 800 met- reyi küçük Besim kazandı. Atletizm maçlarından sonra yapılan güreş — müsabakalarında — yarıortada Saim 10 dakika 55 saniyede, birçok defalar Sovyet Rusya şampiyomnu olmu: olan Ritsof'u yendi. Güreş müsaba» kaları Türk takımının 6 galibiyeti ile neticelendi. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: Hasan Bi — Memuun oldum dastum. Türkiyeden de Fransı dostlük götür. Yalnır şunu da unutma : Bizde dost'uk kantarladır, alış veriş mlskalla...