13 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

13 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Nüfus Tahriri Yapılırken Hükümet gelecek sene yeniden nüfus tahriri yaptırınıya karar wordi, bu hususta bir de kamun » Tüyibası hazırlandı. Halkın - bu yeni karar etrafındaki mütalca ve dileklerini yazıyoruz: Bededdin Bey ( Sultanselim Fıstiık dibi 17 ) — Memleketimiz çok geniş- tir, Şimdiki nüfusun on mislini bile bol bol barındıralilir. Dört Leş sene evvel yapı'an tahriri nüfusta memle- ketimizde ( 14 ) milyon nüfus teslit edildi. Bu müddet zartında nüfusumuz €) milyon artmıştır. Su.tanlar devr.ne de mütemal harpler, Yemen - çölleri Büfuzumuzu kemiriyordu. Cümhuriye- tin tesiz etüği sulh devresi nüfusu- muzu artırmıştır. ve daha da - artıra- caktır. Nüfusumuz artarken bunların irfan itibarile de yükselmesine çalış- malıyız. Baarif Vekâleti buna da ehemmiyet veriyor. Mediha Kemal H, ( Bakirköy Ce- vizlik mahallesi ) — 935 seneşinde ye- miden nüfus yazılacaktır. Bunun için yeni bir kanun lâyıbası bazırlanmıştır. Bu tahririn çok İllı"l::u olacağı ıılı-ı liyor. Tahrir e vazife kabul =ıyınien lı':îilndıı elli liraya ka- dar para cezası verilecekmiş. Parayı wermiyenler hapse atılacakmış. Umum? barpten sonra düşmanlarımız Türk nüfusunu altı milyon kadar gösteri- yorlardı. Cümhuriyet devrinde yapılan tahrir bunun yanlışlığını gösterdi. Bu tahririn tam yapıldığına da kani de- Rildik. Bizim nüfusumuz her halde (20) milyon kadardır. Son beş altı sene içinde de mütemadiyen arttı. Bütçemiz, İktısat ve umran siyasetimizi nüfusu- muza göre tanzim edebilmemiz için bakiki nüfusumuzu bilmiye mecburuz. Bu itibarla da hükümetin yeni hanır- ladığı lâyıhayı çok isabetli Luldum. * Salih Bey (Beşiktaş Ihlamur cad- desi 27 ) — Türk çok feyizli bir arktır. Öna refah ve sulh verirsek kısa bir müddet içinde nüfusumuz yüzde yüz elli nisbetinde artar. Son dört beş sene içinde beş milyonluk nüfus çoğalması kaydedilmiştir. İkti- sadi birçok yeni ve muazzam teşeb- büslere giriştik. Bunların nüfusumuzla çok yakından alâkası vardır. ——— Sahtekârlık ha, Değl Mi? ğ mahkemesinde, mübayaasına — mali- sus makbuzlarda bazı rakamları değişltirmek ve fazla kambiyo vermekten suçlu Adnan ve Burha- mnettin Beylerin muhakemelerine devam edildi. Müddeiumumi mü- talcasını söyledi. İşte sahtekârlık değil, dikkatsizlik bulunduğu ve | bu cürmün de affa tâbi olduğumu dermeyan ederek beraetlarını is- tedi. Mahkeme, kararmı vermek üzere muhakemeyi talik etti, Şahir Meclisi İstanbul umumi meclisi dün öğle- den sonra toplandı. Dünkü toplantıda evvelce verilen bazı takrirler okuna- rak makama havale edildi. Bundan başka 1931 seneti kat'i hesabına dair SON POSTA Vergi Cüzdanları Hazır Bir Senelik Vergi Borcunuz Bu Defterlere Ayrı Ayrı Yazılacak Mükellef'ere vergi tüzdanları verilmesi hakkında geçenlerde Millet Meclisinde kabul edilen kanunun fatbikatına geçilmiş ve ihtiyaca yetecek miktarda Yalcız vasıtasız vergilerin cüzdan hazırlanmıştır. kaydedileceği bu cüzdanlar bütün ve mal müdürlüklerine tevzi ed.lmiş, tatbik şekilleri hakkında da birer talimatname gönderilmiştir. “ Yeni vergi cüzdanlariha mükelleflerin arazi, bina, hayvanlar, kazanç, veraset ve intikal vergilerinin asılları ile, hazineye olan Borçları ve borçlara il yapacakları tediyat kayıt edilecektir. Cüz- Üç Hırsız Binlerce Liralık Eşya Çal- dı'ar, Fakat Tutukcular Birkaç gün evvel Yeniköyde mühim bir hırsızlık vak'ası olmuş, sandallar