September 14, 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

September 14, 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

'-_ı*f;;yf!_i ' Halkın Sesi Hayatın Ucuzlama- .sından Ne Çıkar, Kazanç Lâzım! Ticaret Odası muntazaman ha- yat endeksi yapar, gecinmenin eski zamanlara — nazaran ne balde olduğunu araştırır. Bü loymetli bir eserdir, Takat noa- ba karilerimiz taralından nasil telâkki edilir dün bunu sor- dük, işte aldığımız cevaplar Şehik Bey —( Süleymaniye Sinan caddesi 73 ) — Ticaret Odası bir hesap yap- miş. Orta halli ve beş nülaslu bir Rile ayda (118,5) lira ile geçinebili- yormuş. Kusura bakmasın amınia ben Odanın bu. tetkikini bir lüks olarak kabul ediyorum. Çünkü İstanbulda ayda (118,5) lira kazanan kaç aile veisi vardır? İstanbul nüfusunun ek- verisini aylık kazancı vasati 50 lirayı geçmiyenler teşkil eder. Oda hesap- Tarını bu mikdar üzerinden yürütse gok iyi yapar. x Halil Bey ( Koska tramvay — cad- desi 11 ) — Ticaret Odası endeksini çok var. Ayda 80 lira kazanabilsem orta hallinin fevkinde bir aile olabilirim. İstanbulda hayat çok ucuzlamışlır. Fakat kazanç kapıları da kapanmıştır. » Ahmet Kudusi Bey Park güzinosu 34) — M8 lira pek mühim bir para- der. Bu parayı kazanan İstanbullular yüzde ondan bile ardır. Memurlarımızı göz Önüne getiriniz. ayda yüz İira alan kaç memurumuz vardır? Halkın orta halli yaşıyabilmesi için İstanbul- da hayatı ucuzlatmak lâzımdır. 24 Saatin Hâdiseleri Tarlabaşı caddesinde oturan Madam Anjel karakola müraca- atla ayni evde oturan Artin tera- fından dövüldüğünü iddia etmiştir. 4 Pangallıda oturan Madam Elmo, karakola giderek Edgar isminde biri tarafından dövüldü- 'günü ileri sürmüştür. 4 Azizin idaresindeki yük arabası Dolapderede Edvar ismin- de bir çocuğa çarparak yarala- mıştır. * Sirkecide Karadeniz ote- Kode oturan Mudanyalı AH Riza Efendi isminde biri, ayni odada atmak bahanesile gelen İnebo- Halit isminde biri tarafından ceketi cebinden 20 lirasının çalın- dığını iddia etmiştir. * Eyüpte dökmecilerde bostan sokağında. oturan Mahmut Efendi ile damadı Abdurrahman arasıa- da hir alacak yüzünden çıkan kavga neticesinde biribirini fena halde dövmüşlerdir. (Sultanahmet meşgul olacaktır. Maarif ihdas getirecektir. rilmektedir. İstanbul İlkmı Emlâk Bânkasına Müracaatlar Çağaldı Emlâk ve eytam bankası bir senedenberi dul, yetim ve müte- kaitlerin öç aylık maaşlarını ga- yet ehven şartlar dahilinde kın- yor. Faizcilerin ve murabahacıla- rın elinden bizar olan bir çok kimseler Bankaya müracaat edi- yorlar. Banka bu işe başladığı zaman müracaatlar nisbeten azdı. Fakat her üç ay geldikçe kırdırmak isteyen maaş sahiplerinin mıkdarı gitgide artmağa başladı. Evvelki üç aylıkların tevziinde 4888 kişi müracaat etmişti. Haziran tevzi- atında ise bu miktar 5629 a Bankaya maaş kırdırmak üzere müracaat edenlerin adet'eri bugün müöhim bir yeküna varmış bulu- nuyor. Alâkadarların — söyledik- lerine göre, bir gün gelecek, üç aylık maaş sahiplerinin Maliye ile hiçbir alâkaları — kalmıyacaktır. Bu takdirde üç aylık maaş tev- ziatı işinin, yalnız İstanbula mah- ekâleti İstanbul, İzmir, Ankara gibi büyük şehirlere ait maarif işlerinin çokluğunu na- zarı dikkate alarak İstanbul, İzmir ve Ankara maa- rif ıi*ıdnrl_ulılerindz birer maarif müdür muavinliği €etmiştir. ııl!