10 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

10 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Son Şehir Meclisi İçtimaı Ve Halk Esosf Bankasi işinin Açıkça münakaşa edilmesi, muhakkak ki iyi oldu. Bu suretle, millet de, kendisine taalluk eden mühim bir meselenin muhtelif safhala- rım öğrenmiye imkân buldu. Bü açık münakaşanın balk ara sında husule getirdiği intiba ise, dün şöyle tesbit ettik: Mehmet Arif Bey (Gedikpaşa Cami sokuğıl — Esnaf bankası hakkında gazetelerde binbir dedikodu okuduk, bazan biribirini tutmıyan bu haberler arasında hakikati bulmak çok müş- küldü. Herkes anlayışına (göre bir büküm verdi. Ve yine bu anlayışa göre bazı kimseleri itham etti. Eğer bu mesele dün şehir meclisinde açıkça görüşülmeseydi eminim ki bu yanlış hükümlü dedikodular (devam edip ikti, Efkârumumiye asıl kaba- hatlileri anlıyamıyacaktı. Dünkü mü- nakaşa bana hürriyetin ne kadar kıymetli ve faydah bir mefhum ok duğunu bir kere daha gösterdi. Her | işimizi böyle açıkça © görüşmeliyiz. | Esasen hakikat güneşide fikirlerin çarpışmasından doğar. * Abdülkadir Bey (Mahmutpaşa Kürk- gü hanı) — Şehir Meclisinin dünkü münakaşası tenim çok boşuma gitti. Herkes bildiğini, gördüğünü, işittiğini pervasızca söyledi. Çünkü (ortada hrin ve halkın zayi olan mühim İakları vardı, Bu kadar paranın deve yapılmasına kimse göz yummazdı, t idarelerinde bu gibi şeyler kapatılırdı. Cümhuriyet devrini istib- dat ve saltanat idarelerinden ayıran farkı dün Şehir Meclisinde gördük, Azizim söz ve yazı hürriyetinden hiçbir vakit zarar gelmez. * Seyfi Boy ( Sultanahmet | Üçler mahallesi 74) -— Bir müddettenberi dedikodusu her ağızda bir sakız olan Esnaf bankası meselesi dün şebrin mümessilleri önünde açıkça konu- goldu. Herkes işin içyüzünü salâhi- yetli ağı öğrendi. Milleti ve memleketi (alâkadar eden her iş böylece (| milletin Oo müvacehesinde açıkça görüşülmelidir. Esasen Cüm- huriyetin manası da budur. Bu re- imin gizli, kapakh cihetleri yoktur. imidir, açıktır, temizdir. * Osman B. (Çakmakçılar Yenihan) — ör idaresinde biç bir fe- dilemez. Millet, dert- lerinin açıkça teşhisini ve çarelerinin elbirliğile bulunmasını ister. Esnaf Bankası aç “een ee konuşu- larken hiliye isabetli bir istekle bunun Şehir İediide örüşül, i teklif etmişti, Da ba münakaşa yapıldı. Gazeteler de müzakereyi aynen yar- dılar, biz de hakikati öğrendik. Facianın Tahkikalı Eski adliye binasının yangın yerindeki duvardan düşen Rizeli Mecit efendinin shhi vaziyeti tehlike . Müddei- umumilik facıanın sebep ve mes ullerini tesbit etmektedir. Hasan Bey - Arabistana geldiğim hiç fena almadı, tam harp zamanı İki tarafla konuşur, niye dövüştüklerini anlarım. SON PO AYA | Bir Genç Kerpeten Yuttu Hâdise, Gencin Dişleri Tedavi Edilir- ken Dün müddelumumiliğe garip bir müracaat yapılmıştır. Bakırköyünde oturan ( 22 ) yaşlarında Ömer Yılmaz Bey dişlerini tedavi ettirmek için Bakırköyünde Ermeni bir dişçiye Müracaat etmiştir. Dişçi Ömer Yılmaz Beyin dişlerini tedavi ederken kullandığı küçük bir kerpeten her nasılsa hastanın boğazına kaçmış (o ve fennin (Obu husustaki bütün tavsiyelerinin tatbik edilmiş olmasına rağmen ker- peteni çıkarmak münikân olmamıştır. Ömer Yılmaz Bey şimdi Gülhane ( hastanesinde (tedavi altına alınmıştır. Her gün yapılan röntgen Oo muayenesine göre kerpetenin yavaş yavaş midenin alt (kısmına ve Olmuştur, Kerpeten Midesindedir barsaklara doğru inmekte