ile denizden yanaşan maçhul bırsızlar Mühendis mek- tebi profesör erinden Burhanettin Beyin yalısını soymuşlar ve hiç- bir iz bırakmadan kinlerce liralık eşya ile birlikte savuşmuşlardır. Bunun üzerine tahkikata baş- hyan polis ikinci şube memurları gece gündüz çalışarak bu hâdi- Benin suçlularını yakalamıya- mu- vaffak clmuşlardır. Arap Mehmet, Paşabahçeli kayıkçı Ahmet ve Altın diş Niyazi iszmini taşıyan suçlular, bu soygunculuktan baş- ka son zamanlarda Foğaziçinda yapılan birçok hırsızlıkların da failleri olduklarım itiraf etmiş- lerdir. Çaldıkları eşya'ar tama- men- meydana çıkarılarak - sahi- bine iade edilmişlir. Hırsızlar dün evraklarile beraber Adüyeye teslim edilmişlerdir. ş 24 Saatin Hâdiseleri Hacı Mehmet isminde bir ha- mal Haydarda kendisi ile alay eden 14 yaşında Şükrü isminde bir çocuğu taşla başından ağır suretle yaralamıştır, * Beyoğlunda Milli Garaja ait İbrahim Efendinin idaresinde- ki 2102 numaralı otomobil Kuru- çeşmeden geçerken Yusuf ismin- de bir hamala çarparak ağır su- rette yaralamıştır. * Galatada kahveci Şevki kıskançlık yüzünden çıkan kavga net'cesinde dostu Fatma Hammı fena halde dövdüğünden yaka- lanmıştır. Bundan başka şehrin muhtelif semt'erinde beş dövüşme hâdisesi kaydedilmiştir. mal sandıklarına ee Cündimları gönderd.ği Binlerce Şişe Geliyor Yakında şehrimize, bira, ga- zoz ve bihassa müskirat için, muhtelif firmalar tarafından - si- par.ş edilen mühim — miktarda şişe gelecektir. j Yeni ölçüler nizamnamesine göre; bu gibi ölçü aletlerinin de muayyen tip ve hacimde olması icap ettiği için ölçüler başmüs- * fettişliği bu hususta alâkadarla- rın nazarıdikkatini çelmiştir. Şim- diye kadar evvelce getiri.miş şişeler üzerinde yapılan muhtelif kentro'lar bunların matluba mu- vafık olmadığını güsterdiği için, yeni gelenlerin de ayni şekilde olacağı tahmin edilmektedir. Hal- buki; ugunsuz şişelerin memlekete ilhaline imkân olmaması dola- yısile btunlar gümrükten geçiri- miyecektir. Ölçüler başmüfettiş- liğinden aldığımız malümata gö- re; nizamnamenin neşrinden ev- vel siparş edilen şişelerin İktısat Vekâleti tarafından — müsaade verildiği takdirde, memlekete it- haline müsaade deilecektir. Fakat gelecek yüz bin'erce şişenin pek çoğu —nizamnamenin — neşrinden sonra sipariş edilmiştir. Bu şişe- lerin ithaline müsaade edilmeye- ceğine göre; tekrar alındıkları yere iadeleri icap edecektir. Haarifte Bir Toplantı İstantul ilk tedrisat müfettiş- leri dün Maarf Müdürü Haydar Beyin riyasetinde toplanarak Mi let mektebi mezunları arasında yapılmakta olan umumi yoklamayı görüşmüşlerdir. Yeni Eir Profesör Fen Fakültesinde kimya ted- ris etmek üzere Üniversite yeni bir profesörle mukavele yapmış- tır.. Profesör Arnak şehrimize gelmiş ve tedrisata başlamıştır. danlar 20, meşin kaplıları 50 kuruş mukabilinde alınacaktır. Kanun — hükümlerine göre; cüzdan edinmek hususunda bir mecburiyet yoktur. İsteyen tedarik ettikten sonra tahakkuk şubelerine müracaat ederek vergi borçlarını kaydet- tireceklerdir. Ödenen vergiler için yine eskisi gibi makbuz kesilecek, fakat bu cüzdanlardaki kayıtlar esas sayılacaktır. Maliye Vekâleti alâkadarlara tamimde edilmesini bildirmiştir. bu işin — süratle tamim Ne Olmuş? Polis 200 Lirahk Bir Me- seleyi Tahkik Ed yor Eyüpte oturan 'Hamdi- Efendi isminde biri” polise yapltığı bir şikâyete nazaran, bir müddet evvel Bigaye gitmekte olan Fevzi Ef, isminde birine mü- racaat etmiş ve: Siz Bigaya gidi- yorsunuz. Sizden