ı.ıı-if Müdürü Haydar Beyin bügün Ankaradan şehrimize avdeti beklenmektedir. Haydar tanbul İlkmekteplerine ait kadroyu ü Mevsuk bir membadan öğrendiğimize göre bu sene İstanbul — İlkmekteplerinde iki yüz muallim arasında nakiller- yapılmıştır. Bu sene İstanbuldan on iki muallim Anadolunun muhtelif yerlerine ve- ekteplerine tayin edilmek üzere bu sene Anadoludan İstanbul emrine (75 ) | sus olmak üzere, Emlâk ve Ey- | tam Bankasına devredilmesi dü- şünülecektir. Bu — şekil, — işlerin uzamasına da meydan — vermi- yecektir. Göğsünden Yaralanmıs — BON POSTA ve tedris Bey İs- beraber | UÜDAHİLİİ/HABERLER Maarif Müdürü Bugün Mual- limlerğn Kadrosun Öğrendiğimize göre Maarif Vekâleti ilk tedrisat Vimu umum müdürlüğünde yeni bir şube ihdas edilmek- tedir. Bu şube İlkmekteplerin terbiye u Getiriyor küklerine raptı ihtimalleri Vaziyet yakında tavazzuh Mikarit Vai ftebini muhtelit bir mektep haline getirmiştir. Diğer taraftan İstanbul — lisesinde açılması hakkında emir verilmiştir. Şube açılmış ve kayit başlamıştır. Hiçbir talebenin mektepsiz ka- ıııı“ııuı çalışılmaktadır. , Miltet Mektepleri 1 çok kuvvetlenmektedir. edecektir. Bu sene İstanbul fazla talebe müracaat ettiğinden derhal Cümhuriyet kız Ortamek- derhal yeni bir şube Maarif Müdüriyetinin — yaptığı bir istatistiğe Maarif Harici Ticaret Fransanın Hareketi Eize Tes'r Edecek Mi? İktısadi mahafile gelen mev- suk malâmata göre Fransa hükü- meti kontenjan sisteminde esaslı değişiklikler yapmıştır. Bütün dün- yayı ve bu arada Türkiyeyi de yi alâkadar eden vaziyat şudur: Fransada konterijan sistemi şimdiye kadar şu esas - dahilin- de cereyan ediyordu: Buhrandan evvelki senelerde her hangi bir maddeden vaki olan ithalâbh umumiyeyi hangi memleketler ithal yapıyorlarsa- o memleketlerin ithal nisbetleri da- hilinde kontenjan veriliyordu. Ha buki 1 Teşrinievvelden — itibaren kontenjan sisteminde mühim ta- dilât yapılacaktır. Tadilât şu şe- kilde olacaktır: 1 — Umum kontenjan dörde ayrılacak ve bunun dörtte biri şimdiye kadar kendilerine konten- jan verilen memleketlere tevzi edilecektir. 2 — Mütebaki dürtte üç ise, Fraosa emtiasına kolaylık göste- ren memleketlere, gösterdikleri bu kolaylıklar nisbetinde verile- cektir. 333 senesinin iik yedi ayı zarfında — Fransaya — ihracatımız 1,989,000, Fransadan ithalâtımız ise 2,319,000 liradır. Geçen sene aynı aylar zarfında aymı memle- “kete ihracatımız (4,5) milyon itha- Habip sokağında | oturan İlyas isminde biri bir hiç ayni evde oturan ar- Şabam göğsünden ağır lâtımız ise 4,650,000 lira idi. Fransa ile Türkiye arasında yeni yapılmış bir ticaret mukave- lesi mevcut olduğundan yeni ka- rarın Türk emtiasına tatbik edil- miyeceği kuvvetle Z—it edilmek- tedir. öre bu sene millet mekteplerine 6377 erkek, 3034 adın talebe ka 4 Müdüriyetine müracaat ederek mektebi şehadetnamesi alanlar da dahil balde bu sene millet mekteplerinden 3681 - erkek ve 1448 kadın mezun olmuştur. millet Papa — Eftim Ef. 