6 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Sürdin Yedi Kazasında Da Doktor Yok Mazinin meş'um seyyiatı yü- zünden hâlâ ihtiyaçlar içinde kıv- ranan şehirlerimizden — biri de Sürttir, Mazi Sürdi ihmal etmiş ve ehemmiyet vermemiştir. Bu yüz- den halkımız görgüsüz kalmıştı. Bugün seri hatvelerle yokluğu arkasında bırakarak koşan şehri- mizde herşeyden ziyade doktor ihtiyacı vardır. Memleket hasta- nesinde bulunan iki genç dokto- rumuz ancak bu şifa yurdunun ihtiyacım temin edebilmektedir- ler. Yirmi bin küsur nüfusa malik olan şehrimizde serbest doktor olarak yalnız Sıhhiye müdürü vardır. Memleketimizin Sıhhat işleri bakkında Sıhhiye Müdürü doktor İbrahim Bey dedi ki: — Bugün herşeyden ziyade susuzluk bu güzel memleketi mecburi pislikler içinde bulundu- ruyor. Bu azim derdi nazarıitibare alan vali Sakıp Bey su mühen- disi — celp ile — projeler ihzar eltirmiş ve şehre sular akıtmıya ahdetmiştir. Su olma- yınca birçoök pisliklerin önüne geçilemiyor. Şehirde muhakkak elzem — olan yoktur. Elhamdülillâh mıntakamız da- hilinde sar? hiçbir hastalık yoktur. Geçen sene zuhur eden - bir tek beyin hummasının tevessü ettir- meyerek bastırılmasına muvaffak olduk. Sari ve gizli hastalıkları saklamak âdetinde olan birçok görgüsüz halkın da ürkmemeleri için mezkür hane balkını Beledi- yeden İaşe ettirdim. —Evvelce doktorlardan çekinen, hastalıkla- rını gizleyen ve mazinin irfansız- hğile cahil kalan halkımız şimdi artık hemen doktorlara koşuyor. Cümhuriyetim on yılı Sürt'i bir asır ileri götürmüştür. Buna ben bizzat şahit oldum. İlk geldiğim sene berayitedavi gittiğim evlerde biç Türkçe bilmeyen birçok aile, çocuk ve hattâ erkeklere tesadüf edilirdi. Halbuki bugün bir tek insan kalmamıştır, En yeni aşılar halkın istifadesi için günü gününe yetiştirilmekte, fakir halka mecçanen tevzi edil- mek üzere de devlet kinini gön- derilmektedir. Yalnız en mühim ihtiyacımız doktorsuzluktur. Yedi kazamızın yedisinde de doktor yoktur, Mer- kez vilâyette ise ne belediye, ne hükümet ve ne de serbest etıbba vardır. Şebrimizde yüzde elli nisbe- tinde trahom vardır ki bu miktar Memleket bastahanesinin esaslı tedavi ve ameliyatları sayesinde günden güne azalmaktadır. Sıt- ma vilâyet dahilinde bazı mahdut yerler görüldüğü gibi bazı çay kenarlarındaki köylerde de varsa da devamlı surette kinin tevziatı bü az olan sıtmanın tamamile önüne geçecektir. Mazi şehir bi- nalarının gayrı sıhhi yapılmasına sebep olmuştur. Bunu nazarı itibara alan idarecilerimiz — bir şehir plânı ihzar ile memleketi yeni bir mahallede inşa edilecek fenni ve sıhhi binalarla süslü bir yere nakledeceklerdir. — Vamık Faik Tavşanlıda Yumurta Fiatleri 'Tavşanlı (Hususi) — Yumurta Hiatleri çok düşüktür. Bir yumurta 20 paradır. Fakat tüccarlar 10 paraya düşeceğini — söylemekte- dirler. güzel lâğım — teşkilâtı da | Â «san UzunöpriiHalkımnHamiyet a : Uzunköprü — (Ç Güzel yurdumu- —— | zun en yakın bir | sımr halkı olan | Uzunköprülülerin bu seneki kurban bayramında Tay- | yare Cemiyetine | gösterdikleri alâ- $ ka ve yaptıkları yardım şükretmi- ye değer, Düş- man istilâlarının en acı kahırlarım anlamış bulunan Uzunköprülülerin çalışan tayyare cemiyetine olan yaı çosu (436) canh kurban, (600) lirayı geçen nakit ve hâkimiyet sevgisinin ne demek olduğunu daha iyi bayramında güzel