bir ricam var. Bemim orada Sami Bey isminde bir.akrabani vardır. Ona iki yüz lir göndermek istiyorum, çok ri- ca ecerim; bu parayı8.z gütürün, demiştir. Fevzi Ef, bu teklifi kabul et- miş, Bigada Sami Beye verilmek üzere Hamdi Efendiden iki yüz lirayı almıştır. Aradan bir hayli zaman geçtikten sonra — terar Fevzi Ef. ile karşılaşan Hamdi 'ER, parayı teslim edip Ç ğini sormuş, Fevzi Efendi de ver- diğini söylemiştir. Bundan sonra Sami Beyden aldığı mektupta, paranın yerine teslim edilmediğini öğrenen Ham- di Ef. Fevzi Efendiyi aramıya başlamış ve mihayet Eyüp tara- fında bulmuş ve kendisini polise teslm etmiştir. Polis iddia etra- fında tahkikat yapmaktadır. Jimnastik şenliği 18 mayıs cuma günü yapıla- cak 7 nci jimnastik şenlikleri için Hise ve orta mekteplerde | hazırlıklara başlanmıştır. Bu sene bütün Türkiyede şenliklere 10 bin kadar talebe iştirak edebilecektir, Şehrimizde şenliklere iştirak ede- cek talebe adedi bin beş yüzdür. Her mektep talebesi, kendi saha- Sında provalarını yaptıktan sonra, ma)is içinde umumi provalar ya- pılacaktır. , Misafırın Parasını Çalmış Bartın — vapurunda ateşçi Sultan'a misafir olarak vapura gelen Rizeli Mehmet 7 lira para- sını çalarak savuşurken yakalan- mıştır. Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: Almanya Şark Tü- tünü Alıyor Berlin, 12 (Hususi) — Türki- ye, Yunan ve Bulgaristanda istihsal olunan ve Şark tülü namı veri'en tülünlerin mübayaa: işile uğraşmak üzere Almanyada yeni bir birlik vücude getirilmiş- tir. Bu birliğe elliden fazla Alman fabrikasından başka, diğer mem- leketlerin ve bilhassa Amerikanın tütün —kumpanyaları da — dahbili olmuştur. Bu b.rliğin Şark tütünül yeliştiren memleketlerde mümes- silleri olacak ve bunlar vasıtasile mübayaatta bulunacaktır, ıeti(ı:î;l" fabrikalarının vücude ikleri bu mühm birik Bukk gui_ıhı için mümessilini tayin etmiştir.. Bu mümessile Bulg: kooperâtifleri arasında he ııpılı.ı bir anlaşma neticesinde: ikooperatiflerin birlik hesabma doğrudan doğruya köylüden müs bayaatta bulunmaları kararlaştı rılmıştır. İstanbul Murahhasları Tütün — kongresine — şehrimi: namına iştirak edecek murah h.ıılıı Nemli zade Mithat Beyii riyasetinde bugün Ankaraya h ket edeceklerdir. Kongrede ha: bulunacak olan Atina ve ticaret mümessilimiz Halil Mitbat Bey de dün şehrimize gelmiştir. Varşova Elçimiz Varşova, 12 — Mareşal Pi'sudakk Hariciye Nazırı M. Bek'in hürzü Türkiye vefiri Ferit Beyi kabul miştir. Kemalettin Sami Paşayü Ameliyat Yapıldı ) Ankara, 12 (Hususi) — Gelen bâ berlere göre Berlin sefiri Kemleddi Sami Pnııyı_ midesinden ehemmiye Prens Bibesko Mısıra GI Beynelmilel tayyare — feder, reisi Prens Bibesko dün sabah yare ile Mımra hareket etmiştir. Prens Yeşilköy istasyonunda yare cemiyeti relsi, tayyarecilerim Romanya konsolosu ve birçok zevâf tarafından uğurlanmıştır. j Prens, Mısıra Eskişehir, Konya Tu ile gitmektedir, Bir Kaçakçı Şebekesi — Gümrük muhafaza memurları rafından lüka eşya kaçakçılığı yapi bir gebeke yakalanmıştır. Roman! vapuru ile şehrimize gelen Vasi isminde birisinin Ür 16 lüka pudra ve 26 kutu ruj bulun tur. Yapılan tahkikat bu şebekeni diğer adamlarını da meydana çıkz miş, bir gemici ile iki kaçakçı tevki edilmişlerdir. Teberru Ve Yardım Tayyare — piyangosunun e günkü keşidesinde iki yüz bin İirf kazanan — Müddelumumilik — iâmi kâtibi Hüseyin Şekir Bey Hima; Etfal ve Hilâliahmer Cemiyetine » Ayrı yirmi beşer lira teberru tir. Teşekkür olunmaktadır.