'Ne Diyor | Son gelen telgraflar yarın Sofyada yeni bir konferansın top- lanacağımı bildiriyor. Klise vası- tasile sulhun idamesi için çalışa- cağı haber verilen bu konferansa bütün dünya kliseleri namına bi- rer murahhas iştirak edecekmiş. Dün bu hususta Papa Eftim Efendi ile görüştük. Bize dedi ki: * — Sulhun idamesi uğrund yapılan her teşebbüs - şüphesiz memnuniyeti muciplir. Fakat bu- gün din ile dünya işleri tamami- le ayrılmıştır. Artık dinin siya- setfe rol oynuıyacağı zaman geç- miştir. Bence boşuna yırtınıp za- man tüketiyorlar.. Bir netice ala- mıyacakları muhakkaktır. Esasen bu, daha ziyâde diplomatların işlerine müdahale sayılır.,, Ell Tahsildar Ceza Gördü Belediye, memurlarının maaşı- nı vaktinde vermek, taahhütlerini, sürette teftiş — etmektedir. Şimdiye kadar vazife gören (180) tahsildardan yolsuzlukları - tespit -— ! Günün Tarihi ı ' Üniversite Kadro- | v « * sunun Vazıyeti Maarif Vekil Vekili Refik B. dün öğleden evvel Ünivezsiteye gelmiş ve bir müddet meşgul h diğimize — göre rsite kadrosunda esaslı bir değişiklik yok- tur. Kendilerile mukavele yapılmış olan ecnebi profesörlerden bir kısmı teşrinievvel iptidasına kadar Türkiyeye gelmiş olacaklardır. iversite idare heyeti bugün top- lanarak yabancı diller mektebi, ecnebi profesörler işi ile meşgul olacaktır. Portakal Satamıyacak Mıyız ? Kıbrıstan yazılryor: Filistin Portakal tacirleri Maraştaki portakal — müstahsillerine — müracast ederek fiat istemişler ve beher sandık için dört şilin asgari fiat bulmuşlardır. Halbukâ - Filistin - tacirlerinin azami verdiği üç şilin olduğundan uyuşula- mamıştır. Ecnebi İşçi Kullananlar Sanayi — Müdüriyeti — fabrikaların müsaadesir ecnebi İşçi çalıştırdıkları- me haber aldığından esaslı - gekilde tetkikata girişmiştir. Bu hususta İk- tısat Vekâletinden müsaade almıyan fabrikacılar şiddetle cezalandırılacak- Tardır. Maamafih lüzum görüldükçe ça-, hlşma — müddetleri biten ecnebilere münasip bir müddet daha çalışmak Mmüsaadesi verilmektedir. Yeşilköye Vapur İşliyecek Mi? | sokmak fikrindedir. Vapurların son- derece temiz olması temin edile- cektir. İdarâ Yeşilköye de vapur işletmek kararında ise de şimdilik bu hususta tetkikat yapılmaktadır. Taziyet Telgraflar Fransa Bahriye Nazırı M. Leyg'in vefatı üzerine Hariciye Vekâleti Fram- sa hükümetine taziyet telgrafi çek- miştir. Sivil Tayyare İstasyonları hazırlanan ve basılmıya başlanan yemi zabıtai — belediye — talimatnamesinde şehir içinde yapılacak sivil tayyare istasyonları için mühim — hükümler konmuştur. Cümhuriyet Belediyeleri Taksimde T daki arsada yeni doğmuş ölü bir erkek çocuğu e Eroin Muhakemesi Ercin kaçal maznun olmak üzere Sekirinel mahkemesint