olduğu tesbit edilmiştir. Eğer kerpetenin sivri uçlarından birisi barsaklar veyahut mideye saplanmadan seyrine devam eder de aşağıdan çıkarsa vaziyette bir tehlike yoktur. Aksi olursa bunu, ameliyatla çıkarmak (o zarureti hasıl olacaktır. Bu, işin tedavi safhasıdır. Birde dava safhası vardır. Ömer Yılmaz Beyin validesi Bakırköy polisine ve müddelumumiliğe müracaat ederek tedavi eden doktor aleyhine bir dava açmış” tır. Müddeivmumilik tahkikata başlamış ve tabibi adli Enver Beyi hastaneye gödererek hastayı mua“ yene ettirmiştir. Vereceği rapor üzerine takibatın veçhesi taayyün edeceklir. İ mur düşmesi biraz daha gecikir; 25 Yıldanberi. | Bu Seneki Kuraklık Üçün cü Defa Oluyor Anadolunun birçok yerlerine bereketli yağmurlar yağmıya baş- lamiştır, Fakat İstanbul ve civa- rma hiç yağmur yağmadığı için kuraklık endişesi henüz bertaraf olmüş değildir. Evvelisi günkü hafif serpintiden sonra bulanık şekilde devam eden hava biraz açılmıştır. Dün, umumi yağmur vaziyeti hakkında Kandilli rasathanesin- den şu mâlümatı aldık: “ — Bu zamanlerdaki “yağ- murlar mevziidir. Maamafih Ana- dolunun muhtelif mıntakalarına bol yağmurlar yağmıya başlamış- tır. Evvelisi günkü serpinti, çok cüzi olduğu için, aletlerimiz kay- detmemiştir. Maamafih dün Bul- gurluya mühim miktarda yağınur yağmıştır. Şunu da ilâve edelim ki; bu mevsimde bu derece ya- ğışsızlık, 25 senedenberi Gçüncü defa vuku bulmaktadır. Eğer yağ- se bu hal ilk defa kaydedilmiş ola- cak ve vaziyet ciddi bir şekil alacaktır, (Memlekette yoğmur vaziyetine ait malâmat 12 nci sayfamızdadır.|) Büyücülük Yaparken ballesinde Çerci sokağında “13 Noh evde oturan Hüseyin oğlu Murat isminde biri büyücülük ederken o cürmümeşhut (o halinde yakalanmıştır. Muradın evinde büyücülüğe ait birçok kitaplar bulduğu gibi bir iikter kaçak çakmak taşı da bulunmuştur. M. B, — Ya İbnissuut! Sen ne diye İrssm Yakya le harp edersin, maksadın nedir? İbnissuut — Maksadım yok Hasan Bey, bürp et dediler, ediyorum. pılması Kabul Edildi Aldığımız malümata göre; milii Türk Talebe Birliği tarafın dan, tramvaylarda (talebe için tenzilâtlı tarife tatbiki hususunda Nafia Vekâleti nezdinde yapılan e iğ eşgul olmak işle m. mak üzere Ankaraya giden Talebe Birli ikinci reisi Ekrem Celâl Be; tenzilâtın şekli etrafında da t maslarda bulunmuştur. Son vazi' yete göre; paso . tevziinde 15 yaşına kadar kaydı kaldırılacak ve her talebe tenzilâtlı tarifeden istifade edebilecektir. | Bundan başka (talebeler “için mıntaka kaydı da kaldırılacaktır. Yani bir biletle ve ayni para ile bir hat başlangıcından o hattın sonuna kadar gidilmesi temin edilmiştir. Bu temaslarda ücret meselesinin de ehemmiyetle görüşüldüğü ve asgari tarife tatbiki hususun söz alındığı da haber veriliyor. 933 Tediye Muvazenesi Âli İktısat Şörâsı 933 senesi tediye muvazenesini tanzim İçin ticaret odasından (o bazı izahat istemiştir. Bu münasebetle, iflâs veya tatili faaliyet eden milli ithalat firmalarile, (bu müddet zarfında memlekete giren döviz miktari hakkında bir rapor hazır- lanacaktır. Kontenjan Harici Alâkadarlara . tebliğ ( edilen yeni bir emre göre; kontenjana dahil bulunan, fakat kıymeti on lirayı geçmiyen eşyalar, hediye namı altında İktisat Vekâletinin müsaadesile kontenjan harici ola- rak ithal edilecektir. H.B, — Sen şöyle ya Emir, sen bu harpten ne istifade ediyormu? İmam Yahya — Onu hic düşünmedim Hasan Bey. Hükümden Sonra Mahkeme