11 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

11 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

y EaR T aa BN LA Te B aa li iam e BZ Ziraat Bilgisi (*) M Dünyada Olup Bitenler ei tısat Arıcılıkta En Büyük Felâket ! Arıcılıkta geri olan memle- ketlerde arılıkların en büyük fe- lâketi kovanları mum kurdu istilâ ettiği zaman baş gösterir. Pe- tekleri yiyerek arıların günlerce didinip meydana getirdikleri işi harap eden bu kurtlar az zaman- da kovanın sönmesine sebebiyet verir, Bu kurdun kelebekleri ge- celeri uçuşarak fırsat — bulup kovana girince ekseriya çatlak, girinti ve köşe yerlere yü- murtlar. Bu yumurtalardan - bilâ- hare esmer renkli bir takım kurtlar çıkar. İşte bu kurtlar bütün hayat- ları imtidadınca petekler içinde açtıkları yollarda yaşar ve müte- madiyen mum yiyerek geçinirler, en kuvvetli kovanlarda bile arılar bu. kurtları öldürmek imkânmi lamazlar. Çünkü onlar daima galerilerde gizlidirler. Gerek JVW murtlamak için gerek bal do- durmak - için mesken tutundura- mıiyan arılar günden güne azalır, günden güne kırılır ve nihayet ya kışı geçiremiyecek bir hale düşerler veyahut ta kovam ter- | kedip kaçarlar. iylece mum kurtları arıcının başına bir belâ, arılığa da en büyük bir musibet kesilmiş olur- lar. Mum kurdu bu itibarla her arıcıyı düşündürebilir. Ancak yukarıda - söylediğim gibi bu tehlike arıcılıkta geri yerler içindir. Çünkü mum kurt- ları bilhassa eski tarz kovanlarda dehşetli tahribat yaparlar. Bu gibi kovanlara bir kere musallat oldu mu onu hiçbir suretle temiz- lemiye imkân bulunmaz, anlar mahvolur gider. Halbuki müte- harrik çerçeveli yeni usul kovan- larda mum kurdu hiç te korku- lacak bir haşere değildir. Böyle kovanları her zaman açarak mu- ayenc etmek, kurt sarmışsa te- mizlemek mümkün olduğu gibi petekleri yeni bir kovana nakle- dip kurtlu. kovanı kuvvetli - bir kükürt tütsüsüne tâbi tutmak mümkündür. Tütsü ile kaynar su ile iyice temizlenen bir kovanda bittabi bir şey kalmaz. Petekler de ayni suretle muamele edilebilir. Diğer taraftan mum kurdu herhangi bir se zayıf kalmış kovuılîdı Mmıdey"tıhıibıt yaptığından bu kovanları birleşti- rerek kuvvetlendirmek icap eder. Ayni suretle anası ölerek yetim kalmış kovanları da analandırmak lâzımdır. Demek oluyor ki mum kurdunun istilâsına düşmüş kovan- larda evvelâ kovanları temizle- mek, sonra da arıları kuvvetlen- dirmek çarelerini düşünmek lâzım Yeni usul kovanlarda bu ve buna benzer hertürlü tedbir basit birer iş olduğuna göre arıcılığın en büyük felâketi bertaraf edi miş edmektir. Binaenaleyh bir gün kovanlarınızı sönmüş görmek veya bir sene dirhem bal alamamak felâketine maruz kalmak istemez- seniz mutlaka kovanlarınız pey- larda müm kurduna yapacak hiç Türkçe olarak en son neşre- dilen arıcılık kitabı Ziraat Vekâ- letince tabettirilen Fuat Beyin asri arıcılık kitabıdır. Ziraat Ve- letinin neşriyat müdürlüğüne bir mektupla müracaat ederseniz size bir tane gönderirler efendim. Çitiçi” —e Üa ğğennnmammarranA (©) Zirmat husumundaki müşküllerinizi sorumuz. Son Posta'nın “Çifiçi, el «isa cevap vereceklir. Meksikalı M. Yoaşim Sato Sevgilisi Madam Verk Kaik Ekselsiyor yazıyor: Sporda rekor kırılır da aşkta kırılmaz mı? Ne münasebet, Maamafih aşkı spordan ayırdetmek mümkün | değildir. Spor, spor olarak biraz haşin ise de aşk #por Glarak tatlıdır. Onun içindir. ki aşkın son zamandaki ismi tatlı spor olmuştur. Bu