vatanımızın müdafaa vasıtaları için görmüş, vatan ve bu seneki kurban rdimlarının bilân- Canlı Kurbanlarını Hemen Kâmilen Tayyare Cemiyetine Verdiler (700) küsur deri- *' dir. Dercettiğimiz p resimler Uzunköp- —. rülülerin bu hu- ! sustaki hamiyete lerinin canlı şa- hididir. Resimler sıra- sile: — Zekâtımı hersene tayyare cemiyetine — ve- ren bahçıvan Ha- , san Efendi ile üç senedenberi beslediği kurbanı ı yine cemiyete veren kahveci Mehmet âğayı ve (156 ) adet kurbanlarını davul zurnalarla tayyare şubesine getiren Maksutlu nahiyesi halkile aşağıda köyler arasında kurbanla- rını canlı vermek yolunda ilk adımı atan Değirmenci köylülerini ve 25 kurbanlarını gösteriyor. — » Diyarıbekir'de Çok Faydalı Bir Köy Seyahati Yapıldı Diyarıbekir (Hususi) — Halk- evi reisi Tahsin Cahit Beyin de iştirak ettiği doktor, muallim, ve gençlerden mürekkep bir grup köycüler şubesi reisi ve Ziya Gökalp merhumun kardeşi Nihat Beyin riyasetinde Bismil nahiye- sine gitmişler ve beş köy dahi- linde tetkikat yapmışlardır. Bu seyahat — esnasında — beşyüzden fazla çocuğa aşı tatbik edilmiş, kinin ve asprin tevzi olunmuş, köy çocuklarına bayram şekeri verilmiştir. Heyet arasında bulu- nan ev muüsiki heyeti de köylerde milli şarkıları iht.va eden konser- | ler vermişlerdir. Bu esnada köy- lerde söylenen halk türküleri de tespit ve notaya alınmıştır. Tarsus Hastanesinde Tasarruf Tarsus (Hususi) — Vilâyet meclisi tasarruf maksadile bir hazirandan itibaren Tarsus has- tanesinin — 10 yatak — indirilerek 25 yataklı olmasına, bahçıvanla, aşçı yamağının ve bir hasta ba- kıcının hizmetlerine nihayet verik mesine karar vermiştir. Somada Kadın Yüzünden Kavga Soma (Hususi) — Karamanlı mahallesinden çalgıcı İbrahimle biraderi Halil ve Sabri bir kadın yüzünden — mahalle — komşuları | Kürt İbrahim ile kavga etmişler- dir. Kavga neticesinde Kürt İbrahim başından ağır suürette yaralanmıştır. Kaş Gençlerinin Çok Sevdikleri Bir Memur Kaş (Hususi)— Gençler Birli- ğinin müessi- si ve Milli ta- sarruf ve iktı- sat cemiyeti- nin en faal bir uzvu olan Asliye Mah- kemesi kâtibi Avni — Beyin Karaisalı ka- zasına — tayini takarrür — et- miştir. — Avnl Avni B. Bey kazamızda bulunduğu müd- det zarfında gençliğe, bilhassa spor teşekküllerine çok hizmet etmiş, bir spor sahası tanzimine muvaffak olmuştur. Kazamızdan ayrılışı gençler arasında teessür uyandırmıştır. Ş Erciş'te Hâlâ Kış Var Ve Zahire Kalmadı Erciş (Hususi) — Havalar çok iyi gidiyor. Kışın zahire kıtlığın- J:ıı çok sıkmtı çeken balk karlar eriyince tarlalarda ot kökü ve pancar bulacağını, yiyeceğini te- darik edeceğini ümit etmektedir. Her sene kış buralarda ma- yısa kadar devam etmektedir. Bu sene halk bahara daha çabuk kavuşulacağını ve bu ay içinde münakalâtın başlıyacağını — um- maktadır. Mahkeme kâtibi M. Kemalpaşa'da Bir Adam Diğer Bir Ada- min Kulağını İsırarak Kopardı M. Kemalpaşa ( Hususi ) — Küllüce köyünde bir vak'a olmuş, İsma'l isminde bir adam Ali Ağa ismindeki akrabasının kulağım ısırmış ve koparmıştır. Ali Ağanın | tek kulaklı kalmasına sebep olan vak'a şudur: Ali Ağa tevarils ettiği evi- nin arsasının onda bir his- sesini akrabasından — olan — bir kadından satın almıştır. Fakat bir müddet sonra bu kadının ko- cası gelmiş, Ali Ağanın verdiği paraları iade etmiş ve kendilerine ait hisseyi tekrar