Önünde Suntur- lu Bir Kavga Oldu Evvelki gün Eyüp mahkemesi önünde bir kavga olmuş, bir aile halkı bir kadını fena halde döv- müşlerdir. Eyüp taraflarında otu- ran madam Melina isminde bir kadın, bir müddet evvel bir ço- cuk meselesinden komşusu dülger Ligopi ile kavgaya tutuşmuş, kav- gaya Ligopinia karısı Anjel ile kızı Eleni de karışarak biribirle- rini dövmüşler ve neticede mah- kemeye düşmüşlerdir. Evvelki gün Eyüpte muhakemeleri görülmüş ve Madam Melina davayı kazanmış- tır. Davayı kaybetmelerinden fena halde canları sıkılan Ligopi, ka- nı Anjel ve kızı Eleni mahke- meden çıktıktan sonra yine Ma- dam Melina ile kavgaya tutuş- muaşlar ve kadıncağız fena halde dövmüşlerdir. Bir Yangin Galatada Gümüşhalka soka- ğında Minas efendinin evinin altındaki marangoz dükkânından yangın çıkarak dükkân ile ev kısmen “yandığı halde söndürük müştür. 24 Saatin Hâdiseleri Mehmet isminde bir maran; çırağı Haydarda elbiseci Mustafa fendinin elbiselerini çalmış yakalanmıştır. e» » 3# Bir çöpçü arabasının bey- gir Kumkapıda Necmi isminde ir ya çifte atarak yarala- mıştır. * Haydar isminde bir sabr kah fırıldak çevirmek suretile kumar oynatırken yakalanmıştır. | Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan Bey Arabistanda: H.B, — Bu sizin yaptığınız harbe me derler biliyor musunuz? Banker İnsull Şikagoda Hapis Şikago 9 (A. A.) — Banker İnsül buraya gelmiş ve habsedilmişt'r. Ken- disi hastadır. Mumaileyh, hükümet tarafından istenilen 200 bin dolar kefaleti vermiye imkân bulamadığın» dan hapse razı olduğunu göz yaşlarile oğluna bildirmiştir. İnsülün oğlu, hükümetin bu kadar mühim bir para istiyeceğini hiçbir vakit düşünmediğini, 100 bin dolar vermiye amade ise de 200 bin dolar tedarik edemiyeceğini söylemiştir. Adanada Gazi Heykeli Adana 9 — Belediye tarafından imei Gazi heykelinin ihalesi Ankara, 9 — Afyon meb'usu ve mülga darülfünun müderrislerinden Ziya Nuri paşaya fahri profesörlük tevcih edilmiştir. Şarapçılık Tekirdağ, 9 — Şarap fabrikası bu sene, diğer senelere nisbetle üç misli istihsal yapacaktır. Buğday Mübayaatını Kontrol Ankara, 9 (Hususi) — Ziraat © Bankası buğday şefi Salâhattin,” ve zirast başmüdürü Hatidi Bey- ler buğday mübayaa işlerini köne trol ve köylü ile temas maksadile Anadolu dahilinde bir seyahate çıkmışlardır. Sovyet Rusyadaki Tayyarecilerimiz Möskova, 9 (A.A) — Türk tay yarecileri dün Leningrat'ta, varoşilef askeri tayyare mektebini ziyaret et- © mişler ve üç saat kadar ders ve tas © limlerde hazır bulunmuşlardır. j Türk tayyarecileri dün Moskovaya avdet etmişlerdir. 5 Karasinek Mücadelesi Kilis ( Hususi ) — Kilis Bele- diyesi karasinek mücadelesi yap- maktadır. Bir kilo karasinek * ölüsünün yarım liraya satın “ nacağı ilân edilmiştir. Haliç Şirketi — © Bir Mavnayı ! Protesto Ettil. Haliçte, Karaağaç önünde Ar zihaltaşı denilen mahalde tüğla yüklü bir mavnanın oturduğunu yazmıştık. Bu suretle, esasen öteden beri sığ olan derenin iki metre enindeki yegâne derin geçit yolunu da tıkamıştır. Şirketi bu Made yl alâ et a ka müracaat ederek yolun bir an evvel temizlenmesini istemiş ve protesto etmiştir. Çün- kü bu yi hidirellez alayla Yayla ilân edilen Kâğıthane erleri inkıtaa uğramış ve yap lamamıştır. Haliç şirketi bu yür- den hidirellez günü bir hayli zarar ettiğini ileri sürmektedir. İbalsasnt, İmam Yahya — Bimiyoruz He | san Bey! Hasam Bey — Öyle ise ben söyleyim <ör dövüşü ve ecmabi aletiğil