itibarla sporun bir şubesi olan aşkta da rekor tesis edilir, rekor kırılır ve tekrar ye- ni rekorlar vücuda getirilir. Elde mevcut delil ve istatistik bulun- madığı için bu vadide en fazla mukavemet, sür'at rekorlarının kimlerin ellerinde bulunduklarını bilmiyoruz. Fakat son zamanda kulağımıza kadar gelen bir ecne- bi haberi, bize, zaman ve mesafe rekorunu bir. Meksikalı — âşığın tesis etmiş olduğunu isbat eder gibi oluyor. Mesele şudur : M. Yoaşim Sato isminde bir zat, bundan üç sene evvel Verk Kaik isminde çok güzel bir Çin- gene kızı ile evlenmiştir. Verk Kaikin babası İtalyan, anası Ma- cardır. Şimali Amerikanın cenup kısımlarında, — seyyar — Çingene çergelerinde yaşamış ve bir te- sadüf eseri olarak M. Yoaşim Sato ile tanışmış, sevişmiş ve evlenmiştir. — Fakat — hadiseyi, kızın. mensup — olduğu — kabile hiçbir zaman —ne affetmiş, ne kabul eder görünmüştür. Çünkü Çingene kabileleri arasında mev- cut tzamül hiçbir Çingenenin Çin- gene olmıyan bir başkasile evle- nemiyeceğini âmirdir. Onun içindir ki evlenme me- rasimi de tabii şekilde cereyan etmemiştir. Genç kız, sevgilisile konuşup anlaştıktan sonra kabi- lenin, kenarında kamp kurduğu Riyo Bravo nehrine atılmış, yüze- rek karşı sahile geçmiş ve sevgi- lisine kavuşmuştur. Fakat Çinge- nelerin bu hâdiseyi unutmalarına imkân ve fhtimal yoktu. Zira Verk Kaikin babası kabilenin reisi idi. Kızının bu tarzı bareke- tini hiçbir zaman kabul edemiye- ceğini söylemiş ve üstelik bir de yemin etmişti. Bunun üzerine bütün Çingene kabileleri vaziyetten ha- berdar edildiler ve her kabile, elin- den geleni yaparak Verk Kaiki ko- casının yanından aşırmıya karar ver- di. Ve bir müddet evvel bu ka- rar yerine getirildi. Verk Kaik kocasının yanından aşırılmıştır. Fakat kaçırılmadan evvel birkaç satır. yazmıya — muvaffak — olan genç kadın, bu pusulasile koca- sını başına gelen felâketten ha- berdar etmiştir. Bunun üzerine M. Yoaşim Sato derhal işini, gücünü bırakarak aşırılan karısının peşine düşmüş- tür. onun maksadı, bir rezalete meydan vermeden kabileye yetiş- mek ve kadını çingenelerin elle- rinden almaktı. Fakat üç sene- denberi cenubi, şimali ve orta Amerikayı baştan başa dolaşma- SON POSTA Yevmi, Siyasi, Havadis ve Halk gazetesi İstanbul : Eski — Zaptiye İdare: “ğüçesme sokağı NoSi 'Telefon 20203 Postâ kutusu: İstanbul 471 Telgraf : İstanbul SONPOSTA ABONE FİATI TÜRKİYE BÖNEBİ 1400 Kr. 31 Sene — 2700 Kr. 750 » GAÂAy 1400 ., 40 » İ » 800 . 180 » Te 300 , Gelen evrak geri verilmez. hânlardan mes'uliyet alınmaz. Cevap için mektuplara (6) kuruşluk pual ilâvesi lâzımdır. Adres d.)ı'ılı'rl'lıın_l_! 20) kuruştur. Gazetemizde çıkan resim ve yazıların bütün hakları mahfuz ve gazelemize aittir. sına rağmen emeline muvaffak olamamıştır. Çünkü her gitiği yerde, karısını kaçıran kabilenin bir müddet evvel oradan uzak- laştığı haberini öğrenmiştir, İşin garibi şudur ki M. Yoaşim Sato, bu müthiş takip esnasında çok defa ümitsizliğe düşmüş ve artık firarileri kovalamaktan vaz geç- mek üzere iken karısından aldığı bir haber veya kısa bir pusula, kırılan cesaretini tekrar iade et- miştir. Son defa M. Sato, karısın- dan bir mektup almıştır. Bu mek- tupta, kadın, kocasına sönmez aşkinı bir. defa —daha tekrar- ladıktan sonra kendisini kaçıran kabile ile beraber — Dürango şehrinde — bulunduğunu — bildiri- yordu. M. Sato sofi derece betbin olmuştu. Bu haberi alınca derhal yola