geri almak için evin avlusunu bozmaya başlamış- tır. Ali Ağanın kulağı bu boz- maya muhalefet etmesi Üzerine çıkan kavgada İsmail tarafından ısırılmak suretile dibinden kopa- rılmışlır. Ali Ağa hükümete mü- racaat etmiş, zabıtaca tahkikata başlanılmıştır, Finikede Portakal Bahçeleri Finike ( Hususi ) — Finikede portakal ihracatı pek fazlalaş- mıştır. -Mütemadiyen portakal ağaçları — dikilmektedir. Sıtma mücadele — teşkilâtı — tarafından 125 şer kuruş gibi cüri bir para ile etraftaki bataklıklar da kuru- tulmaktadır. Buralarda da por- takal bahçeleri vücude getirile- cektir. l Dünya Tütün Haberleri |'Bulgaristanın |'Tütün Mamulâtı Bulgaristanın — geçen — (1933) senesi tütün mamulâtı — istih- salâh (3,374,291) kiloya baliğ olmuştur. Bu miktar (3,506,663) kilo olan (1932) senesi istihsalâ- tından (132,372) kilo noksandır. Bu azlık sigara sarfiyatındaki azalıştan ileri gelmektedir. İstihe salâtta en mühim mevkii (30,94, 174j kilo ile üçüncü mevi sigaralar tutmaktadır. Çinde Sigara istihlâki — Amerikanın Çindeki ticaret mü- messili bu memleketin sigara is- tihlâkâtı hakkında dikkate değer bir tetkik yapmıştır. Bu rapora göre Çinin sigara istihlâkâtı otuz sene içinde büyük bir mikyasta artmıştır. (1900) senesinde yalmız (300) milyon adet olan bu mem- leketin sigara istiblâlâ ( 1930 ) senesinde (70,000) milyon adede çıkmış ve son senelerde de bu seviyeyi muhafaza etmiştir. Letonyada Tütün Sa- nayll — Letonyanın sigara sa- nayii için Çâzım gelen tütüm- lerin hemen yarısı Amerikadan ve mühim bir kısmı da Sovyet Rusyadan — getirilmektedir. Bu memleketin tütün idhalât Ofisi tarafından verilen haberlere göre Letonyalılar bühassa Rus tütünü- nü zevklerine uygun bulmaktadır lar. Letonya sigara harmanlarında 1930 gsenesinde eyi cins tütün yüzde 41 nisbetinde bulunuyors ken buhran yüzünden bu nisbet son senelerde yüzde otuza düş- müştür. Esasen bu memleketin sigara istihsalâtı da — Azalmıştır. 1931 senesine kadar bir milyon küsur adede baliğ olan sigara imalâtı 1932 senesinde dokuz yüz bin adede düşmüştür. Şark tütünleri ithalâtı ehemmiyetsizdir. Hollandada Tütün Re- simleri — Hollanda hükümeti geçen kânunu evyel ayında aldığı — bir kararla tütünden alınan re- simlerin bazılarını artırmıştı. Bu karar Hollanda meclisi tarafındı tasdik edildiğinden geçen aydam itibaren tatbik sahasına konuk muştur. u | ,” Muş'ta Hayvan Hastalıkları İçin Bir Dispanser Ve Bir Lâboratuvar Açıldı Muş (Hususi) — Vilâyet Bay- tar Müdürü Hulüsi B. senelerden- beri koyun sürülerinde tahribat yapan kelebek hastalığı ile mü- cadeleye başlamıs, kelebek deni- len hastalık için de mahallinde tedariki mümkün çok ucuz bir ilâç formülü tertip ederek te- davi imkânını bulmuüş ve köylülere dağıtmıştır. Hulüsi B. bu sene bir hayvan sergisi açılması için de hazırlıklar yapmaktadır. Umumi bir dispanser açarak hususi muhasebe tahsisatile tedas rik olunan bir ecza Co'abı ile şimdiye kadar 321 koyn, 148 at, 120 merkep, 15 kedi, 2 köpek, 3 kuş iki tavuk muayene ve ilâç- larını vermiştir, Dispanserin tevsii için külli- yetli miktarda ilâç Mwmarlayan Hulüsi Bey senelerdenberi san- dıklar içinde bakımsız ve metruk bırakılan alât ve edevatı fenniye ve mikroskopları kâmilen meydana — çıkararak çok güzel bir bakteri- yoloji lâboratuvarı vücude getir” miş ve faaliyete geçmiştir.