koyuldu. Dürangoya — vardı. — Fakat kabilenin oradan da uzaklaşmış olduğunu “Tögrenince fena halde canı sıkıldi. GCazeteleri - dolaştı. Başına gelen felâketi anlattı. Bu- nun Üzerine zabıta harekete geldi. Bu sırada, Çingene kabilesi başka bir manevra çevirdi. Bir yolunu buldular. M. Satoyu hırsızlıkla itham ettirdiler. Biçare adam bu ithamın uydurma olduğunu - ispat edip adliyenin edinden yakasını kurtarıncaya kadar Çingeneler uzaklaşmıya muvaffak olmuşlardı. Mâamafih bâdise, halk arasında son derece derin bir aksi tesir yapmıştır. Birçok kimseler, M. Sato ile beraber — çingenelerin - takibine çıkmışlardır. Aynı zamanda mat- buat, bu hale bir nihayet veril- mesi lâzmgeldiğini bildirdiği gi- bi zabıta da bütün kuvvetlerini seferber hale koymuş, çingeneleri kovalamaktadır. Üç senedenberi süren bu hissi saklambaç ve ko- valamaca oyununun yakında ni- hayet bulacağı zannolunuyor, 'Bir Meksikalı, Aşk Oyununda Dinva Mukavemet Rekorunu Kırdı tısat Haberleri Dünya Zeytinyağı İstihsalâtı 1901 - 1905 senelerinde dünya vasati zeytinyağı istihsalâtı 520 bin ton idi. Bu rakam 1926- 1930 senclerinde 790,000 — tona çıkmıştır. Daha sonraları ise yağ istihsalâtı 864,000 tona çıkmış- tır ki bunun 402.000 tonu İspan- ya mahsulüdür. Müstahsil memleketlerden müs ::'w:ıı—_hk*h: sene | — ip zeyti . Mustah- sil ııenleky::l.e,::ıh ş::dı senevi 79,000 ton ihracat İsi ya, ondan sonra, 7&% hnp.ıî racat yapan — İtalyan ve 68.000 ton ihracat yapan — Fransanın cenubi Afrika müstemlikesi gelir. Bununla beraber bu ihracat ame- liyesinde İspanya tamamile kendi yağını ihraç etmekte, İtalya ise yüzde yirmi başka memleketlerin yağına vasıtalık yapmaktadır ki bunlar içinde yine yüzde yirmi altısı İspanya yağlarıdır. 1933 Senesi Cihan Fındık Rekoltesi Berlin Türk Ticaret odasın dan alınan malümata nazaran 193. senesi cihan fındık rekoltesi hak- kında doğruya yakın tahminler yapılmağa — başlamıştır.. Umumi kanaate göre, mahsul geçen sene- kine karşı hayli az olacaktır. Sicilyada, bu sene rekoltesi- nin mühim mispette az çıkacağı katiyetle haber — verilmektedir. Filhakika burada geçen seneden kalma bazı partiler mevcut ise de bunlar bir taraftan, daimi bir surette artmakta olan - fiatlarla satılmaktadırlar. Yeni mal çıkın- cıya kadar bu- eski partilerin tamamen elden çıkmış olacak- ları muhakkak sayılmaktadır. Bu mevcutların miktarı, her biri 50 kiloluk 85 bin çuval tahmin edil- mektedir. Sicilyanın 1933 senesi fındık mahsülü ancak 500 bin kiloya baliğ olacağı tahmin olun- maktadır. Roma ve 'Napoli rekolteleri dahi geçen seneye nisbetle kü- çük görülmektedir, öyle ki Na- poli civarındaki bazı ağaçlarda meyvalar — sayılır. derecede az imişler. Buralarda eski senelerden bakiyeler mevcut olmadığı bildi- riyor. »4 İspanyadan gelen haberler- den i bu sene az miktarda fındık mahsulü alınacağı anlaşıl. maktadır. Bu memleket geçen yıldan kalma hayli bakiyelere malik ise de bunların yeni rekol- teye kadar kâmilen satılmış ola- cakları kabul ediliyor. Çünkü satışlara bir taraftan devam edil- mektedir. Türkiye mahsulünün iste orta olacağı tahmin ediliyor. | Resim Tahlili Kuponu TÜARORERAR A RAARİĞRAA A 1'ıhı,tinîıî öğrenmek istiyorsanız nıımnışı_l adet kupor ile birlikte ls_vıîdı—rııııı. Resminiz — sıraya tâbidir ve iade edilmez ; İsim, meslek | veya san'at bulunduğu memleket Resim intişar edecek mi? Resmin klişesi 90 kuruşluk pul mukabilinde gönderiebilir.